Teste

Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
În primăvara lui 2015 testam “bătrânul” Mercedes-Benz GLK, aflat la vremea respectivă la final de carieră. Germanii începuseră deja revoluția în portofoliul lor de produse, schimbările modificând radical și toată gama de SUV-uri, atât prin noutațile de design și tehnologice, dar și prin nomenclatorul denumirilor.
 
Prin urmare GLK a devenit GLC, noul model nemaiavând aproape nimic în comun cu predecesorul său. Construit pe aceeași platformă cu C-Class, noul Mercedes-Benz GLC prelua de la acesta ideile esențiale de design ce îi definesc exteriorul, dar și un interior identic.
 
L-am testat în ultima lună din 2016, fiindu-ne partener de călătorii în versiunea GLC 250 d 4MATIC, cutie de viteze automată 9G-TRONIC.
 
1. Prezentare generală
 
Prezentat în vara lui 2015, noul Mercedes-Benz GLC a rupt aproape în totalitate orice legătură cu vechiul GLK, inginerii companiei din Stuttgart alegând să păstreze însă o parte din gama de motorizări de la o serie la cealaltă. Contruit pe o platformă cu totul nouă, modulară și cu un design mai elegant ca niciodată, noul GLC este mai mare în dimensiuni față de GLK, dar mai ușor. Pe hârtie cel puțin, toate aceste schimbări ar trebui să se reflecte în mai mult spațiu oferit pasagerilor, un portbagaj mai generos, confort superior, dar și printr-un comportament dinamic mai bun.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (01)
 
Ofensiva Mercedes-Benz nu s-a oprit însă aici, un an mai târziu făcându-și apariția și noul GLC Coupe, construit după aceeași rețetă încercată în cazul tandemului GLE – GLE Coupe.
 
Rivalii lui GLC, sunt fără doar și poate, BMW X3 și Audi Q5, acesta din urma ajungând la rândul său la sfârșitul anului trecut la o nouă generație. Clasica tripletă germană ar putea fi “atacată” și de noile Jaguar F-PACE și Land Rover Discovery Sport, modele ce punctează însă spre două direcții total opuse – sportivitatea și aspectul practic.
 
Configuratorul Mercedes-Benz România cuprinde la ora-actuală patru versiuni de motorizare – GLC 220 d 4MATIC (2.1 diesel, 170 CP), GLC 250 d 4MATIC (2.1 diesel, 204 CP), GLC 250 4MATIC (2.0 benzină, 211 CP) și GLC 350 e 4MATIC (versiune plug-in hybrid, 320 CP). La acestea se adaugă puternicul Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC, al cărui motor V6  de 3.0 litri livrează 367 de CP și 520 Nm cuplu maxim. Toate motoarele sunt cuplate la o cutie de viteze automată 9G-TRONIC, excepție făcând versiunea plug-in hybrid, ce livrează cuplul motor la roți prin intermediul unei unități 7G-TRONIC PLUS. Cel mai ieftin Mercedes-Benz GLC costă la noi 43.370 de euro, TVA inclus, în versiunea GLC 250 4MATIC.
 
Lista completă ce cuprinde toate detaliile legate de prețuri, dotări și motorizări o puteți descărca de AICI.
 
Versiunea testată de noi, GLC 250 d 4MATIC, are un preț de start de 45.930 de euro, TVA inclus, lista de dotări suplimentare ducând prețul său final la 65.472 de euro.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
GLC 250 d 4MATIC are sub capotă același propulsor diesel de 2.1 litri ce a făcut o lungă carieră în curtea germanilor, oferit însă de această dată în versiunea sa de 204 CP. Față de versiunea de 170 de CP, încercată de noi în testele cu GLK și C 220 d Coupe, unitatea de pe GLC 250 d oferă nu numai 34 de CP în plus, dar și 100 de Nm la capitolul cuplu motor maxim, totalul acestuia ajungând la 500 Nm. Montat sub capota noului SUV, acesta permite o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 7.6 secunde, dar și atingerea unei viteze maxime de 222 de km/h. Față de 220 d, respectivele valori sunt cu 0.7 secunde, respectiv 12 km/h mai bune.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (02)
 
Diferențele față de versiunea de 170 de CP se văd chiar de la pornirea motorului, unitatea mai puternică fiind în același timp și mai rafinată. Dacă luăm în considerare și excelenta antifonare a habitaclului, GLC 250 d oferă un remarcabil confort acustic, separând totodată șoferul și pasagerii și de cele mai mici vibrații ce ar fi putut să fie transmise de motor.
 
Diferențele de putere și cuplu se văd și în reprizele de accelerații, cele peste 1.9 tone la care poate ajunge greutatea mașinii împreună cu pasagerii și bagajele lor nefiind resimțite în niciun moment ca fiind o “povară” ce ar penaliza radical prestațiile dinamice. Șoferul are la dispoziție în orice moment resurse mai mult decât suficiente la apăsarea pedalei de accelerație, cei 500 de Nm cuplu maxim fiind o măsură tradusă foarte bine în realitate în ceea ce privește reprizele pe depășiri. Poți așadar să te bazezi pe GLC 250 d la orice manevră de acest gen, cu condiția de a fi suficient de responsabil pe ceea ce faci la volan.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (03)
 
Dorințele șoferului nu ar putea fi însă îndeplinite cu succes fără ajutorul unei cutii de viteze pe măsura motorului, iar noua transmisie 9G-TRONIC (produsă și în România, la Sebeș) s-a dovedit a fi încă o dată una dintre cele mai agile și rafinate astfel de unități pe care le-am testat vreodată. Cele nouă rapoarte permit rularea comodă la turații incredibil de mici, însă o apăsare mai fermă a pedalei de accelerație trezesc imediat la viață reacțiile cutiei, prin retrogradări de trepte și schimbarea acestora ulterioară la valori mult mai ridicate de rpm.
 
Sistemul DYNAMIC SELECT oferă cinci moduri distincte de rulare, clasice de ceva vreme pentru Mercedes-Benz – ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ și INDIVIDUAL, fiecare dintre acestea schimbând comportamentul ansamblului motor-cutie.
 
Comportament rutier
 
Primii kilometri parcurși la volanul mașinii te conving rapid de faptul că înrudirea tehnică dintre GLC și C-Class a dus la obținerea unui SUV extrem de confortabil la rulare, noul model Mercedes-Benz fiind fără doar și poate un reper în clasa sa, la acest capitol.
 
Suspensia ce beneficiază în standard de aportul sistemului AGILITY CONTROL filtrează fără cusur toate denivelările și iregularitățile drumului, șocurile resimțite la interior fiind mai pregnante doar în cazul în care șoferul trece cu viteză mult prea mare peste obstacole nu foarte mici. Este adevărat faptul că mașina de test era dotată și cu pachetul opțional AIR BODY CONTROL, funcționarea amortizoarelor fiind controlată în timp real, în mod pneumatic.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (05)
 
Configurarea trenului de rulare punctează decisiv și atunci când rulezi la viteze mari pe autostradă, GLC fiind un adevărat devorator de kilometri, distanțele lungi fiind parcurse într-un confort desăvârșit.
 
Dinamica pe viraje nu este afectată de direcționarea modelului spre confort, suspensiile și modurile de rulare putând acoperi fără probleme pretențiile unui șofer ceva mai curajos. Modurile de rulare SPORT și SPORT+ schimbă vizibil în bine comportamentul în acest caz, GLC putând fi o mașină cu care poți lăsa rapid în urmă curbele drumurilor de munte. Cu toate acestea, nu încercați să depășiți limitele fizicii, masa nu foarte mică și mai ales centrul de greutate ridicat fiind mereu elementele ce-ti arată până unde se poate merge.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (04)
 
Sistemul de direcție se ridică la nivelul celorlalte elemente responsabile de comportamentul dinamic, volanul manevrându-se într-un mod direct dictat de modurile de rulare. Ne-a lipsit în schimb volanul sport din pachetul AMG, pe care l-am lăudat în testul cu C-Class Coupe.
 
GLC este o mașină cu care poți face la nevoie naveta urbană între casă și birou, însă proporțiile masive ale caroseriei ridică ceva probleme în traficul din oraș. Chiar și așa, senzorii de parcare și camera video pentru marșarier te ajută extrem de mult la manevrele delicate, mai ales după ce te-ai obișnuit puțin cu dimensiunile SUV-ului.
 
Modelul din testul nostru avea bifat din lista de opționale și pachetul de tehnologie offroad, acesta incluzând o sumedenie de sisteme care să facă din GLC un SUV “descurcăreț” în teren accidentat. Astfel, garda la sol este mărită cu 20 de mm, barele față spate oferă unghiuri de atac și degajare mai mari (31, respectiv 25 de grade), un scut GEMTEX protejează elementele sensibile de sub mașină, iar șoferul are la dispoziție alte cinci moduri distincte de rulare în offroad - Slippery, Rocking Assist, Offroad, Incline și Trailer. Pachetul de offroad permite sistemului AIR BODY CONTROL să regleze cursa suspensiilor pe o plajă și mai mare, garda la sol putând să se ridice cu până la 50 de mm și să coboare cu alți 15 mm.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (06)
 
Estetic, un pachet exterior OFF-ROAD aduce elemente cromate montate în părțile inferioare ale barelor față/spate, dar și jante din aliaj pe 18 inch (înlocuite pe mașina de test cu unele pe 17 inch, dată fiind echiparea cu anvelope de iarnă). Nu ne place modul în care elementul cromat de pe bara spate imită două țevi de eșapament inexistente în realitate, acest “artificiu” nefiind demn de un nume precum Mercedes-Benz.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (07)
 
Astfel „înarmat”, Mercedes-Benz GLC se poate descurca mai mult decât onorabil în offroad, fiind capabil să treacă peste multe situații imposibil de abordat cu un C-Class sau chiar cu un crossover “urban”. Sistemul de tracțiune integrală 4MATIC își face datoria, așa că te poți duce liniștit la cabana din vârful muntelui legată de șosea printr-un drum forestier, poți trece prin pârâuri nu foarte adânci sau te poți cocoța pe dealuri fără probleme, cu condiția de a fi mereu conștient de limitele mașinii. Dacă vrei mai multe, Mercedes-Benz are în meniu G-Class, care rezolvă radical dorințele tale de aventurier în teren accidentat.
 
Consum
 
Ca și în cazul lui 220 d, Mercedes-Benz afișează pentru GLC 250 d 4MATIC următoarele cifre oficiale de consum: urban - 5.5 l/100km, extra-urban - 4.7 l/100k, mixt – 5.0 l/100km.
 
Weekend-ul în care am testat mașina ne-a rezervat o călătorie București-Brașov și retur, pe ambele variante de drum (Valea Prahovei și Cheia), cei peste 300 de km rulați într-un mod cât se poate de normal și de legal văzându-ne întorși în Capitală cu un consum mediu afișat de 5.7 l/100km. Este o valoare excelentă, mare parte din meritul obținerii acesteia fiind datorat cutiei de viteze 9G-TRONIC, care știe aproape de perfecțiune să gestioneze “relația” dintre șofer și motor.
 
În oraș nu am depășit 8 l/100km ca și consum, de mare ajutor fiind sistemul Start-Stop.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Întreaga gamă de modele dezvoltate pe baza noului C-Class oferă în linii mari același interior, chiar și unui client obișnuit cu Mercedes-Benz fiindu-i extrem de greu să facă diferența între o planșă de bord de C-Class, C-Class Coupe sau GLC, spre exemplu. Chiar dacă ne-am fi dorit o personalizare mai serioasă în cazul lui GLC, cu aplecare spre ideea unui SUV capabil, reversul medaliei se traduce atât printr-un design proaspăt, radical modificat față de GLK și cu mult mai modern într-o comparație cu BMW X3, cât și printr-o calitate a materialelor și a asamblării fără cusur.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (08)
 
Toate elementele deja binecunoscute de la C-Class – gurile de ventilație circulare, consola centrală ce găzduiește ansamblul de control al sistemului de infotainment, dar și ecranul plasat în partea centrală a planșei de bord, creează un tot unitar care oferă confort și ergonomie exemplare.
 
Materialele folosite cu greu ar putea fi criticate, totul fiind extrem de plăcut la atingere, dar și pentru ochi. Planșa de bord acoperită cu piele artificială ARTICO, scaunele cu o tapițerie din același material, dar și consola centrală și fețele de uși decorate cu elemente din lemn de frasin texturat de culoare neagră creează o atmosferă sobră, dar foarte primitoare.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (09)
 
Sistemul de infotainment COMAND ONLINE, oferit opțional, se bazează pe același ecran de 8.4 inch a cărei interfață grafică poate fi controlată prin intermediul rotiței  și a touchpad-ului cu formă SF plasate pe consola dintre scaunele față. Tot acest ansamblu necesită ceva timp de acomodare pentru a-i fi înțelese toate “chichițele”, lucru ce poate crea unele probleme unor clienți nu foarte obișnuiți cu tehnologiile hightech. Meniurile afișate pe ecranul din planșa de bord au la rândul lor un grad mult prea mare de complexitate, fiind nenumărate situațiile în care vrei să ajungi la o opțiune și o iei evident pe calea greșită.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (10)
 
Scaunele față sunt un exemplu în materie de confort și susținere laterală, lucru completat și de bancheta spate ce oferă loc mai mult decât suficient pentru cel puțin doi pasageri. Dacă tot am ajuns la acest capitol, merită amintite plusurile aduse față de vechiul GLK – 118 mm suplimentari pentru ampatament (lucru ce se vede imediat la spațiul pentru genunchii pasagerilor spate), un plus de 54, respectiv 28 de mm pentru umerii pasagerilor față/spate, dar și un volum al portbagajului de nu mai puțin de 550 de litri, cu 80 mai mulți față de GLK.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (11)
 
Lista de dotări de siguranță activă sau de asistență a șoferului este una impresionantă în cazul lui GLC, putând aminti în acest caz sisteme precum ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST sau COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. La ele am putea adăuga farurile adaptive cu LED care fac din călătoriile pe timp de noapte o sarcină mult mai ușoară pentru șofer.
 
Mercedes-Benz GLC a fost testat acum doi ani de Euro NCAP, organizația cu sediul la Bruxelles acordând fără probleme maximul de cinci stele pentru SUV-ul german. În plus, GLC a fost desemnat cel mai sigur model testat în 2015, din clasa sa.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețul de start pentru GLC pornește așadar de la 43.370 de euro, TVA inclus, în schimbul acestei sume primind un GLC 250 4MATIC în echiparea de bază. Cel mai ieftin GLC 250 d 4MATIC costă 45.930 de euro, fiind cu 1.200 de euro mai scump decât varianta 220 d. Versiunea plug-in hybrid GLC 350 e 4MATIC are un preț de start de puțin peste 52.500 de euro, în timp ce Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC vă va scoate din buzunar cel puțin 62.742 de euro, TVA inclus.
 
Test Drive Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC (12)
 
Spre comparație cu modelul testat de noi, rivalii de la BMW oferă varianta X3 xDrive20d (motor 2.0 190 CP) cu un preț de start de 42.960 de euro, iar noul Audi Q5, recent lansat și în România, costă 45.664 de euro, în versiunea 2.0 TDI quattro S tronic, de 190 CP. La prima vedere BMW X3 pare mai ieftin, însă adăugarea cutiei de viteze automate Steptronic duce prețul său în linie cu celelalte două modele, undeva la nivelul de 46.000 de euro.
 
Cum era de așteptat în cazul unei mașini premium, lista de dotări opționale în cazul modelului testat de noi ducea prețul final la peste 60.000 de euro. Iată doar câteva dintre cele mai importante pachete: pachetul exterior OFF-ROAD – 1.080 euro, suspensia AIR BODY CONTROL – 2.280 euro, pachetul tehnologie offroad – 708 euro, sistemd e infotainmen COMAND ONLINE – 2.988 euro.
 
Garanția oferită de Mercedes-Benz pentru GLC acoperă doi ani, fără limită de kilometri, fiind disponibile o serie de pachete suplimentare de garanție, create pe dorințele clienților.
 
5. Concluzii
 
Mercedes-Benz a devenit anul trecut liderul în materie de vânzări în eterna competiție cu BMW și Audi, iar portofoliul său de SUV-uri complet reconfigurat a contribuit decisiv la obținerea acestei performanțe.
 
GLC este unul dintre cele mai importante modele din această gamă, iar Mercedes-Benz s-a întrecut din nou pe sine în a dezvolta și a oferi un SUV complet, ce poate duce fără probleme pe umeri „responsabilitatea” dată de logo-ul purtat pe grila radiatorului.
 
Sunt puține și mărunte lucrurile ce se pot reproșa modelului testat de noi, printre ele numărându-se sistemul de infotainment cu o interfață încă neajunsă la maturitate sau imitațiile țevilor duble de eșapament.
 
Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC
 
Puncte pozitive:
· Motorul puternic și rafinat
· Consumul mic
· Cutia 9G-TRONIC
· Confortul oferit de suspensii
· Spațiul interior
· Calitatea materialelor și a asamblării
 
Puncte negative:
· Interfața sistemului de infotainment
· Țevile de așapament “fake”
· Prețul dotărilor opționale

 
Date tehnice Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC
 
Motor: motorină, patru cilindri,  2.1 litri, EURO 6
Cilindree: 2.143 cmc
Putere: 204 CP, la 3.800 rpm
Cuplu maxim: 500 Nm, între 1.400 şi 2.800 rpm
0-100 km/h: 7.6 s
Viteză maximă: 222 km/h
Greutate (fără șofer): 1.845 kg
Volum portbagaj: 550 litri
Preţ de start: 45.930 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 65.472 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

8

Motorizare: 

8

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: