Fotocredit:
Auto-TestDrive
Segmentul mașinilor din clasa compactă este unul dintre cele mai importante din piața europeană, în ultimele două decenii punându-se aici în scenă lupte acerbe pentru supremație. Numele cele mai vehiculate și implicit cele mai vândute – Volkswagen Golf, Ford Focus și Opel Astra.
Lângă ele însă există de ceva mai bine de 20 de ani Renault Megane, model ce a bifat până anul trecut trei generații lansate și peste șase milioane de unități vândute. Anul 2015 a marcat lansarea celei de-a patra generații, revoluționară din foarte multe puncte de vedere, noul model fiind considerat de mulți un “Golf, Focus sau Astra killer”.
Vom vedea dacă este chiar așa în review-ul de mai jos, după un test de trei zile cu noul Renault Megane, în versiunea 1.6 dCi 130 CP și nivel de echipare INTENS.
1. Prezentare generală
Prezentat în toamna anului trecut cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt, noul Megane a uimit prin designul său schimbat radical, legăturile cu generația precedentă la acest capitol fiind în totalitate rupte. “Responsabili” pentru noile forme – Laurens van den Acker și echipa sa de design, care au schimbat din temelii în ultimii doi ani portofoliul francezilor.
Farurile cu semnătura inconfundabilă a luminilor de zi cu LED în forma literei C, formele masive generate de liniile laterale sau stopurile ce domină imaginea părții din spate generează imaginea unui Megane cu totul nou, al cărui interior este schimbat și el radical. Ecranul sistemului de infotainment, cu al său layout vertical, vine direct din “universul” noului Espace și nu poate să nu atragă privirile.
În privința motorizărilor, pe piața din România sunt disponibile versiunile SCe 115 , TCe 130, dCi 90, dCi 110, dCi 130 sau TCe 205 EDC, disponibilă exclusiv pe varianta GT. Motoarele sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci (doar Sce 115) sau șase trepte, opțional putând fi aleasă cutia automată EDC pentru motorul 1.5 dCi de 110 CP. Nivelurile de echipare sunt cele consacrate de Renault – LIFE, ZEN și INTENS, la care se adaugă sportivul GT.
Prețul noului Renault Megane începe de la 14.800 de euro, TVA inclus, în versiunea SCe 115 CP, nivel de echipare LIFE.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Motorul de 1.6 litri dCi 130 este cel mai puternic agregat pe motorină ce poate fi configurat sub capota noului Megane, cei 130 CP și cei 320 de Nm cuplu maxim permițând o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 10 secunde, viteza maximă oprindu-se la 198 de km/h.
Pentru comparație, Ford Focus 1.5 TDCi 120 CP face același sprint în 10.5 secunde și poate atinge 193 de km/h viteză maximă, Volkswagen Golf 1.6 TDI 110 CP bifează tot 10.5 secunde pe accelerația de la 0 la 100 de km/h, dar poate atinge 200 de km/h viteză maximă, în timp ce Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC 136 CP accelerează de la 0 la 100 de km/h în 9.6 secunde și atinge 205 km/h viteză maximă. Valorile sunt oarecum similare, dacă ne uităm la puterea motorului de sub capota fiecărui model.
În practică motorul dCi 130 oferă performanțe mai mult decât suficiente montat sub capota lui Megane, oferind accelerații și reprize ce-ți dau senzația unei plăcute rezerve de putere și implicit de siguranță. Plaja de turații corespunzătoare valorii de cuplu maxim, 1.750-3.000 rpm, este suficientă pentru rularea în cele mai multe situații de trafic din România, motorul dCi arătându-și însă limitele la viteze ce depășesc 120-130 de km/h, atunci când începe să se chinuie puțin la apăsarea bruscă a pedalei de accelerație.
De notat ar mai fi rafinamentul extrem de care dă dovadă combinația motor/cutie de viteze/Megane, modelul testat de noi fiind una dintre cele mai silențioase mașini din clasa sa, pe care le-am avut în test. Vibrațiile sunt practic inexistente, iar antifonarea este și ea la un nivel înalt. Dacă vreți ceva mai mult zgomot, se poate selecta din meniul MULTI-SENSE modul Sport, situație în care în boxele mașinii va fi sintetizat sunetul unui motor cu mult mai mulți cai. Faptul că totul este artificial creat nu este deloc pe placul nostru însă.
În privința cutiei de viteze, unitatea manuală cu șase trepte – singura disponibilă dealtfel împreună cu dCi-ul de 130 de CP, este una dintre cele mai eficiente din segment, schimbătorul putându-se manevra extrem de precis și ușor. Rapoartele transmisiei sunt gândite cât se poate de eficient, cu treptele cinci și șase mai lungi, dedicate rulării la viteze mari.
Comportament rutier
Odată cu lansarea noii generații Megane, Renault a făcut mare tam-tam prin introducerea sistemului 4CONTROL, ce permite și virarea ușoară a roților spate, la un unghi dictat de situațiile punctuale în funcție de viteză și de gradul de rotație a volanului. Toată tehnologia permite o manevrabilitate extraordinară, lucru confirmat în practică de testele cu noul Megane GT, care vine în standard cu acest sistem.
Mașina din testul nostru nu avea 4CONTROL, însă setările aproape perfecte ale suspensiei și ale trenului de rulare ne-au făcut să fim extrem de încântați de Megane la acest capitol. Lipsa unei suspensii independente pe spate nu știrbește deloc din calitățile dinamice ale mașinii, stabilitatea pe viraje sau la schimbările de direcție la viteze mari fiind unele dintre cele mai bune în segmentul în care luptă Megane. Șoferul are la dispoziție patru moduri de rulare setate corespunzător denumiriilor – Eco, Comfort, Sport și Neutral, putând personaliza sub umbrela unui al cincilea mod o serie de setări ce țin de comportamentul mașinii. Este practic imposibil să nu-ți găsești modul de rulare perfect pentru drumul pe care-l “ataci” sau pentru starea de spirit de moment.
Trecerile peste denivelări sau peste imperfecțiunile drumurilor nu afectează câtuși de puțin confortul pasagerilor, Renault lucrând intens la acest capitol pentru ridicarea ștachetei față de vechea generație.
Manevrabilitatea în oraș nu pune mari probleme celui ce conduce noul Megane, oglinzile laterale masive, senzorii de parcare sau camera video pentru marșarier fiind arhi-suficiente pentru un șofer cu capabilități normale de orientare în spațiu, chiar dacă luneta minusculă nu oferă un câmp vizual prea larg.
Tot la acest capitol ar putea fi bifată și excelenta poziție la volan a șoferului, scaunul ce poate fi coborât foarte mult și masivitatea consolei centrale aducându-ne aminte într-o oarecare măsură de senzațiile inegalabile pe care le ai atunci când te sui într-un BMW Seria 1.
Sistemele de siguranță și cele ce asistă activ șoferul la drum fac din Megane unul dintre cele mai competitive mașini ale segmentului, francezii dotând compacta lor cu tehnologii ce până acum nu le vedeai decât la mașini din segmentele superioare.
Consum
Renault comunică în fișa tehnică a lui Megane dCi 130 un consum urban de 4.7 l/100km, în timp ce consumul extra-uban anunțat este de doar 3.6 l/100km.
Valorile obținute de noi în condiții de rulare cât se poate de normale pentru drumurile din România au indicat 4.6 l/100km în regim extra-urban și 6.7 l/100km în București, cu mențiunea că intervalele orare de mers în oraș au corespuns unui trafic infernal, cu zeci de opriri și porniri în coloană. Modul Eco și sistemul Stop/Start foarte eficient contribuie real la un consum decent, spunem noi.
3. Confort interior și siguranță
Interiorul lui Megane impresionează la fel de mult ca și exteriorul său, noua planșă de bord organizată la fel ca la noile Kadjar și Talisman fiind extrem de aerisită, organizarea elementelor pe care le găzduiește fiind una exemplară. Ceasurile de bord sunt înlocuite de un sistem “hibrid” asemănător celui oferit de Kadjar și compus dintr-un ecran de mari dimensiuni ce ține locul vitezometrului și turometrului, dar și de două indicatoare clasice pentru nivelul de combustibil și pentru temperatura apei.
Consola centrală este la rândul ei extrem de bine organizată, găzduind comenzile sistemului MULTI-SENSE, cele ale tempomatului, dar și câteva spații de depozitare utile și bine gândite prin amplasare. Cotiera, spre deosebire de Kadjar, este una care glisează înainte/înapoi și care permite găsirea poziției optime pentru cotul șoferului.
Dacă tot am vorbit de MULTI-SENSE, acesta permite o multitudine de setări legate atât de comportamentul dinamic al mașinii, dar și de ambianța de la bord. Se pot alege mai multe teme vizuale pentru ecranul sistemului multimedia dar și pentru ceasurile de bord, completate coloristic de o serie de LED-uri ascunse discret în fețele de uși și pe lateralele consolei centrale. Șoferul dispune și de funcții de masaj în scaun, funcții care din păcate nu sunt disponibile și pentru pasagerul din dreapta sa.
Mașina din test era dotată cu imensul ecran de 8.7 inch, amplasat pe verticală și care găzduiește interfața grafică a sistemului de infotainment R-LINK 2. Organizarea meniurilor este una exemplară, însă viteza de operare lasă în unele momente de dorit. Este oarecum de înțeles lentoarea cu care se deschid unele ecrane grafice, dată fiind complexitatea și imensul volum de informații pe care este capabil să-l managerieze R-LINK. Și dacă sistemul în sine nu poate să nu te impresioneze, nu putem în aceeași măsură să nu criticăm butoanele capacitive amplasate în dreapta ecranului tactil și care se dovedesc foarte greu de folosit în timpul mersului, pe lângă faptul că urmele lăsate de degete în acea zonă nu sunt deloc estetice. Ar fi fost de preferat utilizarea unor butoane fizice, de genul celor ce controlează sistemul de climatizare și care se achită impecabil de sarcini.
Spațiul oferit șoferului și pasagerilor este mai mult decât suficient pentru un hatchback compact, în timp ce volumul portbagajului sare de 400 de litri – 434 mai exact. O valoare ce situează noul Megane în plutonul fruntaș al clasei compacte, din acest punct de vedere. Dacă adăugăm și nenumăratele spații de depozitare din fețele de uși și consola centrală putem trage ușor concluzia ca Megane este un excelent companion de vacanțe pentru o familie cu nu mai mult de patru membri.
În același timp nu poate să nu te surprindă calitatea foarte bună a materialelor folosite în habitaclu, pasul făcut de Renault la acest capitol fiind și el unul uriaș, la fel ca cel făcut atunci când vine vorba de antifonarea interiorului.
Megane a fost mereu un reper în materie de siguranță, prin toate generațiile sale, iar noul model nu putea să facă excepție. Astfel, Euro NCAP i-a acordat cinci stele la testele de impact.
4. Buget/Prețuri
Renault oferă noul Megane dCi 130 numai pe nivelul de echipare INTENS, cel mai bogat din punct de vedere al dotărilor standard. Prețul de bază cerut de francezi pentru această versiune este de 20.400 de euro, TVA inclus.
Cei care aleg o astfel de configurație vor primi o lungă listă de echipamante în standard, printre care se numără farurile full-LED PureVision, sistemul de climatizare automată, scaune îmbrăcate în piele, sistem R-LINK 2 cu ecran tactil de 7 inch, senzori de ploaie și lumină, oglinzi rabatabile electric sau sistemul MULTI-SENSE. Echipamentele opționale duceau însă prețul mașinii de test la 23.990 de euro, TVA inclus.
Dacă stăm să facem o comparație cu cele trei modele amintite mai sus, din rândul concurenței, în nivelurile de echipare superioare, vedem că un Ford Focus 1.5 TDCi 120 CP Titanium costă 19.500 de euro, un Golf 1.6 TDI 110 CP Highline costă 21.109 euro, în timp ce un Opel Astra 1.6 CDTI ECOTEC 136 CP acoate din buzunarul clienților 20.880 de euro, TVA inclus. Prețuri similare așadar, chiar dacă există diferențe de abordare în privința dotărilor pentru fiecare brand în parte.
Renault Megane beneficiază de 3 ani garanție sau 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Chiar dacă a stat mai mereu în spatele tripletei germane Focus/Golf/Astra, Renault nu a dezarmat și ne oferă o a patra generație ce poate fi numită fără a folosi cuvinte gratuite drept revoluționară.
Saltul calitativ evident, ce poate fi simțiti la tot pasul, designul extraordinar și nenumăratele posibilități de configurare atât in punctul de vedere al motorizărilor cât și atunci când vine vorba de dotări fac din noul Megane poate cel mai atractiv model de clasă compactă al momentului, iar prețurile practicate de Renault nu trag deloc în jos speranțele clienților interesați de o nouă achiziție.
Lansarea versiunilor Estate și Sedan (acesta din urmă fiind prezentat chiar astăzi) suplimentează oferta Renault pentru familia Megane, iubitorii mărcii și nu numai având de unde alege mașina potrivită nevoilor sau gusturilor fiecăruia.
Pentru toate acestea considerăm noul Renault Megane o mașină demnă să primească maximul de puncte din sistemul de notare Auto-TestDrive.
Renault Megane dCi 130 INTENS
Puncte pozitive:
· Motorul 1.6 dCi 130 extrem de rafinat și suficient de puternic
· Cutia manuală excelentă
· Consumul mic de combustibil
· Confortul de rulare
· Antifonarea habitaclului
· Lunga listă de dotări standard
· Tehnologiile oferite
Puncte negative:
· Vizibila plafonare a motorului la peste 3.000 rpm
· Lentoarea de care dă dovadă sistemul R-LINK în unele momente
· Vizibilitatea slabă prin lunetă
Date tehnice Renault Megane dCi 130 INTENS
Motor: diesel, patru cilindri, 1.6 litri dCi EURO 6
Cilindree: 1.598 cmc
Putere: 130 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 320 Nm, de la 1.750 rpm
0-100 km/h: 10.0 s
Viteză maximă: 198 km/h
Volum portbagaj: 434 litri
Greutate: 1.318 kg
Preţ de pornire în România: 20.400 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 23.990 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: