Fotocredit:
Auto-TestDrive
Familia noii generații Renault Megane este, din vara lui 2016, una completă – constructorul francez mărind oferta în segmentul mașinilor compacte cu versiunile de caroserie Sedan și Estate.
După ce în vara anului trecut v-am vorbit despre noul Megane hatchback, motorizat de cel mai puternic diesel ce poate fi configurat, a venit vremea să testăm versiunea Estate a compactei franceze, în versiunea 1.6 dCi 130 CP, cutie de viteze manuală și nivel de echipare Intens.
1. Prezentare generală
Cea de-a patra generație Renault Megane era dezvăluită în toamna anului 2015, la fix 20 de ani distanță de când noua denumire își făcea loc în nomenclatorul constructorului francez. Primăvara anului trecut prilejuia însă dezvăluirea versiunii de caroserie Megane Estate, dedicată familiștilor sau celor ce au nevoie de ceva mai mult spațiu pentru bagaje sau caută posibilități mai ample de configurare a interiorului.
Preluând toate elementele de design și tehnologiile de la versiunea hatchback și cu un plus de aproape 100 de litri atunci când vine vorba de spațiul oferit de portbagaj, Megane Estate are la prima vedere cam toate atu-urile pentru a convinge clienții interesați de o compactă break.
Oferta de motorizări pentru noul Renault Megane Estate copiază fidel în România configuratorul versiunii hatchback, lipsind însă posibilitatea alegerii variantei GT. Astfel, clienții pot alege între variantele 1.6 Sce 115 CP, 1.2 TCe 130 CP, 1.5 dCi 90 CP, 1.5 dCi 110 CP și 1.6 dCi 130 CP, toate cuplate în standard la o cutie de viteze manuală. Opțional, dCi-ul de 110 CP poate fi configurat alături de o cutie automată EDC, cu șase rapoarte.
Megane Estate poate fi ales într-unul dintre cele trei niveluri de echipare consacrate de Renault – Life, Zen și Intens, prețul de start în România fiind de 15.500 de euro, TVA inclus, pentru versiunea 1.6 SCe 115 Life.
Mașina testată de noi, motorizată 1.6 dCi 130 și pe nivel de echipare Intens, are un preț de start de 21.100 de euro, TVA inclus, dotările suplimentare adăugate ducând prețul său final la 23.950 de euro.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor
Montat sub capota variantei Estate, propulsorul 1.6 dCi 130 permite o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 10.6 secunde și atingerea unei viteze maxime de 198 de km/h. Dacă viteza maximă este aceeași ca în cazul versiunii hatchback, sprintul 0-100km/h se face cu șase zecimi de secundă mai lent, “grație” celor aproape 80 de kg adăugate de caroseria modificată.
Realitatea însă îți dezvăluie același propulsor vioi, extrem de rafinat și capabil să rezolve fără probleme cam orice situație ce impune apăsarea hotărâtă a pedalei de accelerație. Evident că selectarea modului Sport din meniul MULTI-SENSE va oferi cele mai bune prestații dinamice legate de reprizele de accelerație, în timp ce modul Eco va “adormi” pe măsură propulsorul, prioritatea fiind un consum cât mai scăzut.
Ca și în cazul hatchback-ului, motorul își arată însă limitele la viteze ce sar de limita legală de rulare pe autostradă.
Transmisie
Am regăsit pe Megane Estate aceeași cutie de viteze manuală cu șase trepte, cu o timonerie extrem de exactă. Schimbătorul se manevrează ușor și precis, iar rapoartele din cutie sunt gândite întocmai pentru a echilibra raportul performanțe/consum. Asftel, primele patru trepte sunt mai scurte, nu de puține ori la rularea în oraș aprinzându-se indicatorul luminos ce-ți recomandă să retrogradezi o treaptă în cutie. Treptele a cincea și a șasea sunt evident dedicate rulării la viteze mari.
Sistem de frânare
Renault Megane Estate este o mașină extrem de sigură pe ea la frânare, știind să reacționeze întocmai după modul în care șoferul apasă pedala. Masa ceva mai mare a mașinii nu se resimte aproape deloc în ecuația de la acest capitol.
Mașina de test era echipată cu jante din aliaj pe 17 inch, încălțate cu un set de anvelope de iarnă Hankook Winter iCept Evo2. Anvelopele produse de sud-coreeni s-au dovedit silențioase pe asfaltul uscat sau umed, oferă bune performanțe de frânare și se descurcă onorabil pe zăpadă. Probleme apar însă pe zăpada bătătorită sau puțin înghețată, atunci când trebuie să ai grijă cu dozarea pedalei de ambreiaj la plecările de pe loc sau la manevrele ceva mai bruște din volan.
Consum
Consumul oficial declarat de Renault în cazul versiunii Megane Estate dCi 130 indică valorile 4.7 l/100km în mediul urban, 3.6 l/100km în regim extraurban și 4.0 în regim mixt.
Ne-am petrecut mare parte din timpul dedicat testul conducând mașina în București, consumul final oprindu-se la 6.6 l/100km. Chiar dacă este departe de valoarea oficială, consumul afișat nu este nici pe departe unul foarte mare, dată fiind aglomerația incredibilă din timpul celei mai recente reprize de ninsoare abătute asupra Capitalei. La obținerea sa au contribuit în mare măsură utilizarea modului Eco, dar și sistemul Stop/Start.
Scurtele călătorii în mediul extraurban făceau ca valoarea afișată de computerul de bord să scadă rapid sub 5.0 l/100km, fapt ce ne face să credem cu tărie că un Megane Estate dCi 130 va trece foarte rar pe la benzinărie în călătoriile lungi, de vacanță.
Comportament rutier
Megane Estate utilizează același tren de rulare ca și “fratele” hatchback, oferind un comportament rutier extrem de echilibrat. În ciuda faptului că mașina nu beneficiază de o suspensie spate independentă și nici de spectaculosul sistem 4CONTROL, breakul francez împacă fără probleme stabilitatea bună pe viraje cu un confort deosebit oferit pasagerilor, rare fiind momentele în care un șofat normal poate duce la situații limită.
Suspensiile preiau cu succes toate șocurile generate de trecerea peste obstacole sau denivelări în asfalt, cei aflați în mașină nefiind deranjați în mod semnificativ, nici acustic și nici fizic.
Comportament în mediul urban
Față de hatchback, Megane Estate este cu aproape 27 de cm mai lung, iar acest lucru se vede în traficul urban. Chiar dacă din postura șoferului nu prea simți că ai căra în spate un break, recomandăm mult mai multă atenție la manevrele delicate și în spacial la cele de parcare. Sistemele ce facilitează aceste manevre simplifică însă serios misiunea celui aflat la volan, mașina putând fi configurată cu senzori de parcare față/spate, cameră pentru marșarier și chiar cu un sistem automat pentru parcările laterale. L-am testat cu succes în câteva situații și s-a achitat de sarcini exact cum a fost proiectat de inginerii Renault.
Poziția la volan și vizibilitatea
După cum spuneam mai sus, poziția la volan nu diferă cu nimic de cea dintr-un Megane hatchback. Șoferul are la îndemână toate comenzile uzuale și îți poate găsi fără probleme postura ideală grație reglajelor scaunului și ale volanului. Vizibilitatea prin lunetă însă este slabă, la mersul cu spatele oglinzile laterale sau camera dedicată fiind fărăr doar și poate “uneltele” pe care te poți bizui.
Montanții parbrizului nu pun mari probleme de vizibilitate însă, șoferul fiind tot timpul conectat la ceea ce se întâmplă în preajma mașinii. Dacă luăm în calcul și sistemul pentru monitorizarea unghiului mort, nu putem să nu apreciem oferta lui Megane Estate la acest capitol.
Un plus notabil este adus de farurile full LED PURE VISION, care transformă călătoriile pe timpul nopții dintr-o misiune periculoasă într-un lucru aproape la fel de confortabil ca rularea pe timpul zilei. Completarea adusă de semnăturile LED produse de luminile de zi și de stopuri fac din Megane Estate o prezență imposibil de ignorat pe șosea.
3. Confort interior și siguranță
Am lăudat interiorul noului Megane la vremea testului cu varianta hatchback, iar Megane Estate nu avea cum să dezamăgească. Oferă aceeași ergonomie exemplară grație noii planșe de bord ce se continuă între scaune cu o consolă centrală de mari dimensiuni și care adăpostește comenzile uzuale pentru sistemul MULTI-SENSE, tempomat și frâna de mână electrică. La rândul său, volanul găzduiește butoanele de comandă pentru funcțiile media sau pentru controlul tempomatului adaptiv și al informațiilor generate de computerul de bord.
Ecranul sistemului de multimedia intermediază cu succes modificările funcțiilor mașinii, meniurile și organizarea grafică a acestora fiind ușor de înțeles și de folosit. Criticăm din nou suprafața tacticlă din dreapta ecranului, butoanele găzduite fiind ceva mai greu de acționat prin atingere, acest lucru generând și inevitabile urme inestetice.
Materiale și calitatea asamblării
Noua generație Renault Megane a făcut un salt enrm la acest capitol, majoritatea materialelor de la bordul versiunii Estate fiind de o calitate extrem de bună. Ai parte așadar de suprafețe moi pe planșa de bord și pe fețele de uși, asamblate fărăr cusur alături de restul plasticelor ceva mai dure din zonele inferioare. Scaunele sunt îmbrăcate în standard, pe nivelul de echipare Intens, într-o combinație de piele și velur, material extrem de prietenos la atingere și care creează o senzație sporită de confort.
Spațiu interior
Ca și hatchback-ul, Megane Estate oferă spațiu suficient pentru șofer și alți trei pasageri. Scaunele față foarte bine profilate nu te fac să resimți oboseală pe timpul călătoriilor lungi, în timp ce bancheta spate plusează prin profilul ce avantajează pasagerii din laterale. Un al treilea pasager poate călători în condiții de minimă decență, așezat în centrul banchetei.
Versiunea Estate vine însă cu avantajul portbagajului mai încăpător (521 de litri), care chiar dacă nu poate fi catalogat drept un reper în clasa sa, oferă suficient de mult spațiu pentru bagaje. Un sistem inteligent botezat de Renault Easy Folding facilitează rabatarea rapidă a banchetei spate, lucru ce creează un volum de încărcare simțitor mai mare.
Și asta nu este tot, la nevoie scaunul pasagerului față putând fi rabatat spre înainte pentru încărcarea la bord a unor obiecte extrem de lungi. Atenție însă la protejarea acestora, pentru a nu deteriora suprafețele planșei de bord sau fețele de uși.
Antifonare
Megane Estate dCi 130 este unul dintre cele mai bine antifonate modele compacte diesel pe care le-am condus, confortul oferit la acest capitol fiind fără doar și poate de apreciat. Zgomotul motorului nu se face simțit decât la rece și în momentele în care turația lui sare de 2.500-3.000 rpm, sunetele venite de la anvelope sunt ca și inexistente, iar zgomotele generate de vânt sunt unele minore la viteze cuprinse între 100 și 120 de km/h.
Infotainment
În standard Renault oferă pe nivelul Intens un sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch, opțional putând fi configurat sistemul multimedia R-LINK 2 cu ecran de 8.7 inch, navigație și sistem audio Bose. Acesta oferă cam tot ce și-ar dori un împătimit în materie, de la conexiuni USB, Bluetooth și pentru internet și până la funcții de confort “împachetate” sub umbrela suitei MULTI-SENSE.
Cele cinci moduri personalizabile de rulare – Eco, Neutral, Comfort, Sport și Perso – facilitează nu numai setarea caracteristicilor dinamice ale mașinii, dar și alegerea preferințelor în materie de lumină ambientală, grafică pentru ceasurile de bord sau, atunci când este prezentă, pentru funcția de masaj în scaun.
R-LINK are însă momente în care “îngheață” la nivel de interfață, oferind întârzieri oarecum neplăcute la utilizare.
Sistemul audio Bose nu impresionează în mod deosebit, subwooferul montat sub podeaua portbagajului generând în cazul versiunii Estate și o gamă de frecvențe joase nu foarte plăcute urechii.
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
Noul Renault Megane oferă o sumedenie de sisteme de acest tip, printre cele mai utile și direct responsabile de siguranța și confortul șoferului fiind sistemul de avertizare asupra distanței ce te desparte de mașina din față (tehnologie ce afișează extrem de intuitiv regula celor 2 secunde și care poate frâna automat în momentele de neatenție a șoferului), tempomatul adaptiv (capabil să mențină automat viteza, dar și distanța față de mașina din față) sau sistemul de monitorizare a unghiului mort, ce te scapă de multe neplăceri la schimbarea benzii de circulație. Dacă tot a venit vorba de această manevră, Megane Estate te poate avertiza și atunci când mașina părăsește banda fără ca șoferul să fi semnalizat în prealabil.
Pe lista sistemelor de asistență întră și tehnologia recunoașterii semnelor de circulație.
Euro NCAP
Euro NCAP nu a testat varianta de caroserie Estate a lui Megane, însă cele cinci stele obținute de hatchback nu ar avea cum să nu fie acordate și breakului construit de Renault.
4. Buget/Prețuri
Noul Renault Megane Estate are un preț de start de 15.500 de euro, TVA inclus, în schimbul acestei sume urmând a primi varianta 1.6 SCe 115 CP și nivel de echipare de bază – Life. Lista de dotări standard cuprinde, printre altele, ABS și ESP, șase airbaguri, aer condiționat manual, geamuri electrice față, lumini de zi cu LED, tempomat, dar și un radio cu USB, Bluetooth și patru difuzoare.
Modelul testat de noi – Megane Estate dCi 130 Intens, scoate din buzunarul celor interesați minimum 21.100 de euro, iar dotările opționale bifate în configurator duc prețul său la 23.950 de euro. Dintre acestea, sistemul de infotainment R-LINK 2 cu ecrand e 8.7 inch costă 900 de euro, iar jantele din aliaj pe 17 inch și vopseaua metalizată câte 390 de euro fiecare.
Pentru comparație, noul Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi 136 CP Dynamic costă 21.470 de euro, iar noul Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150 CP Highline facelift are un preț de start de 23.213 euro.
Renault Megane Estate beneficiază în România de o garanție de 3 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Noua generație Megane ne-a convins încă din testele de anul trecut de calitățile sale incontestabile. Este mai frumoasă ca niciodată, oferă un interior confortabil și primitor, fiind totodată o alternativă demnă de luat în seamă din punct de vedere financiar.
Megane Estate punctează cu succes la capitolele unde ai avea cele mai mari așteptări din partea unui break – volumul portbagajului și posibilitățile de organizare a spațiului interior, dar și la capitolul “impresie artistică”, fiind poate cel mai frumos model din segmentul său.
Renault Megane Estate dCi 130 Intens
Puncte pozitive:
· Motorul rafinat și suficient de potent
· Consumul mic
· Cutia de viteze exactă
· Antifonarea excelentă
· Modalitățile de organizare a spațiului interior
· Designul elegant
Puncte negative:
· Vizibilitatea prin lunetă
· Micile sincope oferite de răspunsul R-LINK 2
Date tehnice Renault Megane Estate dCi 130 Intens
Motor: diesel, patru cilindri, 1.6 litri dCi EURO 6
Cilindree: 1.598 cmc
Putere: 130 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 320 Nm, de la 1.750 rpm
0-100 km/h: 10.6 s
Viteză maximă: 198 km/h
Volum portbagaj: 521 litri
Greutate (fără șofer): 1.384 kg
Preţ de pornire în România: 20.100 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 23.950 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: