Știri

Ora de istorie - 25 de ani de la lansarea "legendei" Volvo 850

Fotocredit: 

Volvo
Volvo 850 GLT
Volvo aniversează pe 11 iunie 25 de ani de la lansarea legendarului Volvo 850, unul dintre cele mai cunoscute modele produse vreodată de suedezi.
 
Proiectul ce a dus la lansarea lui 850 a fost început însă în anul 1978, sub numele de cod Galaxy, nume ce evocă hotărârea Volvo de ieși din tiparele standard ale vremurilor și de a "avea drept țintă stelele". Rezultatele palpabile ale proiectului au fost două modele de serie - 400, creat de o divizie Volvo cu sediul în Olanda, respectiv 850, creat în Suedia.
 
Astfel, anul 1991 aducea premiera mondială a noului Volvo 850, model ce se năștea în urma uneia dintre cele mai mari investiții văzute de Suedia până la momentul respectiv și care diferea fundamental de tot ceea ce produsese Volvo în trecut. Cu un design extrem de modern pentru începutul anilor '90, Volvo 850 oferea tracțiune față, un motor în cinci cilindri montat transversal, dar și o plăcere a condusului dusă la un alt nivel.
 
Premiera lui Volvo 850 aducea și nenumărate inovații inedite pentru lumea auto, suedezii prezentând mașina sub sloganul "O mașină dinamică, cu cinci premiere mondiale". Astfel, noul 850 venea cu motorul în cinci cilindri amplasat transversal, cu o nouă suspensie spate, cu sistemul de protecție în cazul impactului lateral - SIPS, dar și cu centurile de siguranță față auto-ajustabile.
 
Primul model de serie era 850 GLT, motorul său aspirat producând 170 de CP, anul 1993 aducând și versiunea de caroserie break, ușor reconoscibilă prin spatele său abrupt și stopurile ce se întindeau pe toată înălțimea montanților D.
 
Ulterior au fost introduse în gama Volvo 850 și alte versiuni de motorizare, unul dintre cele mai atrăgătore modele fiind ediția limitată T-5R, care a fost inițial programată să fie produsă în doar 2.500 de exemplare. Vopsit în galben, Volvo 850 T-5R era propulsat de un motor turbo ce producea 240 de CP și 330 de Nm cuplu maxim, fiind "sold out" în doar două săptămâni de la lansare. drept pentru care a urmat o ediție specială vopsită în negru, limitată tot la 2.500 d eunități și care s-a vândut la fel de repede în totalitate.
 
În 1994 Volvo intra cu 850-ul său break în competițiile din motorsport, aliniind la startul sezonului din Campionatul Britanic de Turisme (BTCC) două mașini, pilotate de legendarii Rickard Rydell și Jan Lammers. Un an mai târziu caroseria break era înlocuită cu cea sedan, din cauza regulamentelor nou introduse ce interziceau utilizarea mașinilor break în BTCC.
 
Anul 1995 a însemna o altă premieră notabilă pentru 850, acesta devenind primul automobil din lume dotat cu airbaguri laterale. Lunga listă de dotări de siguranță făcea din Volvo 850 una dintre cele mai sigure mașini la ora respectivă.
 
1996 a reprezentat ultimul an în care s-a mai produs 850, Volvo introducând în gamă și versiunea cu tracțiune integrală AWD. Sistemul 4x4 era unul de tip permanent și este considerat "părintele" sistemelor de tracțiune integrală introduse ulterior pe noile SUV-uri Volvo din familia XC.
 
Urmașele lui Volvo 850 au primit, în anul 1997, indicativul S70, respectiv V70, însă numele 850 va rămâne pentru totdeauna întipărit în memoria fanilor Volvo și nu numai. Un total de 1.360.522 de mașini derivate din 850 au fost produse începând cu anul 1991.

Categorie: 

 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: