Teste

Test Drive Renault Talisman TCe 200 EDC

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Renault este un jucător serios pe piața mașinilor de clasă mică sau compactă, Clio și Megane bucurându-se încă de la primele lor generații de un succes incontestabil în Europa. Altfel stă treaba în segmentul imediat superior, acolo unde Laguna a stat mai mereu în planul secund față de “actorii” celebri numiți Passat sau Mondeo, iar încercările de genul Latitude s-au dovedit într-un final sortite eșecului.
 
Fapt pentru care constructorul francez a șters definitiv din portofoliul său cele două nume, punându-se serios la treabă pe un proiect ce avea să se materializeze printr-un model al cărui nume este cel puțin simbolic – Talisman. Desenat de aceeași echipă condusă de “magicianul” Laurens van den Acker, noul Talisman se vrea a fi mașina ce va alunga ghinionul Renault în segmentul cu pricina.
 
Despre noul Renault Talisman vă vom vorbi în review-ul de mai jos, testat în versiunea sa 1.6 TCe, 200 de CP, cutie automată EDC și nivel de echipare INTENS.
 
1. Prezentare generală
 
Prezentat în vara anului trecut, noul Talisman a fost primul model din portfoliul actual Renault ce a șocat privirile prin designul său extrem de original, care combină agresivitatea dată de luminile de zi cu LED în forma literei C cu eleganța dată de profilul lateral, dar mai ales de blocurile optice spate, ce-și întind formele pe toată suprafața capacului portbagajului. Apreciat în unanimitate atât de fanii Renault, cât și de iubitorii mărcilor rivale, Talisman avea să împrumute ulterior, din AND-ul său estetic, elemente ce au devenit “marcă înregistrată” pe viitoarele Megane și Koleos.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (01)
 
Pe lângă arsenalul de luptă adus de design, noul Talisman punctează prin spațiul interior generos, tehnologii de ultimă oră, inteligentul sistem 4CONTROL, dar și cu o gamă interesantă de motorizări. Pe piața din România, acesta poate fi configurat în trei versiuni de motorizare diesel (1.5 dCi 110 CP, 1.6 dCi 130 CP sau 1.6 dCi 160 CP) sau în varianta pe benzină 1.6 TCe de 200 de CP. Acesta din urmă, precum și propulsorul diesel de 160 de CP sunt cuplate în standard la o cutie automată EDC, cu șapte, respectiv șase rapoarte.
 
Prețul noului Renault Talisman pleacă de la 21.800 de euro, TVA inclus (pentru versiunea 1.5 dCi 110, ZEN) și poate ajunge la 29.900 de euro pentru varianta 1.6 TCe 200 EDC INTENS, fără a se bifa însă nicio dotare opțională. Nivelurile de echipare oferite de Renault sunt cele binecunoscute – ZEN, LIFE și INTENS.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Sub capota lui Talisman 1.6 TCe stă același propulsor regăsit și pe Megane GT, însă ceva mai potolit în privința valorilor de putere și cuplu. Astfel, motorul turbo pe benzină oferă “doar” 200 de CP și 260 de Nm cuplu maxim, cifre ce permit o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 7.6 secunde, precum și atingerea a 237 de km/h atunci când vorbim de viteza maximă.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (02)
 
Realitatea îți dezvăluie în primul rând un motor extrem de silențios, antifonarea oferită de Talisman fiind și ea una dintre cele mai bune oferite în segment. În acest context, resursele de putere și de cuplu sunt întotdeauna mai mult decât suficiente, chiar dacă la un mers liniștit Talisman-ul testat nu trădează câtuși de puțin oferta generoasă de cai putere de sub capotă. Dacă vrei să mergi calm, ai la dispoziție în meniul MULTI-SENSE modurile ECO și COMFORT, în timp ce modul SPORT schimbă radical atât modul de răspuns al accelerației, cât și comportamentul cutiei automate EDC. Setările de răspuns pentru cutie și motor pot fi personalizate după preferințe, în modul dedicat din același meniu MULTI-SENSE.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (03)
 
Oferită în versiunea sa cu șapte rapoarte, la fel ca pe Megane GT, cutia automată cu dublu-ambrieiaj dezvoltată de Renault se dovedește a fi extrem de ascultătoare la dorințele celui aflat la volan, fiind mereu pe fază la stilul de condus al șoferului. La kick-down, EDC-ul știe să retrogradeze rapid două trepte, iar pe decelerații știe să facă și frână de motor. În această din urmă situație, retrogradările de trepte sunt resimțite ceva mai mult, fără însă a deranja.
 
Dacă adăugăm aici și greutatea la gol de doar 1.505 de kg, este lesne de înțeles de ce propulsorul TCe de 1.6 litri se potrivește ca o mănușă pe noul Talisman.
 
Comportament rutier
 
Atunci când au dezvoltat noul Talisman, inginerii Renault au pus accentul pe obținerea unui sedan cât mai confortabil, iar acest lucru se simte fără doar și poate încă de la primii kilometri parcurși la bordul său. Nimic nu deranjează în mod semnificativ, poate doar apariția unor mici zgomote ale suspensiei la trecerile neglijente peste denivelări să puncteze negativ. În rest, plinul din rezervor garantează călătorii confortabile pe distanțe lungi, autostrada fiind poate mediul în care sedanul franțuzesc se simte cel mai în formă. Păcat însă că trăim în România…
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (04)
 
Renault Talisman nu fuge însă nici de drumurile virajate, având în mânecă un atu extrem de important – sistemul 4CONTROL, care direcționează și roțile din spate, în funcție de viteza de deplasare. V-am vorbit despre 4CONTROL la momentul testului cu Megane GT și ne-am declarat mai mult decât încântați de el. În cazul lui Talisman, 4CONTROL își arată în primul rând eficiența în oraș, acolo unde virarea roților spate într-un unghi invers celor din față ajută enorm de mult la manevrabilitatea la viteze mici, cei aproape 4.9 metri lungime ai mașinii părând deodată mult mai mici. La viteze mari însă prima interacțiune cu 4CONTROL sperie însă, virarea volanului aducând de la sine o “joacă” mult mai accentuată a punții spate, cu mult mai mult decât te-ai aștepta. După o perioadă de adaptare înveți însă exact ce vrea să facă sistemul inteligent și reușești să transferi în avantajul tău direcționarea roților spate în același sens cu cele din față.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (05)
 
Cele cinci moduri de rulare personalizate plasate sub umbrela MULTI-SENSE își pun amprenta și asupra trenului de rulare, diferențele dintre setările acestora fiind mai mult decât sesizabile. Practic, numai dacă nu vrei sau ești mai pretențios peste măsură nu-ți vei găsi modul preferat de condus.
 
Poziția ideală la volan se obține extrem de ușor grație numeroaselor posibilități de reglare a scaunului și a volanului. Acesta din urmă comunică șoferului suficient feedback asupra traselor dorite, fără însă a fi un reper în materie. Farurile cu LED PURE VISION impresionează la rândul lor pe timp de noapte, contribuind semnificativ la confortul și siguranța călătoriilor.
 
Noul Talisman nu este o mașină de folosit în oraș, însă la nevoie poate fi manevrată fără probleme chiar și în spații în care ai fi crezut că nu poți merge vreodată. Direcția super-asistată, sistemul 4CONTROL, dar și senzorii de parcare față/spate și camera video pentru marșarier te ajută în mod real, în ciuda faptului că vizibilitatea prin lunetă este aproape inexistentă.
 
Consum
 
Consumul oficial afișat de Renault în dreptul lui Talisman 1.6 TCE 200 vorbește despre 7.5 l/100km în mediul urban, 4.7 l/100km în mediul extraurban și 5.8 l/100km la rularea în mediul mixt.
 
Pe parcursul testului desfășurat timp de un weekend am avut ocazia să testăm mașina atât pe drumuri lungi în afara Bucureștiului, cât și pe durata aglomeratelor perioade de vineri seara și luni dimineață în oraș. Și Talisman ne-a suprins extrem de plăcut – am reușit un excelent 5.8 l/100km în extraurban și nu am sărit de 9.7 în București. Poate că senzația apropiată de cea a unei limuzine te face să nu conduci mașina în cel mai agresiv mod, fapt pentru care consumul este unul chiar mai mic decât la Megane GT.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Probabil în cadrul ședințelor din cadrul proiectului de dezvoltare a lui Talisman s-a bătut nu de puține ori cu pumnul în masă atunci când a venit vorba de interiorul mașinii - inginerii, designerii și toți cei implicați în această poveste întrecându-se pe sine în a obține o “bijuterie”. Noul Talisman impresionează cu adevărat așadar atunci când te sui pentru prima dată în mașină, spațiul oferit, formele planșei de bord și ale consolei centrale, dar nu în ultimul rând materialele folosite fiind unele ce plasează sedanul franțuzesc în topul clasei medii. Nu sunt cuvinte gratuite, fiecare atingere a elementelor componente dându-și senzația de calitate.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (06)
 
Rămâne de văzut însă cum se comportă tot acest ansamblu interior în timp, cei peste 10.000 de km de la bordul mașinii de test aducând din nefericire și ceva zgomote fine (greierași, pentru a ne exprima în limbajul forumurilor auto) în ușa din dreapta față și în planșa de bord. Un alt mic capitol la care criticăm ar fi scârțâitul enervant al tapițeriei din piele de pe scaunele față, în momentul reglării poziției acestora.
 
Cam atât cu criticile, dat fiind faptul că avem de lăudat spațiul oferit atât pe scaunele față, dar mai ales pe bancheta spate, acolo unde cei doi sau chiar trei pasageri vor avea parte de călătorii la “business class”. Șoferul și pasagerul față au parte însă de un tratament suplimentar, materializat prin funcții de încălzire, ventilație și de masaj.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (07)
 
Talisman oferă același sistem de infotainment ce include “tableta” amplasată vertical în centrul planșei de bord. Criticată de mulți, marea lor majoritate nevând însă nici măcar curiozitatea de a o testa în realitate, soluția aleasă de Renault oferă o interfață ergonomică, ușor personalizabilă și implicit ușor de folosit, punctul negativ fiind reprezentat de aceleași butoane capacitive amplasate pe latura din dreapta. Utilizarea acestora se dovedește din când în cand dificilă, fără să mai aducem aminte din nou de urmele de degete ce rămând pe suprafața tactilă.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (08)
 
Mașina din test era dotată și cu sistemul audio Bose, însă performanțele sale nu ne-au impresionat în așa măsură încât să recomandăm bifarea sa în configurator, cu cei 417 euro ceruți în schimbul său putând alege o dotare opțională mai utilă.
 
Pe lângă spațiul oferit pasagerilor, Talisman punctează și la capacitatea de încărcare din portbagaj, compartiment ce poate găzdui bagaje în volumul total ce ajunge la 608 litri. Acestă valoare include și spațiul de sub podea, unul bine organizat.
 
Renault Talisman nu avea cum să dezamăgească în testele Euro NCAP, acesta obținând fără probleme cele cinci stele acordate “premianților”, în ciuda înăspririi serioase a criteriilor de acordare a acestora.
 
4. Buget/Prețuri
 
Cu un preț de start de 21.800 de euro, TVA inclus, noul Talisman constituie una dintre cele mai accesibile alternative din segmentul mașinilor de clasă medie. În schimbul acestei sume primiți o mașină propulsată de “clasicul” dCi de 1.5 litri și 110 CP, nivelul de echipare ZEN aducând o listă de dotări standard mai mult decât decentă.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (09)
 
Amatorii motoarelor pe benzină nu au la dispoziție decât o singură variantă – 1.6 TCe 200, cuplată la cutia EDC. La prețul său de start de puțin sub 30.000 de euro, mașina despre care v-am vorbit astăzi venea cu o listă generoasă de dotări suplimentare, lucru ce ducea prețul său final la nu mai puțin de 33.234 de euro, TVA inclus. Numai sistemul 4CONTROL costă suplimentar 1.250 de euro.
 
Lista completă de prețuri, dar și de dotări standard și opționale o puteți descărca de AICI.
 
Renault oferă pentru noul Talisman o garanție de 3 ani sau 100.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Cu noul Talisman, Renault are poate “șansa vieții” să dea lovitura în segmentul mașinilor de clasă medie. Mașina este o reușită de necontestat, din toate punctele de vedere. Oferă un design cu care poate doar Mazda6 poate rivaliza cu adevărat, spațiu interior și materiale de foarte bună calitate, un pachet impresionant de tehnologii de asistență a șoferului și de siguranță și nu în ultimul rând o gamă de propulsoare pentru toate gusturile.
 
Test Drive Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC (10)
 
Succesul său va fi pecetluit însă de fiabilitatea de care vor da dovadă exemplarele vândute, capitol la care Renault este încrezătoare că poate crea suprize cel puțin la fel de plăcute ca cele din momentul lansării noului model.
 
Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC
 
Puncte pozitive:
· Motorul cu resurse arhisuficiente
· Sistemul 4CONTROL
· Ținuta de drum
· Consumul
· Interiorul spațios și materialele folosite
 
Puncte negative:
· Direcția puțin artificială
· Zomotele apărute la interior
· Sistemul audio BOSE


Date tehnice Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC INTENS
 
Motor: benzină, patru cilindri, 1.6 litri TCe EURO 6
Cilindree: 1.618 cmc
Putere: 200 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 260 Nm, de la 2.000 rpm
0-100 km/h: 7.6 s
Viteză maximă: 237 km/h
Volum portbagaj: 608 litri
Greutate (fără șofer): 1.505 kg
Preţ de pornire în România: 29.900 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 33.234 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

8

Motorizare: 

8

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: