Fotocredit:
Auto-TestDrive
Anul 2016 a fost unul de profundă schimbare pentru portofoliul de SUV-uri din curtea Peugeot. Dată fiind avalanșa de noi modele lansate de rivali pe piața europeană, în toate segmentele ce acoperă dorințele clienților în materie de mașini “de teren”, micul 2008 nu putea face față singur un război din ce în ce mai dur, în ciuda faptului că este unul dintre cele mai bine vândute modele din clasa sa.
Au renăscut așadar noile generații 3008 și 5008, modele complet regândite și diferite radical de predecesoarele lor. Și dacă 5008 încă nu a ajuns în showroom-urile europene, noul Peugeot 3008 poate fi deja comandat, înclusiv în România.
Primele impresii ale jurnaliștilor auto s-au lăsat cu laude, așa că am vrut să vedem și noi cam de ce este capabil noul SUV francez. Sfârșitul lunii ianuarie ne-a găsit așadar la volanul noului Peugeot 3008, în versiunea de motorizare 1.6 BlueHDi 120 EAT6 și nivel de echipare Allure.
1. Prezentare generală
Prima generație 3008 era lansată de Peugeot cu aproape nouă ani în urmă și se materializa printr-un crossover atipic, a cărei estetică demonstra însă o dată detașarea designerilor brandului din Sochaux de curentele tradiționaliste ce dictau dezvoltarea noilor automobile, în acele vremuri. “Rețeta” a prins, însă nu într-o măsură care să facă din 3008 un model de referință. Succesul a venit însă o dată cu micul Peugeot 2008, model ce se plasează în mod constant în ultimii ani pe podium în topul vânzărilor crossoverelor de segment B, în Europa.
Noua generație 3008 are greaua misiune de a lupta în clasa SUV-urilor compacte, unde fac legea de ceva timp nume precum Nissan Qashqai sau Volkswagen Tiguan. Iar pentru a fi siguri de succes, francezii au modificat radical “ingredientele” folosite, rezultatul final materializându-se într-unul dintre cele mai impresionante modele ce pot fi configurate în acest moment. Designul exterior ce “radicalizează” elementele consacrate de 308 sau 2008, dar și un interior ce a prilejuit debutul noii generații i-Cockpit par să asigure un viitor cât se poate de luminos noului 3008.
Configuratorul din România pentru Peugeot 3008 acoperă șase versiuni de motorizare – 1.2 PureTech 130 CP, 1.6 THP 163 CP, 1.6 BlueHDi 99 CP, 1.6 BlueHDi 120 CP, 2.0 BlueHDi 150 CP și 2.0 BlueHDi 180 CP. O cutie de viteze manuală cu cinci trepte este rezervată exclusiv celei mai slabe variante de motorizare BlueHDi, în timp ce restul motorizărilor pot fi configurate alături de o cutie manuală cu șase rapoarte sau împreună cu una automată, cu tot atâtea rapoarte.
Peugeot a ales să nu ofere 3008 într-o variantă cu tracțiune integrală, soluția preferată de francezi fiind tehnologia Advanced Grip Control, ce se ocupă de optimizarea livrării cuplului motor la roțile față.
Nivelurilor de echipare tradiționale pentru Peugeot – Access, Active și Allure – li se adaugă variantele GT Line și GT, ultimei fiindu-i rezervat în exclusivitate motorul 2.0 BlueHDi de 180 CP, cuplat la o cutie de viteze automată. Prețul de start pentru noul 3008 este de 20.229 euro, TVA inclus, pentru versiunea 1.2 PureTech 120, cutie de viteze manuală și nivel de echipare Access.
Modelul din testul nostru avea sub capotă o unitate BlueHDi de 120 CP, nivelul de echipare Allure și lista de dotări opționale ducând prețul său final la nu mai puțin de 33.365 de euro, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor
Propulsorul 1.6 BlueHDi ce punea în mișcare mașina din test oferă 120 de CP și 300 Nm cuplu motor maxim, disponibil de la 1.750 rpm. Valorile nu te dau pe spate, fiind suficiente pentru a asigura un sprint de la 0 la 100 de km/h în 11.6 secunde, dar și atingerea a 185 de km/h în dreptul rubricii viteză maximă, atunci când motorul este cuplat la o cutie de viteze automată.
Apăsarea butonului de pornire trezește la viață un motor cam gălăgios la rece, însă o dată de indicatorul dedicat de temperatură ajunge la o valoare medie propulsorul devine din ce în ce mai ponderat în “vocalize”, fiind totodată gata să asculte dorințele șoferului. Cei 120 de CP nu sunt însă o herghelie care să te impresioneze prea tare, însă cuplul motor decent rezolvă majoritatea situațiilor în care îți dorești ca mașina să sprinteze în depășiri, mai ales la apăsarea butonului Sport – care ascute rapid reacțiile tandemului motor/cutie.
Astfel motorizat, Peugeot 3008 își arată poate prea devreme limitele, cei ce doresc prestații mai sportive trebuind să se îndrepte spre versiunile propulsate de BlueHDi-urile de 2.0 litri.
Transmisie
Cutia de viteze automată dezvoltată în cadrul GrupuluI PSA rezolvă elegant cam toate situațiile în care este pusă de cel aflat la volan, nefiind resimțite foarte tare trecerile dintr-o treaptă în alta. În funcție de intensitatea apăsării pedalei de accelerație unitatea EAT6 știe să lungească treptele de viteză sau să retrogradeze în consecință, oferind atât confort, cât și rapiditate în reacții. La nevoie, cutia poate fi trecută în modul Manual, schimbările de trepte putând fi realizate cu ajutorul padelelor plasate în spatele volanului.
Nu putem să trecem cu vederea noul schimbător oferit de 3008, ale cărei formă și organizare a butoanelor nu au cum să nu te impresioneze.
Sistem de frânare
În standard Peugeot 3008 oferă discuri ventilate pe față și discuri simple pe spate, sistem ce se achită bine de sarcinile pentru care a fost proiectat. Trebuie însă să apeși mai mult pedala de frână, noul SUV francez nefiind o mașină din categoria celor ce te dau cu capul de volan la cea mai mică ciupitură a respectivei pedale. Te acomodezi însă repede cu modul de răspuns în acest caz.
Jantele pe 18 inch erau încălțate cu anvelope de iarnă Dunlop SP WinterSport, bune ca și prestație pe asfalt, însă foarte zgomotoase. Nici pe zăpadă nu ni s-au părut un reper în materie de aderență.
Consum
În cazul mașinii testate (dotată cu Grip Control și cutie de viteze automată), consumul oficial raportat de Peugeot anunță 4.9 l/100km în mediul urban, 3.9 l/100km în mediul extraurban și 4.3 l/100km în regim mixt.
Cei aproape 300 de kilometri rulați în afara orașului, în cam toate situațiile de trafic și viteză, au determinat computerul de bord să afișeze la final 4.7 l/100km. Într-un București extrem de aglomerat nu am reușit să scădem sub 7.1 l/100km, o valoare decentă datorată și unui sistem Stop/Start extrem de eficient și exact în reacții.
Una peste alta, versiunea testată de noi pare a fi varianta câștigătoare în materie de consum de combustibil, atunci când vorbim de noul Peugeot 3008.
Comportament rutier
Față de fratele mai mic 2008, noul 3008 își joacă și mai tare cărțile în direcția sportivității, trenul de rulare fiind setat evident pentru a se obține o ținută de drum cât mai bună pe drumuri virajate. “Operațiunea” mai sus amintită s-a soldat cu un succes clar, Peugeot 3008 fiind unul dintre cele mai distractive SUV-uri din clasa sa atunci când vine vorba de plăcerea de a-l “arunca” stânga-dreapta în succesiuni nesfârșite de curbe.
Puntea spate nu „țopăie” la fel de tare ca în cazul lui 2008, însă trecerile peste denivelări sau obstacole sunt resimțite atât prin șocuri cât și zgomotos de către pasagerii din mașină. Se putea ceva mai bine la acest capitol.
Comportament în mediul urban
Noul 3008 nu este un SUV extrem de masiv din punct de vedere al dimensiunilor, putând fi un partener al activităților de orice fel ce implică traficul urban. Trebuie doar o scurtă perioadă de acomodare, iar “suplimentul” de dotări ce implică senzorii de parcare față/spate, camera pentru marșarier sau un inteligent sistem de vizualiare la 360 de grade a împrejurimilor mașinii poate rezolva fără probleme orice manevră delicată. Garda la sol ridicată plusează la rândul său în situațiile ce implică urcarea bordurilor sau trecerea peste linii de tramvai sau guri de canal “perfect aliniate” cu asfaltul.
Comportament în off-road
Spre deosebire de marea majoritate a rivalilor din segmentul său, Peugeot 3008 nu este oferit și într-o versiune cu tracțiune integrală. Inginerii francezi au preferat să dezvolte mai departe sistemul Advanced Grip Control, tehnologia utilizată inițial pe 2008 controlând prin modurile de rulare oferite livrarea cuplui motor la roțile față. Ai la dispoziție așadar cinci astfel de moduri distincte - Normal, Snow, Sand, Mud și ESP Off, fiecare oferind evident un comportament diferit atunci când vine vorba de livrarea cuplului și implicit de aderență. “La pachet” este oferit și un sistem ce controlează automat coborârile de pantă, fără ca șoferul să se mai ocupe de dozarea pedalei de frână.
Tehnologiile sunt completate de o gardă la sol ce ajunge la 219 mm, dar și prin unghiuri de fugă și degajare ce ajung la 20, respectiv 29 de grade.
În practică, avantajele materializate de cele amintite mai sus își permit să te aventurezi pe drumuri forestiere “cuminți” sau pe suprafețe acoperite de zăpadă nu foarte mare, însă limitele mașinii se descoperă foarte repede. Poti să rămâi destul de repede blocat cu roțile față într-un șanț ce nu oferă aderență aproape deloc, situație ce ar fi putut fi rapid rezolvată și de cel mai simplu sistem 4x4 ce trimitea cuplu motor spre roțile spate.
Este adevărat faptul că Peugeot a câștigat anul acesta Raliul Dakar cu un 3008 DKR cu tracțiune spate, însă pentru un șofer obișnuit aflat la volanul unei mașini de serie va fi destul de greu să rezolve rapid situațiile delicate ce pot fi “închise” prin prezența AWD.
Poziția la volan și vizibilitatea
Odată suit la volan, este evidentă poziția de conducere înaltă, specifică unui SUV. Acest lucru nu are cum să nu ajute la capitolul vizibilitate, șoferul fiind mereu conectat la tot ceea ce se întâmplă în jurul mașinii. Vizibilitatea scăzută prin lunetă este compensată de oglinzile laterale mari, dar și de camera video pentru marșarier, iar sistemul de monitorizare a unghiului mort ajută fără discuție pe timpul manevrelor de schimbare a benzii de circulație.
Nu ne-a plăcut însă deloc soluția aleasă pentru spălarea parbrizului, duzele clasice fiind înlocuite de un sistem integrat în ștergătoare. Acesta trimite cu întârziere lichid pe geam, o mare cantitate fiind aruncată fără folos în dreptul montantului din stânga. Se creează astfel o zonă ce micșorează serios câmpul vizual al celui aflat la volan, pe acea direcție.
3. Confort interior și siguranță
Noul Peugeot 3008 a câștigat zilele acestea premiul pentru cel mai bun interior al unei mașini lansate în 2016, lucru datorat în mare măsură celei de-a doua generații i-Cockpit, concept de organizare al habitaclului ce-și face debutul o dată cu noul SUV. Am lăudat de fiecare dată i-Cockpit la vremea testelor cu 2008 sau 308, așa că haideți să vedem cum a evoluat acesta.
Cea de-a doua generație a conceptului pune și mai tare accentul pe rolul principal pe care șoferul îl joacă pe timpul călătoriilor, drept pentru care întregul aranjament al ansamblului compus din planșa de bord și consola centrală este întreptat spre cel aflat la volan.
Designerii și inginerii Peugeot au dus la extrem soluțiile încercate anterior, 3008 oferind acum o și mai mare întrepătrundere între comenzile fizice și tactile ce controlează funcțiile mașinii. S-a redus astfel numărul de butoane, cele rămase având o formă și un mod de utilizare optimizate la maximum, în timp ce interfața grafică afișată pe ecranul tactil de 8 inch a primit la rândul său un update major. Consola centrală găzduiește, în jurul schimbătorului de viteze, comenzile esențiale ce țin de rularea mașinii, dar și o suprafață pe care se pot încărca wireless telefoanele compatibile. Este o soluție extrem de utilă, pe care o recomandăm a fi bifată în configurator, însă care ne-a dezvăluit și o mică problemă de ergonomie – pentru a ajunge la telefonul pus la încărcat, spațiul prea mic dintre schimbătorul de viteze și rândul inferior de comenzi din consolă te face nu de puține ori să apeși fără voie butoanele respective, extrem de ușor de activat.
O altă problemă, de care am mai adus aminte în trecut la Peugeot și Citroen, ține de mutarea în comenzilor pentru climatizare în meniul afișat pe ecranul central. Chiar dacă interfața grafică este mai ușor de utilizat, pentru a modifica temperatura trebuie să apeși mai întâi pe un buton fizic, apoi să dai click pe ecran, evident luându-ți ochii de la drum… Rămânem la părerea că folosirea unor comenzi fizice este sfântă, și infinit mai eficientă.
Volanul de mici dimensiuni a fost redesenat, forma acestuia îndepărtându-se ușor ușor de cea a unui “covrig” clasic. Ai în față acum un volan aproape hexagonal, perfect optimizat însă pentru o priză optimă în orice manevră și care găzduiește comenzi uzuale pentru funcțiile multimedia. Păcat însă că Peugeot a ales să păstreze comezile tempomatului pe același satelit plasat în spatele volanului, imposibil de văzut și implicit foarte greu de utilizat.
Poate cea mai impresionantă noutate adusă de i-Cockpit 2 este apariția ecranului TFT de 12.3 inch ce înlocuiește complet clasicele ceasuri de bord. Ideea pusă pentru prima dată în practică de Audi cu al său Virtual Cockpit este prezentată de Peugeot într-o formă asemănătoare, iar avantajele aduse de aceasta sunt enorme. Poți să personalizezi ceasurile virtuale în fel și chip, inclusiv în modul de afișare al navigației, iar informațiile oferite sunt fără doar și poate prezentate în cel mai eficient și fluent mod cu putință. Apar din când în când mici probleme de vizibilitate, atunci când soarele bate într-un unghi nefericit.
Materiale și calitatea asamblării
Efectul obținut de formele “nebune” ale interiorul vrea să fie amplificat de materialele folosite, iar rezultatul este unul pe măsură, în ansamblu. Francezii au ales să folosească elemente diferite ca și textură și nuanță, însă numărul acestora pare puțin cam mare. Astfel, plasticul moale ce îmbracă partea superioară a planșei de bord și a fețelor de uși este completat de elemente acoperite cu o textură ce aduce aminte de un material textil, de piele asemănătoare cu cea a scaunelor, dar și de un plastic dur ce acoperă părțile inferioare ale tuturor elementelor din habitaclu.
Estetic, rezultatul este impresionant, dar există și mici imperfecțiuni legate de zonele de îmbinare a acestor materiale. Excepție fac volanul și scaunele, îmbrăcate în piele plăcută la atingere și foarte atent cusută.
Spațiu interior
Locurile din față oferă condiții impecabile de călătorie, poziția scaunelor putând fi reglată după dorință pe mai toate direcțiile, manual sau electric. În standard sau opțional sunt oferite un reglaj lombar, încălzire sau funcții de masaj, dar și tapițerie din piele precum cea prezentă pe mașina de test. Pasagerii de pe bancheta spate au loc suficient pentru genunchi sau cap, însă ne-am fi dorit poate o profilare mai accentuată a locurilor din laterale.
Portbagajul are un volum de 520 de litri, capacitatea de încărcare a acestuia putând fi extinsă prin rabatarea banchetei spate până la 1.482 de litri. Un plus de practicalitate este oferit de podeaua dublă sub care se pot organiza mai eficient lucrurile cărate, dar și de cotiera spate ce se transformă în trapă de acces pentru schiuri. Interiorul oferă foarte multe locuri de depozitare, Peugeot 3008 putând fi dat drept exemplu în acest sens – ai la dispoziție spații vaste în fețele de uși, consola centrală găzduind la rândul său două spații ajustabile pentru depozitarea sticlelor sau dozelor, dar și un alt spațiu în interiorul cotierei.
Antifonare
Vorbeam mai devreme de zgomotul motorului la rece, care pătrunde destul de tare la interior. La drum întins însă lucrurile devin însă mult mai liniștite, vitezele de peste 90-100 de km/h generând mai multă gălăgie cauzată de anvelope, dar și de vântul ce se împotrivește caroseriei înalte. Nimic peste măsură însă, călătoriile lungi putând fi “rezolvate” într-o doză sufientă de confort.
Infotainment
i-Cockpit 2 a adus și un sistem de infotainment updatat, principalele modificări fiind vizibile în interfața afișată pe ecranul tactil cu diagonala de 8 inch. Meniurile au fost evident rafinate, accesul la funcțiile dorite putându-se face acum mult mai intuitiv, însă mai sunt momente în care răspunsul în rezolvarea task-urilor vine ceva mai lent. Suplimentul adus de ecranul ce înlocuiește ceasurile de bord este unul enorm din punctul de vedere al cantității și al calității informațiilor de care are parte cel aflat la volan.
Posibilitățile de conexiune oferite de sistemul de infotainment cuprind clasicele variante USB și Bluetooth, posesorii de smartphone cu iOS sau Android având la dispoziție sistemele Apple CarPlay, Android Auto sau MirrorLink, dar și posibilitatea interacțiunii prin intermediul comenzilor vocale.
Oferit opțional și bifat pe lista de dotări a mașinii de test, un sistem audio HiFi FOCAL oferă acel plus de calitate pentru amatorii de muzică.
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
Noul Peugeot 3008 se poate lăuda la acest capitol cu unul dintre cele mai complete arsenaluri de dotări, fiind de evidentă folosiță sistemul de atenționare și frânare automată în cazul în care neatenția șoferului apropie mașina periculos de vehiculul ce rulează în față, sistemele ce monitorizează schimbarea benzii de circulație sau unghiul mort din oglinzile laterale, tehnologia ce recunoaște semnele de circulație și informează șoferul în consecință sau pilotul automat adaptiv, capabil să păstreze o distanță sigură față de mașina din față.
Am mai adăuga pe listă farurile full-LED și proiectoarele de ceață adaptive, dar și complexul sistem video ce generează o imagine la 360 de grade cu împrejurimile mașinii.
Euro NCAP
Noul 3008 a trecut cu bine în 2016 de examenele Euro NCAP , SUV-ul francez obținând în configurația standard maximul de cinci stele.
4. Buget/Prețuri
Prețul noului Peugeot 3008 pleacă de la 20.229 de euro, TVA inclus, în schimbul acestei sume urmând a primi versiunea motorizată pe benzină 1.2 PureTech de 130 de CP, cutie de viteze manuală cu șase trepte și nivel de echipare de bază – Access. Lista de dotări standard cuprinde, pe lângă elementele binecunoscute de siguranță (ABS, ESP, șase airbaguri), aer condiționat manual, cotieră față, geamuri electrice față/spate, frână de mână electrică și Hill Assist, lumini de zi cu LED, jante din tablă pe 17 inch sau un sistem audio cu 6 boxe, USB și Bluetooth.
Lista completă de prețuri, motorizări și dotări o puteți descărca de AICI.
Cel mai ieftin 3008 diesel costă 20.823 de euro, în varianta 1.6 BlueHDi 99 CP Access. Modelul testat de noi (1.6 BlueHDi 120 CP EAT6 Allure) are un preț de plecare de 26.400 de euro, TVA inclus, lista dotărilor opționale ducând prețul final la nu mai puțin de 33.365 de euro.
Să vedem cam cum stau prețurile concurenței pentru modele motorizate și echipate asemănător. Renault oferă noul Kadjar 1.5 dCi 110 CP EDC Intens cu un preț de start de 25.650 euro, iar un Ford Kuga facelift 1.5 TDCi 120 CP Titanium, cutie de viteze manuală, costă 26.000 de euro. Prețuri oarecum similare așadar, diferența fiind făcută de modul de abordare al fiecărui brand atunci când se stabilesc listele de dotări standard și opționale.
Peugeot 3008 beneficiază în România de o garanție de 4 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Peugeot a punctat serios anul trecut prin lansarea noului 3008, iar testul de astăzi ne-a demonstrat potențialul extrem de ridicat pe care-l oferă SUV-ul francez, într-un segment extrem de dur.
Alături de portofoliul solid de motorizări, ținuta de drum excelentă, un interior de-a dreptul revoluționar, dar și un pachet impresionant de tehnologii de siguranță vor convinge fără doar și poate un număr din ce în ce mai mare de clienți europeni.
Ne-a lipsit însă un sistem de tracțiune integrală ce ar fi punctat serios în tot “ansamblul” 3008.
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 EAT6 Allure
Puncte pozitive:
· Motorul economic
· Ținuta de drum
· Interiorul dezvoltat în jurul i-Cockpit 2
· Tehnologiile de siguranță activă și de asistență
Puncte negative:
· Resursele motorului
· Suspensia dură
· Lipsa unui sistem 4x4
Date tehnice Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 EAT6 Allure
Motor: diesel, patru cilindri, 1.6 litri, EURO 6
Cilindree: 1.560 cmc
Putere: 120 CP, la 3.500 rpm
Cuplu maxim: 300 Nm, la 1.750 rpm
0-100 km/h: 11.6 s
Viteză maximă: 185 km/h
Greutate (fără șofer): 1.315 kg
Volum portbagaj: 520 litri
Preţ de start: 26.400 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 33.365 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: