Teste

Test Drive Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Luxury Pack +

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Hyundai este un constructor al cărui portofoliu de automobile a inclus aproape întotdeauna și mașini de teren. Poate unul dintre cele mai cunoscute astfel de modele a fost Tucson, mașină atât de apreciată pe piața din Europa chiar înainte ca febra SUV-urilor să cuprindă și Bărtrânul Continent.
 
Și cum sud-coreenii nu puteau sta deoparte în așa o revoluție, ix35 lua locul lui Tucson și devenea ușor ușor unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri compacte în Europa. L-am testat la vremea sa, exprimându-ne părerile obiective, cu bune și cu rele.
 
Anul 2015 a adus revenirea lui Tucson în portofoliul european al lui Hyundai, sud-coreenii preferând să renunțe la denumirea compusă cu ajutorul prefixului “ix”. Așadar, a venit vremea ca și Hyundai Tucson să treacă prin testele noastre, în versiunea sa de motorizare 1.6 T-GDI cuplată la o cutie de viteze automată cu dublu-ambreiaj 7DCT ce furnizează cuplul motor la toate cele patru roțile.
 
1. Prezentare generală
 
Actualul model face parte din cea de-a treia generație Tucson, Hyundai lansând primul SUV cu acest nume în 2004. Anul 2009 a adus pe piața din Europa noul ix35, în SUA sau Asia  fiind păstrat în continuare tradiționalul nume consacrat de prima generație.
 
Șase ani mai târziu, în 2015, o nouă generație Tucson era prezentată la Salonul Auto de la Geneva, noul model fiind unul dintre exponenții cei mai de seamă al noilor tendințe de design gândite de către Hyundai pentru a satisface mai ales preferințele clientelei din Europa. Regăsim așadar la noul Tucson elemente estetice întâlnite la majoritatea noilor modele lansate de sud-coreeni în ultimii ani, printre care se numărăr i20 și Elantra. Aprecierile unanime la adresa designului vin să completeze și saltul impresionant la nivelul calității, dar și arsenalul de motorizări și tehnologii “îndesate” în tolba lui Tucson.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (01)
 
Dacă ne referăm la gama de propulsoare, sub capota lui Tucson și-a făcut loc, pe lângă deja legendarul 2.0 CRDi și clasicul aspirat 1.6 GDI, o unitate turbo pe benzină T-GDI, de 1.6 litri. Acesta furnizează 177 de CP și 265 de Nm cuplu maxim, fiind unul dintre exponenții cei mai de seamă al noii familii de motoare T-GDI, oferite de Hyundai și Kia pe noile modele lansate în ultima perioadă. Oferta completă de motorizări pentru Tucson cuprinde așadar versiunile 1.6 GDI de 132 CP, 1.6 T-GDI de 177 CP, respectiv CRDi-ul de 2.0 litri oferit în două variante de putere – 136 și 185 de CP. În afara de varianta de bază 1.6 GDI, toate celelalte versiuni de motorizare oferă în standard sistemul de tracțiune integrală 4WD.
 
Oferta la capitolul transmisie cuprinde o cutie de viteze manuală cu șase rapoarte, una automată cu convertizor de cuplu (doar pentru motorul 2.0 CRDi) și o cutie de nouă generație, cu dublu ambreiaj și șapte trepte 7DCT, ce poate fi configurată numai alături de propulsorul T-GDI.
 
În privința nivelurilor de echipare, clienții din România pot alege între versiunile Style, Premium, Premium + și Luxury Pack +, prețul de start pentru noul Tucson fiind de 20.365 de euro, TVA inclus – în configurația 1.6 GDI Style 2WD.
 
Exemplarul testat de noi costa puțin peste 33.000 de euro, TVA inclus, date fiind motorizarea 1.6 T-GDI și nivelul de echipare Luxury Pack +.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Noul motor 1.6 tubo face parte din noua familie T-GDI dezvoltată de sud-coreenii de la Hyundai Motor Group și care mai cuprinde versiunile de 1.0 și de 2.0 litri. Cifrele seci ne arată faptul că propulsorul produce 177 de CP și 265 de Nm cu maxim, disponibil între 1.500 și 4.500 rpm, valori suficiente pentru a propulsa cele 1.6 tone ale lui Tucson, pe sprintul de la 0 la 100 de km/h, în 9.1 secunde. Viteza maximă se oprește cu două unități peste pragul de 200 de km/h.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (02)
 
Valorile din fișa tehnică sunt unele foarte bune pentru un SUV ce cântărește peste o tonă și jumătate, Tucson 1.6 T-GDI fiind unul dintre cele mai rapide modele din segmentul său.
Cum se simte însă combinația motor/cutie în realitate? Primii kilometri parcurși (prin oraș) nu-ți dezvăluie câtuși de puțin potențialul motorului, unitatea turbo fiind una cât se poate de cuminte. Senzația este amplificată și de comportamentul cutiei cu dublu-ambreiaj, oarecum ezitantă în a alege treptele din plaja inferioară.
 
La drum întins însă contribuția turbinei în ansamblul propulsorului face diferența clară în comparație cu “bătrânul” motor aspirat GDI, orice apăsare a pedalei de accelerație simțindu-se imediat în spătarul scaunului. Cu toate acestea, masa destul de mare a lui Tucson limitează prestațiile sale legate de reprizele de accelerație, pentru depășiri în siguranță apăsarea butonului Sport, situat pe consola centrală, fiind o condiție mai mult decât necesară. Selectarea modului mai sus amintit schimbă radical tot comportamentul mașinii la acest capitol.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (03)
 
Cutia de viteze 7DCT se comportă fără reproș în cazul călătoriilor lungi, schimbarea treptelor fiind făcută fără ca cel aflat la volan să sesizeze acest lucru. Același mod Sport trezește la viață și cutia, trecerea în treptele superioare fiind făcută la turații mult mai ridicate. La kickdown, cutia schimbă rapid spre treptele inferioare, făcând posibilă livrarea unui cât mai mare cuplu motor la roți.
 
Comportament rutier
 
Noul Tucson se recomandă a fi un SUV extrem de confortabil încă de la apăsarea butonului de pornire a motorului, liniștea deplină din habitaclu fiind ulterior completată de comportamentul suspensiei, ce menajează la maximum pasagerii. Modelul dezvoltat de Hyundai rezolvă fără probleme trecerile peste gropi, șine de tramvai sau limitatoare de viteze, suspensiile filtrând excelent șocurile generate de toate obstacolele.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (04)
 
Cu o asemenea setare a suspensiilor, te-ai gândi că reversul medaliei poate însemna un dezastru pe drumurile virajate, însă lucrurile nu stau deloc așa. Chiar dacă centrul de greutate ridicat și greutatea nu foarte mică a mașinii tind să tragă SUV-ul spre exteriorul virajelor mai mult decât în cazul unei mașini compacte, Tucson s-a dovedit a fi un excelent partener pe drumurile de munte, acolo unde “înghite” curbă după curbă fără nici cea mai mică jenă. Poziția excelentă la volan și ergonomia exemplară a tuturor comenzilor esențiale te face să uiți rapid că ar mai fi nevoie și de pauze de șofat.
 
Sistemul de direcție ar putea transmite un feedback mai bun, însă evoluția Hyundai la acest capitol nu are cum să nu se simtă. Noul Tucson este departe de a oferi o direcție artificială peste măsură, așa cum o făceau multe modele lansate de sud-coreeni în urmă nu cu mulți ani.
 
Este Tucson o mașină potrivită pentru oraș? Și da, și nu. Da pentru că garda la sol, ușurința direcției și sistemele de asistență a șoferului îți permit să te strecori ușor prin trafic, însă caroseria destul de masivă impune o mult mai mare atenție față de situațiile în care ai conduce un crossover de clasă mică sau un i30, spre exemplu.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (05)
 
Aproape toate versiunile lui Tucson vin în standard cu sistemul de tracțiune integrală 4WD, lucru ce nu poate fi decât unul de apreciat. Chiar dacă nu întotdeauna ai nevoie de tracțiune pe toate cele patru roțile, sunt nenumărate situațiile în care zici “ce bine că am și 4x4”, iar primele zile din 2017 ne-au dovedit cu vârf și îndesat la ce este bună o astfel de configurație. La fel ca “sora” de platformă Kia Sportage, și noul Tucson permite selectarea modului Lock pentru sistemul 4WD, situație în care cuplul motor este livrat în mod egal punților față/spate, pentru rezolvarea situațiilor mai delicate din off-road.
 
Tucson nu este însă un off-roader veritabil, însă oferă acea siguranță și acel confort atât de necesare iarna sau în scurtele ieșiri “voite” în afara suprafețelor asfaltate.
 
Consum
 
Valorile de consum pentru Tucson 1.6 T-GDI indică 9.2 l/100km în oraș, 6.5 l/100km în mediul extraurban și 7.5 l/100km în regim mixt.
 
Realitatea ne-a confirmat faptul că o combinație ce implică un motor turbo relativ mic ca și cilindree pus pe un SUV masiv, 4x4 și nu foarte ușor duce inevitabil la un consum mare, cifrele oficial fiind date peste cap de valorile afișate de computerul de bord al mașinii. Astfel, un drum de câteva sute de kilometri ce a traversat Valea Prahovei și zona Cheia a marcat un consum de 8.6 l/100km, în timp ce drumurile relativ scurte și dese prin București nu au permis coborârea consumului sub 11 l/100km/. Consumul urban ar fi putut fi poate mai mic dacă Hyundai ar fi dotat Tucson-ul din test cu un sistem de tip Stop/Start.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Fără doar și poate, Hyundai a revoluționat interiorul mașinilor sale în ultimii ani, noile modele lansate de constructorul sud-coreean ieșind rând pe rând din anonimatul asigurat de o atmosferă ștearsă a habitaclului. Iar noul Tucson nu face excepție, fiind unul dintre cele mai prietenoase SUV-uri din clasa sa, la acest capitol.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (06)
 
Spațiul interior este peste medie, formele interiorul sunt în același timp și prietenoase cu privirile, dar oferă și o ergonomie excelentă atunci când găzduiesc butoane sau comenzi, iar calitatea materialelor este și ea una extrem de bună. Nu vă gândiți însă la un tratament asemănător cu ceea ce oferă SUV-urile premium, însă Tucson a trecut, grație noii sale generații, de stadiul de “mașină de rând, coreeană”.
 
Scaunele față oferă atât confort, cât și un sprijin lateral exemplar, în timp ce pe bancheta spate doi sau chiar trei pasageri pot călători fără probleme pe distanțe lungi. Aceștia vor avea loc suficient atât pentru genunchi, cât și la cap. Un mare plus vine din partea poziției la volan oferite șoferului, vizibilitatea excelentă fiind completată de poziționarea la îndemână a comenzilor des folosite. Ar fi de-ajuns să amintim ansamblul butoanelor de pe consola centrală, ce controlează activarea frânei de mână electrice sau diferitele funcții legate de parcarea automată și de rularea în off-road.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (07)
 
Planșa de bord găzduiește ecranul sistemului de infotainment, grafica acestuia și rapiditatea răspunsului la comenzi fiind unele decente. Este loc de mai bine aici, nici sistemul de navigație nefiind unul care să impresioneze prin acuratețe, actualizare a hărților sau rapiditate.
 
Nivelul de echipare Luxury Pack + aduce o sumedenie de dotări ce contribuie atât la confort, cât și la siguranța pasagerilor, un Tucson astfel configurat venind, printre altele, cu scaune îmbrăcate în piele și încălzite, banchetă spate încălzită sau volan încălzit.
 
Hyundai Tucson s-a dovedit a fi și un SUV foarte practic prin spațiile de depozitare oferite la interior, dar și printr-un portbagaj al cărui volum ajunge la 488 de litri și la care accesul este asigurat prin intermediul hayon-ului acționat electric din buton sau grație unui sistem Hands Free.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (08)
 
Euro NCAP a acordat noului Hyundai Tucson maximul de cinci stele în urma testelor desfășurate în 2015. Sistemele clasice de siguranță vin completate de o sumedenie de tehnologii de siguranță activă și de asistență a șoferului, printre care se numără sistemul automat de frânare în caz de urgență, sistemul de avertizare la părăsirea benzii de circulație, pilotul automat adaptiv, avertizarea în cazul unghiului mort sau sistemul de parcare automată atât în paralel, cât și perpendicular.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețul de start pentru Hyundai Tucson, valabil pentru România, este de 23.518 euro, valoare ce coboară la 20.365 de euro grație unei oferte promoționale permanente. În schimbul acestei sume primiți un Tucson 1.6 GDI 2WD Style.
 
Nivelul de echipare de bază Style, aduce, printre altele, ABS, ESP, EBD, șase airbaguri, asistență la urcarea și coborârea pantelor, închidere centralizată cu telecomandă, senzori de parcare spate, senzori pentru monitorizarea presiunii în anvelope, cotieră, computer de bord, geamuri electrice față/spat, climatizare automată sau pilot automat.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (09)
 
Versiunea testată de noi, Tucson Luxury Pack +, include toate dotările opționale posibil de configurat, la care se mai pot adăuga doar vopseaua metalizată (588 euro) sau vopseaua perlată (636 euro), prețul final al mașinii ajungând la 33.567 de euro, TVA inclus. Lista completă de dotări oferită de cel mai bogat nivel de echipare din configuratorul lui Tucson o puteți vedea AICI.
 
Hyundai oferă pentru Tucson o garanție de 5 ani , fără limită de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Noul Tucson trebuie să ducă mai departe succesul de vânzări al predecesorului său, ix35, iar cifrele de vânzări din 2016 confirmă misiunea îndeplinită a acestuia. Alături de Kia Sportage, Hyundai Tucson este unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri compacte în Europa.
 
Test Drive Hyundai Tucson T-GDI 7DCT (10)
 
Succesul acestuia nu are cum să nu se bazeze pe lucruri palpabile, iar cele trei zile în care Tucson ne-a fost partener de drum ne-au confirmat pe deplin acest lucru. Am avut parte de unul dintre cele mai frumoase SUV-uri din clasa sa, cu un excelent comportament dinamic atât pe șosea, cât și în micile escapade de off-road ușor și care își răsfață pasagerii cu tot ceea ce este mai bun la interior.
 
Poate că dacă cifrele de consum ar fi fot mai mici, Tucson 1.6 T-GDI ar fi obținut din partea noastră nota maximă.
 
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Luxury Pack +
 
Puncte pozitive:
· Motorul silențios și vivace
· Ținuta de drum excelentă
· Confortul oferit de suspensii
· Spațiul interior generos
 
Puncte negative:
· Consumul mare
· Sistemul de infotainment ușor depășit
· Prețul la limita superioară a clasei sale


Date tehnice Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Luxury Pack +
 
Motor: benzină turbo, 1.6 litri T-GDI EURO 6
Cilindree: 1.591 cmc
Putere: 177 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 265 Nm, între 1.500 și 4.500 rpm
Cutie de viteze: automată 7DCT, dublu-ambreiaj, 7 trepte
0-100 km/h: 9.1 s
Viteză maximă: 202 km/h
Volum portbagaj: 488 litri
Greutate (fără șofer): 1609 kg
Preţ de pornire în România: 32.979 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 33.567 euro, TVA inclus


 

 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

8

Interior: 

7

Motorizare: 

7

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: