Teste

Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Piața sedanurilor de clasă medie continuă să ocupe încă o mare felie din vânzările de automobile din Europa, “vedetele” segmentului de volum fiind de departe Passat, Mondeo și Insignia. Primele două au primit recent generații complet noi, în timp ce Renault vrea să-și joace serios cărțile cu noul și spectaculosul Talisman, lansat anul trecut.
 
Europenii fac așadar legea în segment, singurele mașini japoneze care încă mai contează în schemă fiind Mazda6 și Toyota Avensis, asta după ce Honda a renunțat la a mai susține Accord în Europa.
 
De Toyota Avensis o să ne ocupăm în review-ul de mai jos, fiindu-ne oferită în teste în noua sa versiune de motorizare 2.0 D-4D de 143 CP și în cel mai complet nivel de echipare – Luxury.
 
1. Prezentare generală
 
Actuala generație Avensis a fost lansată de Toyota în 2009, japonezii aplicând deja un facelift discret doi ani mai târziu, refresh-ul estetic țintind mai mult exteriorul mașinii. Trecerea anilor și ridicarea ștachetei din partea concurenței europene au determinat Toyota să anunțe în 2015 “noul Avensis”, model revizuit total atât la exterior cât și la interior, dar care însă nu poate fi considerat complet nou. Estetica exteriorului aliniază Avensis la trendul promovat de ultimele generații Auris și Yaris, prin partea sa frontală dominată  liniile în X, dar și de blocurile optice înguste ce folosesc la maximum tehnologiile LED.
 
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (01)
 
Adăugarea unor motorizări noi diesel, dezvoltate împreună cu BMW, are darul de a atrage și mai tare clientela europeană, Toyota Avensis continuând să reprezinte în continuare o alternativă solidă pe piață.
 
Mașina testată de noi beneficia de cel mai bogat nivel de echipare – Luxury care, alături de motorizarea 2.0 D-4D scoate din buzunarul clienților interesați cel puțin 31.118 euro, TVA inclus.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Noul motor 2.0 D-4D, de origine BMW, vine să înlocuiască bătrânul (însă foarte apreciatul) 2.2 D-4D și oferă în fișa sa tehnică 143 de CP și 320 de Nm cuplu maxim, disponibil între 1.750 și 2.250 rpm. Atfel configurat sub capotă, Avensis poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 9.5 secunde, viteza maximă oprindu-se la 200 de km/h.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (02)
 
Haideți să ne uităm puțin la ce versiuni similare oferă cele mai sonore nume din segmentul în care luptă Avensis. Noul Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 CP “face suta” în 9.3 secunde și poate atinge 215 km/h viteză maximă, în timp ce Volkswagen Passat 2.0 TDI 150 CP coboară sub bariera celor 9 secunde la accelerația 0-100km/h (8.7 secunde mai exact), putând atinge 220 de km/h viteză maximă.
 
Cum se comportă motorul 2.0 D-4D în practică? Pentru a vedea asta trebui apăsat mai întâi butonul de Start, moment în care interiorul este inundat și de zgomot, dar și de vibrații neobișnuit de mari. Am ieșit din curtea Toyota cu ceva sentimente de confuzie, oprirea la prima trecere pentru pietoni și restartul motorului prin sistemul Stop/Start contribuind și mai tare la a ne determina să considerăm propulsorul și ansamblul motor/cutie total lipsite de rafinamentul pe care l-am fi așteptat de la o mașină din această clasă. Practic orice drum în oraș, presărat de numeroase opriri la semafoare sau în aglomerație a fost un chin pentru Avensisul din test.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (03)
 
Dezactivarea sistemului Start/Stop te mai scutește de neplăceri, însă salvarea cu adevărat eficientă vine prin ieșirea din oraș. Schimbi a 4-a, a 5-a, treci de 70-80 de km/h și mașina parca se transformă. Adio vibrații, adio sunet deranjant provenit de la motor, singurele zgomote ajunse la interior venind din partea anvelopelor (Bridgestone Turanza pe care nu le recomandăm sub nicio formă din cauza acestui aspect). Așadar, forța propulsorului se vede la drum întins, acolo unde cuplul motor permite reprize de accelerație mai mult decât suficiente, în orice treaptă de viteză te-ai afla. Evident că treptele 3 și 4 sunt privilegiate la acest capitol, însă nici rapoartele superioare nu cer retrogradări prea dese, asta dacă nu ești vreun inconștient care se crede Hamilton pe șosea.
 
Cutia de viteze completează cu succes resursele de putere ale motorului, manevrabilitatea și cursa scurtă a schimbătorului de viteze făcându-te să uiți de avantajele unei cutii automate, mai ales că Toyota nu oferă ca alternativă decât CVT-ul Multidrive S, destul de enervantă în foarte multe situații.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (04)
 
Ca și o concluzie, din punct de vedere al motorizării noul Avensis 2.0 D-4D se simte în apele sale la drum întins, fiind un adevărat “cruiser” pe distanțe lungi. Dacă-l folosești cu preponderență în oraș, se chinuie și pe el, dar mai ales pe cei aflați la bordul său.
 
Comportament rutier
 
Am testat în trecut versiunea ante-facelift, apreciind la momentul respectiv trenul de rulare excelent care oferea atât confort, dar și o ținută de drum impecabilă. Odată cu faceliftul aplicat anul trecut, Toyota spune că a umblat și la rigidizarea caroseriei, lucru ce ar putea afecta într-o oare care măsură confortul oferit pasagerilor la trecerile peste denivelări. Nu este însă cazul, noul Avensis rămânând aceeași mașină ce-și protejează șoferul și pasagerii de toate neplăcerile oferite de suprafața de rulare.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (05)
 
Indiferent că rulezi la viteze mari pe autostradă sau abordezi porțiuni virajate de drum, Avensis este impresionată în materie de stabilitate, suspensiile și sistemul de direcție oferind siguranță și răspunzând întocmai dorinței șoferului de a aborda trasele.
 
Date fiind dimensiunile, dar și neplăcerile create de rafinamentul motorului, Toyota Avensis 2.0 D-4D nu este făcută pentru oraș, însă se descurcă cu succes grație ușurinței cu care se manevrează volanul. Nivelul de echipare Luxury aduce și o cameră video pentru marșarier, însă senzorii de parcare lipsesc din lunga listă de dotări standard, lucru cel puțin ciudat. Recomandăm bifarea lor în configurator, mai ales că nu vă vor scoate mai mult de 60 de euro din buzunar.
 
Consum
 
Fișa tehnică a noii Toyota Avensis 2.0 D-4D indică un consum mediu de 4.5 l/100 km. În oraș japonezii spun că mașina ar putea consuma 5.7 l/100km, în timp ce în mediul extra-urban ar putea atinge recordul de 3.8 l/100km.
 
Weekendul de test ne-a dus alături de Avensis departe de aglomerația și căldura din București, reușind să parcurgem circa 700 de km în regim de drum național, până aproape de Sighișoara și retur. Valorile de consum variază foarte tare în funcție de înclinația drumurilor abordate, sosirea în Brașov pe ruta Ploiești-Cheia indicând 6.7 l/100km. Restul călătoriei, abordată în cel mai legal mod posibil pentru șoselele din România, ne-a văzut reîntorși în București cu 5.1 l/100km indicați de CB, valoare decentă însă depărtată serios de consumul declarat oficial. În oraș am putut rula în aglomerațiile infernale ale Bucureștiului vineri seară și luni dimineață, obținând în medie 8 l/100km.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Lansarea noii generații Avensis în 2009 continua să ne înfățișeze un model cu un interior tradițional Toyota, multe dintre elementele de design nefiind pe placul europenilor. Lucrurile nu s-au schimbat la faceliftul din 2011, însă schimbările de anul trecut au revoluționat practic interiorul sedanului japonez, puține elemente fiind păstrate de la modelul anterior. Ne referim aici la comenzile sistemului de climatizare, cele pentru reglajul oglinzilor sau la partea inferioară a consolei centrale.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (06)
 
Cei care intră într-un Avensis de generație 2015 vor fi mai mult decât suprinși de formele adoptate pentru planșa de bord, simetria oferită de consola centrală și rafinamentul unor elemente amplasate în poziții vizibile contribuind la o senzație apăsată de relaxare. Materialele sunt mult îmbunătățite ca și calitate și feeling la atingere, în timp ce calitatea asamblării nu poate genera aproape deloc reproșuri. Se mai aud din când în când ceva “greierași”, însă atât de discreți încât uiți repede de ei.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (07)
 
Șoferul și pasagerul din față beneficiază de unele dintre cele mai confortabile scaune testate de noi, nivelul de echipare Luxury plusând cu tapițeria din piele și reglajul electric al acestora pe toate direcțiile. Nici pasagerii de pe bancheta spate nu se pot plânge, spațiul oferit pentru cap și genunchi fiind cu mult peste nevoile unei persoane de statură medie.
Portbagajul oferă 510 litri ca și volum de depozitare a bagajelor, o valoare undeva în media clasei în care luptă Avensis.
 
Locuri de depozitare mai găsești și în habitaclu, dedicate sticlelor de apă sau cutiilor de suc. O notă specială, însă nu pozitivă, ar trebui acordată organizării părții inferioare a consolei centrale, acolo unde spațiul de depozitare dedicat unei sticle incomodează schimbarea vitezelor în cazul in care acesta este ocupat, iar spațiul dedicat plasării unui telefon mobil este înghesuit efectiv sub consolă. Este foarte greu să pui sau să scoți un telefon de-acolo, în ciuda suprafeței anti-alunecare cu care este tratată respectiva zonă.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (09)
 
Un alt lucru ce poate afecta confortul șoferului la interior este amplasarea butonului pentru acționarea frânei de mână. Situat undeva sub volan, acesta nu poate fi acționat cu ușurință și funcționează oarecum ilogic - dacă vrei să tragi frâna de mână trebui să apeși butonul, iar dacă vrei să deblochezi respectiva frână trebuie să tragi de buton.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (10)
 
Partea de  infotainment este asigurată de sistemul Toyota Touch 2 cu sistem de navigație Go Plus, sistem ce-și afișează interfața pe un generos ecran tactil cu diagonala de 8 inch. Organizarea interfeței grafice și ușurința navigării prin meniuri sunt decente, însă sunt undeva în urma rivalilor prin design și rapiditate. Sistemul audio cu 10 boxe oferă suficient de multă fidelitate, însă nimic ieșit din comun.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (14)
 
Siguranța și asistența șoferului sunt duse la cele mai înalte cote de nenumăratele sisteme dedicate, pachetul reunit sub numele Toyota Safety Sense incluzând tehnologia de anticipare și evitare a accidentelor prin frânarea automată, sistemul de avertizare în cazul schimbării benzii de circulație fără semnalizare prealabilă, asistentul de fază lungă sau recunoașterea semnelor de circulație. Acesta din urmă poate că ar funcționa perect într-o țară cu “apă caldă”, însă pe șoselele României intră repede în stare de confuzie, dată fiind lipsa sau calitatea precară a indicatoarelor rutiere.
 
Noua Toyota Avensis a fost testată de Euro NCAP în 2015, imediat după lansarea sa pe piață, fiind  notată cu maximul de cinci stele, după noile norme extreme stricte introduse de organizația independentă cu sediul în Belgia.
 
4. Buget/Prețuri
 
Configuratorul Toyota România permite alegerea noului Avensis în cinci versiuni de motorizare, trei pe benzină și două diesel. Sunt disponibile așadar variantele 1.6 Valvematic (132 CP, 160 Nm cuplu maxim), 1.8 Valvematic (147 CP, 180 Nm cuplu maxim), 2.0 (152 CP, 196 Nm cuplu maxim), respectiv 1.6 D-4D (112 CP, 270 Nm cuplu maxim) și 2.0 D-4D (143 CP, 320 Nm cuplu maxim). Toate motoarele sunt cuplate la cutie de viteze manuală cu șase rapoarte, mai puțin versiunea 2.0 benzină ce nu poate fi configurat decât alături de o cutie CVT Multidrive S, cutie ce poate fi aleasă ca și opțiune pe versiunea Valvematic.
 
În privința nivelurilor de echipare, noul Avensis poate fi configurat în versiunile Comfort, Executive, Elegance sau Luxury, prețul de pornire fiind de 16.889 de euro, TVA inclus, pentru varinta 1.6 Valvetronic Comfort.
 
Modelul de test costa aproape 32.000 de euro, la prețul standard corespunzător nivelului de echipare Luxury adăugându-se vopseaua metalizată Gri închis.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (11)
 
Toyota are ca deobicei o abordare total diferită în materie de organizare a configuratorului său, oferind mare parte din dotări în cadrul nivelurilor de echipare și preferând să lase foarte puține opționale în lista adiacentă. Astfel, nivelul Luxury adună sub umbrela sa cam toate dotările pe care un pretențios în materie și le-ar putea dori sau imagina, fiindu-ne imposibilă enumerarea tuturor acestora aici.
 
Din acest motiv ne este foarte greu să facem și o comparație de preț cu Ford sau Volkswagen, limitându-ne la a vă prezenta doar prețurile de start pentru Mondeo 2.0 TDCi 150 CP și Passat 2.0 TDI 150 CP în variantele echipate cu o cutie de viteze manuală și cel mai de sus nivel de echipare. Așadar, un Mondeo 2.0 TDCi Titanium costă 27.950 de euro, TVA inclus, în timp ce un Passat 2.0 TDI Highline scoate din buzunarul clienților 30.108 euro, TVA inclus. Avensis pare la prima vedere mai scump, însă lista dotărilor diferă semnificativ.
 
Toyota oferă pentru Avensis o garanție de 6 ani sau 200.000 de km, aceasta fiind compusă din garanția standard (3 ani sau 100.000 de km) și perioada extinsă de garanție Toyota Extracare.
 
5. Concluzii
 
Toyota își are locul său bine definit în piața auto din Europa, pe lângă “vedetele” Yaris și Auris care aduc grosul volumelor de vânzări Avensis constituind încă o alternativă serioasă la modelele europene care nu vor putea fi niciodată detronate din topuri.
 
Test Drive Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury (12)
 
Faceliftul de anul trecut a adus modificări serioase formelor exterioare și interioare, iar adăugarea în meniu a unor motorizări noi nu face decât să sporească și mai tare atractivitatea ofertei Toyota în segmentul D. Pe noi ne-a convins ca fiind o mașină “serioasă”, care a învățat multe din greșelile generațiilor precedente și care este mai europeană ca niciodată.
 
Creșterea succesului Avensis în România depinde doar de schimbarea mentalității clienților români, care încă văd mașinile germane drept un reper absolut și care uită de multe ori să se uite și în curtea japonezilor.
 
Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury
 
Puncte pozitive:
· Confortul la rulare
· Motorul cu resurse generoase de cuplu și putere
· Noul interior, extrem de rafinat
· Lista de dotări standard, impresionantă
 
Puncte negative:
· Rafinamentul motorului la relanti sau la rularea în oraș
· Amplasarea și modul de operare al frânei de mână electrice
· Organizarea consolei centrale


Date tehnice Toyota Avensis 2.0 D-4D Luxury
 
Motor: diesel turbo, patru cilindri, 2.0 D-4D EURO 6
Cilindree: 1.995 cmc
Putere: 143 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 320 Nm între 1.750 și 2.250 rpm
0-100 km/h: 9.5 s
Viteză maximă: 200 km/h
Volum portbagaj: 509 litri
Greutate: 1470 kg
Preţ de pornire în România: 31.118 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 31.765 euro, TVA inclus


 

 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

7

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: