Teste

Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Hyundai s-a dovedit a fi una dintre cele mai dinamice companii producătoare de automobile, ultimul deceniu marcând dezvoltarea unui portofoliu impresionant de modele dedicate clientelei europene. Acestea s-au dovedit a fi un succes, nume precum i20, i30, ix35 sau Tucson regăsindu-se frecvent pe "agenda de cumpărături" întocmită de cei ce-și doresc o mașină nouă.
 
Sud-coreenii nu s-au oprit însă aici și au trasat o strategie simplă și coerentă în privința viitorului ce pare a contura două mari direcții - electrificare și rulare autonomă. Primul pas în acest sens a fost crearea unei platforme tehnice extrem de flexibilă dedicată în exclusivitate automobilelor hibrid și electrice și care s-a materializat rapid prin noua familie IONIQ, compusă din trei modele - Hybrid, Plug-in Hybrid și Electric - toate lansate pe piață fără a se mai apela la modele concept care să prefigureze versiunile de serie.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (01)
 
Clienții din România pot comanda, începând cu vara acestui an, versiunea IONIQ Hybrid - model ce vine să concureze prin soluția de propulsie utilizată "legenda" Toyota Prius - automobilul ce a inventat practic segmentul mașinilor "verzi" accesibile publicului larg.
 
Vom încerca așadar să deslușim necunoscutele noului Hyundai IONIQ Hybrid în articolul de mai jos, după un test în care hibridul coreean ne-a fost partener vreme de câteva zile.
 
1. Prezentare generală
 
Soluțiile utilizate în dezvoltarea noii arhitecturi dedicate modelelor IONIQ sunt unele simple, dar extrem de eficiente. S-a urmărit astfel îmbunătățirea unor aspecte ce dictează direct creșterea performanțelor dinamice și de consum atunci când vine vorba de o mașină electrificată.
 
Să le luăm pe rând:
 
- scăderea greutății mașinii grație utilizării aluminiului la nivelul capotei, al hayonului, al suspensiilor sau în construcția barelor de siguranță ce susțin barele față/spate. Astfel, numai la nivelul capotei și hayonului s-au câștigat 12.6 kg la capitolul greutate totală
- creșterea performanțelor dinamice prin utilizarea suspensiei spate multilink
- scăderea centrului de greutate prin utilizarea materialelor ușoare la construcția părții superioare a caroseriei și prin montarea bateriilor cât mai jos cu putință
 
Exteriorul celor trei versiuni IONIQ este identic, cu mici modificări estetice ce vin să sublinieze personalitatea fiecăreia în parte.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (02)
 
În "episodul" de astăzi ne vom ocupa de IONIQ Hybrid, așa că haideți să-i descoperim detaliile tehnice legate de propulsie. "Rețeta" este destul de simplă și în acest caz:
 
- un motor pe benzină GDi de 1.6 litri ce funcționează în ciclu Atkinson, ușor modificat pentru a fi integrat într-un sistem hibrid și care oferă un randament termic de invidiat - 40%. Puterea pusă la dispoziție de motorul termic ajunge la 105 CP, iar cuplul motor maxim la 147 Nm
- un propulsor electric de tip magnet permanent capabil să livreze 32 de kW (43.5 CP) și 170 Nm cuplu motor
- o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj DCT cu șase trepte, adaptată special pentru a putea manageria cât mai eficient tandemul de propulsie și ulterior livrarea cuplului motor la roțile față
- bateria Li-Ion Polimer plasată sub bancheta spate și a cărei capacitate ajunge la 1.56 kWh
 
Puterea totală combinată pusă la dispoziția șoferului de către Hyundai IONIQ Hybrid ajunge la 141 de CP.
 
Spre comparație, noua generație Toyota Prius utilizează pentru propulsie un ansamblu compus dintr-un motor VVT-i de 1.8 litri și o unitate electrică ce furnizează împreună 122 de CP și 163 Nm cuplu motor maxim livrat la roți grație unei cutii e-CVT special dezvoltate pentru a fi parte integrantă a unui sistem de propulsie hibrid. Bateria ce echipează Prius este de tip MiMH și are o capacitate de 1.2 kWh.
 
În România noul IONIQ Hybrid poate fi comandat într-una dintre cele două versiuni de echipare consacrate la Hyundai - HIGHWAY și EXCLUSIVE. Prețul de pornire afișat este de 26.168 de EURO, valoare ce scade la 24.099 de EURO grație unei promoții permanente susținute de Hyundai România.
 
Modelul testat de noi venea în versiunea EXCLUSIVE și are un preț de 27.074 EURO (conform promoției amintite mai sus).
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Cei 141 de CP și cuplul motor livrat de propulsoare îi permit lui IONIQ Hybrid să sprinteze de la la 0 la 100 de km/h în 10.8 secunde și să atingă 185 de km/h viteză maximă. Valori comparabile așadar cu cele afișate de Prius - modelul japonez punctând la aceleași rubrici cu 10.6 secunde și 180 de km/h. Cel puțin pe hârtie așadar, noul IONIQ Hybrid se mulează perfect în postura unui automobil de familie ce oferă prestații dinamice satisfăcătoare.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (03)
 
O data suit la volan, primii kilometri îți dezvăluie o mașină extrem de "cuminte", preocupată tot timpul în a oferi o eficiență de consum cât mai bună. 
 
Pe scurt, IONIQ Hybrid funcționează cam în patru moduri diferite de rulare:
 
- la plecarea de pe loc este utilizat exclusiv motorul electric, distanța pe care se face acest lucru depinzând evident de forța cu care este apăsată pedala de accelerație și de nivelul de încărcare a bateriei. În practică nu am reușit să mergem mai mult de 2-300 de metri în acest regim, motorul termic intervenind destul de rapid în "ecuație"
- la accelerările mai puternice și la urcarea pantelor ambele motoare livrează putere către roți
- la viteză constantă, atunci când pedala de accelerație stă cam în aceași poziție, IONIQ Hybrid utilizează fie motorul GDi, fie motorul electric - scopul final fiind obținerea celui mai bun consum de energiei
- pe decelerare și frânare motorul electric acționează ca un generator încărcând astfel bateria Li-Ion cu energie electrică transformată din energia cinetică recuperată. Am observat în practică faptul că recuperarea energiei se face mult mai eficient pe frânare, simpla eliberare a pedalei de accelerație nefiind un factor care să creeze condiții suficiente de încărcare a bateriei
 
Spre deosebire de Prius (și de toate celelalte modele hibrid de la Toyota), Hyundai nu îi permite celui care conduce un IONIQ Hybrid să selecteze în mod expres un mod de rulare EV (100% electric). Disponibile sunt doar modurile ECO și SPORT, pe fiecare dintre ele fiind posibilă rularea doar cu ajutorul motorului electric. În modul SPORT se trece plasând levierul cutiei 6DCT spre stânga, moment în care mașina îți pune la dispoziție toate resursele de putere și cuplu de care dispune. Recomandăm, evident utilizarea acestui mod în depășiri sau în orice altă situație în care considerați că este nevoie de reacții dinamice maxime.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (04)
 
Afișajul digital ce înlocuiește ceasurile de bord clasice își schimbă interfața în funcție de modul de rulare ales, fiind evidentă tenta mai agresivă afișată pe SPORT.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (05)
 
Hyundai a ales să dezvolte pentru IONIQ Hybrid o versiune specială a cutiei automate cu dublu ambreiaj DCT. Cu doar șase trepte, cutia nu are doar simplul rol de a livra cuplul motor la roți, dar și acela de a dicta când și cum cele două motoare își îndeplinesc misiunea de propulsie. "Experimentul" 6DCT s-a dovedit a fi fără doar și poate un succes, transmisia fiind capabilă să reacționeze prompt la dorințele celui aflat la volan. Schimbările de treaptă sau "switch-ul" între sursele de propulsie se fac aproape imperceptibil, indiferent de situație. 
 
Sistem de frânare
 
IONIQ Hybrid utilizează discuri ventilate pe puntea față și discuri normale pe spate, oferind astfel un echilibru suficient între performanțele dinamice de propulsie și greutatea mașinii, ce ajunge la 1.445 de kg. Am remarcat însă un comportament destul de bizar al frânelor, fiind mai mereu necesară o forță de apăsare a pedalei dedicate mai mare decât în cazul majorității modelelor testate. Dacă nu faci acest lucru, sistemul automat de frânare crede că nu poți opri mașina la timp și acționează acustic, vizual și chiar acționează de la sine putere. Totodată, la manevrele fine de parcare dozajul pedalei de frână produce mai mereu un scârțâit deranjant la nivelul roților față.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (06)
 
Te obișnuiești însă în timp cu modul de lucru al frânelor și senzația de nesiguranță de la început dispare treptat. 
 
Jantele din aliaj pe 17 inch sunt oferite în standard pe nivelul de echipare EXCLUSIVE și oferă o combinație de design aparte și eficiență aerodinamică. Astfel, spițele jantelor sunt unite cu elemente ce au rolul de a micșora rezistența aerodinamică - soluție consacrată în ultima vreme de americanii de la Tesla. Anvelopele Michelin Primacy 3 ce încălțau jantele oferă o aderență foarte bună atât pe uscat, cât și pe ploaie însă s-au dovedit a fi suprinzător de prezente sonor în habitaclu. Problema vine însă de la antifonarea lui IONIQ, dat fiind faptul că i30-ul testat anterior are dotat cu același tip de anvelope și situația era cu totul alta.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (07)
 
Consum
 
Consumul mediu anunțat de Hyundai pentru IONIQ Hybrid în versiunea EXCLUSIVE afișează valoarea 3.9 l/100km indiferent de mediul în care se rulează. Diferă puțin doar emisiile de CO2 (90 g/km extraurban, 88 g/km urban și 92 g/km mixt).
 
Am condus modelul de test în toate situațiile posibile de rulare (urban, urban "extrem", DN și Autostrada A3), într-un stil cât mai apropiat de normalitate. Nu am încercat în niciun moment să obținem recorduri de consum, iar după 300 și ceva de kilometri parcurși consumul mediu afișat arăta valoarea 5.7 l/100km. De remarcat ar fi faptul că valoarea afișată la final s-a încăpățânat să nu crească nici după două ore infernale petrecute în trafic în zona Piața Presei, în ziua ce a coincis cu debutul ediției 2017 a Târgului INDAGRA de la Romexpo.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (08)
 
Chiar dacă valoarea obținută este destul de departe de estmările oficiale, IONIQ Hybrid ne-a dovedit că poate fi o mașină extrem de eficientă din punctul de vedere al consumului și al recuperării energiei. Modelul coreean reușește să facă acest lucru utilizând o "strategie" oarecum diferită de modelul concurent de la Toyota. Astfel, chiar dacă nu pune cap la cap foarte mulți kilometri consecutivi de rulare în mod exclusiv EV, IONIQ Hybrid știe să mențină nivelul bateriei în jurul valorii de 50%. În acest fel, modelul hibrid dezvoltat de Hyundai are mai mereu la dizpoziție resurse de propulsie electrică pe care le pune la dispoziție "puțin și des", iar acest lucru pare să contribuie decisiv la un consum cât mai mic.
 
Comportament rutier
 
Dezvoltat de la zero, Hyundai IONIQ dispune de cele mai recente soluții tehnice aplicate la nivelul trenului de rulare, "vedeta" fiind suspensia spate independentă de tip multilink. Pe hârtie toate sunt bine și frumoase, însă în realitate am găsit o mașină cu o suspensie destul de tare și mai ales zgomotoasă. Nici comportamentul dinamic pe viraje nu se ridică la nivelul noului i30, IONIQ Hybrid arătându-și poate prea devreme tendința de subvirare. Sistemul de direcție oferă suficient de mult feedback, fără însă a fi un reper în materie.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (09)
 
Comportament în mediul urban
 
Hyundai IONIQ măsoară 4.47 metri lungime, fiind așadar ceva mai lung ca i30, dar mai scurt cu 10 mm decât Elantra. Acest lucru se simte la primele drumuri urbane cu mașina, însă direcția ușoară, senzorii de parcare spate și camera pentru marșarier (dotări oferite în standard pe nivelul de echipare EXCLUSIVE) contribuie direct la confortul și siguranța șoferului. Atenție însă la trecerile peste linii de tramvai sau alte denivelări, suspensiile fiind ceva mai neprietenoase cu pasagerii din mașină.
 
Evident, fiind o mașină hibrid, IONIQ își dovedește din plin eficiența de consum mai ales în oraș - acolo unde consumul de combustibil poate ajunge fără prea mult efort la valori de neatins pentru un automobil tradițional. Nu vă speriați așadar dacă pe ecranul computerului de bord veți avea afișate valori de 4-4.5 l/100km.
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
IONIQ este un model compact Hyundai "veritabil", așa că lucurile la acest capitol îl apropie foarte tare de un i30 sau de Elantra. Scaunul șoferului oferă o bună susținere laterală și pentru șezut, iar toate comenzile esențiale condusului sunt la îndemână. Minusul vine din partea vizibilității prin lunetă, dat fiind faptul că aceasta este împărțită în două prin intermediul eleronului integrat în hayon. Oglinzile laterale oferă vizibilitate bună, dar nu beneficiază de un sistem de monitorizare a unghiului mort.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (10)
 
3. Confort interior și siguranță
 
Sud-coreenii nu au încercat să reinventeze roata în privința interiorului, fiind ușor remarcate toate reperele tipice Hyundai. Planșa de bord combină astfel elementele regăsite pe i30, Elantra sau chiar Tucson, totul fiind organizat în jurul ecranului tactil de 8 inch ce afișează toate funcțiile și comenzile sistemului de infotainment.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (11)
 
IONIQ Hybrid se distinge la interior prin nuanțele de albastru regăsite la nivelul gurilor de ventilație, în partea inferioară a volanului sau pe butonul Start/Stop, dar mai ales prin ceasurile digitale de bord ce oferă informații uzuale sau dedicate sistemului de propulsie electrificat. Șoferul știe astfel în orice moment care este nivelul de încărcare a bateriei, poate vedea fluxul de energie din tandemul propulsor sau este înștiințat asupra stilului de condus abordat (economic, normal sau agresiv).
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (12)
 
Pe lista funcțiilor de confort oferite de IONIQ Hybrid se numără sistemul de climatizare automată sau scaunele și volanul încălzit.
 
Materiale și calitatea asamblării
 
Dacă materialele din partea inferioară a planșei de bord, a consolei centrale sau a fețelor de uși nu diferă de cele utilizate la i30, partea superioară a zonelor amintite mai sus vine fabricată dintr-un material plastic mai moale, texturat aparte. Îți lasă însă senzația de material ieftin și nu foarte durabil în timp.
 
Spațiu interior
 
IONIQ are același ampatament ca Elantra (2.700 mm, valoae cu 5 mm mai mare față de ce oferă i30), iar acest lucru asigură un spațiu interior mai mult decât suficient șoferului și pasagerilor. Un plus evident se poate acorda locurilor de pe bancheta spate, acolo unde doi sau chiar trei pasageri pot călători confortabil pe distanțe lungi grație libertății de mișcare la nivelul genunchilor, dar și profilării banchetei.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (14)
 
550 de litri oferă porbagajul la capitolul volum de încărcare, spațiul fiind bine organizat grație podelei duble. Un alt avantaj practic oferit de IONIQ vine din faptul că acesul la portbagaj se face printr-un hayon - lucru ce avantajează încărcarea la nevoie a obiectelor voluminoase. Șoferul și pasagerii au la dispoziție spații de depozitare dedicate sticlelor sau obiectelor mici, făcându-se remarcată arhitectura de organizare a consolei centrale ce dispune de două locuri pentru sticle sau doze și de un loc special dedicat unui telefon sau portofelului. Din păcate, cotiera centrală nu glisează înainte/înapoi.
 
Antifonare
 
IONIQ este sub i30 la acest capitol, însă fără ca acest lucru să-l plaseze în zona în care i-am putea acorda bile negre. Cele mai importante "generatoare de sunet" intruziv sunt anvelopele, locul imediat următor fiind ocupat de motorul GDi pe momentele de accelerare puternică. Spre comparație, în modul de rulare 100% electric IONIQ Hybrid este mai zgomotos decât Toyota Auris Hybrid.
 
Infotainment
 
Hyundai IONIQ Hybrid vine oferit în standard cu un sistem de infotainment ce include un ecran central tactil de 5 inch, conexiuni Bluetooth și USB, dar și cameră pentru marșarier. Nivelul de echipare EXCLUSIVE plusează însă prin ecranul de 8 inch, sistem de navigație Tom Tom cu SD card, dar și prin sistemul audio Infinity cu opt boxe și subwoofer ce oferă un plus la acest capitol fără însă a impresiona în mod deosebit.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (15)
 
Hyundai a dezvoltat pentru infotainment o interfață grafică simplă și extem de eficientă, navigarea prin meniuri fiind intuitivă. Per total, sistemul sud-coreenilor este câteva trepte peste cel oferit de Toyota pe modelele sale hibrid. De notat ar mai fi posibilitatea integrării telefoanelor inteligente prin intermediul Apple CarPlay sau Android Auto.
 
Chiar dacă pe pagina oficială de produs IONIQ Hybrid se laudă cu sistemul de încărcare wireless a telefoanelor, pe mașina de test acest element lipsea.
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
Ca și i30, IONIQ Hybrid dispune de o suită impresionantă de sisteme de asistență a șoferului. Astfel, modelul coreean este capabil să avertizeze și chiar să oprească singur atunci când șoferul nu reacționează îndeajuns de repede în momentele în care în fața mașinii apar alte mașini sau pietoni.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (16)
 
Tempomatul adaptiv știe să păstreze o distanță presetată față de mașinile din față frânând sau accelerând în consecință, în timp ce tehnologia de menținere a benzii de circulație poate menține direcție fărăr ajutorul șoferului cu două condiții - benzille să fie marcate corespunzător, iar șoferul să țină mâinile pe volan.
 
Lipsește de pe lista acestor tehnologii sistemul de monitorizare a unghiului mort.
 
Euro NCAP
 
Hyundai IONIQ a obținut fără probleme maximul de cinci stele acordate de Euro NCAP, Hyundai dovedind și la acest capitol progresele uimitoare pe care le face în ultima vreme.
 
Toate detaliile raportului Euro NCAP legate de testarea lui Hyundai IONIQ le aveți AICI.
 
4. Buget/Prețuri
 
Lista de prețuri pentru IONIQ Hybrid afișează o valoare de pornire de 26.168 de EURO, TVA inclus - pentru versiunea HIGHWAY. Două promoții sunt valabile la data redactării review-ului: una ce coboară prețul la 24.099 de EURO și o a doua (valabilă în octombrie 2017) ce duce prețul la nivelul de 22.599 de EURO, TVA inclus.
 
Versiunea cea mai bogată în dotări - EXCLUSIVE - costă 29.143 de EURO, preț ce poate fi coborât conform ofertelor de mai sus la 27.074 și respectiv 25.574 de EURO, TVA inclus.
 
Test Drive Hyundai IONIQ Hybrid (17)
 
Pentru comparație, noua Toyota Prius are un preț de start de 28.164 de EURO (nivel de echipare TERRA), redus tot printr-o promoție la 26.474 de EURO, TVA inclus. Cea mai bogată versiune de echipare, SOL+ (ce poate fi comparată cu IONIQ Hybrid EXCLUSIVE), costă 29.923 de EURO (preț promoțional). Diferența de preț dintre cele două modele ajunge așadar undeva la 5.500 de EURO.
 
Hyundai IONIQ Hybrid beneficiază de o garanție de 5 ani, fără limită de kilometri, în timp ce bateria din ansamblul hibrid este garantată 8 ani sau 200.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
"Punct ochit, punct lovit" - cam așa s-ar putea rezuma cel mai bine concluziile noastre legate de noul IONIQ Hybrid. Hyundai a reușit astfel de la prima încercare să scoată pe piață un produs competitiv, ce poate lupta fără cea mai mică problemă cu Toyota Prius. Mai mult, familia IONIQ include și modelul 100% electric - versiune se se bucură deja de un succes deosebit în regiunile unde se comercializează.
 
Hyundai IONIQ Hybrid EXCLUSIVE
 
Puncte pozitive:
Eficiența remarcabilă în materie de consum
Resursele de putere
Spațiul interior
Sistemele de asistență a șoferului
Prețul
 
Puncte negative:
Suspensia zgomotoasă
Anumite materiale de la interior


Date tehnice Hyundai IONIQ Hybrid EXCLUSIVE
 
Motor termic: benzină aspirat, patru cilindri, 1.6 litri GDi EURO 6
Cilindree: 1.580 cmc
Putere: 105CP la 5.700 rpm
Cuplu maxim: 147 Nm, la 4.000 rpm
 
Motor electric
Putere: 43.5CP
Cuplu maxim: 170 Nm
 
Putere totală combinată: 141 CP
 
Cutie de viteze: automată 6DCT
0-100 km/h: 10.8 s
Viteză maximă: 185 km/h
Volum portbagaj: 550 litri
Greutate: 1.445 kg
Preţ de pornire în România: 26.168 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 25.574 euro, TVA inclus (conform unei promoții valabile până la data de 31 octombrie 2017)
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

6

Interior: 

7

Motorizare: 

8

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: