Teste

Test Drive Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Acum aproape 15 ani, în 2001 mai exact, francezii de la PSA (Peugeot Citroen) se asociau cu Toyota pentru a dezvolta și ulterior a produce o mașină de oraș, de mici dimensiuni, dar care să ofere suficient spațiu pentru patru pasageri. Rezultatul s-a materializat patru ani mai târziu, atunci când erau lansate trei modele aproape identice – Peugeot 107, Citroen C1 și Toyota AYGO – produse într-o uzină din Cehia. Timp de nouă ani au fost produse aproape 2.700.000 de mașini, cele trei modele trecând în această perioadă prin două facelifturi aplicate în 2009, respectiv 2012.
 
În 2014 Salonul Auto de la Geneva găzduia premierele mondiale ale noilor generații Peugeot 108, Citroen C1 și Toyota AYGO. Construite pe o platformă comună, cele trei mașinuțe au primit însă o identitate vizuală proprie, specifică fiecărei mărci. Peugeot și Citroen punctează pe “chic-ul” specific franțuzesc, în timp ce AYGO vine parcă din benzile desenate MANGA, însuși cel care a desenat noua generație, David Terai, fiind un mare fan al genului.
 
Noua Toyota AYGO este și subiectul testului nostru de astăzi, în versiunea de echipare x-cite și având sub capotă un motor pe benzină de 1.0 litru care dezvoltă 69 de CP.
 
1. Prezentare generală
 
Actuala generație Toyota AYGO a fost primul model aparținând constructorului japonez pe “fața” căruia a apărut X-ul ce acum se regăsește la aproape toate mașinile lansate de Toyota în ultimii doi ani. Acest exercițiu de design transmite instant ideea unei mașini dinamice, micul AYGO putând fi personalizat printr-o serie impresionantă de elemente. Clienții pot alege între cinci niveluri de echipare, fiecare dintre ele având denumirea începută cu “x” și care se diferențiază clar unul de altul prin combinațiile de culori sau nuanțe utilizate, pe lângă dotările specifice.
 
Test Toyota AYGO x-cite (01)
 
Se poate alege așadar între variantele x, x-play, x-wave, x-cite sau x-clusiv. Versiunea testată de noi, x-cite, poate fi configurată și cu o culoare specială a caroseriei, botezată Orange Twist și care aduce un plus semnificativ la capitolul atracție estetică.
 
Noua Toyota AYGO este oferită într-o singură versiune de motorizare, pe benzină – 1.0 VVT-i 69 de CP, în trei cilindri – EURO 6. Acesta poate fi cuplat la o cutie de viteze manuală în cinci trepte sau la una semi-automată x-shift.
 
Prețul de start pentru Toyota AYGO în România este de 10.411 euro, TVA inclus, în versiunea de echipare x. Acest preț este cel de listă, fără eventualele reduceri și promoții de moment oferite de dealerii Toyota.
 
2. Comportament rutier,  performanţe şi consum
 
AYGO este gândită din start să fie un automobil urban, care să te ajute să te deplasezi rapid și confortabil în orice colț al unui oraș. Și-a atins oare Toyota aceste deziderate? Haideți să luăm pe rând toate capitolele “responsabile”…
 
Motorul – trei cilindri, 998 cmc, 69 de CP și 95 de Nm cuplu maxim la 4.300 rpm. Sunt valori mai mult decât suficiente pentru o mașină ce cântărește doar 855 de kg. Cifrele oficiale punctează o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 14.2 secunde și o viteză maximă de 160 de km/h. Reprizele de accelerație se simt mult mai scurte față de cifrele destul de modeste trecute în broșura lui AYGO, demarajul în primele trepte de viteză fiind unul care te face să te iei la întrecere cu alte mașini mai puternice. La senzația de dinamism contribuie și sunetul motorului, ce inundă habitaclul cu al său zornăit specific unui propulsor în trei cilindri.
 
Test Toyota AYGO x-cite (02)
 
Cutia de viteze – ajută foarte tare motorul prin etajarea sa lungă. Poți să atingi viteze impresionante în treptele a 2-a și a 3-a, fără să fi nevoit să schimbi într-o treaptă superioară. Este un lucru bun, fiindca manevrabilitatea schimbătorului de viteze lasă foarte mult de dorit, acesta mișcându-se destul de haotic în căutarea treptei dorite. Nici pedala de ambreiaj nu este cel mai bun prieten al șoferului, având un punct de cuplare undeva aproape de momentul eliberării sale complete. Cel puțin la primele plecări de pe loc motorul se turează inutil în gol până-ți dai seama de ce mașina nu vrea să se miște.
 
Test Toyota AYGO x-cite (03)
 
Suspensia – oferă un compromis perfect între confort și dinamism, AYGO fiind o mașină foarte plăcută de condus în viraje sau pe drumurile nu foarte bune calitativ. Lungimea mică a mașinii și raza de bracaj decentă se adaugă la atuurile suspensiei pentru a oferi o manevrabilitate de invidiat.
 
Consumul – Toyota anunță un consum mixt de 4.1 l/100km, consumul în oraș fiind de 5.0 l/100km. Evident că aceste valori nu se pot obține decât în condiții ideale. Noi am obținut 6.7 în oraș și 5.2 pe drumurile adiacente, fără să conducem niciun moment “la consum”. Rezervorul de 35 de litri asigură așadar o autonomie extra-urbană de circa 700 de km.
 
Test Toyota AYGO x-cite (04)
 
3. Confort interior
 
Interiorul este în opinia noastră punctul forte al noului AYGO, oferind foarte mult spațiu pentru șofer și pasagerul din spate. Aceștia se simt mai degrabă ca într-o mașină de clasă mică, datorită scaunelor cu un suport lateral foarte bun, dar și al spațiului din jurul acestora. Locul pentru picioare este și el arhi-suficient.
 
Test Toyota AYGO x-cite (05)
 
Pe bancheta spate doi adulți pot călători în condiții decente pe distanțe scurte, având suficient loc pentru cap, dar mai puțin pentru picioare. Portierele spate nu beneficiază de geamuri ce se pot deschide în mod normal, putând fi doar rabatate spre exterior. Atenție mare la mecanismul de rabatare, care se poate dovedi uneori o capcană pentru degete!
 
Test Toyota AYGO x-cite (08)
 
Spațiul oferit pasagerilor spate răpește semnificativ din volumul portbagajului, valoarea acestuia fiind de doar 168 de litri. Poți să arunci acolo câteva bagaje de mici dimensiuni și nimic mai mult.
 
Spațiul generos de la interior este susținut și de noua atmosferă creată de designerii Toyota. Saltul față de vechea gerație este uriaș, noul AYGO impresionând acum prin planșa de bord masivă, ce găzduiește in partea sa centrală un ecran tactil prin intermediul căruia se pot controla toate funcțiile sistemului de infotainment. Culoarea prezentă la exterior “inunda” și interiorul pe planșa de bord și portiere.
 
Instrumentarul de bord este concetrat în jurul unui vitezometru de mari dimensiuni, cu un turometru digital atașat în partea din stanga. Volanul este reglabil doar pe înălțime și găzduiește butoane pentru controlul funcțiilor importante. Mașina testată era dotată și cu tempomat, controlul acestuia făcându-se de la un satelit amplasat în partea dreaptă a coloanei de direcție.
 
Test Toyota AYGO x-cite (06)
 
Calitatea materialelor nu este una extraordinară, însă asamblarea și texturile folosite contribuie pozitiv la “peisajul” interior al noului AYGO.
 
Siguranța noii Toyota AYGO a fost testată anul trecut de Euro NCAP, organizația independentă acordând-i acesteia patru stele din maximul de cinci.
 
4. Buget/Prețuri
 
După cum spuneam în introducerea acetui review, noua Toyota AYGO are un preț de pornire de 10.411 euro, TVA inclus. Ți se oferă pentru această sumă o mașină în doar trei uși, nivel de echipare x. Pentru varianta în patru uși trebuie să mai scoți din buzunar alți 310 euro.
 
Echiparea de bază x oferă în standard, printre altele,  șase airbaguri, ABS + EBD, VSC (sistemul de control al stabilității), închidere centralizată cu telecomandă, direcție asistată electric, aer condiționat manual, geamuri electrice față sau lumni de zi cu LED.
 
Versiunea testată de noi, AYGO x-cite, aducea un plus serios de dotări, cum ar fi oglinzile laterale reglabile electric și încălzite, jantele de aliaj pe 15 inch, proiectoare de ceață, tempomat, volan și schimbător îmbrăcate în piele, bluetooth sau sistemul de infotainment cu ecran tactil Toyota x-touch. Prețul suplimentar plătit – 1.622 de euro, duce totalul pentru mașina testată la 12.343 de euro, TVA inclus.
 
Test Toyota AYGO x-cite (07)
 
Garanţia oferită de Toyota pentru pentru AYGO este de 3 ani sau 100.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Toyota AYGO reprezintă un excelent automobil pentru oraș, cu un design exterior ce întoarce priviri pe stradă, dar și cu un solid pachet special gândit pentru mediul urban – dimensiuni exterioare mici, spațiu interior suficient, motor fâșneț și manevrabilitate excelentă.
 
Test Toyota AYGO x-cite (10)
 
Așa că un manager de firmă ce dorește o flotă de AYGO pentru angajații săi poate trece peste neajunsurile oferite de schimbătorul buclucaș al cutiei de viteze sau de volumul minuscul al portbagajului. Dacă poate negocia și un preț sub 10.000 de euro atunci totul este perfect...
 
Toyota AYGO x-cite
 
Puncte pozitive:
· Designul “nebun”
· Motorul fâșneț
· Manevrabilitatea în spații mici
· Spaţiul interior și ambianța oferite
 
Puncte negative:
· Schimbătorul care funcționează haotic
· Portbagajul foarte mic
 

Date tehnice Toyota AYGO 1.0 VVT-i

Motor: Benzină 1.0 VVT-i, 3 clilindri în linie
Cilindree: 998 cmc
Putere: 69 CP, la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 95 Nm, la 4.300 rpm
0-100 km/h: 14.2 s
Viteză maximă: 160 km/h
Volum portbagaj: 168 litri
Preţ model testat: 12.343 euro, TVA inclus

 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

6

Interior: 

7

Motorizare: 

6

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

4
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat reprezentanței Toyota Ploieşti - Tel: 0744.694.170 , 0244.544.745 .
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: