Fotocredit:
Euro NCAP
Euro NCAP aniversează zilele acestea 20 de ani de existență, 4 februarie 1997 fiind data la care organizația cu sediul la Bruxelles a publicat primele rezultatele primelor sale teste efectuate pe cinci dintre cele mai populare modele din clasa mică vândute în Europa.
În cele două decenii de activitate Euro NCAP a testat aproape 1.800 de mașini, publicând peste 630 de rapoarte de siguranță, costurile acestei complexe misiuni ridicându-se la mai bine de 160 de milioane de euro. Susținută de FIA (Federația Internațională de Automobilism) sau de Guvrenele din Suedia și Marea Britanie, Euro NCAP a contribuit activ la ridicarea nivelului de siguranță oferit de mașinile vândute în Europa, fapt pentru care peste 78.000 de vieți au putut fi salvate grație activităților de testare, conform estimărilor ETSC PIN Report 2016.
"Suntem foarte mândri de faptul că programul Euro NCAP și-a atins un scop major - acela de a determina îmbunătățirea radicală a siguranței automobilelor vândute în Europa, regiune unde se înregistrează cea mai mică rată a deceselor cauzate de accidentele de circulație", a declarat Michiel van Ratingen, Secretarul General al Euro NCAP.
Primele teste din 1997 au avut drept "subiecți" unele dintre cele mai populare mașini vândute în Europa, pe listă regăsindu-se nume precum Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Renault Clio, Fiat Punto, Rover 100 și Nissan Micra. Modelele Ford și VW au primit trei stele din patru la testarea protecție ocupanților adulți, Corsa, Punto și Micra doar două stele, în timp ce Rover 100 nu a obținut decât o stea din maximul de patru oferite la acea vreme. La testele legate de protecția pietonilor, niciunul dintre cele șapte modele nu a punctat mai mult de două stele.
Reacțiile producătorilor nu s-au lăsat așteptate, toți criticând modalitățile de testare ale Euro NCAP. Concluzia unanimă a fost aceea că este practic imposibil ca o mașină testată să obțină toate cele patru stele în materie de siguranță. Cinci luni mai târziu era testat noul Volvo S40, care a obținut... patru stele Euro NCAP.
La 20 de ani distanță de la primele teste, Euro NCAP a determinat schimbări majore în felul în care producătorii de automobile își dezvoltă noile modele, sisteme de siguranță precum ESP-ul, airbagurile frontale și laterale sau avertizarea la nepurtarea centurii de siguranță fiind dotări standard obligatorii pentru toate mașinile vândute în Europa.
Nu numai testele de impact și-au sporit exigența, Euro NCAP punctând din ce în ce mai serios dotările de siguranță activă și de asistență a șoferului, printre care se numărăr și tehnologia de detectare a pietonilor și de evitare a accidentării acestora. Anul viitor va aduce implementarea unor teste ce urmăresc posibilitatea evitării unor accidente cu bicicliștii.
În topul actual al celor mai sigure mașini testate vreodată de Euro NCAP stau trei modele produse de Volvo - XC90, S90 și V90, constructorul suedez dovedindu-se încă o dată un reper în materie, la fel ca acum 20 de ani.
Categorie:
Conținut Auto-TestDrive recomandat: