Teste

Test Drive BMW 118d xDrive

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
În segmentul premium al clasei compacte lupta se dă de ani de zile între BMW Seria 1, Audi A3 şi Mercedes-Benz A-Class. Volvo încearcă să strice socotelile celor trei mari „grei” cu al său V40, dar încă nu a ajuns la nivelul acestora.
 
După ce în vară am testat Mercedes-Benz A-Class a venit acum rândul BMW să ne arate de ce este în stare – „maşina de sacrificiu” fiind un 118d xDrive echipat suplimentar cu pachetul M Sport. Cum se traduce BMW 118d xDrive în date tehnice? Tracţiune integrală, un motor de 2.0 litri diesel TwinPower Turbo care produce 143 de CP şi 320 Nm cuplu maxim, acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 8.9 secunde şi 210 km/h viteză maximă.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 01
 
Zilele alocate testului au fost marcate de un Cod Galben anunţat de meteorologi pentru ploi, lapoviţă şi chiar ninsoare, aşa că traseul pe care ni l-am imaginat pentru a vedea ce poate un BMW cu xDrive a inclus obligatoriu şosele de munte. Am plecat din Bucureşti spre Braşov prin Cheia, urmând a ne întoarce pe Valea Prahovei.
 
1. Prezentare generală
 
BMW Seria 1 a debutat în anul 2004 cu generația E87 şi s-a dorit a fi un hatchback cu nuanțe premium şi tracţiune spate, fiind în acelaşi timp si cel mai accesibil model din portofoliul bavarezilor.
 
A doua generaţie a fost lansată pe piață acum doi ani, modelul fiind dezvăluit publicului larg cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 2011. A constituit o evoluție evidentă, în primul rând în materie de tehnologii utilizate - toate propulsoarele poartă semnătura TwinPower Turbo, introducerea cutiei automate cu opt trepte Steptronic, EfficientDynamics în standard pe toate variantele Seria 1. A doua şi în acelaşi timp actuala generaţie BMW Seria 1 se pare că va fi şi ultima care va beneficia de tracţiune spate, viitoarea generaţie urmând a fi construită pe noua platformă UKL1, ce stă la baza noilor MINI şi BMW Seria 2 Active Tourer, puterea motorului fiind furnizată către puntea faţă. De aceeaşi platformă vor avea parte şi viitoarele modele X1 şi X2.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 02
 
Designul noii generaţii a avut şi el parte de un salt calitativ important, noul BMW Seria 1 aliniindu-se estetic celorlalte modele din oferta BMW. A rezultat astfel un automobil cu proporţii ce dau impresia de masivitate, mai ales în partea frontală. Grila radiatorului şi blocurile optice sunt parca puţin cam mari pentru dimensiunile unei compacte, am spune noi. Linia laterală şi partea din spate sunt însă perfect desenate şi imprimă maşinii un dinamism accentuat.
 
Noua platformă a oferit și o creștere semnificativă în materie de dimensiuni: 8.5 cm câștigați în lungime față de modelul anterior, iar ampatamentul a crescut cu aproximativ 3 cm până la 2.69 metri. Practic, BMW Seria 1 în cinci uşi are o lungime totală de 4.324 metri, fiind cu 32 mm mai lung decât Mercedes-Benz A-Class şi cu 14 mm mai mare decât Audi A3 Sportback. Dacă vorbim de ampatament, BMW Seria 1 se află pe locul doi, cu 2.690 mm, fiind devansat de A-Class (2.699 mm). A3 Sportback are un ampatament de 2.636 mm.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 03
 
În ceea ce privește motorizările, BMW oferă o gamă largă de propulsoare şi versiuni de putere:
 
· Cinci motoare diesel: 114d (1.6 litri, 95 CP, 235 Nm), 116d EfficientDynamics (1.6 litri, 116 CP, 260 Nm),  116d (2.0 litri, 116 CP, 300 Nm), 118d (2.0 litri, 143 CP, 320 Nm), 120d (2.0 litri, 184 CP, 380 Nm), 125d (2.0 litri, 218 CP, 450 Nm).
· Cinci motoare pe benzină: 114i (1.6 litri, 102 CP, 180 Nm), 116i (1.6 litri, 136 CP, 220 Nm), 118i (1.6 litri, 170 CP, 250 Nm), 125i (2.0 litri, 218 CP, 310 Nm), M135i (3.0 litri, 320 CP, 450 Nm)
 
Sistemul xDrive poate fi configurat pe Seria 1 doar alături de versiunile 118d, 120d sau M135i.
 
Prețurile de pornire pentru țara noastră fără nici un discount promoțional încep de la 23.684 euro pentru versiunea 114i și 25.048 euro pentru 114d.
 
2. Comportament rutier
 
După cum spuneam mai sus, maşina din test a fost un 118d xDrive, propulsat de un motor turbo-diesel de 2.0 litri ce dispune de 143 cai putere și un cuplu maxim de 320 Nm, disponibil între 1.750 şi 2.500 rpm. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu şase rapoarte, fiind imposibil de configurat un Seria 1 cu xDrive şi cutie automată Steptronic în acelaşi timp. Excepţia o face M135i, care se poate comanda şi în versiunea cu Steptronic Sport în standard.
 
Motorul ne-a dat constant senzația că este perfect echilibrat pentru caroseria lui 118d, reprezentând compromisul perfect între performanțe și consum de combustibil. Nu acelaşi lucru îl putem spune despre cutia de viteze, care este extraordinară atunci când vorbim de schimbarea rapidă a treptelor dar care dezamăgeşte atunci când vrei să cuplezi în marșarier – îţi trebuie multă forţă în braţ ca să convingi schimbătorul să facă acest lucru, fapt ce devine extrem de enervant mai ales în oraş.  O altă bilă neagră vine de la vibraţia anormală a schimbătorului de viteze, indiferent în ce treaptă de viteze se află cutia.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 04
 
Dacă tot am vorbit de oraş, nu recomandăm nici motorizarea diesel, nici cutia manuală dacă vreţi să folosiţi maşina cu preponderenţă în mediul urban. Maşina te chinuie destul de mult în treptele I şi II de viteză, iar consumul de combustibil este direct proporţional cu nivelul aglomeraţiei. Am avut parte de o seară şi de o dimineaţă în minunatul trafic din Bucureşti şi consumul s-a învârtit undeva în jurul valorii de 10 litri la suta de kilometri.
 
Lucrurile se schimbă radical atunci când ieşi din oraş, kilometri acumulaţi la volanul lui 118d demonstrându-ţi de ce BMW este lăudat de toată lumea pentru comportamentul rutier. Pachetul interior M Sport sporeşte senzaţia de dinamism, poziţia foarte joasă de condus, scaunele perfect mulate pe corp, cu multiple posibilităţi de reglaj precum şi volanul cu noul design M făcându-te să-ţi doreşti să nu te mai dai jos din maşină. Propulsorul te ajută în orice situaţie, făcând din 118d o maşină foarte agilă, mai ales atunci când te afli în plaja de turaţie corespunzătoare cuplului maxim.
 
BMW oferă şoferului patru moduri de condus – Eco Pro, Comfort, Sport şi Sport +. Primul pune accentul pe eficientizarea tuturor sistemelor de pe maşină care consumă energie pentru obţinerea unui consum de combustibil cât mai mic. În funcţie de stilul de condus îţi este afişată pe display distanţa pe care ai câştigat-o ca şi autonomie. Modul Comfort este recomandat utilizării cotidiene, în timp ce pe Sport şi Sport + diferenţele de comportament rutier sunt evidente, maşina răspunzând mult mai bine la accelerare, suspensia fiind setată pentru maximum de eficienţă în viraje.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 05
 
Traseul parcurs a însumat aproximativ 500 de kilometri, cu plecare din București spre Brașov,  trecere prin Cheia și întoarcere pe Valea Prahovei. Practic am oscilat condusul extern la viteze medii constante de 80-90 km/h cu serii de drumuri virajate abordate rapid.  Important ar mai fi de precizat carosabilul în permanență umed și mereu prezentele aglomeraţii cauzate de camioanele de pe DN1B. Astfel, am avut parte de depășiri în forță, condus bară la bară sau staționări la semafoare provizorii.
 
În aceste condiții, am reușit să ne acomodăm rapid cu mașina și să observăm cu atenție avantajele sistemului xDrive. Trebuie să recunoaştem că la începutul testului eram reținuţi în ceea ce privește decizia configurării unui BMW Seria 1 cu un sistem de tracțiune integrală, însă la finalul testului am realizat că eficacitatea acestui sistem este deplină, iar în condiții în care avem parte de zăpadă, polei sau chiar ploaie abundentă modelul se comportă exemplar.
 
Stabilitatea a fost „din altă lume”, mașina având un caracter neutru, fără urme sesizabile de sub sau supravirare. Suspensiile te fac să simţi mereu neregularităţile din asfalt, dar nu într-un mod brutal. După câteva sute de kilometri parcurşi cobori din maşină fără dureri de spate.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 06
 
Concluzia noastră este că BMW Seria 1 este de departe campionul în materie de ţinută de drum, mai ales dacă este echipat cu xDrive. Concurenţa poate veni doar din partea lui Audi A3 quattro oferit în compania motorului 2.0 TDI de 150 CP.
Consumul mediu de combustibil arăta la final 5.9 l/100km, o valoare decentă în condiţiile de trafic şi de vreme, maşina nefiind condusă nicio clipă „la consum”.
 
3. Confort interior
 
Interiorul este unul tipic BMW, spaţiul oferit pasagerilor crescând odată cu lansarea noii generaţii. Asemănările cu interioarele celorlalte serii de la BMW se văd imediat, la acest capitol BMW mergând prea mult, spunem noi, pe linia conservatorismului. Parcă ar fi nevoie de unele elemente mai luminoase, mai tinereşti care să destindă atmosfera. A-Class şi A3 au reuşit lucrul acesta cu actualele generaţii.
 
Calitatea materialelor este însă la cele mai înalte cote, arătându-ne că ne aflăm într-un BMW.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 06
 
Şoferul şi pasagerul sunt însă răsfăţaţi de scaunele din pachetul M Sport care beneficiază de o mulţime de reglaje şi sunt îmbrăcate cu o combinaţie de tapiţerie din stofă tip Hexagon şi Alcantara. Tot pachetul M Sport include un volan M multifuncţional îmbrăcat în piele, plafon interior negru precum şi inserţii de aluminiu pe bord şi mânerele uşilor. Trimurile de pe bord sunt mărginite în partea inferioară de tuşe albastru Estoril, specifice nuanţelor BMW M. Logo-ul M este prezent atât pe volan cât şi pe schimbătorul de viteze.
 
În spate este loc suficient pentru două persoane, cea de-a treia putând să stea cu greu pe mijlocul banchetei, în principal din cauza tunelului median ocupat de sistemul de tracţiune integrală xDrive.
 
Pe feţele uşilor se regăsesc spaţii pentru depozitarea unor sticle de 0.5 litri, în timp ce consola centrală adăposteşte unele de mai mici dimensiuni, în care se pot „arunca” diverse marunţişuri. De menţionat că BMW a gândit un loc special pentru aşezarea cheii maşinii, pornirea motorului fiind făcută prin intermediul unui buton START/STOP. În cotieră regăsim un spaţiu special pentru telefon, precum şi o mufă USB.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 07
 
Seria 1 se poate lăuda cu un portbagaj de 360 litri. Comparativ, Mercedes-Benz A-Class are un portbagaj de 341 litri, Audi ieşind pe primul loc la acest capitol, cu 380 de litri volum al portbagajului. Diferențele în materie de dimensiuni sunt minore, însă se observă accentul pus de BMW pentru ca cel mai mic model oferit de bavarezi să satisfacă cu bine cerințele de ordin practic.
 
Am găsit foarte interesantă modularitatea banchetei spate care poate fi rabatată în sistem 40-20-40 și care oferă în același timp o cotieră rabatabilă prin care pot trece la nevoie o pereche de schiuri sau un set de crose de golf. Pasionații acestor sporturi cu siguranță vor aprecia acest aspect.
 
Sistemul de infotainment este controlat prin intermediul iDrive, deja celebrul joystick rotativ aflat pe consola centrală în dreapta schimbătorului de viteze. Totul se modifică şi se setează cu uşurinţă, ecranul central din partea superioară a planşei de bord oferind informaţii detaliate, fie că vorbim de multimedia, telefon sau sistemul de navigaţie. Sistemul de sunet este unul peste medie, lucru datorat în mare măsură şi difuzoarelor HiFi, prezente pe maşină ca şi dotare opţională.
 
La capitolul siguranţă BMW Seria 1 a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețul de pornire pentru BMW 118d xDrive este de 30.380 de euro, TVA inclus. Diferenţa suplimentară doar pentru sistemul xDrive este de 2.046 de euro.
 
Comparativ, dacă stăm să analizăm oferta concurenţei la un nivel aproximativ de putere a motorului, Audi oferă A3 2.0 TDI quattro (150 CP) cu un preţ de pornire de 30.120 euro, TVA inclus, în timp ce de la Mercedes-Benz se poate comanda A 200 CDI 4M (136 CP, doar cu o cutie automată 7G-DCT), care costă 34.658 de euro, TVA inclus.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 08
 
La modelul din test se adăgau două pachete opţionale, M Sport (3.334 euro, TVA inclus) şi Advantage Plus (2.790 euro, TVA inclus). Acestea includ o serie impresionantă de dotări:
 
M Sport:
 
· Tapiţerie în combinaţie stofă Hexagon/Alcantara
· Scaune faţă Sport
· Volan M îmbrăcat în piele
· Capitonaj plafon BMW Individual Antracit
· Ornamente interioare aluminium hexagon
· Finisaje albastru mat Estoril
· Jante de aliaj pe 17 inch M-Star spoke
· Ornamente BMW Individual Shadow Line
· Pachet M Aerodinamic
 
Advantage Plus:
 
· Aer condiţionat automat
· Banchetă spate rabatabilă
· Cotieră faţă culisantă
· Faruri de ceaţă
· Faruri cu xenon şi sistem de spălare
· Senzori de parcare faţă/spate
· Senzor de ploaie şi control automat al farurilor
· Volan multifuncţional
 
La aceste pachete se adăugă vopseaua metalizată (688 euro), Servotronic (104 euro), alarmă (500 euro), oglindă heliomată (177 euro), scaune încălzite şofer/pasager (344 euro), asistent pentru faza lungă (156 euro), difuzoare HiFi (302 euro), sistem de navigaţie Business (1.657 euro), hands-free Bluetooth (521 euro) şi prize de alimentare suplimentare pt 12V (10 euro)
 
În acest fel preţul maşinii de test ajungea la valoarea de 40.963 euro, TVA inclus.
 
Gratuit BMW oferă pachetul de întreţinere BMW Basic Service Inclusive 5 ani/ 100.000 de km, care include schimbarea uleiului de motor, inclusiv a filtrului, service / înlocuirea filtrului de aer, a microfiltrului, a bujiilor şi a lichidului de frână, verificarea şi revizia standard a vehiculului în conformitate cu manualul de service BMW.
 
5. Concluzii
 
Prin noul Seria 1, firma cu sediul în Munchen a reuşit să corecteze în mare măsură toate neajunsurile primei generaţii, oferind clienţilor săi exact ceea ce se aşteaptă atunci când îşi doresc un BMW – calitate ireproşabilă şi comportament rutier la cele mai înalte cote.
 
BMW 118d xDrive ne-a demonstrat fără doar şi poate că Seria 1 nu este nicidecum „copilul sărac” din portofoliul BMW, fiind totodată pe primul loc în comparaţia cu rivalii Mercedes-Benz A-Class şi Audi A3 atunci când vine vorba de comportament rutier.
 
Test Drive BMW 188d xDrive - 09
 
Am identificat la BMW 118d xDrive:
 
Puncte pozitive:
· Comportamentul rutier şi dinamica extraordinare
· Calitatea materialelor
· Posibilităţile de configurare practic nelimitate
 
Puncte negative:
· Imposibilitatea alegerii xDrive + Steptronic
· Vibraţiile induse în schimbătorul cutiei manuale
· Prețurile ridicate pentru dotările opționale
 


Date tehnice BMW 118d xDrive
 
Motor: diesel TwinPower Turbo
Cilindree: 1.995 cmc
Putere: 143 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 320 Nm între 1.750-2.500 rpm
0-100 km/h: 8.9 s
Viteză maximă: 210 km/h
Volum portbagaj: 380 litri
Greutate: 1.490 kg
Preţ de pornire în România: 30.380 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 40.963 euro, TVA inclus


 

 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

8

Motorizare: 

8

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: