Fotocredit:
Auto-TestDrive
După “lovitura” dată cu Vitara, model extrem de bine primit în Europa și best seller în portofoliul Suzuki România, japonezii continuă ofensiva pe piața crosssoverelor prin noile Ignis și SX4 facelift.
Ne vom ocupa așadar în review-ul de astăzi de noul Suzuki SX4 facelift, model ce ne-a fost partener de test în versiunea de motorizare 1.0 BOOSTERJET cuplată la o cutie de viteze manuală și configurată alături de sistemul de tracțiune integrală ALLGRIP.
1. Prezentare generală
Lansat în anul 2006 ca rod al colaborării cu italienii de la Fiat, Suzuki SX4 s-a impus destul de repede prin caracteristicile sale ce-l plasau la limita inferioară a segmentului SUV-urilor compacte. Aveai la dispoziție așadar, la un preț nu foarte mare, un crossover spațios, cu o gardă la sol decentă și tracțiune integrală, într-o perioadă în care nimeni nu anticipa „Big Bangul” care avea să dea naștere puzderiei de SUV-uri ce acaparează la acest moment cote din ce în ce mai mari de piață.
În 2013 Suzuki încerca însă o abordare puțin diferită, lansarea unei noi generații SX4 venind și cu o schimbare de nume ce a bulversat puțin clientela. Botezat S-Cross și despărțit definitiv de “fratele geamăn” Fiat Sedici, noul model plusa serios la capitolul dimensiuni, dar și printr-un design ce dorea să pună în lumină mai multă masivitate. Spre comparație, lungimea mașinii atinge 4.300 de mm (cu 73 de mm mai puțin decât Nissan Qashqai), în timp ce ampatamentul măsoară 2.600 de mm (cu 46 de mm mai puțin decât la Qashqai) – valori ce plasează crossoverul Suzuki la limita inferioară a segmentului SUV-urilor compacte.
Schimbarea de nume nu a adus însă efectul scontat ce ar fi trebuit să se materializeze prin creșterea vânzărilor, fapt pentru care trei ani mai târziu, în 2016, publicam știrea lansării “noului” Suzuki SX4. În mare parte crossoverul japonez a rămas același, modificări evidente putându-se vedea la partea frontală, acolo unde imensa grilă cromată a radiatorului a generat un val de comentarii nu tocmai favorabile. Promovat sub titulatura ce l-a consacrat la prima sa generație, actualul model păstrează însă discret pe hayon logo-ul SX4 S-Cross.
Modificările aduse în 2016 nu s-au limitat însă doar la partea estetică, gama de motorizări fiind îmbogățită cu noile unități turbo pe benzină din familia BOOSTERJET, de 1.0 și 1.4 litri – care scot din ecuație bătrânul motor aspirat pe benzină, de 1.6 litri.
Configuratorul actual Suzuki SX4 cuprinde în România variantele de motorizare 1.0 BOOSTERJET (112 CP, 170 Nm cuplu motor maxim), 1.4 BOOSTERJET (140 CP, 220 Nm cuplu motor maxim) și dieselul 1.6 DDIS (120 CP, 320 Nm cuplu motor maxim). Toate versiunile de propulsie pot fi cuplate atât la o cutie de viteze manuală, cu cinci sau șase trepte, cât și la una automată cu șase rapoarte.
Prețurile pentru Suzuki SX4 pleacă de la 14.500 de euro, TVA inclus, în schimbul acestei sume urmând a primi versiunea 1.0 BOOSTERJET COOL, cutie de viteze manuală și tracțiune față.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor
Am făcut cunoștință pentru prima dată cu noua unitate BOOSTERJET de 1.0 litru cu ocazia testului cu noul Baleno, lăudând fără echivoc prestațiile sale. În “ecuația” SX4 intervin însă 275 de kg suplimentare, așa că cel puțin la prima strigare ar fi îndreptățite unele rezerve legate de cât de capabil va fi micul motor în trei cilindri să miște crossoverul Suzuki.
Pe hârtie, în cazul versiunii testate de noi, ce venea dotată și cu sistemul de tracțiune integrală ALLGRIP, Suzuki anunță o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 12.0 secunde, viteza maximă oprindu-se la 175 de km/h.
Am testat mașina la drum lung pe DN1, cu patru persoane la bord și porbagajul plin, iar prestațiile dinamice nu au cum să nu te surprindă plăcut. Nu vă așteptați la reprize impresionante ca și în cazul lui Baleno, însă micul motor îți dezvăluie suficient de multe rezerve la viteze de până în 120 de km/h, depășirile fiind perfect posibile în combinație cu alegerea treptei de viteză potrivite. Dincolo de acest prag intervine o limitare evidentă, însă nu am putea spune că mașina se chinuie să atingă limita legală de viteză pe autostradă.
Transmisie
În cazul alegerii variantei echipată cu o cutie manuală, oferta Suzuki cuprinde unitatea în cinci trepte, testată în trecut pe Swift și Baleno. Mult mai exactă în manevrarea schimbătorului decât pe Baleno, cutia vine etajată ceva mai lung, pentru favorizarea unui consum de combustibil cât mai scăzut.
Sistem de frânare
Suzuki SX4 oferă un sistem de frânare ce utilizează discuri ventilate pe față și discuri simple pe spate, combinație bine mulată pe greutatea mașinii și pe prestațiile dinamice imprimate de motor.
Modelul din test venea cu jante din tablă pe 16 inch echipate cu anvelope de iarnă Sebring 601 Formula Snow +, marcă de buget extrem de rar întânită în România. Cauciucurile suprind foarte tare în mod pozitiv la capitolul silențiozitate și nu rezervă suprize neplăcute atunci când vorbim de aderența pe asfalt uscat.
Consum
Suzuki SX4 1.0 BOOSTERJET ALLGRIP consumă, conform specificațiilor oficiale, 5.9 l/100km în regim urban, 4.9 l/100km în mediul extraurban și 5.3 l/100km în regim de rulare mixt.
Am mers în afara Bucureștiului circa 350 de km, combinând DN1 cu porțiuni virajate de drumuri județene și comunale ce includeau și serioase porțiuni de urcare, iar computerul de bord la finalul călătoriei a arătat doar 5.6 l/100km la capitolul consum. În scurtele drumuri efectuate în regim urban, cu sistemul Stop&Start activat tot timpul, am obținut un consum în jurul a 8.0 l/100km.
Comportament rutier
Japonezii au ales pentru SX4 calea confortului, cei ce vor un comportament mai “sharp” trebuind să-și îndrepte atenția spre fratele mai mic Vitara. Șoferul și pasagerii sunt astfel mult mai bine izolați de neregularitățile suprafeței de rulare, puține fiind situațiile în care se resimt șocuri serioase, situație în care intervin și ceva zgomote venite dinspre puntea față.
Dacă pe șoselele expres fără prea multe curbe SX4 nu ridică niciun fel de probleme, drumurile virajate abordate alert dezvăluie reversul medaliei în privința trenului de rulare, modelul japonez “oferind” un ruliu notabil. Nici setările sistemului de direcție nu ajută foarte tare, volanul manevrându-se extrem de ușor și fără a transmite feedback-ul necesar șoferului.
Puțină prudență și învățarea limitelor mașinii rezolvă însă toate aceste neajunsuri.
Comportament în mediul urban
Modelul oferit de Suzuki nu ridică probleme majore în traficul urban, grație dimensiunilor sale decente. Nivelul de echipare PASSION oferă în standard o cameră video pentru marșarier care chiar dacă nu vine însoțită de senzori de parcare, s-a dovedit a fi suficientă în manevrele delicate la mersul cu spatele. Ca fapt divers, am început să apreciem din ce în ce mai tare utilitatea camerelor video în detrimentul senzorilor cu ultrasunete.
Comportament în off-road
Cu o gardă la sol ceva mai mică față de Vitara (180 de mm față de 185 de mm) și cu un eficient sistem de tracțiune integrală ALLGRIP, Suzuki SX4 se poate descurca mai mult decât onorabil în situații de off-road nu foarte radicale ca și configurație a obstacolelor.
Experiența japonezilor la acest capitol își spune cuvântul, și chiar dacă nu mai avem parte de tehnologiile “pure” de pe vremea bătrânului Vitara, SX4 oferă modul LOCK ce scoate fără probleme mașina din situații în care SUV-uri cu pretenții mari și sistem de tracțiune față se fac de rușine. Concluzia – chiar dacă este împotriva curentului, recomandăm din toată inima ALLGRIP în detrimentul versiunilor 2WD.
Poziția la volan și vizibilitatea
Poziția la volan respectă regulile clasice ale unui SUV compact, șoferul având o perspectivă vizuală mult mai completă asupra împrejurimilor mașinii grație înălțimii la care este plasat scaunul. Montanții A nu ridică probleme majore la acest capitol, iar vizibilitatea slabă prin lunetă este compensată de oglinzile laterale mari și de camera video pentru marșarier.
De menționat ar fi aici poziția nu foarte fericită a cotierei centrale care, atunci când este glisată spre maxim față face din manevrarea frânei de mână un lucru demn mai degrabă de un contorsionist.
3. Confort interior și siguranță
Ca și în cazul trenului de rulare, SX4 vine și la interior cu o ofertă direcționată pe confort atunci când vine vorba de o paralelă cu Vitara. Ai la dispoziție scaune mai moi și mai mari, spațiul interior fiind și el resimțit la capitolul plusuri. Organizarea planșei de bord respectă tradiția Suzuki – ecranul tactil oferit de sistemul de infotainment fiind reperul central prin intermediul căuia se pot controla funcțiile dedicate. SX4 vine în plus cu un sistem de climatizare automată pe două zone – atunci când este configurat cel puțin în nivelul de echipare PASSION.
Materiale și calitatea asamblării
Nimic ieșit din comun la acest capitol, Suzuki promovând în continuare materialele tari la atingere, dar bine prelucrate. Ca și în cazul lui Vitara, senzația primită duce spre durabilitate, chiar dacă la prima vedere materialele utilizate nu sunt cele mai prietenoase tactil. Asamblarea tuturor acestor elemente nu este făcută însă fără cusur.
Spațiu interior
Suzuki SX4 oferă loc mai mult decât suficient pentru patru persoane, o a cincea putând călători în condiții nu foarte vitrege pe mijlocul banchetei spate. Scaunele față oferă suport lateral decent, fără însă a excela, în timp ce textura buretelui oferă extrem de mult confort la drum lung.
Portbagajul oferă un volum de depozitare de 430 de litri, suficient chiar și pentru călătorii mai lungi. Spațiul principal destinat bagajelor este suplimentat de oferta de locuri pentru depozitare din fețele de uși, dar și de spațiile dedicate din consola centrală. Una peste alta, Suzuki SX4 își respectă la acest capitol statura de mașină recreațională, cu capabilități ce-l fac un bun partener de vacanțe sau ieșiri în natură.
Antifonare
Dacă în cazul lui Baleno, criticam doza mult prea mare de zgomot ce pătrundea de la motor în habitaclu, Suzuki SX4 se situează exact la polul opus. Este o mașină extrem de bine antifonată, ce poate filtra atât zgomotele și vibrațiile motorului în trei cilindri, cât și interferențele sonore provenite de la anvelope și vânt.
Infotainment
Din nou oferim nota maximă pentru sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inch, care oferă conectivitate Bluetooth, USB și SD Card, precum și un grad de eficiență extrem de ridicat grație interfeței simple și ușor de utilizat. Lipsea însă de pe listă sistemul de navigație, oferit în standard abia cu nivelul de echipare superior – SPIRIT.
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
În cazul lui SX4, Suzuki oferă pe versiunile de echipare superioare sistemul automat de asistență la frânare Radar Brake Support, nivelul PASSION oferind la acest capitol doar un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri și tehnologia Hill Hold Control.
Euro NCAP
Testată în 2013, actuala generație Suzuki SX4 a obținut maximul de cinci stele din partea Euro NCAP.
4. Buget/Prețuri
Dacă prețul de start afișează valoarea de 14.500 de euro pentru versiunea SX4 1.0 BOOSTERJET COOL 2WD, modelul testat de noi vă va scoate din buzunar cel puțin 17.650 de euro, TVA inclus. Diferența vine din lista de dotări suplimentare, dar și din prețul sistemului ALLGRIP – 1.550 de euro.
Cel mai ieftin SX4 diesel costă 18.550 de euro, TVA inclus.
Este greu să comparăm prețurile lui SX4 cu cele ale unor modele precum Nissan Qashqai, VW Tiguan sau Renault Kadjar, dată fiind poziționarea crossoverului Suzuki undeva în “No Man’s Land”. Acesta este evident mai ieftin decât concurența, însă oferă și ceva mai puțin spațiu interior.
Suzuki oferă pentru SX4 același inedit sistem de garanție - 3 ani, în limita a 100.000 de kilometri, iar la expirarea uneia dintre cele două condiții garanția este prelungită automat cu 2 ani, fără limită de kilometri.
5. Concluzii
Suzuki ar trebui să știe să-și joace foarte bine cărțile în cazul lui SX4. Chiar dacă nu se apropie fizic prin dimensiuni de numele grele din segmentul SUV-urilor compacte, modelul japonez oferă un spațiu interior mai mult decât suficient, motorizări eficiente, dotări pentru toate gusturile și nu în ultimul rând eficientul sistem ALLGRIP.
Toate cele de mai sus vin “împachetate” la prețuri extrem de accesibile, lucru ce ne face să ne întrebăm dacă nu cumva SX4 va fura din clienții ce se gândeau până acum la Vitara...
Suzuki SX4 1.0 BOOSTERJET PASSION ALLGRIP
Puncte pozitive
· Motorul capabil să facă față greutății mașinii
· Consumul mic
· Confortul la rulare și antifonarea
· Spațiul interior
· Sistemul de infotainment
· Prețul
Puncte negative
· Ruliul mare pe viraje
· Direcția artificială
· Ergonomia ansamblului cotieră/frână de mână
Date tehnice Suzuki SX4 1.0 BOOSTERJET PASSION ALLGRIP
Motor: benzină, trei cilindri, 1.0 litri EURO 6
Cilindree: 998 cmc
Putere: 112 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 170 Nm, între 2.000 și 3.500 rpm
0-100 km/h: 12.0 s
Viteză maximă: 175 km/h
Volum portbagaj: 430 litri
Greutate (fără șofer): 1.225 kg
Preţ de pornire în România: 17.650 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 18.050 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: