Fotocredit:
Auto-TestDrive
Mercedes-Benz va deveni anul acesta, fără doar și poate, cea mai bine vândută marcă auto premium. Stoparea dominației BMW și depășirea clară a conaționalilor de la Audi la acest capitol nu sunt deloc lucruri întâmplătoare, ci se datorează în primul rând incredibilei avalanșe de modele noi lansate de constructorul din Stuttgart în ultimii trei ani.
Lupta dintre cei trei “granzi” se dă pe absolut toate segmentele consacrate sau nou apărute în piață, unul dintre cele mai dinamice fiind cel al coupe-urilor de clasă medie. BMW vine cu Seria 4 Coupe, Audi cu A5 Coupe, în timp ce Mercedes-Benz a scos anul trecut “asul din mânecă” – noul C-Class Coupe.
Despre acesta din urmă vă vom vorbi în review-ul de mai jos, fiindu-ne partener de test în versiunea sa C 220 d Coupe, “condimentată” suplimentar cu pachete stilistice și de performanță AMG, dar și cu o cutie 9G-TRONIC.
1. Prezentare generală
Primăvara lui 2013 marca lansarea noii generații S-Class care, pe lângă noutățile tehnologice notabile pe care le-a adus, a inaugurat și un nou trend de design “plagiat” ulterior de C-Class și mai nou de E-Class, dacă ne uităm doar la familia sedanurilor produse de către Mercedes-Benz. Nu puține au fost vocile care au criticat asemănările între cele trei modele, însă succesul ulterior de vânzări n-a mai putut fi contestat de absolut nimeni.
Și cum C-Class a fost lansat inițial în versiunile Sedan și Estate, a venit anul trecut momentul lansării versiunii sale Coupe și mai apoi, ca o premieră absolută, a versiunii Cabriolet. Lansat la un an distanță după S-Class Coupe și similar ca formă din foarte multe puncte de vedere, “fratele mai mic” C-Class Coupe a stârnit valuri de admirație unanime, atât în rândul fanilor Mercedes-Benz, dar și din partea celor ce au mult mai aproape de suflet mărcile rivale.
Forma atletică a caroseriei, cu o capotă lungă și posteriorul “bombat”, linia laterală ce te face să crezi că mașina aleargă pe șosea chiar dacă motorul este oprit și șoferul plecat la o cafea, dar și interiorul desenat după cele mai bune rețete din “manualele de născut coupe-uri” fac din C-Class Coupe o mașină cu care efectiv îți este imposibil să te plimbi în anonimat. Zecile de priviri întoarse sau aprecierile care mai de care mai “colorate” îți confirmă faptul că noul coupe este un succes incontestabil.
Oferta actuală C-Class Coupe cuprinde două versiuni de motorizare diesel (C 220 d Coupe și C 250 d Coupe) și nu mai puțin de cinci variante pe benzină (C 180 Coupe, C 200 Coupe, C 250 Coupe, C 300 Coupe și C 400 4MATIC Coupe), cu puteri cuprinse între 156 și 333 de CP. La ele se adaugă versiunile produse de divizia Mercedes-AMG – C 43 Coupe, C 63 Coupe și C 63 S Coupe. Prețul de start în România este de 37.200 euro, TVA inclus, pentru versiunea C 180 Coupe, cutie de viteze manuală, cu șase trepte. Lista completă de prețuri pentru toate versiunile, dar și legată de dotările standard și opționale o puteți consulta AICI.
Modelul testat de noi, C 220 d Coupe, are un preț de start de 41.160 de euro, TVA inclus, dotările opționale adăugate mașinii ducând prețul final la 60.859 de euro.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Sub capota lui C 220 d Coupe stă “bătrânul” propulsor CDI de 2.1 litri ce dezvoltă 170 de CP, cel care a dus ani la rând în spate vânzările Mercedes-Benz pe segmentele mașinilor diesel, dar care va fi înlocuit treptat cu mult mai modernul motor 2.0 dezvoltat de germani. Cu un cuplu motor maxim ce poate atinge 400 de Nm, propulsorul de 2.1 litri poate accelera coupe-ul, de la 0 la 100 de km/h, în 7.8 secunde, viteza maximă atingând 234 de km/h.
Odată așezat la volan, învârtirea cheii în contact îți face cunoștință cu zgomotul specific unui diesel “serios”, zgomot ce-și face auzită mai mereu prezența în ciuda excelentei antifonări a habitaclului. Reprizele de accelerație nu vor dezamăgi, valoarea generoasă a cuplului și aportul adus de cutia de viteze 9G-TRONIC dându-ți mereu o rezervă suficientă în momentele în care apăsarea până la podea a pedalei de accelerație este imperios necesară.
Cutia de viteze automată 9G-TRONIC, cu nouă rapoarte, este un mare pas înainte față de vechea unitate cu șapte rapoarte, gestionând eficient atât resursele motorului , cât și dorințele celui aflat la volan manifestate prin apăsarea pedalei de accelerație.
Selectarea unuia dintre modurile de rulare cuprinse în meniul AGILITY SELECT – Eco, Comfort, Sport, Sport+ și Individual, modifică automat și răspunsul cutiei, “relaxarea” din Comfort fiind imediat dată la o parte de agresivitatea modurilor Sport. Pe Sport+ tot ansamblul motor/transmisie este încordat la maximum, iar dezactivarea parțială a sistemelor de asistență a șoferului te lasă să te joci cu mașina la limită. Totul este însă ținut sub control în momentele în care creierul electronic sesizează faptul că esti depășit total de dinamica mașinii.
Comportament rutier
Alura lui C-Class Coupe îl obligă la un comportament rutier pe măsură, iar coupe-ul Mercedes-Benz nu dezamăgește deloc la acest capitol. Chiar dacă întregul cuplu motor este livrat spre roțile spate, “desenarea” unor trase perfecte pe viraje se poate face extrem de ușor, grație echilibrului perfect realizat de toată electronica mașinii. Sesisezi însă la ieșirile pe accelerație puternică din virajele strânse cum spatele tinde să fugă în lateral.
Direcția, chiar dacă nu este atât de “sharp” ca cea de la BMW, oferă șoferului un feedback exact asupra traiectoriei urmate de mașină, iar volanul AMG este “operă de artă”. Diametrul mic, grosimea semnificativă și forma ce permite o priză perfectă a mâinilor plasează volanul Mercedes-Benz peste cel consacrat de BMW M. Poziția la volan nu are cum să fie alta decât perfectă, multiplele reglaje, dar și forma scaunelor putând mulțumi chiar și cel mai pretențios șofer.
Rularea la viteze mari îi place însă cel mai mult unui C-Class Coupe diesel, stabilitatea perfectă, „indiferența” în fața vântului lateral sau regimul extrem de jos al turației motorului datorat cutiei în nouă trepte fiind atu-uri importante prin care C-ul Coupe va impresiona în mod cert.
Mașina de test era dotată cu pachetul exterior AMG care, pe lângă numeroasele elemente de design ce plusează la impresia estetică, oferă o suspensie sport și jante pe 18 inch, încălțate cu anvelope cu talon mai mic. Tăria suspensiei contribuie simțitor la ridicarea ștachetei în materie de comportament dinamic, însă scutură serios la rularea pe drumuri proaste. Și cum România este patria șoselelor pline de gropi, nu este greu de înțeles de ce o suspensie AMG nu face deloc bine pe o mașină configurată la noi.
Dimensiunile exterioare generoase nu fac din C-Class Coupe tocmai o mașină potrivită pentru oraș, fiind nevoie de o atenție permanentă într-un “furnicar” urban precum Bucureștiul. Te salvează însă nenumăratele sisteme de asistență, de la camera video pentru marșarier și până la senzorii de parcare față/spate oferite sub umbrela PARKTRONIC.
Consum
Am ajuns și la capitolul consum, Mercedes-Benz indicând în fișa de produs a mașinii testate următoarele valori – 3.6 l/100 extraurban, 5.0 urban și 4.1 în regim mixt.
Am resetat valoarea consumului la ieșirea din București, sistemul de navigație fiind setat cu destinația Cheile Grădișei, pe ruta DN1-Pârâul Rece-Râșnov. Odată ajunși la destinație, valoarea consumului mediu afișat nu a depășit 5.2 l/100km, întoarcerea prin Brașov și ulterior DN1 A Săcele-Cheia urcând ușor valoarea de consum până la 5.3 l/100km. Este un consum excelent pentru o mașină ce sare de 1.600 de km în greutate, iar rezervorul ce poate fi configurat suplimentar, de 66 de litri, poate asigura lejer în acest caz autonomii de peste 1.000 de km.
Cele câteva escapade în traficul bucureștean nu au scos din rezervorul lui C 220 d Coupe mai mult de 8-9 litri la fiecare sută de km parcursă.
3. Confort interior și siguranță
Revoluția pornită de Mercedes-Benz prin lansarea noii generații C-Class nu avea cum să neglijeze formele și organizarea interiorului, iar sedanul de clasă medie gândit la Stuttgart nu a dezamăgit deloc. Totul a fost regândit de la A la Z, iar C-Class Coupe nu face excepție.
Planșa de bord a cărei consolă centrală integrează gurile rotunde de ventilație, zona în care este amplasată unitatea de control a sistemului de infotainment sau profilul fețelor de uși duc noul coupe C-Class la un nivel de neimaginat acum câțiva ani la Mercedes-Benz.
Senzațiile vizuale sunt completate de materialele folosite la tot pasul, dar și de o calitate a asamblării fărăr cusur. Nu de puține ori am zăbovit secunde bune să atingem pielea fină a scaunelor sau de pe bord, dar mai ales aluminiul de pe uși. Și da, este chiar aluminiu care îți face degetele să înghețe la atingere în diminețile friguroase de toamnă. Tot ceea ce înseamnă material plastic este moale la atingere, indiferent de zona în care este amplasat.
Nu numai calitatea materialelor impresionează, dar și nivelul ergonomiei și al dotărilor. Totul este așezat exact acolo unde ți-ai dori, de la comenzile climatizării, cele pentru gestionarea cutiei de viteze sau pentru comanda funcțiilor sistemului de infotainment. Dacă până acum BMW conducea clar cu al său iDrive, pașii enormi făcuți de Mercedes-Benz în această direcție ridică brandul cu sigla stelei în trei colțuri la același nivel. Rotița de control sau suprafața tactilă ce recunoaște gesturile specifice utilizării unui smarphone funcționează fără cusur, însă germanii au știut să adauge și o tușă inegalabilă de rafinament. E de-ajuns doar să atingi butonul pentru reglarea volumului sau pe cel pentru schimbarea modului de rulare…
Interfața sistemului COMMAND ONLINE a ajuns la rândul său la un nivel foarte înalt, însă rivalii din Munchen au încă un mic avans la acest capitol. Nu întotdeauna te îndrepți din prima spre meniul pe care ți l-ai dori, chiar și după câteva zile de acomodare cu sistemul.
Sistemul audio, chiar dacă nu poartă semnătura Burmester, oferă o experiență mai mult decât excelentă, sunetul produs fiind extrem de clar și bine definit, pe toate plajele esențiale de frecvență. Nota 10 din partea noastră la acest capitol.
Atmosfera interioară este completată de sistemul de lumini ambientale, amplasate strategic în uși sau pe lateralele consolei centrale și care fac din călătoriile nocturne adevărate "exerciții de life-style". Și dacă tot am adus vorba de rularea pe timp de noapte, farurile adaptive cu LED contribuie enorm la confortul șoferului și implicit la siguranța călătoriilor.
Cum se stă în noul C-Class Coupe? Scaunele din față oferă poate una dintre cele mai tari experiențe de călătorie, oferind tot ceea ce ai nevoie - suportul lateral, lombar sau pentru zona femurului este perfect, iar nenumăratele posibilități de reglaj nu au cum să permită critici. Pe locurile din spate însă se stă "la nevoie", pasagerii mai înalți de 1.70m simțind evident lipsa de spațiu, atât pentru genunchi, dar mai ales pentru cap.
Confortul la rulare este desăvârșit, singurul vinovat de deranjul adus timpanelor pasagerilor fiind motorul diesel, care ronțăie sub capotă și se face auzit mai ales la rece sau la plecările de pe loc, în treptele inferioare de viteză. În rest, zgomotul la vânt este ca și inexistent, iar cauciucurile se aud doar pe asfaltul rugos.
C-Class Coupe este, suprinzător, chiar și o mașină practică, spațiile de depozitare din consola centrală, cotieră sau uși, dar și portbagajul cu un volum de 400 de litri fiind un sprijin palpabil în cazul călătoriilor de sute de kilometri.
Capitolul sistemelor de siguranță activă sau pentru asistența șoferului face ca noul C-Class Coupe să fie unul dintre cele mai avansate modele de pe piață. Lista dotărilor standard cuprinde tehnologii precum ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST sau COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.
Noul C-Class a obținut în 2014 maximul de cinci stele Euro NCAP, versiunea Coupe neavând niciun motiv să fie mai prejos la acest capitol.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin C-Class Coupe costă așadar 37.200 de euro, dacă este configurat cu un motor turbo pe benzină de 1.6 litri sub capotă, ce produce 156 de CP. Cel mai ieftin diesel, care este și modelul testat de noi costă 41.160 de euro, cu tot cu TVA.
Diferența până la cei peste 60.000 de euro, cât costa mașina de test, vine de la enorma listă de opționale. Spicuim doar câteva dintre prețurile dotărilor, exprimate fără TVA: cutia 9G-TRONIC - 2.100 euro, sistemul de infotainment COMMAND ONLINE - 2.240 euro, vopseaua metalizată Diamont bright - 1.490 euro, tapițeria din Piele - 1.440 euro, pachetul exterior AMG - 2.070 de euro.
Dacă ne uităm în curtea rivalilor, vedem că un BMW Seria 4 în versiune 420d Coupe (2.0, 190 CP) costă 40.860 de euro. Audi nu a publicat încă prețurile noului A5 Coupe valabile în România, însă prețul unui model similar produs la Ingolstadt se va situa cu siguranță cam la același nivel, fapt pentru care alegerea unuia dintre cele trei modele va ține mai mult de orgoliile și pasiunile fiecăruia dintre clienți.
Mercedes-Benz oferă pentru C-Class Coupe o garanție de doi ani, fără limită de kilometri, clienții putând achiziționa pachete suplimentare de garanție, mulate exact pe nevoile lor.
5. Concluzii
Prin noile coupe-uri din portofoliu Mercedes-Benz a reușit să retrezească emoții pure în rândul fanilor săi, "ultrașii" BMW sau Audi neputând niciodată, de-acum înainte, să jure cu mâna pe inimă ca nu întorc privirea după un S sau C Coupe.
Și dacă S-Class Coupe se adresează unei pături sociale cu totul speciale, C-Class Coupe va scoate cu siguranță banii din cont celor ce nu au trecut de 45 de ani și au descoperit de ceva vreme succesul financiar. Posibilitățile enorme de configurare, oferta motorizărilor, dar mai ales designul senzațional fac din versiunea în trei uși a lui C-Class un succes cert.
Cu toate acestea, încă de la început ni s-a înrădăcinat în suflet ideea că o mașină precum noul C-Class Coupe nu se simte bine cu un diesel sub capotă. Chiar dacă rularea în regim de croazieră la viteze ridicate este un “deliciu”, prestațiile dinamice se ridică fără probleme la nivelul pretențiilor Mercedes-Benz, iar consumul de combustibil este mai degrabă demn de o compactă, formele mașinii și interiorul senzațional parcă cer încontinuu un motor pe benzină, care să poată fi turat în voie și care să ofere cu totul alte senzații.
Suntem siguri așadar că un C 200 Coupe ne-ar fi mulțumit pe deplin, fără să mai aducem aminte de restul versiunilor pe benzină situate deasupra sa în configuratorul Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz C 220 d Coupe
Puncte pozitive:
· Designul senzațional
· Interiorul impecabil
· Prestațiile cutiei 9G-TRONIC
· Comportamentul dinamic
· Motorul economic
Puncte negative:
· Motorul diesel cam gălăgios
· Suspensia sport dură
· Interfața sistemului de infotaiment, cu mici lacune
· Prețul dotărilor opționale
Date tehnice Mercedes-Benz C 220 d Coupe
Motor: motorină, patru cilindri, 2.1 litri, EURO 6
Cilindree: 2.143 cmc
Putere: 170 CP, între 3.000 şi 4.200 rpm
Cuplu maxim: 400 Nm, între 1.400 şi 2.800 rpm
0-100 km/h: 7.8 s
Viteză maximă: 234 km/h
Volum portbagaj: 400 litri
Preţ de start: 41.160 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 60.859 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: