Teste

Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD INTENS

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Review-ul de astăzi își propune să vă dezvăluie noul Renault Koleos, SUV-ul franțuzesc ajungând acum la cea de-a doua sa generație și fiindu-ne partener de test în versiunea dCi 175 X-TRONIC 4WD INTENS. Haideți să vedem așadar punctele sale forte, dar și minusurile descoperite.
 
1. Prezentare generală
 
După o primă generație ale cărei exemplare erau apariții exotice pe străzile din Europa, Koleos a fost reinventat pornindu-se nu chiar de la o coală albă de hârtie. Rădăcinile estetice își trag seva din noile concepte estetice materializate de Renault prin noile Megane și Talisman, în timp ce rețeta tehnică este strâns legată de același model cu care vechiul Koleos era "frate de sânge" - Nissan X-Trail.
 
Rezultatul - un SUV impozant, asemănător estetic cu noul Talisman și care pune la bătaie cam aceeași ofertă de spațiu interior. Și dacă Talisman punctează prin șarmul specific unui sedan și prin dinamica superioară susținută de 4CONTROL, noul Renault Koleos pune la bătaie masivitatea, garda la sol semnificativ mai mare și nu în ultimul rând un sistem de tracțiune integrală ce poate rezolva mai mult decât aventurile urbane pentru care sunt gândite majoritatea SUV-urilor și crossoverelor lansate în ultimii ani.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (01)
 
În România, ecuația motorizărilor este una extrem de simplă în cazul lui Koleos - un motor diesel de 2.0 litri de generație mai veche trecut însă pintr-o "cură" completă de modernizare. Propulsorul dCi dezvoltă 175 de CP și vine cuplat doar la o cutie de viteze automată X-TRONIC de origine Nissan. Noul Koleos poate fi configurat atât într-o versiune cu tracțiune față, cât și în varianta 4WD.
 
În Europa de Vest Koleos poate fi configurat și alături de unitatea 1.6 dCi de 130 de CP, ambele motorizări putând fi cuplate și la o cutie de viteze manuală cu șase rapoarte.
 
Lista concurenților pentru Renault Koleos cuprinde SUV-uri de segment D precum Kia Sorento, Hyundai Santa-Fe sau SKODA Kodiaq.
 
Prețurile noului Renault Koleos pleacă de la 30.500 de EURO, TVA inclus și ajung la 37.500 de EURO pentru versiunea echipată pe nivelul INTENS. Modelul testat beneficia și de o listă scurtă de dotări opționale, fapt pentru care prețul său ajungea la 38.950 de EURO.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor
 
Propulsorul 2.0 dCi îți pune la dispoziție 175 de CP la 3.750 rpm și un vârf de cuplu motor ce ajunge la 380 de Nm atunci când acul turometrului indică 2.000 rpm. Astfel "dotat", Renault Koleos poate atinge 201 km/h viteză maximă. Este curios faptul că Renault nu declară niciunde datele legate de sprintul de la 0 la 100 de km/h. 
 
Apăsarea butonului de pornire trezește la viață un motor ale cărui valențe acustice îți aduc aminte de vechile dieseluri de acum 10-15 ani. Cel puțin la rece sau pe accelerațiile ce duc turometrul la peste 2.500 rpm zgomotul dCi-ului de 2.0 litri nu reușește să fie filtrat îndeajuns pentru a nu deranja urechile pasagerilor.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (02)
 
Puși la treabă, cei 175 de CP urnesc fără prea mari probleme cele peste 1.8 tone trecute în dreptul greutății mașinii din test. Nu vă așteptați însă la reprize fulminante de accelerație, valoarea cuplului motor maxim asigurând însă confortul necesar în depășiri sau în alte situații ce necesită prestații dinamice mai viguroase.
 
Transmisie
 
Koleos preia de la Nissan cutia de viteze X-TRONIC, unitate de tip CVT setată în așa fel încât să simuleze prezența a șapte trepte. "Artificiul" inginerilor francezi stinge din comportamentul bizar cu care ne-au obișnuit cutiile cu variație continuă, X-TRONIC fiind foarte apropiată ca și utilizare de o cutie automată cu convertizor de cuplu în traficul de zi cu zi. Își aduce însă aminte că este un CVT atunci când lipești pedala de accelerație de podea și motorul este turat nebunește.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (03)
 
Sistem de frânare
 
Koleos a fost bine echipat în această privință, sistemul de frânare fiind capabil să se achite cu succes de sarcinile ce țin de decelerare sau de oprire. Discurile de frână au 320 de mm diametru pe față și 292 de mm diametru pe puntea spate, iar răspunsul apăsării pedalei de frână vine promt în orice situație.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (04)
 
Jantele din aliaj pe 18 inch - dotare standard pe nivelul de echipare INTENS - erau încălțate cu anvelope de iarnă Nokian WR SUV 3, excelente în comportamentul lor pe asfalt uscat sau umed. Iarna întârzie pentru moment să ne viziteze, așa că nu am avut ocazia să testăm performanțele anvelopelor finlandeze pe zăpadă.
 
Consum
 
Valorile oficiale comunicate de Renault în cazul mașinii din test ne arată 5.9 l/100km în regim mixt, 6.2 l/100km în mediul urban și 5.8 l/100km în extraurban.
 
"Escapadele" noastre în regim extraurban au însemnat un traseu București-Slănic Prahova și retur (jumătate din distanță cu sistemul de tracțiune setat în modul 2WD și cealaltă jumătate în modul 4WD AUTO), finalul călătoriei marcând 7.6 l/100km în dreptul consumului mediu. Drumurile destul de lungi prin București au scos din rezervorul mașinii în jur de 11 l/100km.
 
Comportament rutier
 
Nu vă așteptați la fluiditatea dinamică excepțională afișată de Talisman, SUV-ul Koleos trădându-și caracterul masiv generat de greutate și gardă la sol. În linii mari însă Renault a reușit să calibreze mai mult decât decent trenul de rulare al celui mai mare SUV din portofoliu, limitele dinamice fiind descoperite abia atunci când ceri mult prea multe de la mașină. Pe virajele strânse simți inițial un vădit comportament subvirator care dispare, culmea, prin menținerea accelerației și a trasei dorite.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (05)
 
Suspensiile absorb extrem de bine mai toate iregularitățile drumului, fiind rare momentele în care auzi sau simți șocurile la trecerea peste denivelări.
 
Sistemul de direcție nu iese din tiparele Renault, volanul fiind în multe momente parcă mult prea "ușor". Acest lucru își arată însă părțile pozitive atunci când vine vorba de manevrarea SUV-ului în spații înguste.
 
Comportament în mediul urban
 
Renault Kaptur impresionează prin masivitate, cei aproape 4.7 metri lungime și lățimea ce depășește 2 metri cu oglinzile laterale deschise nefiind valori tocmai potrivite pentru aventuri urbane. Numeroasele sisteme de asistență a șoferului te ajută însă foarte mult, singura grijă trebuind acordată evaluării foarte exacte a spațiilor în care vrei să te strecori.
 
Mașina testată oferea și sistemul de parcare automată - tehnologie ce face aproape totul de una singură în parcările laterale sau în cele cu spatele. Evident, garda la sol serioasă îți permite să sui cu ușurință mașina peste borduri sau alte obstacole.
 
Comportament în off road
 
La fel ca marea majoritate a SUV-urilor din clasa sa și noul Koleos poate fi configurat alături de un sistem de tracțiune integrală botezat All-Mode 4x4-i. Preluat de la Nissan X-Trail, sistemul 4x4 permite alegerea a trei moduri distincte de rulare - 2WD, 4WD AUTO și 4WD LOCK. Primul dintre ele lasă grija tracțiunii doar roților față, fiind evident gândit pentru rularea pe șosea cu un consum cât mai mic. 4WD AUTO gestionează livrarea cuplului motor între cele două punți în funcție de nevoile de moment și de gradul de aderență a suprafeței de contact cu anvelopele, în timp ce modul 4WD LOCK distribuie în mod egal cuplul motor spre punțile față/spate.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (06)
 
Dacă adăugăm în ecuație cuplul motor maxim livrat destul de devreme și garda la sol ce ajunge la 213 mm descoperim un Koleos ce uimește nu numai prin eleganță. Se poate transforma fără menajamente în "aventurier", fiind capabil să înfrunte drumuri proaste, pante, noroaie și zăpezi. Trebuie să-i descoperiți însă limitele, fără a-i cere să facă ce numai modelele "pro" dedicate off roadului ar fi capabile.
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
Puține poți reproșa la acest capitol atunci când vine vorba de Koleos. Poziția la volan înaltă, accesul facil la toate comenzile și vizibilitatea excelentă în oglinzile laterale și prin parbriz sunt principalele atu-uri. Scaunul șoferului oferă suficient de multă susținere laterală însă ar fi fost nevoie de ceva mai multă susținere pentru picioare în dreptul femurului.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (07)
 
Chiar dacă vizibilitatea prin lunetă la manevrele de parcare este ca și inexistentă, camera pentru marșarier rezolvă în totalitate această problemă. Un plus de notat ar fi prezența parbrizului și a volanului încălzite, dotări ce cu siguranță vor face ca diminețile de iarnă să nu vi se mai pară chiar atât de neprietenoase.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Am găsit un interior foarte asemănător cu ceea ce oferă Talisman, modificările aduse planșei de bord, consolei centrale și poziției scaunelor fiind pe deplin potrivite ADN-ului de "cățărător" pe care-l poartă Koleos în vene. Veți regăsi așadar toate elemenetele consacrate de noile generații de mașini Renault desenate de echipa de designeri condusă de Laurens van den Acker.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (08)
 
Materiale și calitatea asamblării
 
Surprinzător, Koleos ni sa părut mai închegat la interior decât Talisman, materialele folosite și calitatea asamblării fiind cu câteva măsuri mai ridicate. Planșa de bord, fețele de uși și pielea ce îmbracă scaunele sunt impecabil finisate, doar câteva elemente din plastic mai dur făcând notă discordantă în ansamblul general al habitaclului. Ca și în cazul lui Talisman, am remarcat scârțâitul enervant al lateralelor scaunelor atunci când te miști stânga/dreapta, dar și zgomotele venite din dreptul cotierei față pe drumurile nu foarte bune calitativ.
 
Spațiu interior
 
La acest capitol noul Koleos nu are cum să nu puncteze serios. Șoferul și alți trei sau chiar patru pasageri se vor simți răsfățați oricât de lungi ar fi călătoriile, oferta de spațiu fiind una mai mult decât generoasă. Cei 2.705 de mm trecuți în dreptul ampatamentului oferă loc suficient pentru genunchi celor ce călătoresc pe bancheta spate, iar spațiul pentru cap permite și celor mai înalți să se simtă relaxați.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (09)
 
Cei 663 de litri trecuți la rubrica volum al portbagajului par mulți la prima vedere, însă în practică ne-am fi dorit parcă ceva mai mult spațiu destinat bagajelor dacă ne raportăm la alura generală a mașinii. 
 
Antifonare
 
Koleos ar fi extrem de silențios dacă sub capotă am avea alt motor. dCi-ul de 175 strică puțin nota antifonării, fiind cam singurul element ce perturbă liniștea călătoriilor.
 
Infotainment
 
Nivelul de echipare INTENS vine în standard cu sistemul R-Link 2 și ecran de 8.7 inch. I-am apreciat calitățile de nenumărate ori de-a lungul testelor anterioare cu diferite variante Megane și Talisman, așa că nu ne rămâne decât să vă amintim micile sale neajunsuri: butoanele capacitive din dreapta ecranului sunt câteodată greu de accesat (suprafața acestora fiind totodată un magnet de amprente digitale), iar interfața are unele momente de lag atunci când schimbi meniurile dedicate diverselor funcții.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (10)
 
Partea audio era asigurată de sistemul opțional BOSE ale cărui prestații sunt peste medie, dar nu impresionează extrem de tare.
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
Noul Koleos oferă un arsenal impresionant de astfel de tehnologii, pornind de la sistemul de frânare automată și până la cel de avertizare la părăsirea benzii de circulație. Tempomatul adaptiv și sistemul de monitorizare a unghiului mort sunt alte două astfel de tehnologii ce-ți fac misiunea șofatului mult mai ușoară.
 
Euro NCAP
 
Testat recent de Euro NCAP, noul Renault Koleos a obținut maximul de cinci stele. Puteți analiza raportul "post-test" AICI.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețurile noului Renault Koleos pleacă de la 30.500 de EURO - sumă în schimbul căreia puteți achiziționa o versiune dCi 175 X-TRONIC 2WD LIFE. Oferta actuală Renault mai cuprinde versiunile dCi 175 X-TRONIC 4WD ZEN (33.500 EURO) și dCi 175 X-TRONIC 4WD INTENS (37.500 EURO).
 
Modelul testat avea ca și bază de pornire ultima versiune de echipare la care se adăugau ca și dotări suplimentare pachetul de iarnă (parbrizul, bancheta spate și volanul încălzite - 350 EURO), sistemul audio BOSE (600 EURO) și vopseaua metalizată Rouge Carmin (500 EURO), prețul său final ajungând astfel la 38.950 de EURO, TVA inclus.
 
Test Drive Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD (11)
 
Toate detaliile legate de prețuri, dotări standard și opționale, dar și de caracteristicile tehnice le puteți vizualiza AICI.
 
Noul Renault Koleos beneficiază de o garanție de 3 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Cea de-a doua generație Koleos nu are cum să nu impresioneze, noul model fiind cu adevărat revoluționar dacă stăm să-l comparăm cu predecesorul său. Oferă eleganță, masivitate, spațiu interior peste medie, dar și un comportament dinamic foarte echilibrat atât pe asfalt, cât și în afara lui.
 
Păcat însă că oferta de motorizări nu cuprinde decât prea puțin rafinatul dCi de 175 de CP.
 
Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD INTENS
 
Puncte pozitive:
Eleganța designului exterior
Spațiul interior
Comportamentul dinamic
Prestațiile din off road
Sistemele de asistență a șoferului
 
Puncte negative:
Motorul zgomotos
Consumul măricel


Date tehnice Renault Koleos dCi 175 X-TRONIC 4WD INTENS
 
Motor: diesel, patru cilindri,2.0 litri dCi EURO 6
Cilindree: 1.995 cmc
Putere: 175 CP la 3.750 rpm
Cuplu maxim: 380 Nm la 2.000 rpm
0-100 km/h: -- s
Viteză maximă: 201 km/h
Volum portbagaj: 663 litri
Greutate (fără șofer): 1.829 kg
Preţ de pornire în România: 30.500 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 38.950 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

6

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: