Fotocredit:
Auto-TestDrive
După ce în toamna lui 2014, la puțin timp de la lansarea sa în România, am testat noul Citroen C4 Cactus în varianta 1.6 BlueHDi 100, iată ca ne-am gândit să adăugăm în portofoliul nostru de review-uri și povestea unei variante pe benzină – mai exact C4 Cactus 1.2 VTi 82 CP – pentru cei ce nu vor un diesel sub capota micului crossover.
1. Prezentare generală
Nu ar mai fi foarte multe de spus aici, este cert că Citroen și-a reconfirmat renumele de “maestru” atunci când vine vorba de crearea unor mașini „nebune”, noul C4 Cactus fiind un produs cu totul și cu totul aparte dacă-l pui lângă oricare alt model rival din clasa sa. Fie că vorbim de Renault Captur, Mazda CX-3 sau Opel Mokka – toate par niște automobile “pământene” pe lângă ET, pardon… C4 Cactus.
Sunt uimitoare reacțiile pe care le produce C4 Cactus pe stradă chiar și la peste un an după lansarea sa pe piață, capetele întoarse sau întrebările de genul “când va intra în producția de serie” făcându-te să te consideri și tu, ca șofer, o mică vedetă. Cu toate că nu este nici pe departe cazul de așa ceva… Dacă excluzi din ecuație supercar-uri ca Ferrari sau Porsche, doar MINI în variantele sale extreme – Cooper S sau JCW – mai poate naște asemenea reacții, ce trebuie obținute însă cu mult mai mulți bani.
Anul 2015 a însemnat un an excelent pentru vânzările C4 Cactus în țările membre UE, nu mai puțin de 78.888 de clienți alegând micul crossover produs de Citroen. Dacă adăugam aici și cele aproape 29.000 de exemplare vândute în 2014, ajungem la peste 100.000 de mașini comercializate. Ceea ce nu este rău deloc, dacă stăm să ne gândim la concurența acerbă din segment, piața SUV-urilor luând-o pur și simplu razna în Europa. Se cumpără în draci automobile de acest gen, fie că sunt mici, compacte sau mari.
Cei care vor să configureze un Citroen C4 Cactus au de ales între versiunea pe benzină 1.2 PureTech 82 EURO 6 (cea care înlocuiește varianta testată de noi acum, EURO 5) și BueHDi-ul 100 testat în 2014, iar ca niveluri de echipare sunt disponibile versiunile Live, Feel și Shine. Prețul de start este de 12.828 de euro, TVA inclus, pentru C4 Cactus PureTech 1.2 82 CP, Live.
Mașina din test era în versiunea SHINE EDITION, una dintre edițiile oferite de Citroen pentru C4 Cactus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Motorul BlueHDi 100 oferă pe C4 Cactus performanțe decente, asta ne-a fost destul de clar după testul precedent. Să vedem ce poate micul motoraș pe benzină în trei cilindri, de 1.2 litri și care dezvoltă 82 de CP și 118 Nm cuplu maxim.
Pe hârtie, datele oficiale arată o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 12.9 secunde și o viteză maximă de 167 de km/h. Valorile de accelerație se confirmă și în practică, C4 Cactus 1.2 VTi 82 nefiind nici pe departe o mașină cu care poți brava prin sprinturile de la semafor. Greutatea la gol, de numai 965 de kg, compensează însă major deficitul de CP, mașina fiind suficient de rapidă, fie că drumurile se fac în oraș, fie că se pleacă la drum lung. Poți merge liniștit în afara orașului la un regim de croazieră de 100 de km/h, fără să simți că motorul se chinuie excesiv de tare, dar nu poți face depășiri foarte rapide de la 60 de km/h, spre exemplu.
Dacă despre motor ne putem exprima mulțumirea, nu același lucru îl putem spune despre cutia de viteze cu cinci trepte, la capitolul exactitate. Schimbătorul de viteze se mișcă destul de haotic la schimbarea treptelor, are cursa cam lungă și fură din confortul de care are nevoie un șofer. Etajarea treptelor de viteză este însă una foarte corectă, cu treptele inferioare suficient de scurte pentru favorizarea depășirilor și cu treptele 4 și 5 mai lungi, pentru economie de combustibil la viteze ridicate.
Comportament rutier
Citroen C4 Cactus beneficiază de un sistem de suspensii clasic, setat însă mult prea dur. Veți zice că setările de genul acesta aduc un plus de sportivitate și stabilitate, dar nu este chiar așa. Nu zicem că mașina este periculos de instabilă, nici pe departe așa ceva, însă trecerea peste denivelări sau obstacole se resimte pronunțat de către cei din mașină, iar abordarea virajelor pe un asfalt denivelat duce la „țopăieli” nu foarte benefice trasei ideale. În schimb, C4 Cactus se simte foarte bine pe virajele largi abordate la viteze mari, acolo unde tăria suspensiei chiar aduce un plus. Jantele din aliaj ușor, pe 17 inch, nu fură foarte tare din confort, fiind un “must have” din punctul nostru de vedere numai dacă stăm să ne uităm la designul lor, cu totul și cu totul special.
Un plus notabil îl acordăm direcției, extrem de ușoară în oraș și foarte responsivă la drum lung, acolo unde volanul “se întărește” simțitor. Este de laudat și forma volanului, care permite o priză excelentă în zona orelor 9 și 3.
Cât despre comportament în afara șoselelor, nu se poate vorbi de abilități adevărate în acest sens. Lipsa unui sistem de trecțiune integrală, dar și concepția mașinii nu permit decât ușoare escapade pe deal sau pe drumuri forestiere “light” sau dacă vorbim de oraș trecerea peste borduri mai înalte. Garda la sol mărită te scutește de stresul unor eventuale mici accidente atunci când faci manevrele respective.
Consum
Valorile oficiale declarate de Citroen pentru C4 Cactus sunt de 5.6 l/100km în oraș și 4.0 l/100km în regim extraurban. Valorile obținute de noi: undeva în jurul valorii de 8.8 l/100km în aglomerația nebună din București și 5.5 l/100km pe traseul București – Poiana Brașov și retur, cu trecere prin super-aglomeratele stațiuni de pe Valea Prahovei. Ne-am declarat mai mult decât mulțumiți de consum, chiar dacă diferențele față de cifrele oficiale sunt mari.
3. Confort interior și siguranță
Alături de exterior, interiorul atrage cel mai mult la C4 Cactus, ineditul adus de configurația planșei de bord și de forma scaunelor fiind un plus notabil din punct de vedere estetic.
Estetica nu compensează însă calitatea plasticelor de pe uși sau consola centrală, unanim criticată de toți cei care s-au aflat la bordul mașinii de test. Știm că C4 Cactus nu se vrea o mașină premium, dar se putea mult mai bine la acest capitol. Nici senzația și zgomotele produse la inchiderea portierelor sau a hayonului nu sunt prea plăcute, sunetul de tablă goală fiind nedemn de forma și designul mașinii.
Se știe faptul că la C4 Cactus butoanele clasice pentru controlul sistemului de infotainment sau pentru comenzile climatizării au fost înlocuite de o interfață cu ecran tactil de 7 inch, amplasat în partea superioară a planșei de bord. Totul arată bine, însă lipsa unor butoane fizice pentru comenzile uzuale te scoate din sarite uneori. Pentru a schimba postul de radio sau pentru a modifica temperatura sistemului de climatizare trebuie să dai ‘nșpe mii de clickuri, delay-ul sistemului fiind și el supărător.
Scaunele șoferului și pasagerului față sunt incredibil de confortabile, în ciuda faptului că nu au o formă prea ergonomică la prima vedere. Am mers cu mașini cu scaune mult mai bine profilate și cu o multitudine de posibilități de reglaj, însă scaunele din C4 Cactus sunt în topul preferințelor noastre. Nici bancheta spate nu face excepție, fiind confortabilă în ciuda formei nu foarte profilate. Cotiera dintre scaunele față este însă “praf”. Nu oferă nici cea mai bună susținere, scârțâie de te doare capul și te transformă în contorsionist dacă vrei să tragi sau să eliberezi frâna de mână.
Pentru bagaje pasagerii au la dispoziție un portbagaj de 358 de litri, suficient de spațios pentru dimensiunile mașinii și cu un acces foarte bun la el. Păcat însă că bancheta spate nu se poate rabata fracționat. Și dacă tot a venit vorba de spații de depozitare, se puteau crea mai multe locuri pentru pus sticle sau cutii de suc, cele existente fiind în marea lor majoritate de nefolosit în acest scop.
Zgomotul specific motorului în trei cilindri se face resimțit destul de tare la interior, nefiind însă deranjant. La viteze mari acesta este acoperit, culmea, de zgomotele produse de vânt și de anvelope, singurul lucru de comentat fiind anumite sunete ciudate, de rezonanță, apărute dinspre motor în momentul accelerației mai hotărâte, de la peste 80 de km/h în sus.
Lista de dotări SHINE EDITION oferă și o serie de echipamente de confort și infotainment mai mult decât utile, cum ar fi sistemul de climatizare automată, navigația sau conexiunea bluetooth. La ele se adaugă senzorii de parcare față/spate, camera video pentru marșarier sau un plafon transparent panoramic. Pe primele două le recomandăm cu căldură, în schimb cu cei 725 de euro alocați plafonului din sticlă am fi făcut altceva.
Citroen C4 Cactus a obținut patru stele la testele de siguranță Euro NCAP.
4. Buget/Prețuri
Citroen C4 Cactus are un preț de pornire de 12.828 euro, TVA inclus – pentru versiunea Live, motor 1.2 PureTech 82 și cutie de viteze manuală cu cinci trepte. Versiunea testată de noi, 1.2 VTi 82 SHINE EDITION, scotea din buzunar 15.996 de euro plus alți peste 3.000 de euro pentru opționalele adăugate. Prețul final – 19.074 euro, TVA inclus.
În standard, SHINE EDITION oferă foarte multe dotări, de la sistemul de climatizare automată, farurile cu aprinderea automată, senzori de ploaie, navigație și până la jante din aliaj pe 17 inch.
Erau prezente, ca și dotări opționale, plafonul panoramic vitrat (725 euro), senzorii de parcare față/spate + camera marșarier (1.048 euro), roata de rezervă pe 15 inch (97 euro), radio digital DAB (161 euro), culoare exterioară perlată (725 euro) și tapițeria mixtă stofă/velur (322 euro). Toate prețurile au TVA-ul inclus.
Dacă tot suntem la capitolul buget, n-ar fi rău să amintim câteva cifre legate de costurile de mentenanță ale unui C4 Cactus motorizat 1.2 VTi 82. Astfel, Citroen recomandă efectuarea reviziilor la fiecare 25.000 de km parcurși sau la un an, costul unei revizii obișnuite, ce include schimbul de ulei, al filtrului de ulei și al filtrului de habitaclu, precum și manopera, ajungând la 380 de lei, TVA inclus.
Din doi în doi ani Citroen recomandă și schimbul filtrului de aer, al bujiilor și al lichidului de frână, lucru ce duce la un cost total de revizie de 750 de lei, TVA inclus. După șapte ani sau 175.000 de km parcurși ar trebui schimbată distribuția, setul aferent ei și curelelor de accesorii costând în total 763 de lei. Manopera vă va mai scoate din buzunar alți 325 de lei, ducând la un cost total de aproape 1.100 de lei pentru această operațiune.
Garanţia oferită de Citroen pentru C4 Cactus este de 4 ani în limita a 100.000 kilometri.
5. Concluzii
Citroen C4 Cactus este de departe “copilul rebel” din curtea școlii de crossovere de clasă mică.
Dacă l-ai cumpărat e bine să-l accepți și cu bune și cu rele. Părțile bune țin indiscutabil de design, dar și de cum te simți la bordul său în timpul călătoriilor. E de-ajuns să amintim din nou de scaune… Părțile proaste țin de calitatea materialelor, dar și de neajunsurile generate de precizia schimbătorului de viteze sau de suspensiile multe prea tari pentru drumurile din România.
Ne-am dori pe viitor și introducerea unor motoare mai performante în configurator.
Cât despre preț, C4 Cactus nu este nici cel mai ieftin model din segementul său, dar nici nu-ți scoate sume exorbitante din buzunar pentru ceea ce oferă.
Citroen C4 Cactus 1.2 VTi 82
Puncte pozitive:
· Designul “nebun”, atât la exterior cât și la interior
· Motorul economic
· Confortul oferit de scaune
Puncte negative:
· Precizia cutiei de viteze
· Suspensiile mult prea tari
· Calitatea materialelor de la interior
· Ergonomia cotierei față
Date tehnice Citroen C4 Cactus 1.2 VTi 82 SHINE EDITION
Motor: benzină, trei cilindri, 1.2 litri VTi
Cilindree: 1.199 cmc
Putere: 82 CP la 5.750 rpm
Cuplu maxim: 118 Nm la 2.750 rpm
0-100 km/h: 12.9 s
Viteză maximă: 167 km/h
Volum portbagaj: 358 litri
Greutate: 965 kg
Preţ de pornire în România: 15.996 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 19.074 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: