Fotocredit:
Auto-TestDrive
Se împlinește anul acesta fix un deceniu de când Hyundai se arunca în lupta din segmentul hatchback-urilor de clasă compactă împotriva numelor grele din Europa. Botezat i30, soldatul sud-coreenilor părea din start o victimă sigură împotriva unor "cavaleri" precum Golf, Focus sau Astra, însă timpul ne-a arătat că lucrurile nu stau chiar așa.
Hyundai i30 a devenit ușor ușor un nume respectat pe Vechiul Continent, grație calităților sale îmbunătățite și rafinate de la o generație la alta.
Și cum anul acesta Hyundai i30 a fost lansat în România în cea de-a treia sa generație (prezentată anul trecut la Paris), am vrut să vedem cât de tare a evoluat modelul sud-corean. "Calul de bătaie" - o versiune 1.4 T-GDI de 140 CP cuplată la o cutie de viteze automată 7DCT, nivel de echipare Launch Edition EXCLUSIVE.
1. Prezentare generală
Noul i30 este parcă mai european ca niciodată. Desenată de o echipă ce lucrează în Germania, dezvoltată tehnic și testată în apropiere de Frankfurt sau pe pista de la Nurburgring, cea de-a treia generație a hatcback-ului compact Hyundai vine așadar cu temele bine făcute.
La nivelul designului exterior oamenii coordonați de Peter Schreyer au ales să scoată în evidență trăsăturile de "Hyundai european veritabil", consacrate în ultimii ani pe modele precum Tucson sau i20. Nu lipsesc așadar grila radiatorului "în cascadă" , clar delimitată prin marginile sale cromate, farurile cu elemente optice clare sau stopurile ce sunt de ceva vreme marcă înregistrată Hyundai și pe care le recunoști dintr-o privire.
S-a născut astfel un i30 mai matur ca niciodată, dar care duce lipsă poate de o mai mare doză de exuberanță estetică. Era oare chiar atât de mare nevoia să se transforme într-un "Golf wanna be"?
Să lăsăm însă lamentările și să trecem la lucruri concrete. Hyundai i30 poate fi comandat în România dintr-o gamă compusă din patru motorizări - 1.4 100 CP, 1.0 T-GDI 120 CP, 1.4 T-GDI 140 CP și 1.6 CRDi 136 CP. Oferta de transmisii include o cutie manuală cu șase trepte sau una automată cu dublu-ambreiaj 7DCT (dedicată exclusiv motorizării turbo de 1.4 litri). Nivelurile de echipare sunt patru la număr - CLASSIC, COMFORT, HIGHWAY și EXCLUSIVE, ultimele două beneficiind și de așa numita variantă Launch Edition (care taie puțin din preț, dar și din lista de dotări).
Prețul de start pentru noul Hyundai i30 este de 16.172 de EURO, TVA inclus - redus la 14.215 EURO grație unei oferte permanente. Ce primiți în schimbul acestei sume? Un i30 motorizat de unitatea aspirată de 1.4 litri și 100 CP, echipat pe nivelul CLASSIC.
Modelul testat de noi (1.4 T-GDI 7DCT Launch Edition EXCLUSIVE) costă 20.165 de EURO, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor
S-a dus epoca în care nu puteai configura un Hyundai sau o Kia decât cu un motor aspirat pe benzină sub capotă. Sud-coreenii s-au adaptat (destul de...) rapid la trendul "turbo" european lansând noua familie de motoare T-GDI, de 1.0, 1.4 sau 1.6 litri.
Motorul de 1.4 litri T-GDI propulsa i30-ul testat, oferind roților din față 140 de CP și 242 de Nm cuplu motor maxim. În combinație cu transmisia 7DCT, valorile de putere și cuplu propulsează mașina de la 0 la 100 de km/h în 9.2 secunde, permițându-i totodată să atingă 205 km/h viteză maximă.
Primul contact cu ansamblul 1.4 T-GDI 7DCT ne-a amintit de experiența din iarnă la volanul Tucson-ului motorizat de T-GDI-ul de 1.6 litri. Astfel, în oraș, cutia este mai mereu ezitantă și pare că nu știe ce treaptă să selecteze la viteze de deplasare foarte mici. O dată ieșit la drum lung descoperi ușor ușor cel mai bun mod de utilizare a cutiei și a motorului - modurile ECO sau NORMAL pentru "leneveală" pe DN sau autostradă și obligatoriu modul SPORT selectat din buton atunci când ai de făcut o depășire.
Altfel descoperi o combinație de lag turbo și întârziere în reacții a cutiei ce nu prea-ți aduc zâmbetul pe față. Să nu uităm însă că i30 a fost gândit din start drept un automobil de familie, așa că pentru cei ce vor sportivitate extremă există noul Hyundai i30 N - hot hatch lansat de curând și care promite multe.
În schimb, T-GDI-ul de 1.4 litri este un motor extrem de bine echilibrat în privința vibrațiilor sau a zgomotului, noul i30 dovedindu-se a fi la nivelul unor modele din segmentul premium atunci când vine vorba de liniștea la rulare.
Sistem de frânare
Hyundai respectă rețeta clasică la acest capitol, noul i30 fiind echipat cu discuri de frână ventilate pe puntea față și discuri normale pe spate. Combinația se dovedește a fi suficient de bună pentru a opri mașina în siguranță indiferent de situație.
Nivelul de echipare EXCLUSIVE vine cu jante din aliaj pe 17 inch, încălțate de anvelope Michelin Primacy 3 ce s-au ridicat la renumele companiei franceze atunci când vine vorba de aderență sau nivel de zgomot.
Consum
5.5 l/100km este valoarea medie de consum anunțată oficial de Hyundai pentru modelul testat de noi. Valorile în regim urban și extraurban sunt de 6.4 și respectiv 5.0 l/100km.
Începutul de septembrie a readus aglomerația în traficul bucureștean, fapt pentru care consumul urban oținut în trei zile de test nu a vrut să scadă în ruptul capului sub 10.5 l/100km. Scos în afara Capitalei, i30 1.4 T-GDI îți poate oferi cu lejeritate valori de consum de 6 l/100km, în condițiile în care ști să "butonezi" foarte abil între cele trei moduri de rulare oferite. Dacă însă modul SPORT este folosit abuziv, așteptați-vă la valori de consum ce nu vor coboră sub 7 l/100km.
Comportament rutier
Noul i30 oferă un șasiu mai echilibrat ca niciodată, inginerii Hyundai reușind să atingă compromisul ideal între confort și ținută de drum fermă. Și feedback-ul transmis de volan șoferului a trecut de mult de modul artificial în care vechile generații "reușeau" să nu-ți transmită nimic din ceea ce se întâmplă cu roțile pe șosea.
Suspensiile lui i30 știu să filtreze denivelările și iregularitățile asfaltului în cel mai suplu mod posibil, mașina arătându-și din această cauză limitele pe virajele strânse luate cu viteză nu foarte mică.
Comportament în mediul urban
Un hatcback compact de 4.3 metri lungime, cu suspensie confortabilă, direcție ușoară și care vine dotat cu senzori de parcare și cameră video pentru marșarier nu poate fi decât foarte ușor de utilizat în mediul urban. Așadar, daca faceți naveta zilnic în oraș și doriți în același timp să aveți și o mașină potrivită pentru vacanțele din weekend, noul i30 vi se potrivește perfect.
Poziția la volan și vizibilitatea
Scaunele față oferă un foarte bun suport lateral, lombar și la nivelul șezutului, șoferul putând așadar să-și găsească rapid poziția optimă la volan grație reglajelor suplimentare.
Accesul la toate butoanele de control este extrem de facil, vizibilitatea fiind per ansamblu una bună. Excepție face luneta, ale cărei dimensiuni îți aduc aminte de Golf sau de noul Megane, dar ai la dispoziție oglinzile laterale mari, cu sistem de monitorizare a unghiului mort sau camera video pentru marșarier.
3. Confort interior și siguranță
Hyundai a schimbat complet "rețeta" atunci când vine vorba de interiorul noului său i30, spre comparație cu vechea generație. Nu se pierd însă elementele tradiționale cu care ne-au obișnuit sud-coreenii, însă feelingul transmis este unul 100% european, fără doar și poate.
Planșa de bord are o formă cu totul nouă și are drept element central ecranul sistemului de infortainment, oferit în două variante de mărime.
Materiale și calitatea asamblării
Și la acest capitol se văd pașii în față, i30 ridicându-se la nivelul unor rivali precum Focus, Astra sau Megane. Până la Golf mai este însă de muncă, mai ales la calitatea materialelor din zonele inferioare ale consolei centrale sau ale portierelor. Una peste alta însă, noua generație Hyundai i30 se dovedește foarte primitoare din acest punct de vedere, cu șoferul și pasagerii săi.
Spațiu interior
V-am vorbit mai devreme despre scaunele față, lăudându-le caracteristicile de suport din timpul călătoriilor. Dacă adugăm și spațiul mai mult decât suficient oferit șoferului și pasagerului din dreapta sa, putem spune că i30 a rezolvat cu succes ecuația primei jumătăți a habitaclului. Nici pe bancheta spate nu se stă rău deloc, doar al treilea pasager așezat central fiind pus în postura celui ce a tras bățul mai scurt la intrarea în mașină. Persoanele de până în 1.80 înălțime au loc suficient pentru cap, probleme fiind pentru cei cărora baschetul sau voleiul le sunt sporturi apropiate.
Cu cei 395 de litri oferiți de portbagaj noul i30 poate fi un prieten de nădejde chiar și pe timpul vacanțelor, caracterul practic al mașinii fiind completat și de cele câteva spații de depozitare amplsatea "strategic" în fețele de uși sau pe consola centrală. Un alt spațiu este dedicat telefoanelor mobile, fiind amplasat în fața schimbătorului de viteze și oferind încărcare wireless telefoanelor compatibile cu această tehnologie.
Antifonare
Dacă ar fi să alegem un capitol la care să dăm nota 10 fără nicio reținere, cam acesta ar fi. Motorul turbo pe benzină, zgomotelele anvelopelor sau cele produse de vânt sunt filtrate de i30 atât de bine, încât stai să te întrebi dacă nu cumva sigla de pe capotă este alb/albastră sau poartă forma stelei în trei colțuri.
Infotainment
Hyundai are în oferta dedicată sistemelor multimedia trei versiuni de ecran central. Prima dintre ele are la bază un TFT monocrom, cea de-a doua un ecran color de 5 inch, în timp ce ultima oferă un ecran de 8 inch pe care probabil îl cunoașteți din imaginile oficiale de prezentare ale noii generații.
Din păcate, cel mai mare ecran nu poate fi configurat decât pe versiunea de echipare EXCLUSIVE, oferind funcții de navigație sau interconectare Apple CarPlay și Android Auto.
Mașina din test, echipată Launch Edition EXCLUSIVE, beneficia doar de ecranul tactil de 5 inch, color, a cărei interfață lasă într-o oarecare măsură de dorit. Compensează însă viteza sa de reacție, dar și listă funcțiilor de conectivitate (USB, AUX, Bluetooth). O cameră video pentru marșarier este de asemenea prezentă "la apel".
Un alt ecran vine plasat între ceasurile de bord și afișează șoferului toate informațiile esențiale rulării. Grafica sa este deja consacrată la Hyundai și meniul poate fi controlat cu ușurință prin intermediul butoanelor plasate pe volan.
Sistemul audio pune la bătaie patru difuzoare principale, alte două twittere și poate fi caracterizat drept decent. Nu poți configura soluții dedicate mai performante, așa cum se întâmplă la majoritatea rivalilor din segment.
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
"AEB - FCWS ASCC - LKAS - BSD", cam așa arată pagina de prezentare a sistemelor dedicate siguranței active pe site-ul Hyundai.
Haideți acum să treducem - în ordine, noul i30 oferă un sistem automat de frânare cu detecția vehiculelor și pietonilor, un sistem ce alertează șoferul în cazul unui impact frontal sau un sistem cruise control adaptiv (capabil să mențină automat distanța față de mașina din față și chiar să frâneze până la oprire în situația unui ambuteiaj). Nu lipsesc totodată de pe lista dotărilor lui i30 tehnologia ce menține automat banda de rulare prin mici corecții aplicate direcției sau sistemul de monitorizare a unghiului mort.
Euro NCAP
Structura de rezistență, zonele de absorbție a energiei de impact și nu în ultimul rând toate sistemele enumerate la capitolul anterior i-au permis noului Hyundai i30 să obțină fără probleme maximul de cinci stele în testele Euro NCAP.
Aveți AICI tot raportul detaliat de organizația cu sediul la Bruxelles.
4. Buget/Prețuri
Importatorul Hyundai în România continuă politica de acordare de discounturi permanente pentru toate modelele vândute pe piața de la noi, așa că nici noul i30 nu face excepție, cu o reducere de circa 1.900 de euro aplicată fiecărei versiuni.
Astfel, dacă în mod normal cel mai ieftin Hyundai i30 ar trebui să coste 16.172 de EURO, oferta îi scade din start prețul la 14.215 EURO, TVA inclus. Primiți în schimbul acestor bani un i30 1.4 100 CP CLASSIC.
Modelul testat de noi are la ora actuală un preț la ofertă de 20.165 de EURO. Veriunea Launch Edition EXCLUSIVE diferă de cea EXCLUSIVE prin lipsa ecranului de 8 inch (și implicit a funcțiilor incluse în pachetul respectiv), dar plusează prin adăugarea luminilor de poziție cu LED și printr-un sistem de climatizare automată ce oferă și ionizarea aerului. Puteți descărca de AICI lista completă a dotărilor pentru versiunea testată.
Hyundai i30 beneficiază de o garanție de 5 ani, fără limită de kilometri.
5. Concluzii
Hyundai și-a îndeplinit ușor ușor planul de a "europeniza" pe deplin modelele sale vândute pe Vechiul Continent, iar rezultatele se văd nu numai în liniile de design, dar și în creșterea cifrelor de vânzări - semn că europenii au din ce în ce mai multă încredere în oferta sud-coreenilor.
Noul i30 vine să confirme cu vârf și îndesat acest lucru, fiind tare departe vremurile în care te suiai la bordul primei sale generații dornic să descoperi exotismul designului sau originalitatea unor soluții tehnologice venite din îndepărtata țară asiatică.
Totuși, ar trebui să acceptați "la pachet" cu toate plusurile enumerate în acest review și designul tern, fără prea multă personalizate, afișat de exteriorul lui i30.
Hyundai i30 1.4 T-GDI 7DCT Launch Edition EXCLUSIVE
Puncte pozitive:
- Motorul extrem de rafinat și echilibrat
- Antifonarea mașinii
- Cutia 7DCT în modul SPORT
- Lunga listă de sisteme de siguranță activă
- Ambianța interiorului
Puncte negative:
- Reacția cutiei 7DCT în modurile ECO și NORMAL
- Designul exterior șters
- Interfața sistemului de infotainment (pe ecranul de 5 inch)
Date tehnice Hyundai i30 1.4 T-GDI 7DCT Launch Edition EXCLUSIVE
Motor: benzină turbo, 1.4 litri T-GDI EURO 6
Cilindree: 1.353 cmc
Putere: 140 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 242 Nm, între 1.500 și 3.200 rpm
Cutie de viteze: automată 7DCT, dublu-ambreiaj, 7 trepte
0-100 km/h: 9.2 s
Viteză maximă: 205 km/h
Volum portbagaj: 395 litri
Greutate (fără șofer): 1.315 kg
Preţ de pornire în România: 20.165 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 20.165 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: