Teste

Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi Exclusive

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Segmentul mașinilor compacte cu o caroserie în patru uși, sau mai pe înțelesul tuturor – sedan, are mare succes în rândul românilor, nostalgiile trecutului legate de “mașina cu portbagaj” fiind greu de șters. Hyundai oferă de foarte multă vreme în această clasă Elantra - un nume deja binecunoscut în România și nu numai, anul 2016 marcând lansarea unei noi generații a compactei în trei volume sud-coreene, gândită să dea serios de furcă modelelor similare europene sau japoneze.
 
Și dacă acum mai bine de trei ani vă vorbeam despre vechiul model în cuvinte nu foarte critice, ne-am gândit că nu ar strica o revenire asupra subiectului Hyundai Elantra, în noua sa generație, propulsat de un diesel 1.6 CRDi de 136 de CP și echipat, în varianta sa de vârf - Exclusive.
 
1. Prezentare generală
 
Gândit inițial ca un sedan popular care să satisfacă nevoile de transport ale americanilor, Hyundai Elantra a fost promovat agresiv și în Europa, mai ales o dată cu lansarea celei de-a cincea sa generații, precendentă celei actuale. Cu un design fluid și doar o singură motorizare, pe benzină, în ofertă, vechiul Elantra s-a bucurat de un succes notabil, atât datorită ofertei de spațiu, dar și trendului ascendent în materie de fiabilitate pe care s-a înscris constructorul sud-coreean.
 
Lansarea noului Tucson, SUV ce a înlocuit în gamă vechiul ix35, a  adus o revoluție în materie de design, grila hexagonală de mari dimensiuni devenind un element definitoriu pentru cele mai noi modele Hyundai. Noul Elantra este croit așadar după aceeași rețetă, elementele părții frontale, stopurile spate și mai ales linia fluidă a părților laterale generând un sedan extrem de “arătos”, ce dă clasă marii majorități a rivalelor din clasa sa. Poate doar Mazda3 sedan și noul Megane ar avea ceva de spus în acest sens…
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (01)
 
Noul design este completat și de dublarea ofertei la capitolul motorizare, propulsorului pe benzină 1.6 MPi (128 de CP, față de 132 la vechea generație) adăugându-i-se un modern agregat diesel CRDi, tot de 1.6 litri care dezvoltă 136 de CP și 265 Nm cuplu maxim. Ambele motoare pot fi cuplate la o cutie de viteze manuală sau la una automată, cu șase trepte.
 
Cu un preț de start de 17.284 de euro, redus printr-o ofertă specială la 14.224 de euro, TVA inclus, noul Hyundai Elantra poate fi configurat în patru niveluri de echipare – Classic, Comfort, Highway și Exclusive.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Motorul 1.6 CRDi produce așadar 136 de CP, capabili să ducă Elantra până la o viteză maximă de 194 de km/h, în timp ce cuplul motor maxim de 265 Nm permite o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 10.2 secunde.
 
Valorile de pe hârtie nu te dau pe spate, fiind undeva în linia modelelor similare oferite de concurența din Europa. Învârtirea cheii în contact produce însă primul șoc – stai și te întrebi dacă nu cumva oamenii de la Hyundai România au încurcat puțin borcanele și ți-au dat la test versiunea pe benzină. Propulsorul diesel este una dintre cele mai rafinate unități alimentate cu motorină pe care le-am testat vreodată, suprinzând atât lipsa zgomotului specific, dar mai ales absența aproape în totalitate a vibrațiilor la care te-ai fi așteptat.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (02)
 
Ca și prestații dinamice, propulsorul se achită decent de atribuții în plaja de cuplu maxim (1.500-3.500 rpm), însă își arată repede limitele la apăsarea serioasă a pedalei de accelerație. Imediat ce acul turometrului trece de pragul de 3.000 rpm, simți că nu se mai întâmplă nimic spectaculos la capitolul accelerație, cuplu maxim neavând o valoare extraordinară. Dacă alegi însă trepta portivită și nu te hazardezi în manevre imbecile, depășirile pot fi făcute fără probleme la volanul unui Elantra 1.6 CRDi.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (03)
 
În cazul mașinii de test, de livrarea cuplului maxim la roți se ocupa o cutie de viteze manuală cu șase trepte, al cărui schimbător se manevrează impecabil. Cursa scurtă și exactitatea în selectarea treptelor de viteză, dar și etajarea aproape ideală atunci când vorbim de un diesel face ca posibila echipare cu transmisia automată să nu fie deloc regretată.
 
Comportament rutier
 
Motorul extrem de silențios, dar nu foarte sportiv, dar și antifonarea demnă de o mașină cu un preț mult mai mare recomandă noul Elantra drept un automobil pentru călătoriile lungi, unde rulezi constant la viteze mari și pe drumuri fără prea multe viraje strânse. Și realitatea îți confirmă acest lucru, suspensiile fiind setate clar spre confort. Trecerile peste obstacole sau denivelări se fac în cel mai silențios mod cu putință, sedanul coreean menajând la maximum confortul pasagerilor, atât auditiv, dar și în privința șocurilor resimțite.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (04)
 
Este o încântare să rulezi liniștit la viteze ce se învârt în jurul valorii de 100 de km/h, reversul medaliei văzându-se însă atunci când dai de un sector de drum virajat. Chiar dacă trasele oferite de Elantra nu îți dau niciun moment senzația de nesiguranță, se simte limita în materie de comportament sportiv al suspensiei, care lasă caroseria să se aplece ceva mai mult și provoacă suficient de multă subvirare. Nici volanul nu te ajută prea tare în stabilirea traiectoriilor perfecte, chiar dacă Hyundai a făcut pași importanți în eliminarea senzației de direcție artificială și super-asistată, întâlnită la vechile modele.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (06)
 
Elantra nu este făcută să “trăiască” în oraș, dimensiunile respectabile fiind nu de puține ori un inconvenient în a găsi rapid un loc de parcare sau pentru a te strecura cu ușurință pe străduțe minuscule. Senzorii de parcare spate sau camera video pentru marșarier ajută însă foarte mult la manevrele delicate, în condițiile în care vizibilitatea prin lunetă nu este aproape de niciun folos.
 
Consum
 
Hyundai a notat în fișa tehnică a noului Elantra 1.6 CRDi următoarele valori de consum – 3.8 l/100km extraurban, 5.7 l/100km urban și 4.5 l/100km în regim mixt.
 
Cele trei zile de test și o vreme puțin spus urâtă ne-au ținut mai mult prin București și prin împrejurimi, consumul final indicat de computerul de bord oprindu-se la 5.6 l/100km, după aproximativ 200 de kilometri rulați în condiții care mai de care mai diverse de aglomerație. Este o valoare mai mult decât decentă, dat fiind faptul că a lipsit din ecuație o călătorie lungă în mediul extraurban.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (06)
 
3. Confort interior și siguranță
 
Hyundai a schimbat complet interiorul noului Elantra, și acest lucru se vede și se simte chiar de la primul contact cu mașina. Planșa de bord este cu totul nouă și aduce un plus notabil la capitolul ergonomie, chiar dacă a fost criticată (pe bună dreptate zicem noi) asemănarea izbitoare cu ceea ce vedem la actuala generație Seat Leon. Toate comenzile uzuale sunt amplasate la îndemână și foarte ușor de folosit, iar informațiile oferite de computerul de bord oferă șoferului datele esențiale legate de rulare.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (07)
 
Trecem însă peste orice altă apreciere mai mult sau mai puțin subiectivă legată de forma planșei de bord și nu putem să nu observăm excelenta calitate a asamblării, oriunde ți-ai îndrepta privirea. Și asta în ciuda faptului că toate materialele folosite sunt fabricate dintr-un plastic tare la atingere, indiferent că vine vorba de partea superioară a planșei de bord sau de fețele interioare ale portierelor.
 
Noul Elantra oferă foarte mult spațiu interior, fie că vorbim de scaunele față sau de locurile destinate pasagerilor spate. Atât spațiul pentru genunchi, cât și cel pentru cap sunt peste “limita decenței”, șoferul și alți patru pasageri putând călători în cele mai confortabile condiții la drum lung. Criticăm puțin însă șezutul scaunelor față, a cărui configurație oferă ceva inconfort în zona imediat superioară genunchilor. Nici poziția cotierei centrale nu este cea mai fericită, aceasta fiind poziționată parcă mult prea în spate.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (08)
 
Interiorul aduce și suficient de mult locuri de depozitare mai mici sau mai mari, putând contoriza la acest capitol spațiile dedicate sticlelor sau dozelor de apă și suc, dar și spațiile din cotiera centrală și din consola din fața schimbătorului de viteze. Aceasta din urmă este acoperită de un capac rabatabil, ce se poate deschide într-un mod extrem de inteligent și eficient, în același timp. Sedanul coreean nu punctează însă cu succes la volumul portbagajului, cei 458 de litri plasând Elantra undeva în coada listei printre concurenții săi direcți.
 
De infotainment se ocupă, în cazul nivelului de echipare Exclusive, un sistem cu ecran tactil de 5 inch ce nu excelează la capitolul dimensiuni sau rezoluție. Interfața grafică este și ea una destul de “primitivă”, însă oferă o eficiență mai mult decât decentă. Ai la dispoziție cam tot ceea ce ți-ai putea dori în materie de conectivitate – USB, AUX și Bluetooth, la care se adaugă radio-ul și CD-Playerul capabil să citească MP3.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (09)
 
Euro NCAP nu a testat pentru moment noua generație Hyundai Elantra, mașina oferită de coreeni venind în standard cu șase airbaguri, prindere ISOFIX pentru scaune de copii sau un sistemd e monitorizare a presiunii în anvelope. Nu regăsim însă o serie de sisteme de siguranță activă sau de asistență a șoferului, cum ar fi tehnologia de frânare automată în cazul în care cel aflat la volan nu este atent sau un sistem de avertizare în cazul părăsirii benzii de circulație fără semnalizarea prealabilă.
 
4. Buget/Prețuri
 
Cel mai ieftin Hyundai Elantra din nouă generație costă așadar 17.284 de euro, sumă ce scade la 14.224 de euro, TVA inclus, în cazul promoției permanente oferite de Hyundai România. În schimbul acetor bani primiți o mașină motorizată 1.6 Mpi, cutie de viteze manuală și nivel de echipare de bază, Classic. Cel mai ieftin Elantra diesel costă 17.104 euro, în nivelul de echipare Comfort.
 
În standard, nivelul de echipare Classic aduce, printre altele, ABS și ESP, șase airbaguri, jante din tablă pe 15 inch, frâne pe disc față/spate, lumini de zi, oglinzi laterale reglabile electric și încălzite, aer condiționat manual, cotieră centrală, geamuri electrice față/spate sau un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (10)
 
Modelul testat de noi, Exclusive, este vârf de gamă în oferta Elantra, având un preț promoțional de 19.384 de euro, TVA inclus la care se adaugă 408 euro pentru vopseaua metalizată. Lista de dotări suplimentare oferite în standard este una nu foarte scurtă, meritând amintite aici luminile de zi și stopurile cu LED, scaunele și volanul încălzite, sistemul de infotainment cu ecran tactil de 5 inch, oglinda heliomată și senzorul de ploaie și lumină, climatizarea automată față/spate, jantele din aliaj pe 17 inch, oglinzile laterale pliabile electric, pilotul automat sau pedalierul cromat. Nu lipsește nici computerul de bord cu afișaj Supervision, de 3.5 inch.
 
Pentru a vă face o idee asupra prețurilor concurenței, am selectat câteva modele motorizate oarecum similar și echipate pe cel mai înalt nivel:  SKODA Rapid 1.6 TDI 115 CP, Style – 17.512 euro, SKODA Octavia 1.6 TDI 110 CP, Style – 19.656 euro, Toyota Corolla 1.4 D-4D 90 CP, Sol – 25.251 euro și Ford Focus 1.5 TDCi 120 CP, Titanium – 20.000 de euro. Hyundai Elantra nu este așadar cel mai ieftin model, dar nici nu “sare calul” prea tare la acest capitol.
 
Hyundai oferă pentru Elantra o garanție de 5 ani , fără limită de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Mașinile produse de Hyundai și Kia au început să fie din ce în ce mai apreciate în Europa, cele mai bune exemple în acest sens fiind SUV-urile Tucson și Sportage, care se  vând extrem de bine în ultima vreme.
 
Test Drive Hyundai Elantra 1.6 CRDi (11)
 
Putem paria pe faptul că noul Elantra va depăși la succes predecesorul său, generația actuală primind o doză masivă de eleganță și de rafinament, dar și un propulsor diesel ce poate fi studiat oricând la orele de proiectare de către rivalii cu pretenții din Europa. Spațiul interior și confortul la rulare fac din Elantra o mașină de familie foarte potrivită călătoriilor lungi, iar lista de dotări și nivelurile de echipare pot satisface cam toate pretențiile și preferințele clienților.
 
Iar garanția de cinci ani fără limită de kilometri adaugă acea doză de siguranță necesară celui ce dă o sumă serioasă de bani pe un automobil nou...
 
Hyundai Elantra 1.6 CRDi Executive
 
Puncte pozitive:
· Motorul 1.6 CRDi extrem de rafinat
· Consumul mic de combustibil
· Designul exterior
· Confortul la rulare
· Garanția de 5 ani
 
Puncte negative:
· Resursele limitate de cuplu motor
· Direcția ce nu oferă feedback suficient
· Sistemul de infotainment prea simplist


Date tehnice Hyundai Elantra 1.6 CRDi Exclusive
 
Motor: diesel, 1.6 litri CRDi EURO 6
Cilindree: 1.582 cmc
Putere: 136 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 265 Nm, între 1.500 și 3.500 rpm
Cutie de viteze: manuală, 6 trepte
0-100 km/h: 10.2 s
Viteză maximă: 194 km/h
Volum portbagaj: 458 litri
Greutate (fără șofer): 1.390 kg
Preţ de pornire în România: 19.384 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 19.792 euro, TVA inclus


 

 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

7

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

0
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: