Fotocredit:
Auto-TestDrive / George Ghiţă
După ce BMW a cumpărat MINI și a lansat în 2001 primul model “reinventat” și după ce ușor ușor celebra marcă britanică și-a recâștigat fanii și prin performanțe și calitate, nu numai prin originalitate, dar și printr-o gamă din ce în ce mai largă de modele iată că a sosit momentul unei schimbări de strategie, anunțată de oficialii gigantului cu sediul în Munchen în vara acestui an.
Astfel, viitorul MINI se va baza pe cinci modele principale – MINI în 3 uși, MINI în cinci uși, MINI Cabriolet, MINI Countryman și MINI Clubman.
Noul MINI Clubman este și subiectul review-ului nostru de astăzi, mașina de test fiind versiunea Cooper D, motorizată de un turbo-diesel de 2.0 litri ce produce 150 CP.
1. Prezentare generală
Odată cu lansarea noilor generații MINI începând cu anul 2014, s-a renunțat la Coupe, Paceman este și el într-o poziție incertă, iar vara anului 2015 a marcat lansarea unui MINI Clubman cu totul regândit și poziționat în piață. Noul Clubman intră prin dimensiunile sale exterioare și interioare, dar și prin calitate și posibilitățile de configurare în segmentul premium al automobilelor compacte. Ca să cităm un om drag nouă, “noul Clubman este pentru MINI cam ceea ce este Seria 7 pentru BMW”.
Față de vechea generație Clubman, lansată în 2007, noul model se diferențiază radical prin cele patru portiere “adevărate”. Noul Clubman a preluat mare parte din elementele de design consacrate prin lansarea noii generații MINI, noutatea venind însă la partea din spate, acolo unde portierele ce înlocuiesc hayonul găzduiesc blocuri optice de mari dimensiuni dispuse pe orizontală.
Dimensiunile exterioare au crescut semnificativ, lungimea de 4253 de mm fiind apropiată de cea a noului BMW Seria 1 (4329 mm) și cu mult mai mare față de ce găsim la un MINI în cinci uși (4005 mm). Ampatamentul de 2670 de mm este cu doar 20 de mm mai mic decât la Seria 1, așa că noul Clubman poate intra “cu acte în regulă” în lupta din ringul compactelor cu aere de vedetă (pe lângă “fratele” BMW Seria 1 ne gândim fără doar și poate la Audi A3 Sportback sau la Mercedes-Benz A-Class).
Clienții pot alege între trei variante de motorizare, corespunzătoare versiunilor Cooper (motor benzină TwinPower Turbo de 1.5 litri, în trei cilindri, ce dezvoltă 136 CP), Cooper D (motor diesel TwinPower Turbo de 2.0 litri ce dezvoltă 150 CP) și Cooper S (motor benzină TwinPower Turbo de 2.0 litri ce dezvoltă 192 CP). Prețul de pornire, valabil pentru Clubman Cooper, este de 24.294 euro, TVA inclus.
2. Comportament rutier, performanţe şi consum
Clubman Cooper D se vrea a fi varianta de mijloc în configuratorul MINI atunci când te uiți la ce motor ai sub capotă. Cooper simplu este probabil prea “moale” – motor în trei cilindri, “doar” 136 CP, pe când Cooper S îți va scoate prea mulți bani din buzunar la achiziție, la benzinărie, dar îți va pune și familia în cap fiindcă șofer fiind, nu te poți abține să mergi normal cu o asemenea mașină – vezi testul nostru cu MINI Cooper S în cinci uși.
Cu un TwinPower Turbo diesel de 2.0 litri ce dezvoltă 150 de CP, din noua generație B47 dezvoltată de BMW, Clubman Cooper D se simte în largul lui din toate punctele de vedere, dacă stăm să ne gândim la greutatea mașinii, de aproximativ 1.400 de kg. Ajutat de o cutie de viteze automată Steptronic senzațională (un must have din punctul nostru de vedere) motorul te ajută oricând ai nevoie de el, gândindu-se în același timp și să nu-ti golească rezervorul atât de rapid. Datele oficiale indică o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 8.5 secunde și o viteză maximă de 212 km/h. Valori pe care nu le-am verificat în practică, dar pe care le credem pe cuvânt. Ce nu am crezut a fost consumul urban oficial (4.9 l/100km). Ce am obținut noi în cele trei zile de test exclusiv urban – 7.2 l/100km. Decent...
Ținuta de drum vorbește din fericire limba “MINI”, Clubman nefiind deloc departe de impresia lăsată de un MINI în trei sau cinci uși. Șofer fiind ai aceeași senzație că mașina te ascultă întocmai și că te poate lăsa să te joci cu ea dincolo de limitele decenței în siguranță. Suspensiile adaptive (opționale însă) contribuie decisiv la calificativul de “F BINE”, fermitatea amortizoarelor nefiind însă deloc deranjantă pentru pasageri.
3. Confort interior și siguranță
Spuneam că noul Clubman a trecut la un alt nivel din punctul de vedere al dimensiunilor și al calității fabricației. Lucruri confirmate foarte bine de realitate.
Să le luam pe rând. Șoferul și pasagerul față călătoresc într-un confort absolut, lucru la care contribuie din plin scaunele cu un perfect suport lateral, reglabile în 1.000 de direcții… Cel aflat la volan este însă cel mai fericit, atmosfera creată de designul inconfundabil MINI fiind cu totul și cu totul aparte. Te simți ca într-un Cooper S, dar ai la dispoziție și mai mult spațiu.
Pasagerii de pe bancheta spate au cu adevarat loc, mai ales pentru genunchi și cap. Problema intervine însă la suprafața banchetei, profilată nu în cel mai fericit mod. Dacă încerci să stai într-o poziție normală, tu persoană de 1.75 metri înălțime, o să simți cât de curând o durere nu foarte plăcută în zona șezutului. O a cincea persoană care călătorește în mijlocul banchetei spate nu și-ar dori ca drumul să fie foarte lung.
Calitatea materialelor? Impresionantă. Mult mai multe suprafețe acoperite de material moale la atingere se regăsesc pe bord, uși sau consola centrală. Nici măcar într-un Seria 3 de la BMW nu o să pipai un material mai bun pe consola dintre scaunele față. Asamblarea este și ea la nivelul pretențiilor de compactă premium. Una peste alta, nu avem nimic de reproșat aici.
Și cum Clubman se adresează familiștilor, portbagajul nu mai putea fi de tipul “suficient pentru o geantă de laptop și una de farduri”, așa că volumul acestuia a crescut semnificativ. Mai exact, la 360 de litri, valoare comparabilă cu cea a multor compacte din piață. Daca rabatezi bancheta spate poți să cari și ceva pachete voluminoase de la IKEA, în cei 1.250 de litri creați. Cele două portiere cu deschidere laterală ce iau locul unui hayon clasic sunt cool. Și cam atât… Dacă parchezi prea aproape de mașina din spatele tău riști să produci un accident dacă deschizi automat ușile, iar vizibilitatea în oglinda retrovizoare în timpul mersului este destul de tare afectată de montantul creat prin unirea celor două portiere.
Siguranța noului Clubman a fost testată recent de Euro NCAP, iar rezultatul s-a tradus prin patru stele acordate din maximul de cinci.
4. Buget/Prețuri
Prețul de start pentru noul Clubman este de 24.294 euro, TVA inclus – în varianta Cooper. Clubman Cooper D costă în varianta de bază 27.528 de euro, TVA inclus. O sumă destul de mare la prima vedere. Însă dacă ne uităm la concurență, Audi cere pentru un A3 Sportback 2.0 TDI “chel” 28.585 de euro, iar Mercedes-Benz are în configurator un A 200 d, similar ca și motorizare, la 27.978 de euro preț de start. Sume sensibil egale în acest segment și la pretențiile clienților de mașini premium.
Pe lângă prețul de bază mașina de test impresiona și prin aproape cele două pagini de dotări opționale bifate, dotări ce însumau încă 21.361 de euro. Printre cele mai importante amintim cutia de viteze automată Steptronic (2.052 de euro), pachetul Chili (4.789 de euro) – care include o serie de dotări ce tin de latura sportivă, cum ar fi jantele de aliaj de 17 inch sau scaunele sport, dar și farurile cu LED sau acoperișul vopsit în alb, pachetul Wired (2.631 de euro) – ce conține cam toate dotările de infotainment, inclusiv MINI Connected și sistemul de navigație professional. Nu lipsea nici trapa panoramică, la un preț de 1.031 de euro. Prețul final – 48.889 de euro, TVA inclus.
Garanţia oferită de MINI pentru pentru Clubman este de 2 ani, fără limită de kilometri.
5. Concluzii
Noul MINI Clubman este cu totul altceva față de generația precedentă, ambițiile constructorului britanic de a intra în clubul exclusivist al compactelor premium fiind pe deplin susținute de realitatea oferită de noul model.
MINI oferă acum o mașină pe deplin comparabilă cu deja “clasicii” A3, A-Class sau Volvo V40, din punctul de vedere al dimensiunilor, dar și al pretențiilor ridicate în materie de calitate. Oferă însă o doză semnificativă de originalitate, care poate apropia clienții cu posibilități financiare și cu pretenții.
Dacă ar fi să recomandăm anumite dotări ca și “must have”, acestea ar fi cutia de viteze Steptronic și farurile cu LED.
Acordăm la final șapte puncte din maximul de opt, minusurile venind din partea prețurilor piperate cerute pentru dotările opționale, dar și de la portierele spate care nu sunt nici pe departe cel mai eficient sistem în materie. Nici cele patru stele Euro NCAP nu dau bine pe cartea de vizită…
MINI Clubman Cooper D
Puncte pozitive:
· Originalitatea designului, atât la exterior cât și la interior
· Motorul suficient de puternic și economic
· Calitatea fabricației și a asamblării
· Spaţiul interior și volumul portbagajului
Puncte negative:
· Portierele spate
· Prețul dotărilor opționale
Date tehnice MINI Clubman Cooper D
Motor: Diesel 2.0 TwinPower Turbo
Cilindree: 1.998 cmc
Putere: 150 CP, la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 330 Nm, de la 1.250 rpm
0-100 km/h: 8.5 s (cu transmisia automată Steptronic)
Viteză maximă: 212 km/h
Volum portbagaj: 360 litri
Preţ model testat: 48.889 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: