Fotocredit:
Auto-TestDrive, Dragoș Savu
La mai bine de doi ani de la prezentarea în premieră mondială cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, noua generație Citroen C1 a fost lansată acum și în România. Așa cum ne-a obișnuit de fiecare dată, importatorul mărcii în România - Trust Motors, o organizat un inedit eveniment de lansare, ocazie cu care reprezentanții presei auto au putut testa noul C1 atât pe străzile Bucureștiului, dar și pe asfaltul complexului din cadrul Academiei Titi Aur.
Fiind prezenți la eveniment, am putut testa în marea majoritate a timpului noul Citroen C1 în varianta de motorizare 1.0 VTi de 68 CP, nivel de echipare Shine și acoperiș retractabil Airscape.
1. Prezentare generală
Este binecunoscută colaborarea dintre Grupul PSA și japonezii de la Toyota pe segmentul automobilelor de clasă mini, rodul acesteia materializându-se în 2005 prin lansarea “tripleților” Peugeot 107, Citroen C1 și Toyota AYGO. Produse în uzina cehească din Kolin, cele trei automobile de oraș s-au vândut în Europa în volume impresionante pe perioada primei lor generații, marcate de câteva facelifturi discrete realizate până prin 2012.
Anul 2014 ne-a adus ce-a de-a doua generație a micuțelor buburuze, vizitatorii Salonului Auto de la Geneva putând admira schimbările majore primite de cele trei modele. Toyota AYGO s-a „radicalizat” în stilul MANGA japonez, în timp ce Peugeot 108 și Citroen C1 au primit ceea ce li se potrivește mai bine – o puternică esență de design franțuzesc, cu linii și elemente rotunjite și combinații de culori ce pot satisface și cel mai pretențios client într-ale esteticii.
Și dacă Toyota a lansat în România noul AYGO încă din 2014, politica Peugeot-Citroen a urmat altă cale. Peugeot 108 încă nu poate fi comandat la noi, în timp ce noul Citroen C1 a fost lansat abia la doi ani și jumătate distanță de la premiera sa mondială.
Cu un design exterior ce-l diferențiază clar de frații săi de platformă, Citroen C1 se remarcă fără doar și poate prin blocurile sale optice frontale duble, profilul îndulcit de liniile calde ale geamurilor laterale, dar și prin masivele stopuri ce domină partea din spate.
Posibilitatea personalizării exteriorului prin nuanțe bi-ton adaugă o doză suficientă de “chic” franțuzesc, același lucru fiind posibil și la interior. Interior ce trădează însă legăturile “genetice” cu AYGO, diferențele între cele două modele fiind făcute aproape în totalitate de sigla aflată pe volan.
Oferta noului Citroen C1 cuprinde două variante de motorizare pe benzină, ambele în trei cilindri. Primul propulsor – 1.0 VTi, produce 68 de CP și 95 de Nm cuplu maxim, în timp ce varianta de 1.2 litri face parte din familia PureTech și oferă 82 de CP și 116 Nm cuplu maxim. Ambele sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci rapoarte, propulsorul 1.0 VTi putând fi configurat și alături de o cutie pilotată, de tip ETG, tot cu cinci rapoarte.
În privința nivelurilor de echipare, oferta noului C1 cuprinde versiunile Feel și Shine, pentru aceasta din urmă fiind posibilă și adăugarea opțiunii Airscape ce se traduce prin plafonul textil retractabil și care transformă micul Citroen într-o semi-decapotabilă cu mare priză vizuală la public.
Prețul de start în România pentru noul Citroen C1 este de 10.788 de euro, TVA inclus – în versiunea 1.0 VTi Feel, cutie de viteze manuală.
Am fost norocoși să conducem pe timpul evenimentului de lansare singurul model echipat cu Airscape care, în echiparea sa standard la care se adaugă vopsea metalizată costă 13.411 euro, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Motorul 1.0 VTi ne era cunoștință veche de la momentul testului cu AYGO, specificațiile sale tehnice nefiind deloc schimbate sub capota lui Citroen C1. Avem așadar 68 de CP și 95 de Nm cuplu maxim nevoiți să pună în mișcare cele 855 de kg ale mașinii. Fișa tehnică oferită de francezi indică o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 13 secunde și 160 de km/h viteză maximă.
Cei trei cilindri își fac simțită amprenta sonoră încă de la rotirea cheii în contact, sunetul de “râșniță” acompaniind reprizele de accelerație decente, ce nu fac deloc de râs mașina. Grație greutății foarte mici, C1 1.0 VTi accelerează rapid atunci când este necesar, fiind o mașină perfect adaptată traficului urban.
La fel ca la AYGO, cutia de viteze în cinci rapoarte beneficiază de rapoarte suficient de lungi pentru a nu fi nevoit să schimbi foarte des treptele. Poți astfel să folosești treptele a 2-a și a 3-a fără să apelezi la rapoartele superioare, acestea fiind dedicate rulării la viteze de peste 60 de km/h, în special la ieșirile extra-urbane.
Păcat însă de lipsa preciziei schimbătorului de viteze, care necesită manevre ferme pentru alegerea treptei de viteză. Cursa lungă între trepte și poziționarea acestuia undeva prea spre spate nu pot aduce decât critici din partea noastră.
Comportament rutier
Citroen C1 nu excelează cu nimic la acest capitol, oferind însă mai mult confort la rulare față de AYGO, dar fiind penalizat ceva mai serios atunci când curbele sunt mai strânse și viteza ceva mai mare. Ni s-a dovedit acest lucru pe parcursul probelor ce ne-au fost pregătite de echipa de la Academia Titi Aur, slalomul printre jaloane punând în dificultate micuța mașină dacă nu eram atenți la acul vitezometrului.
Dar cum o mașină gândită pentru utilizarea în oraș nu trebuie să fie neaparat un mini hothatch , manevrabilitatea la viteze mici este punctul forte la care plusează noul C1. Îl poți conduce cu extrem de mare ușurință în spațiile înguste, lungimea de doar 3.46 metri și sistemul de direcție permițând obținerea unei raze de bracaj de doar 4.8 metri. Cu puțină atenție și obișnuință poți uita de dotări precum senzorii de parcare sau camera video pentru marșarier, vizibilitatea fiind una excelentă atât în oglinzile laterale, cât și prin parbriz și lunetă. Ar mai merita menționată prezența în standard a sistemului Hill Assist, extrem de util la plecările din rampă.
Consum
Valorile oficiale afișate de Citroen în cazul lui C1 1.0 VTi indică valorile 5.0 l/100km în regim urban, 3.6 l/100km în mediul extra-urban , respectiv 4.1 l/100km în regim mixt.
În extrem de alerta aventură prin București și în zonele limitrofe, alături de colegul nostru de la MotorsportNews România, am obținut un consum mixt de 7.2 l/100km, valoare cu care ne-am situat undeva la mijlocul clasamentului de consum, între 14 alte “echipaje”. Premianții grupei au afișat consumuri de 5.1-5.2 l/100km, lucru ce dovedește potențialul motorului în a oferi valori mai mult decente la acest capitol.
3. Confort interior și siguranță
După cum aminteam și la începutul articolului, interiorul noului Citroen C1 este o copie fidelă a ceea ce vedem la Toyota (sau invers, luați-o cum doriți), prima reacție la intrarea în mașină fiind “a, e exact ca în AYGO”. Acest lucru nu este însă unul de criticat, tușele de culoare și posibilitățile de personalizare permițându-i lui C1 să fie o mașină suficient de originală.
Avem parte de același spațiu generos oferit șoferului și pasagerului față, scaunele cu susținere foarte bună și libertatea de mișcare dându-ți senzația ca te afli într-o mașină din segmentul imediat superior. Pe bancheta din spate pot călători pe distanțe mici sau medii doi adulți, fără să resimtă un disconfort accentuat Aceștia au la dispoziție geamurile laterale ce se pot doar rabata la un unghi nu foarte mare.
Portbagajul oferă 196 de litri volum destinat bagajelor, valoare ce poate fi crescută până la 780 de litri dacă se rabatează complet bancheta spate. C1 oferă la acest capitol ceva mai mult spațiu față de AYGO, iar cele câteva spații de depozitare de la interior contribuie și ele la sporirea gradului de practicalitate.
Dacă nivelul de echipare Shine oferă un sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch, capabil să afișeze informații prin Mirror Screen, nivelul de bază Feel oferă doar un sistem audio de bază ce poate reda MP3 și include o conexiune Bluetooth pentru telefon. Opțional se poate configura și o cameră video pentru marșarier, opțiune ce vine la pachet cu sistemul keyless, de acces și pornire a mașinii fără cheie.
Euro NCAP a testat în 2014 noul Citroen C1, acordându-i patru stele din maximul de cinci posibile.
4. Buget/Prețuri
Noul Citroen C1 este oferit în două niveluri de echipare – Feel sau Shine. Dacă dăm deoparte deja “clasicele” dotări precum ABS, ESP sau șase airbaguri, nivelul de bază Feel include în lista de dotări standard echipamente interesante, printre care se numără aerul condiționat manual, geamurile electrice față, închidere centralizată, lumini de zi cu LED sau Hill Assist.
Shine plusează, printre altele, cu turometru, oglinzi încălzite și reglabile electric, sistem de infotainment cu ecran tactil sau jante din aliaj ușor, pe 15 inch, diferența de preț între cele două niveluri de echipare fiind de 1.000 de euro.
Iată lista de prețuri valabilă în România pentru noul Citroen C1, valabilă din luna august 2016:
Motorizare/Transmisie
|
Nivel de echipare
|
Preț (euro, TVA inlcus)
|
1.0 VTi 68 CP cutie manuală
|
Feel
|
10.788
|
1.2 PureTech 82 CP cutie manuală
|
Feel
|
11.028
|
1.0 VTi 68 CP S&S ETG
|
Feel
|
11.508
|
1.2 PureTech 82 CP cutie manuală
|
Shine
|
12.228
|
1.0 VTi 68 CP cutie manuală Airscape
|
Shine
|
13.068
|
1.0 VTi 68 CP S&S ETG Airscape
|
Shine
|
13.788
|
Lista completă ce include detaliile legate de opționale și de caracteristicile tehnice o puteți descărca de aici.
Garanţia oferită în România de Citroen pentru noul C1 este de 4 ani, în limita a 100.000 kilometri.
5. Concluzii
Este aproape imposibil să nu vezi zilnic pe stradă unul dintre cei trei “tripleți”, dovadă clară a aprecierii de care se bucură C1, 108 și AYGO, mai ales în rândul managerilor de companie ce au nevoie de flote de “buburuze” pentru angajații cu responsabilități ce implică mobilitate.
Vechiul C1 a fost un excelent automobil de oraș, iar noua generație plusează radical atât la capitolul design, cât atunci când vine vorba de spațiul interior. Dacă adăugăm în ecuație și cele două motorizări ce promit să nu fie atât de gurmande, succesul noului model nu are cum să ocolească producătorul francez.
Probabil că nivelul de echipare de bază, negociat undeva la un preț de sub 10.000 de euro, va fi best-seller în registrele Trust Motors, importatorul oficial Citroen în România.
Citroen C1 1.0 VTi 68
Puncte pozitive:
· Designul extrem de chic
· Dimensiunile perfecte pentru oraș
· Manevrabilitatea în spații înguste
· Interiorul spațios
· Motorul economic
Puncte negative:
· Motor zgomotos
· Cutia de viteze manuală în cinci trepte
Date tehnice Citroen C1 1.0 VTi
Motor: Benzină 1.0 VTi, 3 clilindri în linie
Cilindree: 998 cmc
Putere: 68 CP, la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 95 Nm, la 4.300 rpm
0-100 km/h: 13.0 s
Viteză maximă: 160 km/h
Volum portbagaj: 196 litri
Preţ de start: 10.788 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 13.411 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: