Teste

Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
MINI-ul desenat la sfârșitul anilor '50 de Sir Alex Issigonis a devenit de-a lungul timpului o legendă, fiind considerat de mulți poate cea mai cool mașină lansată vreodată în istoria automobilului, ce se scrie de mai bine de un secol. Pe lângă silueta de neconfundat, Morris-ul Mini-Minor din 1959 frapa prin dimensiunile sale minione, depășind cu puțin în lungime pragul de trei metri.
 
Anii au trecut, automobilele au evoluat într-un ritm mai rapid ca viteza de lansare a unei rachete pe orbită, așa că iată-ne la mai bine de 50 de ani distanță martorii lansării celui mai mare MINI construit vreodată. Mai lung chiar și decât noua generație a "familistului" Clubman, noul MINI Countryman adaugă la dimensiunile bunicului din 1959 aproape 1.3 metri în lungime și ni se prezintă drept un SUV cu acte în regulă, capabil să se lupte de la egal la egal cu nume grele premium precum Mercedes-Benz GLA sau Audi Q3.
 
Ne-a vizitat așadar într-una din sesiunile noastre de teste noul MINI Cooper SD Countryman ALL4, model despre care vă vom vorbi în review-ul de astăzi.
 
1. Prezentare generală
 
Dezvăluit în toamna anului trecut, noul MINI Countryman este exponentul celei de-a doua generații de SUV-uri dezvoltate de compania britanică - primul astfel de model fiind lansat acum șapte ani.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (01)
 
Pe scurt, noul model este mai mare, mai "chipeș" și mult mai tehnologizat decât predecesorul său - toate aceste schimbări fiind croite pe deja cunoscuta platformă tehnică UKL, utilizată de toate actualele modele din gama MINI, dar și de BMW Seria 2 Active/Gran Tourer și BMW X1. Acesta din urmă este fără doar și poate "fratele geamăn" al lui Countryman dacă ne uităm la trenul de rulare, la gama de motorizări și de transmisii și nu în ultimul rând la valoarea ampatamentului (2.670 de mm pentru ambele modele).
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (02)
 
Noua generație MINI Countryman bifează totodată și o premieră absolută în istoria britanicilor - apariția primei versiuni electrificate de serie materializată prin plug-in hybridul Cooper S E ALL4.
 
Oferta de propulsoare din configuratorul noului MINI Countryman cuprinde versiunile Cooper (1.5 litri turbo benzină, 136 CP), Cooper S (2.0 litri turbo benzină, 192 CP), JCW (2.0 litri turbo benzină, 231 CP), Cooper D (2.0 litri diesel, 150 CP), Cooper SD (2.0 litri diesel, 190 CP), precum și plug-in hybridul Cooper S E ALL4 ce oferă 224 de CP grație unui tandem compus dintr-un motor pe benzină turbo de 1.5 litri și o unitate electrică.
 
Un sistem de tracțiune integrală ALL4 este disponibil opțional pe toate versiunile de motorizare, fiind oferit în standard pe variantele John Cooper Works și Cooper S E. Cooper S E Countryman și Cooper SD Countryman beneficiază tot în standard și de aportul unei cutii de viteze automate cu opt rapoarte.
 
Cel mai ieftin MINI Countryman costă 26.894 de euro, TVA inclus, în versiunea Cooper, în timp ce Cooper-ul SD ALL4 testat de noi avea un preț de start de 36.414 euro, TVA inclus.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor
 
La fel ca la toate versiunile MINI Cooper SD, motorul utilizat și sub capota lui Cooper SD Countryman este un TwinPower Turbo diesel ce furnizează 190 de CP și 400 Nm cuplu motor maxim, disponibil între 1.750 și 2.500 rpm. Astfel configurat, modelul din testul nostru putea accelera de la 0 la 100 de km/h în 7.4 secunde, valoare similară cu ceea ce afișează și versiunea pe benzină Cooper S. Viteza maximă în cazul lui MINI Cooper SD Countryman se oprește la valoarea de 218 km/h.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (03)
 
Nu este prima noastră întâlnire cu agregatul diesel de 190 de CP dezvoltat în curtea Grupului BMW (vezi testul cu BMW X4), motorul de 2.0 litri convingându-ne încă o dată de faptul că poate aduce fără probleme o tentă ușor sportivă atunci când masa mașinii ce-l poartă sub capotă nu sare de 1.700 de kg. Este și cazul lui MINI Cooper SD Countryman, SUV-ul cu gene britanice și germane dovedindu-se extrem de rapid cam în orice fel de situație ce necesită apăsarea hotărâtă a pedalei de accelerație.
 
Deranjează însă nivelul zgomotului imediat după pornirile la rece, însă totul revine la normal imediat după ce temperatura de funcționare ajunge la un nivel optim.
 
Transmisie
 
Ca și în cazul familiei de modele BMW construite pe noua platformă tehnică ce implică "by-default" tracțiunea față, soluția utilizată pentru transmisia automată se materializează printr-o cutie de viteze furnizată de japonezii de la Aisin, cu opt rapoarte - împachetată sub denumirea Steptronic. Arhitectura sa știe să livreze cuplul motor furnizat de motoarele montate transversal, iar răspunsul la cerințele șoferului se face la fel de rapid ca în cazul unităților ZF montate pe modelele cu motor amplasat longitudinal. 
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (04)
 
Schimbătorul de viteze a rămas cel consacrat de ultima generație MINI, putând fi criticat atunci cnd vine vorba de cursa ceva mai lungă pentru selectarea modurilor cutiei. Este cam aceeași poveste relatată și în cazul noului BMW X1 sau a monovolumului BMW Seria 2 Active Tourer.
 
În funcție de modul de rulare ales (Green, Mid sau Sport), cutia își modifică modul de gestionare al livrării cuplului - fiind în consecință cel mai bun prieten al economiie de combustibil sau scoțând maximul din motorul diesel prin schimbări instantanee de treaptă în turații înalte și retrogradări cel puțin la fel de rapide.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (05)
 
Sistem de frânare
 
Inginerii MINI au dotat versiunea Cooper SD a lui Countryman cu un sistem de frânare pe măsură, împrumutat de la Cooper S, așa că performanțele la acest capitol sunt cel puțin impresionante. Dozajul pedalei de frână necesită însă ceva timp de adaptare, dar fiind faptul că la primele situații ce necesită frânarea bruscă simți gabaritul mașinii cum "vine peste tine".
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (06)
 
Modelul de test avea jantele din aliaj pe 19 inch încălțate cu anvelope de vară Pirelli Cinturato P7, marca italienească reușind să ofere un mix destul de reușit atunci când vorbim de aderență și zgomot de rulare.
 
Consum
 
Cifrele din broșura lui MINI Cooper SD Countryman indică 5.6 l/100km în regim de rulare urban, 4.8 l/100km când se rulează în extraurban și 5.1 l/100km în regim mixt.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (07)
 
Nu am reușit să ne apropiem de valorile de consum oficiale, cei peste 500 de km rulați în afara Bucureștiului scoțând din rezervorul mașinii o medie de 6.1 l/100km. Scurtele drumuri urbane au stabilizat valoarea consumului indicată pe bord la 7.4 l/100km.
 
Fără discuție se pot obține valori mult mai bune într-un mod de rulare economic, însă tot ansamblul reunit sub titulatura Cooper SD nu prea te lasă să-ți înfrânezi "talentele" ceva mai sportive.
 
Comportament rutier
 
Puține critici ar putea fi aduse mașinii la acest capitol.
 
Un tren de rulare perfect setat (poate puțin cam dur pentru cei mai sensibili) face ca drumurile de munte să-și termine mai repede decât ai fi vrut virajele, iar sistemul de tracțiune integrală ALL4 face ca trasele să fie abordate și mai exact prin aportul de aderență și stabilitate. În ecuația mașinii testate intra și un set de amortizoare controlate dinamic - lucru ce facea vizibilă diferența alegerii modurilor de rulare.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (08)
 
Nu vă așteptați însă la aceleași senzații dintr-un MINI Cooper S sau SD hatchback, Countryman fiind totuși un SUV destul de înalt și greu. 
 
Comportament în mediul urban
 
Countryman nu pune deloc probleme în traficul urban, chiar și cele mai aglomerate situații fiind rezolvate grație dimensiunilor nu foarte mari, dar mai ales puzderiei de sisteme de asistență de care dispune cel aflat la volan. Senzorii de parcare față/spate, camera pentru marșarier și sistemul de parcare automată sunt principalele elemente ce te scutesc de orice fel de probleme pe timpul manevrelor delicate.
 
Nu în ultimul rând, garda la sol crescută îți permite sa "te iei la trântă" cu orice obstacol din peisajul orașelor contemporane - gropi, borduri, linii de tramvai sau denivelări apărute mai repede decât te-ai aștepta după cine știe ce campanie de asfaltare sfârșită cu tăieri de panglică.
 
Comportament în off-road
 
Modelul din test venea în standard cu sistemul de tracțiune integrală permanentă ALL4, tehnologie ce permite aventuri distractive în afara asfaltului. Drumurile forestiere, pantele și rampele destul de serioase sau suprafețele acoperite de noroi sunt "rezolvate" în majoritatea cazurilor, șoferul trebuind mai degrabă să fie atent să nu strice fantasticele elemente exterioare ce decorează caroseria sportivă a lui MINI Cooper SD Countryman.
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
Cooper SD Countryman vine în standard cu scaune față sport, apropiate de perfecțiune atunci când vine vorba de susținerea corpului. Completate cu opțiuni precum încălzirea și reglajul electric pe toate direcțiile, acestea permit găsirea posturii perfecte la volan.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (09)
 
Ai și toate comenzile esențiale la îndemână, iar informațiile legate de rulare și confort afișate de ecranul central sunt completate de cele proiectate de un Head-Up Display.
 
În ciuda faptului că la prima vedere par mici, oglinzile laterale au dimensiuni generoase și-ți oferă o bună vizibilitate. În schimb prin lunetă nu vezi mare lucru din cauza formelor alese de desginerii MINI pentru partea posterioară a lui Countryman.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Interiorul noii generații Countryman combină elementele consacrate de hatchback-ul MINI cu noua arhitectură de organizare promovată de Clubman, rezultatul fiind pigmentat cu o doză ușoară de masivitate ce nu putea să lipsească din habitaclul unui crossover.
 
Evident, toate ingredientele binecunoscute MINI sunt la locul lor, pe lista acestora regăsindu-se cadranul central ce găzduiește ecranul sistemului de infotainment (oferit de-acum și în versiunea cu touch), ceasurile de bord organizate inedit în spatele volanului sau mânerele rotunde de deschidere a portierelor de la interior.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (10)
 
Ca și în cazul lui Clubman, MINI vă pune la dispoziție irizații luminoase plasate sub elementele decorative ce sunt găzduite de data aceasta pe planșa de bord. Nuanța și intensitatea acestora pot fi schimbate din meniul sistemului de infotainment.
 
Materiale și calitatea asamblării
 
MINI nu se dezice din a fi o marcă premium fără doar și poate, iar Countryman poate concura fără probleme cu orice model ce poartă sigla Audi, Mercedes-Benz sau mai nou, Jaguar. Peste tot ai parte de cele mai bune materiale, asamblate fărăr cusur.
 
Spațiu interior
 
Creșterea dimensiunilor noii generații se vede cel mai bine în spațiul oferit șoferului și pasagerilor, noul Countryman fiind parca o idee mai generos la acest capitol în comparație cu BMW X1.
 
Porbagajul oferă 450 de litri pentru depozitarea bagajelor în configurația standard, valoare ce poate fi mărită până la 1.390 de litri dacă se rabatează total bancheta gândită după "rețeta" 40/20/40. Opțional este pus la dispoziție și un sistem ce lasă bancheta să culiseze înainte/înapoi într-o plajă de 13 cm - lucru ce permite găsirea soluției ideale de călătorie în funcție de cantitatea de bagaje.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (12)
 
Sunt puse la dispoziție și nenumărate spații de depozitare dedicate sticlelor sau obiectelor mici, Countryman fiind din acest punct de vedere partenerul ideal în vacanțele ce presupun distanțe de rulare apreciabile.
 
Antifonare
 
În afară de zgomotul resimțit dinspre motor imediat după pornire, Cooper SD Countryman oferă un confort acustic demn de segmentul premium. Puține sunt zgomotele ce pătrund în habitaclu, chiar și la viteze mari.
 
Infotainment
 
Din lista de dotări de infotainment pusă la dispoziție de MINI nu lipsește absolut nimic, mașina de test fiind echipată cu pachetul Wired ce include un sistem de navigație Professional, ecran tactil de 8 inch, încărcare wireless pentru telefon, dar și majoritatea soluțiilor de ultimă oră utilizate pentru conectarea mediilor de stocare și a telefoanelor inteligente. Un sistem audio Hi-Fi furnizat de Harman/Kardon completează oferta la acest capitol, oferind un plus substanțial de rafinamet urechilor celor pasionați de muzică.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (13)
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
MINI profită din plin de "mariajul" cu BMW pentru a oferi o bogată listă de echipamente dedicate siguranței active. Nu lipsesc de aici pilotul automat adaptiv, sistemul de avertizare în caz de coliziune frontală ce poate detecta și pietonii, tehnologia ce recunoaște semnele de circuație sau farurile adaptive full LED. Capota poate reacționa activ în cazul accidentului cu un pieton pentru a micșora forțele de impact transmise. Din păcate nu am regăsit printre tehnologii sistemul de frânare automată sau sistemul de monitorizare a unghiului mort.
 
Euro NCAP
 
MINI Countryman a fost testat anul acesta de către Euro NCAP, rezultatele fiind unele dintre cele mai bune în segmentul său. Maximul de cinci stele a fost obținut așadar fără mari probleme.
 
4. Buget/Prețuri
 
La vremea testului, cel mai ieftin MINI Cooper SD Countryman ALL4 costa 36.414 euro, valoare fiind actualizată în luna iulie până la valoarea de 37.128 de euro, TVA inclus. Dacă se renunță la sistemul de tracțiune integrală prețul mașinii scade cu circa 2.000 de euro.
 
Ca în cazul oricărei mașini de teste pusă la dispoziției de BMW România, și MINI-ul despre care v-am vorbit în review-ul de mai sus venea dotat cu o impresionantă listă de echipamente opționale, fapt pentru care prețul final al mașinii ajungea la nu mai pun de 53.139 de euro, TVA inclus. Printre cele mai scumpe dotări se numără pachetul Wired (1.868 euro), tapițeria din piele MINI Yours Lounge (2.010 euro), jantele pe 19 inch Edged Spoke (1.262 euro), scaunele față reglabile electric (1.211 euro) și farurile adaptive LED (1.000 euro).
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (14)
 
Lista completă de prețuri, dotări standard și opționale pentru noua familie MINI Countryman o puteți descărca de AICI.
 
Garanția standard pentru MINI Countryman acoperă 5 ani sau 60.000 de km sub umbrela Service Inclusive. Sunt oferite astfel și o serie de operațiuni de service uzuale, cum ar fi schimbarea uleiului, a filtrelor de ulei și aer, a filtrului de polen sau a bujiilor (acolo unde este cazul). Sunt oferite și pachete suplimentare de service și garanție în schimbul unor sume cuprinse între 216 și 1.022 de euro.
 
5. Concluzii
 
MINI Countryman aduce, prin cea de-a doua sa generație, plusuri majore ce-l fac și mai atractiv în segmentul SUV-urilor premium compacte. 
 
Pe lângă modificările de design ce au adus crossoverul britanic aproape de restul modelelor din portofoliul actual al MINI, cel mai mare câștig este, din punctul nostru de vedere, creșterea spațiului interior. Combinat cu multitudinea de tehnologii de infotainment sau de asistență, acest lucru face din noul Countryman un adevarat "all-rounder" ce poate acoperi taskuri ce pleacă de la simpla navetă urbană job-acasă și până la călătorii de sute de kilometri spre cele mai izolate locuri de vacanță.
 
Test Drive MINI Cooper SD Countryman ALL4 (15)
 
În varianța Cooper SD, noul Countryman combină agresivitatea estetică dată de elementele exteriorului cu performanțele unui 2.0 diesel capabil să ofere totodată un consum de combustibil decent.
 
MINI Cooper SD Countryman ALL4
 
Puncte pozitive:
Designul exterior
Performanțele oferite de motor
Ținuta de drum exemplară
Spațiul interior
Calitatea materialelor și a asamblării
 
Puncte negative:
Suspensiile ceva mai dure
Lipsa unor sisteme de siguranță activă
Prețurile dotărilor opționale

 
Date tehnice MINI Cooper SD Countryman ALL4
 
Motor: diesel, patru cilindri,  2.0 litri, EURO 6
Cilindree: 1.995 cmc
Putere: 190 CP, la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 400 Nm, 1.750-2.500 rpm
0-100 km/h: 7.4 s
Viteză maximă: 218 km/h
Greutate (fără șofer): 1.610 kg
Volum portbagaj: 450 litri
Preţ de start: 37.128 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 53.139 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

8

Motorizare: 

7

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: