Fotocredit:
Auto-TestDrive
Au trecut mai bine de 15 ani de când Renault și Nissan își legau destinele într-o alianță gândită să ofere avantaje tehnologice și de imagine de ambele părți, prin dezvoltarea de platforme comune și produse care să împartă aceleași soluții.
Și dacă la începuturile respectivei alianțe lucrurile erau destul de clare în ceea ce privește line-up-ul de modele dezvoltat de fiecare brand în parte – Renault fiind specialistă în automobile de familie, indiferent că erau de clasă mică, compactă sau medie, în timp ce Nissan făcea ce știe mai bine, în lumea SUV-urilor, iată că lansarea lui Nissan Qashqai și evoluția incredibilă a vânzărilor din segmentul său au făcut ca “ecuația Renault-Nissan” să se schimbe simțitor.
Renault s-a adaptat repede situației, lansând în 2012 un Captur ce s-a impus destul de rapid în clasa sa, anul 2015 însemnând premiera lui Kadjar, model cu foarte multe lucruri în comun cu Qashqai, dar care oferă mai mult spațiu și mai multă eleganță, specifică francezilor. Și cum în gama Nissan există de foarte mulți ani X-TRAIL, Renault a “copiat” rețeta sa prin lansarea noii generații Koleos, în primăvara acestui an.
De Renault Kadjar ne vom ocupa în review-ul de mai jos, fiindu-ne partener de test versiunea 1.5 dCi 110 EDC, nivel de echipare INTENS.
1. Prezentare generală
Așadar, Renault prezenta în vara anului trecut noul Kadjar, model care a dat practic startul “revoluției franceze” în materie de design, și nu numai. Fanilor Renault, dar și amatorilor de SUV-uri din noul “regn auto” li s-a înfățișat un model spectaculos prin estetica sa fluidă și elegantă totodată și care punea destul de multe probleme în ceea ce privește intonația numelui – “Kadjar?”. Echipa condusă de Laurens van den Acker ducea estetica noului model la un cu totul alt nivel, previzualizând în mare măsură următoarele lansări din familia Renault – Megane și Talisman.
Primele contacte “pe viu” cu Kadjar, în cadrul evenimentelor de lansare pentru presă, dezvăluiau alte atu-uri direct generatoare de volume mari de vânzări – spațiul interior peste media clasei, dar și materiale folosite la interior ce puteau să debusoleze până și cel mai bun cunoscător al brandului francez, prin calitatea lor demnă de mașinile premium.
Dacă ne concentrăm strict pe partea tehnică, în România noul Renault Kadjar este oferit în trei versiuni de motorizare – 1.2 TCe (130 CP, 205 Nm cuplu maxim), 1.5 dCi (110 CP, 260 Nm cuplu maxim) și 1.6 dCi (130 CP, 320 Nm cuplu maxim). Opțiunile de transmisie includ cutii de viteze manuale pentru toate cele trei motoare, versiunea 1.2 TCe putând fi cuplată opțional la o cutie EDC cu șapte rapoarte, în timp ce dCi-ul de 110 CP poate fi configurat cu o cutie EDC cu șase trepte. Interesant de notat ar fi faptul că 1.6-le dCi de 130 de CP poate fi configurat doar împreună cu transmisia manuală cu șase rapoarte și este singurul ce poate fi ales în combinație cu tracțiune 4x4.
Prețul lui Renault Kadjar începe de la 17.600 de euro, TVA inclus, în versiunea 1.2 TCe 130 CP, nivel de echipare LIFE.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Noua unitate de propulsie dCi 110 a fost introdusă ușor ușor de către Renault în gama sa, iar pentru Kadjar reprezintă alegerea entry level pentru cei care-și doresc neaparat un diesel sub capotă. Cuplat la cutia de viteze automată EDC, motorul Renault furnizează 110 CP și 250 de Nm cuplu maxim (cu 10 mai puțini față de versiunea cuplată la cutia manuală), disponibili de la 1.750 rpm. Pe hârtie, Kadjar dCi 110 EDC poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 11.7 secunde și poate atinge 181 de km/h viteză maximă.
Pentru a face o comparație rapidă cu ceea ce oferă rivalii de la Volkswagen, noul Tiguan 2.0 TDI (115 CP și 320 Nm cuplu maxim) poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 10.9 secunde și atinge 185 de km/h viteză maximă. Modelul german nu poate fi configurat însă decât cu o cutie de viteze manuală, în șase trepte.
Testul de drum ce ne-a purtat pe aproape 400 de km în afara Bucureștiului ne-a arătat însă limitele micului dCi 110 care, pus să tragă cele 1.421 de kg ale mașinii nu poate oferi accelerații fulminante, cu ceafa pasagerilor lipită de tetieră. Propulsorul este însă suficient pentru orice șofer trecut de prima tinerețe și nu numai, răspunzând mai mult decât decent la apăsarea pedalei de accelerație. În consecință, nu ai niciodată senzația că Renault-ul Kadjar ales de tine ar fi submotorizat.
EDC-ul cu șase trepte a ridicat ștacheta performanțelor și mai sus, fiind, ca și în cazul lui Clio ICONIC testat anterior, o cutie ce oferă extrem de mult confort în oraș și care se mulează aproape perfect pe dorințele și intențiile șoferului la drum întins.
Combinația dCi 110 și EDC oferă o doză mare de rafinament care, ajutată de antifonarea foarte bună a lui Kadjar oferă călătorii “silențioase” și lipsite de vibrațiile supărătoare ale unui diesel.
Comportament rutier
Kadjar a fost gândit să ofere călătorii pline de confort, iar acest lucru se vede din plin în realitate, fiind una dintre cele mai “prietenoase” mașini conduse de noi în această direcție. Astfel, trecerile peste denivelări, asfaltul bombardat “made in Romania” sau drumurile acoperite cu pietriș nu pun niciun fel de problemă mașinii în a filtra șocurile și zomotele ajunse sau resimțite de cei aflați la bord.
Lipsa înclinațiilor sportive și totala dedicare spre confort taie evident elanul șoferului pe drumurile virajate, acolo unde ruliul se face resimțit, Kadjar fiind însă un SUV suficient de stabil și care nu-ți oferă aproape deloc senzația că ești cocoțat pe scaun și mașină stă să se răstoarne dacă ai ceva viteză într-o curbă. Volanul știe să se întărească la viteze ridicate sau la accelerările bruște, lucru ce implică un feedback foarte bun către cel aflat la volan.
Kadjar-ului din test i-a placut extrem de tare și pe autostradă, acolo unde viteza maximă legală de 130 de km/h nu-i provoacă “migrene”, fiind capabil să furnizeze foarte mult confort la rulare. Butoanele sistemului de cruise control, mereu criticate de noi în review-uri, sunt tot pe consola centrală, însă au primit o nouă formă și sunt ceva mai ușor de găsit fără să te uiți spre ele, lucru ce mai atenuează din vehemența noastră la adresa lor. Bila neagră se transformă în bilă gri în cazul Kadjar.
În oraș dimensiunile lui Kadjar îți impun mai multă atenție mai ales în spațiile restrânse, însă sistemul de direcție perfect adaptat, senzorii de parcare față/spate, camera video pentru marșarier sau sistemul de parcare automată Easy Park ajută enorm de tare șoferul. Cireașa de pe tort este, în mod clar, cutia automată EDC.
Noul Kadjar este o mașină “full” în materie de sisteme de asistență a șoferului, nivelul de echipare INTENS aducând tehnologii precum sistemul de frânare automată în cazul în care șoferul nu este atent, sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație (care se mai încurcă uneori pe șoselele României), sistemul de avertizare în cazul schimbării benzii de circulație fără semnalizare sau sistemul de avertizare pentru mașinile care se află în unghiul mort al oglinzilor laterale. Toate acestea ușurează enorm misiunea celui aflat la volan, compensând momentele de neatenție prin care trecem aproape toți câteodată.
Dacă adăugam și farurile full-LED ce includ sistemul de acționare automată a fazei lungi, se poate spune fără nicio urmă de îndoială că Renault Kadjar este unul dintre liderii segmentului său la acest capitol.
Vreți să scoateți Kadjar la o plimbare în afara asfaltului? Nicio problemă. Garda la sol este suficient de mare pentru a nu-i murdări sau zgâria “poalele”, însă lipsa sistemului de tracțiune integrală sau jantele pe 19 inch încălțate cu anvelope de stradă îți arată din start care sunt limitele. Așadar, păstrați abilitățile de trecere ale lui Kadjar doar pentru gropile, liniile de tramvai sau bordurile din ce în ce mai înalte ale orașelor.
Evident că excursiile pe drumuri forestiere soft sau pe iarba poienilor apropiate de șosea nu ies din ecuație, fiind ușor de pus în practică alături de SUV-ul francez.
Consum
Cifrele oficiale declarate de Renault – 4.0 l/100km în mediul urban, respectiv 3.9 l/100km în afara acestuia.
Cifrele obținute de noi – 7.6 l/100km în București, cu sistemele ECO și Stop/Start activate și 4.8 l/100km în afara orașului, pe un traseu ce a inclus cam toate tipurile de șosele din România, inclusiv autostrada Ploiești-București, într-un singur sens.
3. Confort interior și siguranță
Dacă silueta lui Kadjar este una ce încă mai întoarce privirile pe stradă, la aproape un an de la lansarea mașinii pe piață, interiorul este capitolul la care noul SUV Renault impresionează poate cel mai mult. Când te urci în mașină, prima întrebare ce-ți vine în minte este “Wow, chiar m-am urcat într-un Renault?”. Dai să închizi portiera și mânerul ușii îți mângâie mâna cu suprafața lui moale, lucru ce te îndeamnă să descoperi rând pe rând saltul evident calitativ al materialelor și elementelor de la interior. Practic, dacă scoatem din ecuație “allien-ul” Espace, Kadjar este modelul ce a dat startul regândirii totale a interioarelor dezvoltate de francezii de la Renault.
Forma planșei de bord, cu grilele de ventilație laterale și clusterul ceasurilor de bord înlocuit de un ecran TFT se regăsește acum și pe noile Megane și Talisman, diferența fiind evidentă însă în zona consolei centrale, acolo unde Kadjar nu a primit “tableta” aranjată în format portret și continuă să ofere aranjamentul clasic în formatul guri de ventilație – ecran multimedia – comenzile și afișajul sistemului de climatizare.
Toate comenzile sunt extrem de bine amplasate, fiind ușor de folosit de către cei aflați pe scaunele față. Sistemul de infotainment R-LINK 2 include toate funcțiile pe care un pretențios într-ale gadget-urilor multimedia le-ar cere, interfața grafică și rapididatea fiind unele dintre cele mai bune din segment. Prin intermediul R-LINK 2 se poate schimba și aspectul ecranului ce înlocuiește ceasurile de bord, fiind oferite suficiente variante care să acopere toate gusturile șoferului. Sistemul de sunet al mașinii de test era oferit de BOSE, fiind pe lista de dotări opționale. Cele șapte boxe, subwooferul și amplificatorul de sunet se comportă decent, însă nu am recomanda cheltuirea a 390 de euro suplimentari pentru ele.
În materie de spațiu interior, Kadjar este unul dintre cele mai ofertante SUV-uri compacte de pe piață, atât scaunele față cât și bancheta spate oferind loc mai mult decât suficient. Pasagerii spate sunt cei mai fericiți, spațiul pentru genunchi depășind cu mult nevoile unei persoane care nu este baschetbalist. Portbagajul oferă un volum de 472 de litri pentru bagaje, podeaua dublă facilitând organizarea acestora în călătoriile lungi. Kadjar nu oferă însă suficient de multe spații pentru depozitare la interior, cele existente fiind insuficiente și neadecvate ideii unui SUV.
Modelul testat de noi era dotat și cu plafon vitrat, dotare ce impresionează la prima vedere dar care nu este cea mai confortabilă în zilele cu foarte mult soare.
Sunt însă și câteva lucruri ce trag puțin în jos Kadjar la capitolul interior și care țin de ergonomie. Capacul cotierei nu este reglabil față/spate, fapt pentru care mâna dreaptă a șoferului nu stă în cel mai confortabil mod, iar butoanele pentru comenzile scaunelor încălzite sunt amplasate la capătul cotierei și sunt ascunse aproape total. Mai sunt și unele materiale plastice care aduc aminte de trecutul Renault, însă acestea se regăsesc în părțile inferioare ale consolei centrale sau ale scaunelor, acolo unde nu deranjează foarte tare.
Renault Kadjar a primit anul trecut de la Euro NCAP maximul de cinci stele după testele de impact, confirmând încă o dată poziția Renault la acest capitol.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin Renault Kadjar dCi 110 costă 19.350 de euro, pe nivelul de echipare LIFE. Cutia automată EDC va scoate din buzunarul celor interesați alți 1.450 de euro, aceasta fiind disponibilă însă doar pe al doilea nivel de echipare, ZEN.
Un Kadjar dCi 110 EDC în nivelul de echipare INTENS, cel mai bogat în dotări, costă 25.750 de euro, mașina testată fiind dotată cu o serie de echipamente opționale care au urcat prețul final la 28.130 de euro, TVA inclus. Pe lista dotărilor opționale adăugate la mașină se numărau plafonul vitrat, sistemul audio BOSE, pachetul Comfort Plus (scaune îmbrăcate în piele, cele față încălzite, scaunul șoferului reglabil electric), sistemul de frânare automat în caz de urgență, precum și vopseaua metalizată Bleu Cosmos.
Putem să facem o comparație cu Volkswagen-ul Tiguan 2.0 TDI 115 CP amintit mai sus, acesta costând în nivelul de echipare Trendline (singurul pe care este disponibil) 23.874 de euro, TVA inclus.
Renault Kadjar beneficiază de 3 ani garanție sau 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Renault a punctat serios în momentul în care a decis să nu lase Nissan Qashqai singur pe piața SUV-urilor compacte, noul Kadjar fiind un model cu totul și cu totul nou și care preia cu succes rețeta inventată de japonezii de la Nissan, iar diferențele de dimensiuni fac ca cele două modele “surori” să nu se canibalizeze pe piață.
Prețurile practicate de Renault pentru Kadjar sunt unele dintre cele mai mici din piață, cea mai serioasă amenințare venind din partea noii Kia Sportage, pentru care coreenii cer sume mai mici. Principala problemă a francezilor poate veni însă din lipsa unui propulsor cu o putere mai mare de 130 de CP, marea majoritate a rivalilor oferind motoare mai puternice.
Versiunea de motorizare a modelului testat de noi oferă cea mai bună opțiune pentru o familie ce-și dorește un Kadjar al carui propulsor să consume puțin și să fie suficient de puternic pentru a asigura siguranță și confort în călătorii.
Renault Kadjar dCi 110 EDC INTENS
Puncte pozitive:
· Motorul 1.5 dCi 110 economic și suficient de performant
· Confortul asigurat de trenul de rulare
· Antifonarea habitaclului
· Spațiul interior foarte generos
· Tehnologiile oferite
· Prețul
Puncte negative:
· Imposibilitatea configurării cu tracțiune 4x4
· Ergonomia oferită de cotiera centrală
· Amplasarea butoanelor pentru încălzirea în scaune
· Prea puține spații de depozitare la interior
· Calitatea unor materiale plastice de la interior
Date tehnice Renault Kadjar dCi 110 EDC
Motor: diesel, patru cilindri, 1.5 litri dCi EURO 6
Cilindree: 1.461 cmc
Putere: 110 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 250 Nm la 1.750 rpm
0-100 km/h: 11.7 s
Viteză maximă: 181 km/h
Volum portbagaj: 472 litri
Greutate: 1.421 kg
Preţ de pornire în România: 22.350 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 28.130 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: