Teste

Test Drive Citroen C3 Aircross 1.2 Puretech 110 EAT6 Shine

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
"Revoluția SUV-urilor" a făcut ca majoritatea producătorilor să-și revizuiască din temelii portfoliile de produse pentru a putea acoperi apetitul incredibil de care dau dovadă clienții pentru modelele cu gardă la sol crescută, aspect masiv și abilități mai mult sau mai puțin dovedite de "desfășurare" în off-road.
 
Citroen nu putea face excepție de la acest curent, francezii declanșând ofensiva pe tărâmul crossoverelor prin "nebunul" C4 Cactus. Nu a fost de-ajuns însă, C4 Cactus fiind recent metamorfozat într-un hatchback compact grație unui facelift major pentru a face loc altor două modele ce vor susține oferta Citroen în segmentele B și C ale SUV-urilor - C3 Aircross și C5 Aircross
 
Despre primul dintre ele vă vom vorbi în review-ul de astăzi - noul Citroen C3 Aircross fiindu-ne partener de călătorii în versiunea 1.2 PureTech 110, cutie de viteze automată EAT6 și nivel de echipare Shine.
 
1. Prezentare generală
 
Dezvăluit în vara acestui an și lansat pe piață luna trecută, noul Citroen C3 Aircross este strâns înrudit tehnologic cu "frații" de grup Peugeot 2008 și Opel Crossland X. Designul apelează însă la direcțiile estetice croite de francezi o dată cu lansarea noii generații C3 - model cu care se aseamănă din toate punctele de vedere. Evident, diferențele se văd imediat atunci când pui cele două mașini una lângă alta, C3 Aircross punctând prin masivitate, dimensiuni mai mari și elemente specifice unui SUV.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (01)
 
Citroen a pregătit astfel un pachet estetic mai mult decât original pentru C3 Aircross, clienții având la dispoziție în configurator un număr record de posibilități de personalizare a mașinii dorite. Nu lipsesc de pe lista acestora combinațiile de nuanțe biton prin intermediul cărora se poate scoate și mai tare în evidență caracterul SUV-ului. Citroen a renunțat aproape în totalitate la Airbump - elementele de protecție consacrate de C4 Cactus fiind ușor ușor minimizate.
 
La interior C3 Aircross preia mare parte dintre elementele și ideile noului C3, dar vine cu propria interpretare a ideii unui habitaclu de SUV. Gurile de ventilație duble, consola centrală mult mai masivă și scaunele poziționate mai sus sunt doar câteva dintre reperele ce-ți indică aspirațiile noului model.
 
Originalitatea prezenței estetice completată de oferta tehnologică interesantă se pare că prind deja la public, Citroen anunțând nu mai puțin de 9.000 de comenzi ferme în Europa la doar două săptămâni trecute de la apariția lui C3 Aircross în configurator.
 
Patru versiuni de motorizare sunt disponibile pentru C3 Aircross în România - 1.2 Puretech 82, 1.2 PureTech 110, 1.6 Blue HDi 100 și 1.6 BlueHDi 120. Toate sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci sau șase trepte, opțional fiind posibilă cuplarea motorului PureTech 110 la o cutie automată cu șase trepte.
 
Oferta de preț pornește de la 13.500 de EURO, TVA inclus - în cazul versiunii 1.2 PureTech 82 Live. Modelul testat avea un preț de pornire de 18.400 de EURO, sumă la care se adăugau alți 3.785 de EURO pentru dotările opționale prezente pe mașină.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor
 
Am ales o versiune motorizată de unitatea turbo PureTech de 1.2 litri, capabilă să livreze 110 CP la 5.500 rpm și 205 Nm cuplu motor maxim la 1.500 rpm - valori ce permit o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 10.6 secunde și atingerea a 183 de km/h la capitolul viteză maximă.
 
Nu este pentru prima dată când testăm agregatul în trei cilindri în versiunea sa de 110 CP, fiind imediat remarcat "ronțăitul" specific ce ne "încânta" urechile la vremea testului cu Peugeot 2008. Citroen C3 Aircross se dovedește a fi ceva mai slab antifonat ca fratele său de platformă, sunetul motorului fiind nu în puține momente deranjant.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (02)
 
Astfel propulsat, noul C3 Aircross se dovedește suficient de fâșneț în mediul urban, dar își arată repede limitele la viteze mari sau la solicitările prea curajoase venite din partea șoferului. Păcat că, cel puțin pentru moment, nu se poate alege motorul PureTech de 130 CP - versiune ce ni s-a dovedit clar superioară la vremea testului cu Peugeot 308. Cu toate acestea însă motorul de 110 CP este capabil să ofere performanțe decente, dat fiind faptul că mașina nu cântărește la gol decât puțin peste pragul de 1.200 de kg.
 
Transmisie
 
Motorul livra cuplul motor la roți prin intermediul unei cutii de viteze automate EAT6 - unitate suficient de promptă în reacții. Nu vă așteptați însă la un rafinament deosebit, fiind resimțite mai mult sau mai puțin toate trecerile între cele șase trepte. Așa cum ne-a obișnuit, transmisia EAT6 oferă și modurile Sport și Snow. Prima dintre ele trezește oarecum la viață prestațiile dinamice ale SUV-ului, fără însă a impresiona cu adevărat.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (03)
 
Sistem de frânare
 
Soluția aleasă de Citroen pentru C3 Aircross în versiunea testată de noi propune discuri ventilate pe puntea față și discuri simple pe spate, "rețetă" ce s-a dovedit a fi eficientă și promptă în toate situațiile cu care ne-am întâlnit în trafic.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (04)
 
Prezența pachetului Grip Control făcea ca jantele de 17 inch să vină încălțate cu anvelope All Season Hankook Kinergy 4S - model ce se comportă exemplar pe uscat din punctul de vedere al aderenței. Mai prost stau anvelopele coreene la capitolul zgomot, deficiență amplificată și de antifonarea ceva mai slabă a Citroen-ului.
 
Consum
 
În dreptul mașinii de test Citroen afișează următoarele valori oficiale de consum: 6.9 l/100km în mediul urban, 4.8 l/100km în extraurban și 5.6 l/100km în regim mixt.
 
După ceva mai bine de 250 de kilometri rulați pe ruta tur/retur București-Giurgiu și împrejurimi consumul afișat de computerul de bord nu a scăzut sub 6.2 l/100km, în timp ce drumurile printr-un București din ce în ce mai sufocat de traficul haotic au marcat un consum de 10.7 l/100km. Nici măcar sistemul Start/Stop nu a putut să micșoreze valoarea de consum urban.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (05)
 
Comportament rutier
 
Aspectul exterior al lui C3 Aircross îți dă o senzație puternică de dinamism, așa că te aștepți la prestații mai mult decât lăudabile venite din partea trenului de rulare. Realitatea nu-ți confirmă însă așteptările, toate traseele abordate evidențiind o suspensie moale și extrem de zgomotoasă. Sunt situații în care sunetele transmise la trecerile peste denivelări nu foarte serioase te fac să te întrebi dacă nu cumva amortizoarele mașinii sunt deja "sparte".
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (06)
 
Ținuta de drum este însă una decentă, centrul de greutate mai ridicat penalizând însă SUV-ul franțuzesc pe virajele abordate mai curajos.
 
Sistemul de direcție nu punctează nici el spre bine, volanul netransmițând șoferului suficient de mult feedback legat de trasele dorite.
 
Comportament în mediul urban
 
Comparat cu C3, noul C3 Aircross este o apariție mult mai masivă în realitate, măsurând cu 158 de mm mai mult în lungime (4.154 mm) și cu circa 200 de mm în plus la capitolul lățime. Cu toate acestea, noul model lansat de Citroen este un "animal" perfect adaptat mediului urban. Garda la sol sporită, poziția de condus înălțată și nu în ultimul rând senzorii de parcare față/spate și camera pentru marșarier ușurează semnificativ misiunea navetei zilnice prin orașele aglomerate. Imaginile transmise de camera video au momente în care sacadează, așa că trebuie ceva mai multă atenție dacă manevra de mers cu spatele se desfășoară la o viteză nu foarte mică.
 
Criticată la capitolul anterior, moliciunea sistemului de direcție își arată partea plină a paharului în traficul urban, volanul fiind extrem de ușor de manevrat.
 
Comportament în off-road
 
Ca și restul SUV-urilor dezvoltate de Grupul PSA, noul C3 Aircross nu oferă un sistem de tracțiune integrală. Poate fi adăugat contra cost sistemul Grip Control ce pune la dispoziția șoferului cinci moduri de rulare distincte - fiecare adaptat unor condiții speciale de aderență. Nu vă așteptați ca acesta să facă minuni, așa că atenție mare pe unde intrați cu mașina.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (07)
 
Garda la sol mărită rezolvă însă cu succes drumețiile pe drumuri forestiere nu foarte dificile.
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
Noul SUV preia în mare măsură ingenioasele scaune consacrate de C4 Cactus și C3. Astfel, chiar dacă la prima vedere scaunul șoferului nu oferă un suport lateral evident, materialul din care este fabricat te face să te afunzi efectiv în el și să-ți găsești fără prea mari probleme poziția ideală. Plusul adus de poziția înaltă a scaunului este suplimentat de oglinzile laterale de mari dimensiuni ce dispun (pe modelul de test) de sistemul de monitorizare a unghiului mort.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (08)
 
Accesul la principalele comenzi ale mașinii se face cu ușurință, excepție făcând butoanele dedicate modurilor de funcționare a cutiei automate și într-o oarecare măsură rotița de control a sistemului Grip Control. Ca să ajungi la ele trebuie să te întinzi serios, lucru ce răpește din atenția șofatului.
 
3. Confort interior și siguranță
 
C3 Aircross continuă fidel la interior "nebunia" începută de C4 Cactus și consacrată de noul C3, designerii Citroen dând frâu liber imaginației într-un mod impresionant. Rezultatul - un habitaclu ce se ridică la nivelul noilor generații MINI atunci când vine vorba de desenul planșei de bord și al celorlalte elemente ce definesc interiorul.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (09)
 
Materiale și calitatea asamblării
 
Ca și în cazul lui C3, direcția abordată de Citroen este clară - impresie vizuală maximă și materiale plastice de o calitate discutabilă. Excepție face materialul textil ce acoperă partea frontală a planșei de bord și mai ales tapițeria scaunelor ce te mângâie efectiv la orice atingere. Totul este asamblat însă decent, fără să-ți sară în ochi deficiențe majore.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (11)
 
Spațiu interior
 
C3 Aircross surprinde plăcut la acest capitol, oferta de spațiu fiind extrem de generoasă atât pentru locurile din față, cât și atunci când vine vorba de bancheta spate. Aceasta din urmă poate culisa înainte/înapoi pe segmentele 1/3 și 2/3. În acest caz portbagajul oferă 410 sau 520 de litri în dreptul volumului de depozitare, în funcție de poziția banchetei spate. C3 Aircross stă cam slab la capitolul spațiilor de depozitare de la interior.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (12)
 
Citroen pune la dispoziție opțional pachetul Family ce oferă posibilitatea rabatării scaunului pasagerului din față, pentru încărcarea la bord a unor obiecte lungi. Cotiera dedicată șoferului și cea oferită pasagerilor de pe bancheta spate, dar și perdeluțele găzduite de portierele spate sunt celelalte elemente ce se adaugă pachetului respectiv (cu un preț de 387 de EURO).
 
Antifonare
 
C3 Aircross nu excelează la acest capitol, însă poți găsi un oarecare confort de rulare undeva în jurul vitezei de 90-100 de km/h, condiția necesară fiind ca asfaltul să fie perfect.
 
Infotainment
 
Nivelul de echipare Shine oferă în standard sistemul Citroen Connect NAV, acesta afișându-și interfața grafică pe un ecran tactil de 7 inch. Funcțiile oferite includ navigație 3D, MirrorLink, Bluetooth și conexiune USB. Opțional se poate alege suprafața de încărcare wireless a telefoanelor mobile compatibile - dotare pe care v-o recomandăm fără reținere.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (13)
 
Ca și în cazul lui C3, sistemul de infotainment scoate din ecuație majoritatea butoanelor fizice de control. Rămânem la părerea că acest lucru trage în jos ușurința utilizării unor funcții esențiale precum setările climatizării, simpla modificare a temperaturii necesitând câteva atingeri ale ecranului și evident distragerea atenției de la condus.
 
Sistemul audio "HiFi" Arkamys oferă șase boxe, fără însă ca experiența de sunet să fie una ieșită din comun.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (14)
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
Citroen a înțeles perfect nevoia clienților pentru noile tehnologii de asistență la condus, așa că lista de dotări standard sau opționale dedicate noului C3 Aircross este impresionantă. Ai la dispoziție sistemul automat de avertizare în czul în care mașina se apropie periculos de mult de vehiculele din față, sistemul de avertizare la părăsirea benzii de circulație, monitorizarea unghiului mort, recunoașterea semnelor de circulație sau tehnologia ce detectează nivelul de oboseală al șoferului și avertizează în consecință. Un head-up display plasat în cîmpul vizual al șoferului oferă informații esențiale condusului.
 
Euro NCAP
 
La doar două zile după terminarea testului nostru Euro NCAP a anunțat acordarea calificativului maxim de cinci stele pentru Citroen C3 Aircross. Puteți descărca de AICI raportul întocmit de organizația independentă cu sediul la Bruxelles.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețurile noului Citroen C3 Aircross pornesc de la 13.500 de EURO, TVA inclus și ajung la 18.400 de EURO pentru cele mai bine echipate versiuni ale motorizărilor PureTech 110 EAT6 și BlueHDi 120.
 
Versiunea de bază oferă motorul aspirat PureTech 82 cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte și nivelul de echipare Live, cel mai ieftin diesel costând 15.100 de EURO.
 
Modelul testat de noi avea la bază generosul nivel de echipare Shine la care se adăugau opționale de aproape 4.000 de EURO. Astfel, "nota de plată" finală ajungea la nu mai puțin de 22.185 de EURO, TVA inclus. În schimbul acestor bani primiți însă dotări precum climatizarea automată, senzorii de ploaie și lumină, plafonul panoramic cu trapă, head-up display, pachetul Family sau un pachet de personalizare exterioară extrem de atrăgător.
 
Test Drive Citroen C3 Aircross PureTech 110 (15)
 
Spre comparație, un Renault Captur configurat cam în aceeași parametri costă 18.250 de EURO, sumă ce poate urca în jurul pragului de 20.000 de EURO după adăugarea unor dotări opționale.
 
Lista completă de dotări standard sau opționale pentru noul C3 Aircross o puteți descărca de AICI. Găsiți în listă și toate detaliile tehnice ale noului SUV Citroen.
 
Citroen C3 Aircross beneficiază de o garanție de 4 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Citroen a schimbat puțin strategia demarată o dată cu lansarea lui C4 Cactus, iar noul C3 Aircross se dovedește a fi deja un model cu priză la public. Îl ajută designul mai mult decît original, dotările standard sau cele disponibile opțional și posibilitățile de personalizare ce depășesc de multe ori limitele imaginației. Ne-am dori însă ca inginerii mărcii din Hexagon să revizuiască radical suspensiile - capitol ce ni s-a dovedit a fi călcâiul lui Ahile pe tot parcursul testului.
 
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 EAT6 Shine
 
Puncte pozitive:
Designul exterior
Atmosfera din habitaclu
Modularitatea interiorului
Posibilitățile de personalizare
Lunga listă de sisteme de asitență a șoferului
 
Puncte negative:
Suspensiile zgomotoase
Antifonarea
Materialele plastice de la interior
Consumul


Date tehnice Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 EAT6 Shine
 
Motor: benzină turbo, trei cilindri, 1.2 litri PureTech EURO 6
Cilindree: 1.199 cmc
Putere: 110 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 205 Nm la 1.500 rpm
Cutie de viteze: automată, șase trepte
0-100 km/h: 10.6 s
Viteză maximă: 183 km/h
Volum portbagaj: 410/520 litri
Greutate: 1.203 kg
Preţ de pornire în România: 18.400 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 22.185 euro, TVA inclus


 
 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

5

Interior: 

7

Motorizare: 

6

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: