Fotocredit:
Auto-TestDrive / George Ghiţă
Redactorii Auto-TestDrive au avut plăcerea să testeze noua generaţie a unui model apreciat ani la rând de către iubitorii hatchback-urilor compacte, în special pentru linia de design, dar şi pentru comportamentul rutier exemplar – vorbim aici de Seat Leon.
1. Prezentare generală
În 2012, odată cu lansarea noului Volkswagen Golf 7, bazat pe noua platformă comună MQB, dezvoltată de grupul Volkswagen AG – a sosit şi rândul noului Seat Leon să bifeze cea de-a treia generaţie, după cele două anterioare – 1M (1999-2006) şi 1P (2006-2012). Noul Leon, cu indicativ de cod 5F, se bazează, cum era şi normal, pe noua platformă MQB.
Noul model renunţă la liniile şi formele rotunjite ale generaţiei precedente, absolut toate elementele de design exterior şi interior trecând de la linii curbe la forme născute din intersecţii de linii drepte. Designerii de la Seat au creat un look cu totul nou, care a născut, încă de la primele CGI-uri ale noului Leon, vii dispute în lumea împătimiţilor modelului spaniol.
Noile faruri care includ luminile de zi cu LED, stopurile mai înguste şi noile oglinzi retrovizoare sunt punctele de atracţie atunci când priveşti noul Leon pe stradă sau în showroom.
La capitolele dimensiuni şi gabarit, noul Leon este cu 5 cm mai scurt şi cu 90 de kg mai uşor decât vechiul model, ampatamentul mărit cu 5,8 cm (datorat tocmai platformei MQB) creând însă un spaţiu interior superior.
Posibilii clienţi au de ales între trei variante de echipare – Reference, Style şi FR – şi şapte variante de motorizări – patru pe benzină (1.2 TSI de 85 sau 105 CP, 1.4 TSI de 122 CP şi 1.8 TSI de 180 de CP), respectiv trei diesel (1.6 TDI de 90 de CP, 1.6 TDI 105 CP şi 2.0 TDI de 150 CP).
2. Comportament rutier
Am avut la dispoziţie varianta de echipare Style, propulsată de motorul 1.6 TDI de 105 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte. Adică un model pe care mulţi dintre viitorii clienţi l-ar alege în principal pentru un compromis cât mai bun între performanţe şi economia de combustibil.
Motorul oferă resurse de putere arhi-suficiente pentru orice şofer obişnuit, caracteristica turbo-diesel nelăsând niciun moment impresia că maşina este leneşă. Motorul urcă foarte bine în ture de la 1.500 până la 3.000 rpm, cutia de viteze destul de scurtă contribuind şi ea la obţinerea unor reprize satisfăcătoare atunci când este nevoie de o depăşire.
Cifrele declarate oficial de producător indică o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 10.7 secunde şi o viteză maximă de 192 de km/h, valori mai mult decât decente pentru o maşină din clasa compactă, care cântăreşte 1.281 de kg.
Mulţi dintre cei care citesc aceste rânduri ştiu că hotărârea nemţilor de la Volkswagen AG a fost de a nu mai monta suspensia independentă spate pe automobilele cu o putere de sub 150 de CP, ceea ce înseamnă că modelul testat de noi avea pe spate o suspensie semi-independentă.
Astfel, au existat persoane care au tras concluzia, cel puțin în teorie, că aceste modele „mai sărace” vor avea probleme cu menținerea stabilității atunci când şoferul va aborda o curbă cu viteză mare sau va încerca să evite un obstacol.
Realitatea este cu totul alta, noi neavând niciun moment senzaţia de nesiguranţă, în toate încercările tipice pentru un test-drive, Leon-ul fiind „testat” fără menajamente pe toate tipurile de asfalt sau de viraje. Ba chiar putem spune că la capitolul ţinută de drum este cu puţin peste noul Golf 7, acesta din urmă punând mai mult accentul pe confort.
În concluzie suspensia, chiar şi semi-independentă fiind, contribuie cu succes la o ţinută de drum exemplară, cu mult peste o bună parte din compactele de generaţie actuală.
Şi direcţia este cu puţin mai fermă la Leon faţă de Golf, transmiţând un feedback mai bun de la şofer la ceea ce vrei să facă maşina pe drum.
Ca şi la noul Golf, proiectanţii au adoptat şi la Leon pedala de acceleraţie clasică, un lucru care nouă ni se pare pozitiv – controlul acceleraţiei fiind mai corect, indiferent de poziţia piciorului pe pedală - , chiar dacă şi aici cei obişnuiţi cu vechea pedală din podea au început să „cârcotească”.
Un minus, din punctul nostru de vedere, vine de la oglinzile laterale foarte mici şi cu o formă ascuţită, care nu oferă întotdeauna şoferului cele mai bune repere şi informaţii în trafic sau la parcare.
3. Confort interior
Noul Seat Leon este schimbat radical la interior faţă de vechea generaţie, nimic numai aducând aminte de consola centrală imensă, în care spaţiul alocat CD-player-ului şi controlului climatizării ocupa doar câteva procente din totalul suprafeţei consolei, restul spaţiului fiind neutilizat – lucru care a îndepărtat nu puţini posibili clienţi ai lui Leon 1P, atunci când urcau în maşină. Am auzit de nenumărate ori fraza „exteriorul este superb, păcat de interiorul aiurea”.
Cum spuneam, interiorul este desenat pe baza combinaţiei de unghiuri ascuţite şi linii drepte, rezultatul fiind unul foarte plăcut ochiului şi în acelaşi timp ergonomic.
Noul Leon împrumută foarte multe elemente de la VW Golf 7, de la sistemul audio cu touchscreen (standard de-acum înainte pe toate versiunile), la noile manete de semnalizare şi pentru stergătoare şi până la comenzile climatizării. Doar setările tempomatului nu au fost mutate pe volan, rămânând în continuare pe maneta de semnalizare, în stânga.
Ceasurile de bord au fost şi ele regândite, celebrul turometru amplasat central fiind acum amplasat în stanga, în mod clasic, şi având aceleaşi dimensiuni ca şi vitezometrul din dreapta lui.
Scaunele sunt în linia clasei compacte, cine doreşte scaune cu un suport lateral mai bun trebuind să se orienteze spre varianta de echipare FR, care oferă scaune sport în standard. Totuşi suportul lateral este bun, asigurând un confort suficient la drum. Locurile din spate însă oferă un spaţiu oarecum limitat, atât pentru genunchi, cât şi pentru cap – în comparaţie cu Golf, acolo unde spaţiul pentru pasagerii din spate este mai generos.
În privinţa materialelor folosite, din nou suntem nevoiţi să apelăm la comparaţia cu Golf 7 – în noul Seat plasticele sunt o idee mai „slabe”, asta văzându-se la plasticul de pe consola centrală dintre scaune sau la acela folosit pe partea superioară a portierelor faţă, care cu toate că este moale, nu este aşa de placut ca cel din Golf. La uşile din spate însă s-a respectat aceeaşi reţetă ca şi la Golf – adică plastic tare pe toată faţa de uşă. Calitatea asamblării per ansamblu este una foarte bună, negăsind niciun luft sau alte „scăpări” vizibile.
Confortul la rulare se situează în limite mai mult decât decente, suspensia, cu toate că este setată spre sport, menajând cu succes pasagerii. Nu am remarcat zgomote ieşite din comun venite din partea trenului de rulare.
Findcă tot am adus vorba de zgomotele resimţite în habitaclu, punctăm şi aici o mai slabă antifonare faţă de noul Golf, motorul de 1.6 TDI făcându-şi simţită prezenţa, dar nu foarte deranjant. Zgomotul la vânt este ca şi inexistent, iar anvelopele se aud doar la viteze de peste 90 de km/h.
Sistemul audio standard pe echiparea Style este Media System Colour, care include Radio/CD/MP3/WMA player, touch screen color cu diagonala de 12.7 cm, slot card SD cu intrare AUX şi mufă USB, Bluetooth (inclusiv audio streaming) şi 6 difuzoare. Sunetul oferit este de foarte bună calitate, posibilităţile de setare, cu ajutorul touchscreen-ului, fiind nenumărate. Nu mai este nevoie să detaliem avantajele sistemului Bluetooth, spunând aici că „împerecherea” cu un smartphone este o joacă de copii.
Pe touchscreen şoferul poate seta şi urmări toate funcţiile media sau ale computerului de bord, tot meniul fiind foarte intuitiv şi uşor de accesat.
Clienţii pot opta suplimentar pentru Media Sistem Plus sau pentru un sistem de navigaţie, ambele având un ecran mai mare, de 14.7 cm şi 8 boxe pentru sunet. Pentru pretenţioşii în materie de audio există pe lista de opţionale aşa numitul Seat Sound System, ce conţine un amplificator de sunet pe 6 canale, 10 boxe plus un subwoofer în portbagaj.
Un „feature” care ne-a dat oarecum bătăi de cap a fost sistemul pentru detectarea oboselii şoferului, de fiecare dată când am încercat să vedem limitele maşinii prin traiectorii schimbate brusc la viteze destul de mari acesta anunţându-ne ca avem nevoie de o pauză de cafea...
Portbagajul este în limitele clasei, volumul de 380 de litri fiind suficient pentru două persoane sau pentru o familie cu un copil.
La capitolul siguranţă, noul Leon vine cu airbag-uri frontale şi laterale pentru şofer şi pasager, airbag-uri cortină precum şi airbag pentru genunchiul şoferului, ESC (controlul electronic al stabilităţii) sau controlul presiunii în anvelope – pe toate variantele de echipare.
La testul de siguranţă efectuat de Euro NCAP, noul Seat Leon a obţinut maximul de 5 stele.
4. Buget/Prețuri
Seat Leon 2013 are un preț special de pornire de 14.176 euro cu TVA pentru versiunea Reference echipată cu motorul pe benzină 1.2 TSI 86 CP și transmisie manuală cu 5 rapoarte. Primul propulsor diesel, TDI-ul de 1.6 litri și 90 de cai, în echipare similară vă va scoate din buzunar 16.362 euro cu TVA.
În ceea ce privește consumul, Seat Leon 1.6 TDI 105 CP „mănâncă” oficial 5.2 litri pentru o utilizare urbană și 3.5 litri pentru 100 de km în afara localităților. De aici avem un consum mediu oficial de aproximativ 4.1 litri pentru 100 km parcurși.
Cifre puțin cam optimiste pentru orice stil de condus. În realitate, noi am obținut un consum exterior pe ruta București-Ploiești dus-întors de 4.7 litri în condițiile în care s-a circulat cu o viteză de 100-110 km/h în afara localităților. Ținem cont și de faptul că motorul avea doar câteva sute de kilometri, așa că putem spera la cifre mai mici.
Printre dotările importante de menționat ale modelului din testul nostru se numără următoarele:
· 7 airbag-uri standard (șofer+pasager față, laterale față, cortină + genunchi șofer)
· Media System Colour cu Radio/CD/MP3/WMA player, touch screen color cu diagonala de 12.7 cm, slot card SD cu intrare AUX şi mufă USB, Bluetooth
· Climatizare automată pe două zone
· Volan și schimbător îmbrăcate în piele
· Hill Hold Control
· Cotieră centrală față
· Oglinda retrovizoare interioara cu reglaj automat antiorbire
· Functie de aprindere automata a farurilor
· Faruri cu functie Coming Home si Leaving Home
· Senzor de lumina si ploaie
· Faruri full LED (faza de intalnire / faza de drum cu tehnologie LED)
· Lumini de zi cu LED
· Blocuri optice spate cu LED Geamuri electrice față+spate
· Oglinzi laterale pliabile elctric
· Jante din aliaj Dynamic 225/45 R17 inchi
· Proiectoare de ceață
· Detector de oboseală a şoferului
Astfel, prețul modelului testat, versiune Style, 1.6 TDI 105 CP + dotările opționale ajunge la 20.606 euro cu TVA, dar după discount-ul aplicat de dealer preţul final ajungând la 17.062 euro.
Garanția oferită pentru acest model este de 4 ani, 2 ani fără limită de kilometri și încă 2 ani în limita a 120.000 km, 12 ani la perforarea caroseriei împotriva corodării și 3 ani pentru vopsea.
5. Concluzii
Noul Seat Leon a generat încă de la lansare polemici în rândul iubitorilor mărcii, posesorii vechiului model cu greu acceptând noile linii de design. Cam acelaşi lucru s-a întâmplat şi atunci când a fost lansat noul Ford Focus, mulţi dintre proprietarii de modele anterioare criticând schimbarea radicală de design, atât la exterior cât şi la interior.
După opinia noastră, noul hatchback de la Seat trebuie „adoptat” fără a te mai uita în urmă, tot ceea ce oferă fiind în pas cu anii în care trăim. De la liniile exterioare directe, completate de farurile ale căror DRL-uri întorc privirile trecătorilor instantaneu, până la tot ce înseamnă sisteme şi tehnologii care fac viaţa mult mai uşoară pentru şofer şi pasageri.
Comparat cu „fratele de platformă MQB”, în speţă noul Golf, Seat Leon este mai agil, stă mai bine pe şosea, transmite un feeeling mult mai bun şoferului, în acelaşi timp fiind mai puţin spaţios, mai slab antifonat şi cu materiale o idee mai slabe. Preţurile sunt în medie cam cu 1000 de euro mai mici decât la VW.
În concluzie, Seat Leon 2013 se recomandă din nou a fi o mașină în special adresată segmentului tânăr, persoanelor care apreciază un design modern și o ținută de drum exemplară.
Am identificat la maşina din test:
Puncte pozitive:
· Stabilitate și dinamică rutieră excelentă
· Consum redus
· Impact vizual foarte puternic
Puncte negative:
· Calitatea unor materiale prezente la interior
· Zgomotul motorului resimtit la interior
· Oglinzi laterale de dimensiuni reduse
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Mihai RADU, PEX Auto Ploieşti - Tel. 0733.020.412, precum şi vwforum.ro .
Conținut Auto-TestDrive recomandat: