Teste

Test Drive Suzuki Vitara S AllGrip

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Cunoscut drept un constructor cu vastă experiență în lumea mașinilor de teren, Suzuki nu putea să stea deoparte de nebunia ce a cuprins Europa pe segmentele B și C ale SUV-urilor, lansând pe piață în primăvara lui 2015 un Vitara reinventat, mulat perfect pe preferințele clienților ce-și doresc o mașină nu foarte mare ca dimensiuni și cu capabilități serioase de “desfășurare” în off-road. La un an distanță de la lansarea sa pe piață, am putut testa un Suzuki Vitara S, model din ce în ce mai des întâlnit pe șoselele din România.
 
1. Prezentare generală
 
Noul Suzuki Vitara a avut premiera mondială în toamna lui 2014, cu ocazia Salonului Auto de la Paris, readucând în prim plan legendarul nume ce facea furori în anii ’90 în rândul amatorilor de aventuri off-road. Față de “bunicul” Vitara, noul model renunță la a se axa preponderent pe sistemele “adevărate” de tracțiune ce făceau minuni în afara șoselelor și propune clienților o caroserie cu patru uși, perfect adaptată noului stil de viață al europeanului “cool” din zilele noastre.
 
Test Suzuki Vitara S (01)
 
Lansat pe piață în primăvara anului trecut, în două versiuni de motorizare de 1.6 litri, una pe benzină aspirată și alta diesel, Suzuki Vitara a primit în toamna lui 2015 și versiunea S, cu un motor turbo pe benzină de 1.4 litri sub capotă, din noua familie BoosterJet. Noul model vândut în Europa se asamblează în fabrica Suzuki din Ungaria.
 
Concurența în segmentul în care a fost plasat Vitara este enormă, însă Suzuki plusează în avantajul său cu sistemul de tracțiune integrală AllGrip, oferit ca și opțiune însă. Dacă stăm să ne uităm la concurență, doar Dacia Duster poate fi considerată un rival adevarat din acest punct de vedere, prin capabilitățile sistemului 4x4. Nu are rost să enumerăm lunga listă de modele cu care se bate Vitara în Europa, câteva dintre acestea fiind testate de noi în ultimele luni – Citroen C4 Cactus, Ford EcoSport sau Peugeot 2008, la care se adaugă nume deja celebre precum Renault Captur, Nissan Juke sau Opel Mokka X.
 
În România clienții au de ales între cele trei variante de motorizare amintite mai sus – 1.6 benzină (120 CP, 156 Nm cuplu maxim), 1.6 turbo-diesel DDIS (120 CP, 320 Nm cuplu maxim), respectiv 1.4 BoosterJet (140 CP, 220 Nm cuplu maxim). Cel mai ieftin Suzuki Vitara costă 13.650 de euro, TVA inclus, în versiunea pe benzină 1.6, nivel de echipare Cool și tracțiune 4x2. Cea mai ieftină versiune 4x4 este motorizată de același benzinar aspirat și costă 15.300 de euro, TVA inclus.
 
Mașina ce ne-a fost companion de drum pentru trei zile a fost un Suzuki Vitara S, versiune ce beneficia de sistemul AllGrip, cuplul motor fiind transmis la roți cu ajutorul unei cutii de viteze manuale, cu șase trepte. Opțional se poate alege o cutie automată produsă de Aisin , cu șase rapoarte.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Suzuki a prezentat anul trecut noua generație de motoare turbo pe benzină BoosterJet, de 1.0 litru sau 1.4 litri, acesta din urmă dând viață și mașinii testate de noi. Beneficiind de injecție directă și de aportul unei turbine, propulsorul poate accelera Vitara S Allgrip, de la 0 la 100 de km/h în 10.2 secunde, în timp ce viteza maximă se oprește la 200 de km/h. Dacă ne uităm la Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 (125 CP, 205 Nm cuplu maxim), cifrele de pe hârtie ne arată că același sprint poate fi făcut în 11 secunde, iar viteza maximă se oprește la 177 de km/h.
 
Test Suzuki Vitara S (02)
 
În practică, pus pe o mașină ce nu cântărește decât 1.210 kg, noul BoosterJet de 1.4 litri face minuni. Reprizele de accelerare sunt impresionante, grație cuplului maxim oferit pe o plajă largă de turații (între 1.450 și 4.000 rpm), în timp ce sunetul motorului pătrunde la interior cât să-ți creeze feelingul potrivit. Capacitatea cilindrică mai mare și cei patru cilindri îți dau senzația că motorul nu se chinuie în anumite momente, așa cum poți resimți la unele unități de 0.9 sau 1.0 litru în trei cilindri. Depășirile se pot face în cea mai deplină siguranță, atat timp cât alegi treapta de viteză potrivită și nu te hazardezi în manevre “demente”.
 
Performanțele motorului, pe care nu gratuit le putem caracteriza drept excepționale, sunt completate de o cutie de viteze manuală cu șase trepte, foarte scurt etajată și al cărei schimbător se manevrează ferm. Poate mult prea ferm pentru o domnișoară ce ar conduce o Vitara S…
 
Test Suzuki Vitara S (03)
 
Rapoartele scurte din cutie ajută așadar la reprize foarte bune, însă reversul medaliei face ca treptele a 5-a și mai ales a 6-a să nu fie suficient de lungi pentru rularea pe drumuri expres sau pe autostrăzi în cel mai eficient mod. Astfel, în ultima treaptă de viteză turometrul arată aproape 3.000 rpm la 120 de km/h,  lucru ce compromite într-o măsură serioasă atât consumul de combustibil, cât și confortul acustic.
 
Comportament rutier
 
Față de versiunile “normale” Vitara, varianta S a avut parte de o revizuire a ansamblului tren de rulare / direcție din partea inginerilor japonezi, în sensul sporirii sportivității. A rezultat astfel o mașină uimitoare pentru segmentul său, stabilitatea pe viraje fiind net superioară rivalilor. Tăria suspensiei nu a afectat însă confortul la trecerile peste denivelări, zgomotele sau șocurile resimțite de șofer sau pasageri fiind și ele la un nivel minim, lucru prin care Vitara poate da lecții altor mărci cu pretenții.
 
Și la viteze mari Suzuki Vitara S este o mașină extrem de plăcută la condus, sigură pe ea la schimbările mai mult sau mai puțin bruște de direcție, zgomotele motorului fiind aproape în totalitate acoperite la peste 100 de km/h de cele provenite de la anvelope și vânt. Situația ar fi stat și mai bine dacă nu ar fi existat problema lungimii raportului de transmisie pentru treapta a 6-a, problema de care am amintit mai sus.
 
Comportament off-road
 
Sârșitul lunii martie a adus peste România o vreme nu foarte primăvăratică, așa că împinși de la spate de o atmosferă ploioasă în București am pornit în căutarea zăpezilor spre munte. Nu ne-a luat foarte mult timp să găsim așa ceva, drumul care urcă din DN1 A spre Muntele Roșu fiind acoperit încă din primele sute de metri cu zăpadă proaspătă. Am reușit însă să urcăm până sus fără nici cea mai mică problemă, grație sistemului de tracțiune integrală AllGrip, ce permite alegerea între patru moduri de rulare.
 
Test Suzuki Vitara S (04)
 
Astfel, pentru condiții de asfalt uscat sau puțin umed se poate rula fără probleme în modul Auto, care decuplează puntea spate din ecuația tracțiunii, în vederea obținerii unui cât mai bun consum de combustibil. Modul Sport gestionează livrarea cuplului motor la roți pentru cele mai bune performanțe dinamice pe asfalt, în timp ce modul Snow se ocupă, evident de rularea pe zăpadă sau prin noroi. Peste toate există însă modul Lock, cel care te va scoate din cele mai neplăcute situații întâlnite în teren accidentat și care blochează diferențialul în așa fel încât cele două punți să primească resurse de putere și cuplu în mod egal. Tot pentru ieșirile în afara drumurilor asfaltate Vitara S este dotată și cu sistemul de asistență la coborârea pantelor, care te scutește de stresul efectuării unor astfel de manevre în off-road. Garda la sol de 185 de mm permite trecerea peste obstacole măricele.
 
Test Drive Suzuki Vitara S (05)
 
Modul Lock ne-a făcut să pierdem mai bine de o oră prin zăpada proaspătă, punând Vitara S în cele mai diverse situații de urcare/coborâre sau viraje luate la viteze mai mari sau mai mici. Micul SUV japonez s-a comportat exemplar, arătându-ne de unde-și trage originile și dovedindu-ne că nu degeaba modele precum vechiul Vitara sau Jimny au ajuns adevărate legende.
 
Consum
 
Consumul mediu declarat de Suzuki pentru Vitara S este de 5.4 l/100 km. În oraș japonezii promit 6.3 l/100 km, în timp ce în mediul extra-urban consumul oficial arată doar 5.0 l/100km. Cifrele de pe hârtie sunt însa destul de departe de ceea ce am obținut noi în mod real, însă se înscriu în plaja de valori scoase de un propulsor turbo pe benzină de o asemenea capacitate cilindrică. În concret, după un drum de aproape 400 de km extra-urban, ce a inclus și “joaca” prin zăpadă ne-am întors în București cu 6.2 consum mediu afișat de CB, iar cei aproape 100 de km rulați în București la ore de trafic intens au însemnat un consum de 7.9 l/100 km. Valoarea decentă a consumului urban se datorează și sistemului Start/Stop, care-și face treaba bine dar care însă are momente în care refuză să pornească motorul dacă staționarea se face mai mult timp fără a se ține apăsată pedala de frână. Situațiile de acest gen nu sunt tocmai placute.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Suzuki Vitara nu impresionează prin calitatea ieșită din comun a materialelor folosite la interior, însă calitatea asamblării și senzația de durabilitate pe care ți-o dau toate plasticele de pe planșa de bord sau fețele de uși te fac să uiți ușor acest minus. Japonezii nici nu s-au obosit însă să ridice ștacheta la acest capitol, Vitara fiind o mașină gândită pentru utilizarea adevărată indiferent de drumurile alese. Cine vrea să stea să pipăie toată ziua planșa de bord sau plasticele de pe uși este liber să aleagă altceva.
 
Test Suzuki Vitara S (06)
 
Vitara S își ia revanșa însă atunci când vorbim de dotări, șoferul și pasagerii având la dispoziție o sumedenie de sisteme de siguranță și confort. Suplimentar față de celelalte versiuni, Vitara S vine la interior cu o serie de elemente de nuanță roșie, cum ar fi marginile gurilor de ventilație, exteriorul cadranelor ceasurilor de bord sau cusăturile tapițeriei scaunelor sau pentru pielea volanului și a schimbătorului. Scaunele sunt îmbrăcate într-o combinație de piele și Alcantara, oferind o bună susținere laterală, însă nu cel mai bun suport la nivel lombar, capitol care merita un sistem de reglaj.
 
Dacă vorbim de cel aflat la volan, poate cele mai “wow” tehnologii sunt tempomatul adaptiv și sistemul de frânare automată, dotări ce rar sunt văzute în clasa lui Vitara. Sistemul de cruise control este de-a dreptul senzațional – păstrează distanța dorită față de mașina din față, frânând și accelerând automat și lăsând șoferul să fie atent doar la direcție. Poziția la volan înaltă face ca vizibilitatea să fie mult îmbunătățită, atât în față cât și spre lateral. Oglinzile laterale oferă și ele o bună imagine asupra a ce se întâmplă în spate, în timp ce camera video și senzorii de parcare suplimentează vizibilitatea redusă prin lunetă.
 
Test Suzuki Vitara S (07)
 
Partea multimedia este asigurată de un sistem de infotainment ale cărui informații sunt afișate pe un ecran tactil de 7 inch și a cărei interfață grafică dă lecții de simplitate și eficiență altor producători. Totul este extrem de intuitiv, ușor de înțeles, iar responsivitatea ecranului este la cele mai înalte cote. Poți asculta muzică de pe diferite medii de stocare, ai la dispoziție un sistem de navigație eficient și îți poți conecta telefonul sau smartphone-ul prin Bluetooth. Totul simplu și, ne repetăm, extrem de eficient.
 
Test Drive Suzuki Vitara S (08)
 
Spațiul interior este alt capitol la care Vitara punctează serios, oferind celor aflați la bordul său toate condițiile de confort. Scaunele față sunt reglabile pe adâncime, în timp ce bacheta spate oferă suficient loc pentru cap chiar și celor mai înalți pasageri. Portbagajul oferă 375 de litri volum de încărcare a bagajelor, valoare ce poate fi extinsă până la 1.120 de litri dacă se rabatează bancheta spate.
 
Și după atâta laudă să punctăm și un capitol negativ – inchiderea portierelor și a hayonului portbagajului. Au fost, numărate, zeci de situații în care una dintre portiere sau portbagajul nu s-au inchis cum trebuie. Martorul luminos din bord rămânea aprins și trebuia să te dai jos să vezi ce nu s-a inchis bine, situație total neplăcută.
 
Suzuki Vitara a fost testat de Euro NCAP în 2015, obținând maximul de cinci stele, după noile standarde impuse de organizația independentă belgiană.
 
4. Buget/Prețuri
 
Suzuki oferă Vitara S în trei variante – cu tracțiune 4x2, cu tracțiune AllGrip și cutie manuală sau cu tracțiune AllGrip și cutie de viteze automată. Prețul versiunii testate de noi pornea de la 20.500 de euro TVA inclus, la care se adăugau sumele pentru vopsea metalizată (400 euro) sau pentru diversele elemente ale caroseriei exterioare, cum ar fi eleronul sport sau ornamentele negre pentru farurile de ceață.
 
Vitara S este oferită într-un singur nivel de echipare, ce cuprinde absolut tot ce și-ar dori și cel mai pretențios client, de la sistemul de climatizare automată, scaune încălzite, geamuri electrice față/spate și până la sistemul de infotainment cu ecran tactil de 7 inch sau sistemul de tempomat adaptiv.
 
Test Suzuki Vitara S (09)
 
Concurența oferă în aceeași bani niveluri de echipare de vârf, însă fără sistem 4x4, singurul concurent pe măsură fiind Duster, care poate fi cumpărat în varianta Laureate 1.2 TCe 125 CP 4x4, cu toate dotările opționale bifate în configurator, contra sumei de 17.845 de euro, TVA inclus. Modelul Dacia nu oferă însă o serie de dotări prezente pe Vitara S.
 
Suzuki oferă un sistem de garanție interesant pentru noua Vitara. Astfel, inițial garanția este de 3 ani sau 100.000 de km, iar după atingerea unuia dintre cele două praguri începe o perioadă de garanție de doi ani, fără limită de kilometri. Acest sistem avantajează clienții ce nu rulează foarte mulți kilometri anual.
 
5. Concluzii
 
Suzuki Vitara poate fi unul dintre cei mai importanți jucători din segmentul SUV-urilor de clasă mică, asta dacă oamenii de la departamentul de marketing al dealerilor vor ști cum să ajungă la “sufletul” clienților. Oferă cam tot ce și-ar dori un consumator de la un astfel de crossover, la prețuri sub concurență. Numai Dacia Duster vine la un preț inferior, însă fără a beneficia de anumite tehnologii prezente pe Vitara sau de siguranța certificată de Euro NCAP.
 
Test Suzuki Vitara S (10)
 
Suzuki Vitara S este “și mai și”, oferindu-ne laolaltă senzații sport grație motorului, o ținută de drum exemplară, dar și performanțe admirabile în off-road. Impresionant este și sistemul de cruise control adaptiv, dotare ce se regăsește în mod normal pe automobile de clasă superioară, cu mult mai scumpe.
 
De aceea îi oferim maximul de punctaj la general și o declarăm fără a fi deloc subiectivi “best-buy” în segmentul său de motorizare și dotări.
 
Suzuki Vitara S
 
Puncte pozitive:
· Motorul 1.4 BoosterJet
· Excelente capabilități off-road, grație sistemului AllGrip
· Sistemul cruise control adaptiv
· Spațiul interior
· Lista de dotări standard
 
Puncte negative:
· Etajarea cutiei de viteze, mult prea scurtă în treptele 5 și 6
· Calitatea unor materiale de la interior
· Problemele legate de închiderea portierelor și a hayonului


Date tehnice Suzuki Vitara S
 
Motor: benzină turbp, patru cilindri, 1.4 litri BoosterJet EURO 6
Cilindree: 1.373 cmc
Putere: 140 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 220 Nm între 1.450 și 4.000 rpm
0-100 km/h: 10.2 s
Viteză maximă: 200 km/h
Volum portbagaj: 375 litri
Greutate: 1210 kg
Preţ de pornire în România: 18.400 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 20.900 euro, TVA inclus


 

 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

7

Motorizare: 

8

Prețuri: 

8

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: