Fotocredit:
BMW
O evoluţie tehnologică fără precedent schimbă modul în care ne raportăm şi utilizăm automobilul. În 1994 debuta primul sistem de navigaţie pe un automobil european, pe BMW Seria 7. În numai 20 de ani maşina s-a transformat dintr-un simplu mijloc de transport, într-un spaţiu al experienţelor prin elemente precum iDrive, internet şi Apps, sisteme de sunet HiFi şi funcţii multimedia.
Conducătorul auto rămâne însă în prim plan. Fie că împrumută şi adaptează tehnologie militară de avangardă, aşa cum sunt Head-Up Display (HUD) şi Night Vision, fie că dezvoltă noi teritorii aşa cum este sistemul de parcare 100% autonom sau sistemul de asistenţă pentru faza lungă (High Beam Assist), experienţa de la volan promite să fie una mai confortabilă şi mai sigură. Automobilul devine tot mai inteligent pe baza sistemelor de senzori complecşi (radar şi video) şi poate susţine manevrele conducătorului auto sau să ofere informaţii importante în funcţie de situaţia de condus.
1. ConnectedDrive, automobilul conectat şi inteligent
BMW ConnectedDrive, alături de EfficientDynamics, este una dintre direcţiile principale de dezvoltare pentru tehnologiile mărcii. ConnectedDrive se referă acum la sistemele care fac legătura între conducătorul auto, maşină şi mediu. Încă de la început BMW a fost în avangardă în ceea ce priveşte aceste tehnologii - a fost primul producător din Europa care a oferit automobile echipate cu sisteme de navigaţie, pentru ca ulterior să dezvolte sisteme precum iDrive, NightVision, Head-Up Display, să ofere în premieră posibilitatea conectării Apple iPod la automobil şi servicii de internet (toate acestea disponibile şi în România). De la primii paşi realizaţi în acest domeniu, în anii 70, tehnologiile BMW ConnectedDrive s-au dezvoltat în trei direcţii: siguranţă (sisteme precum Lane Change Warning), confort (Head-Up Display) sau entertaiment (conectarea iPod-ului în automobil).
Evoluţia BMW ConnectedDrive
Încă din prima parte a anilor '70, BMW făcea primii paşi în dezvoltarea sistemelor electronice pentru automobile. Se remarcau pentru început inovaţii tehnologice care aveau ca scop strângerea de informaţii despre mediul înconjurător care apoi să fie furnizate şoferului pentru ridicarea nivelului de siguranţă activă. Toată această activitate de cercetare a avut ca punct central sistemele de control al şasiului, aşa cum sunt sistemul de asistare a frânării ABS (1979), sistemul de control automat al stabilităţii (+ tracţiunii) cu intervenţia frânei (= ASC+T, 1989) şi sistemul de control dinamic al stabilităţii (= DSC, 1999). În prezent, sistemele BMW ConnectedDrive - printre care se numără sistemul de avertizare în caz de coliziune cu funcţia de frânare sau sistemul BMW Night Vision cu spot dinamic de lumină şi funcţia de recunoaştere a pietonilor şi animalelor mari - extind siguranţa activă a modelelor BMW şi au o contribuţie importantă în prevenirea accidentelor. Pe lângă toate acestea, sistemele de asistare a conducătorului - precum tempomat activ cu funcţia Stop & Go sau asistare la parcare - adaugă un grad mai mare de confort în utilizarea zilnică a automobilului.
Baza pentru toate acestea şi pentru multe alte dezvoltări ulterioare a fost interacţiunea dintre automobil şi mediul înconjurător. Senzorii inteligenţi monitorizează mediul şi sunt capabili să recunoască obiecte precum alte maşini sau pietonii. După introducerea primului computer de bord cu senzor extern de temperatură (1980) şi după premiera mondială a primului sistem de control al distanţei de parcare (1991), BMW a început echiparea cu primele sisteme integrate de navigaţie din Europa, în 1994.
Conectarea telefoanelor mobile între automobile şi Service Centre a permis transmiterea unei cantităţi mai mari şi mai exacte de date către automobil şi a fost baza pentru multitudinea de servicii BMW Assist*. Oficial, termenul "BMW ConnectedDrive" a avut premiera la ediţia 1999 a Salonului Auto de la Frankfurt. Pe lângă numeroasele teme de cercetare şi dezvoltare, printre opţiunile BMW Assist* nou disponibile se numărau şi Information Service (un adevărat serviciu concierge prin telefon), Emergency Call* (o noutate la acea vreme în Europa) şi Traffic Information. În 2003, BMW ConnectedDrive Teleservices se extindea cu noi servicii de siguranţă şi confort.
Încă din anii '80, prima implementare a telemetriei a permis inginerilor BMW din Formula 1 să urmărească în timp real, prin conexiune wireless, ceea ce se petrece în monopost pentru a identifica rapid orice problemă apărută. Acum, pe baza acestei tehnologii inovatoare, automobilul BMW ştie singur când este necesară o intervenţie de întreţinere şi va transmite imediat datele importante către departamentul BMW TeleServices* în cazul unei defecţiuni tehnice. Dacă este necesar, personalul BMW TeleServices* poate accesa electronica automobilului şi poate rectifica de la distanţă anumite probleme.
O altă direcţie de dezvoltare în portofoliul de produse BMW ConnectedDrive – se află într-o continuă creştere - este cea de infotainment. În 1995, BMW a devenit primul constructor de automobile care a oferit funcţii TV în compartimentul pasagerilor. În 2001, BMW Online a devenit primul portal de pe web pentru automobile, pentru ca, în 2004, BMW să ofere o altă premieră mondială: prima interfaţă iPod complet integrată într-un automobil. Din 2008, BMW a devenit primul constructor de automobile care furnizează acces la internet, complet integrat în maşină şi disponibil gratuit. Din 2010 orice automobil BMW sau MINI se poate conecta la internet prin intermediul telefonului mobil al utilizatorului, beneficiind astfel de o serie de funcţii unice integrate în pachetul Apps.
Care este viitorul BMW ConnectedDrive?
Aşa cum demonstrează concept-car-ul BMW Vision ConnectedDrive, automobilul va deveni, în viitor, o parte integrată dintr-o serie de reţele de comunicare, inclusiv internet. Aceste sisteme nu vor face doar legătura între automobil şi lumea exterioară, ci prin funcţii inteligente de filtrare şi sortare vor oferi doar informaţiile cu adevărat relevante pentru conducătorul auto, asigurând astfel un maxim de atenţie asupra traficului. Accentul este pe furnizarea informaţiei exacte la momentul oportun.
(*) Sistem disponibil doar pentru modelele cu SIM integrat, opţiunea nu este încă valabilă pentru România.
Repere în istoria BMW ConnectedDrive
1994. Primul sistem de navigaţie în Europa
1995. Funcţie TV în automobil (premieră mondială)
1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în USA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil
2001. iDrive (premieră mondială)
2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)
2003. BMW Teleservices – extinde BMW Assist
2004. Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)
2004. Head-up Display
2008. Primul automobil cu browser web integrat (premieră mondială)
2010. BMW Apps şi MINI Apps (premieră mondială)
2010. MyBMW Remote
2011. BMW Live sau extensie BMW Online cu funcţii precum Google Street View sau Panoramio (premieră mondială)
2013. Primul automobil cu sistem de navigaţie care propune rute folosind mijloacele de transport în comun.
2014. Compatibilitate cu smart watches – Samsung Galaxy Gear pentru modelele BMW i.
2. HiTech – Internet şi Apps, aplicaţii preluate din telefonul mobil
BMW Group a fost primul producător care a oferit în România aplicații internet în automobil. Una dintre cele mai importante direcții de dezvoltare este funcția Apps, care permite utilizarea aplicațiilor de telefon și a conexiunii de internet a telefonului mobil direct în automobil. Noi funcții, care până acum nu erau disponibile într-un autoturism, devin dintr-o dată deosebit de accesibile: webradio, music on-demand sau chiar și funcții social media precum Facebook, Twitter sau foursquare.
Conceptul BMW Group permite integrarea în automobil a aplicaţiilor, nu numai cele proprii BMW Connceted sau MINI Connected, dar şi a celor third-party, create de dezvoltatori externi. Aceasta deschide noi oportunităţi utilizatorilor de a se bucura de funcţii noi, chiar şi după ce au achiziţionat automobilul, fără a fi nevoie de modificări ale maşinii. Pentru aceasta este suficient ca noua aplicaţie să fie încărcată pe telefonul mobil şi acesta să fie cuplat prin cablu USB cu automobilul.
În sprijinul acestor aplicaţii BMW Group are deja trei centre de dezvoltare în cadrul birourilor de dezvoltare şi cercetare din Mountain View (USA), München (Germania), Shanghai (China). Universul aplicaţiilor este în continuă expansiune şi sunt funcţionale cu toate automobilele care au funcţia Apps instalată, indiferent de anul de fabricaţie. Principala direcţie de dezvoltare este în zona audio. Următoarele aplicaţii sunt disponibile în România pentru muzică: Aupeo! şi Deezer. Pentru webradio sunt oferite webradio din BMW Connect,TuneIn Radio; pentru ştiri - Sticher Radio, n-tv; pentru audiobooks - Audible şi Snipy. Funcţii social media sunt asigurate prin integrarea Facebook, Twitter sau Glympse. Aplicaţia de iPhone GoPro este compatibilă şi pentru BMW, astfel că utilizatorul poate comanda camera GoPro direct din automobil, cu preview pe ecranul iDrive (doar pentru GoPro Hero 3+). M Laptimer este o aplicaţie de telemetrie completă: înregistrează date complete în timpul condusului sportiv – de la unghiul volanului, viteză sau apăsarea pedalelor de acceleraţie şi frână, la forţele G sau consum.
BMW are o tradiţie lungă de inovaţii în acest domeniu. Alături de integrarea extinsă a aplicaţiilor de telefon mobil pentru iOS şi Android, acesta include şi funcţii care au la baza conectarea automobilului la internet fie printr-un telefon, fie printr-un SIM integrat. Sunt asigurate astfel funcţii precum Google Street View, Google Maps Search cu integrare în sistemul de navigaţie. De asemenea, începând cu martie 2015, BMW realizează o nouă premieră mondială: va fi primul automobil din lume care realizează update-ul automat al hărţilor de navigaţie on-line şi primul automobil care utilizează o conexiune de date integrată 4G.
Scurt istoric despre dezvoltarea tehnologiilor de conectivitate
1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în USA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil
2001. iDrive (premieră mondială)
2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)
2004 . Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)
2008. BMW Seria 7 este primul automobil cu browser integrat
2010 (1 septembrie). MINI Connected (premiera mondială) oferă serie de servicii on-line (Facebook, Twitter, RSS Reeder, WebRadio). Este disponibil în acelaşi timp şi pentru România.
2010. Acces la internet pe baza telefonului mobil al utilizatorului pentru browser-ul integrat. Sistemul este disponibil şi pentru România.
2011. BMW Live oferă servicii similare BMW Online (conexiunea la internet se face cu telefonul mobil al utilizatorului)
2011. Se lansează Pandora (disponibil numai în USA), prim-ul third-party app integrat pe automobil.
3. HiFi - Bang & Olufsen şi experienţa „home cinema” în automobil
De-a lungul timpului, BMW a colaborat cu cei mai mari producători pentru sistemele audio, aşa cum este Bose sau Harman Kardon. Acum, în prim plan pentru modelele BMW se află noua soluţie dezvoltată de Bang & Olufsen, sistemul care foloseşte incinte acustice din aluminiu, în stilul specific al mărcii daneze. Materialele de înaltă calitate şi designul rafinat reflectă pe deplin noua atenţie a mărcii pentru interiorul automobilului.
Se remarcă prin tehnologia de înaltă fidelitate ALT (Acoustic Lens Technology) care permite o distribuţie remarcabilă a sunetelor de frecvenţă înaltă. Împreună cu izolarea fonică de excepţie, cele 16 incinte acustice cu o putere totală maximă de 1200W transformă fiecare automobil BMW într-o veritabilă sală de concerte.
Sistemul de sunet este poate fi pus în valoare prin funcţiile de internet Apps (disponibil opţional), cu aplicaţii precum Deezer sau Aupeo! care fac accesibil un univers de zeci de milioane de melodii. De asemenea poate fi utilizată conectarea USB a sistemului iDrive. Aceasta nu citeşte doar fişiere audio de înaltă calitate, dar poate reda şi fişiere video pe ecranul central sau monitoarele integrate în tetiere (pentru Rear Seat Entertainment System, disponibil opţional). Sistemul de sunet Bang & Olufsen este acum disponibil, în diferite configuraţii, pe BMW Seria 7, BMW Seria 6, BMW Seria 5, precum şi pe noile BMW X5 şi BMW X6.
4. Lumină şi vizibilitate – Asistentul de fază lungă şi BMW Night Vision cu Spot dinamic de lumină
Vizibilitatea, mai ales pe timp de noapte, este un factor important pentru siguranţă. Conform statisticilor Autorităţii germane de statistică, cele mai multe accidente se întâmplă noaptea, chiar dacă traficul este semnificativ mai redus.
Faza lungă acoperă o distanţă de aproximativ 300 de metri (600m pentru tehnologia LASER), în timp ce faza scurtă acoperă 70-80 m. Distanţa de frânare pentru un şofer care se deplasează cu 100 km/h, inclusiv timpul de reacţie, este de 80 m. De aceea iluminatul optim este esenţial.
BMW foloseşte o serie de tehnologii pentru mai multă siguranţă şi confort în deplasările pe timp de noapte precum Asistent fază lungă (158 euro pentru BMW X5) sau Night Vison cu spot dinamic de lumină (2210 Euro cu TVA pentru BMW X5). Împreună cu Head-Up Display, display-ul multifuncţional sau sistemul de comenzi vocale (inclus în Sistemul de navigaţie), acestea asigură atenţia maximă a conducătorului auto asupra drumului.
Asistentul de fază lungă adaptiv
Sistemul este disponibil în această versiune din 2011, având debutul pe noua generaţie BMW Seria 3. Cu excepţia BMW Seria 1 şi BMW X1, „Asistentul de fază lungă adaptiv” este disponibil pentru întreaga gamă BMW. Prin controlul individual al farurilor (unghiul de rotaţie, activare/dezactivare), sistemul crea o zonă „acoperită” pentru a evita orbirea celorlalţi participanţi la trafic.
Sistemul se bazează pe o cameră video poziţionată pe parbriz, în dreptul oglinzii retrovizoare, pentru identificarea altor participanţi la trafic. Controlul foarte precis al farurilor (cu până la 0,1 grade) asigură că ceilalţi participanţi la trafic sunt evitaţi de bătaia fazei lungi, doar o zonă foarte îngustă fiind ocolită de fascicolul de lumină.
Studiile au arătat că utilizatorii evită folosirea fazei lungi, din motive de comoditate. Prin asistentul de fază lungă adaptiv care operează automat faza lungă şi asigură funcţionarea fazei lungi chiar şi în contextul unor alţi participanţi la trafic, fără ca aceştia să fie deranjaţi. Conform statisticilor, se creşte utilizarea fazei lungi de la 2%, la până la 17% din timp.
BMW Night Vision cu spot dinamic de lumină
BMW Night Vision se află acum la a treia generaţie. Pe baza unui algoritm complex, acesta poate recunoaşte acum pietoni sau animale mari care se află pe carosabil sau alături de carosabil şi au potenţialul de a se intersecta cu traiectoria automobilului. În baza nivelului de risc, o avertizare este afişată pe display-ul de bord şi pe Head-Up Dispaly (dacă acesta este echipat). Pictograma de avertizare indică informaţii despre tipul pericolului (pieton sau pasager), precum şi direcţia de deplasare în cazul pietonului.
În cazul unui risc major de impact se emite o avertizare sonoră şi se pregăteşte sistemul de frânare. În aceste condiţii, la cea mai simplă atingere a pedalei de frână se acţionează puterea maximă de frânare.
Sistemul BMW Night Vision este completat de „Spotul dinamic de lumină”. În aceste condiţii, farurile de ceaţă sunt înlocuite de două spoturi LED speciale. Sistemul are posibilitatea de a ilumina pietonii care se află într-o zonă de pericol şi trasează o linie luminoasă către aceştia, pentru a-i scoate în evidenţă. Pentru animale este folosită o iluminare intermitentă. Se atrage astfel atenţia asupra pericolelor din trafic pentru un timp de reacţie mai redus din partea şoferilor. Împreună cu Asistentul de fază lungă se asigură că ceilalţi participanţi la trafic nu sunt orbiţi de spotul dinamic de lumină.
Repere în dezvoltarea sistemelor de lumini BMW
1974 – Primul BMW cu faruri rotunde duble, BMW Seria 5
1991 – Faruri Xenon, premieră mondială BMW Seria 7
2001 – Primul BMW cu „Corona rings”
2003 – Primul sistem cu faruri adaptive pentru iluminare în curbă.
2005 – BMW NightVision, primul constructor german care oferă acest sistem. „Corona rings” preiau funcţia de iluminare de zi.
2009 – „Corona rings” cu iluminare LED
2011 – HighBeam Assist, debut pe BMW Seria 3
2012 – BMW NightVIsion cu Dynamic Light Spot
2014 – Faruri Laser, premieră mondială BMW i8
5. BMW i - i înseamnă inovaţie
BMW i iese în evidenţă prin automobilele şi serviciile de mobilitate de avangardă, prin designul inspiraţional şi noua interpretare a conceptului premium care este puternic definită de dezvoltarea durabilă de-a lungul întregului ciclu de viață al produsului. Prin BMW i, BMW Group redefineşte conceptul de automobil. Tehnologiile prezentate prin BMW i sunt unul din pilonii de dezvoltare ai mărcii. Materiale precum fibra de carbon sunt preluate acum pe alte modele ale mărcii, în timp ce sistemele de propulsie eDrive vor fi baza noilor modele plug-in hybrid ale mărcii, cu BMW X5 anunţat pentru 2015. Lista de inovaţii pe care le propune noul model include, alături de tehnologii noi de fabricaţie (cu un consum mai mic cu 50% de energie şi 75% de curent), soluţii constructive de avangardă (BMW i vin cu o serie de premiere mondiale absolute precum utilizarea CFRP la scară industrială sau alte materiale precum Kenaf sau Gorilla Glass), noi sisteme de conectare precum navigaţia intermodală cu soluţii care includ mijloace de transport în comun sau conectarea cu smart watches precum Samsung Galaxy Gear.
BMW i3 este primul automobil premium din lume conceput din start pentru a fi propulsat de un sistem electric. Rezultatul este plăcerea condusului emblematică pentru BMW, furnizată cu emisii zero, o experiență neegalată de nici o altă maşină cu propulsie electrică. Asemenea arhitecturii unice a automobilului - bazată în jurul structurii LifeDrive, cu celula pasagerilor din CFRP şi modulul de aluminiu care cuprinde sistemul de propulsie, acumulatorul şi şasiul -, electromotorul, electronica de putere şi bateria litiu-ion au fost dezvoltate independent de BMW Group în cadrul programului BMW eDrive. Prin aceasta a existat certitudinea că "Plăcerea de a conduce" - tradiţională pentru BMW - este o caracteristică centrală a BMW i3.
Totodată, sistemele de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW Connected Drive, precum şi serviciile 360° ELECTRIC - cu toate dezvoltate special pentru BMW i - transformă mobilitatea urbană fără emisii într-o experienţă convingătoare a condusului cotidian.
BMW i3 are avantajul costurilor deosebit de reduse de utilizare, estimate la aproximativ 60% din nivelul unui BMW 320d în Germania, chiar dacă acesta din urmă se remarcă prin cifre de consum deosebit de reduse. Evaluarea este făcută pe baza prețurilor din Germania pentru energie și combustibil, precum și la nivelul subvențiilor acordate de statul german pentru automobilele electrice. În acelaşi timp, Inspectoratul Tehnic TÜV SÜD a atestată că BMW i3 are un potenţial de a emite gaze de seră mai mic cu aproximativ 30-50% faţă de automobilele convenţionale comparabile pe parcursul întregului ciclu de viaţă.
Electromotorul care echipează BMW i3 generează o putere maximă de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm. Puterea instantanee este transferată către puntea spate prin intermediul unei transmisii cu un singur raport. Motorul este alimentat cu energie de la celulele litiu-ion de stocare integrate în secţiunea de sub podeaua maşinii. Centrul de greutate al i3, dispus foarte jos - rezultatul unei plasări joase şi centrale a bateriilor -, şi distribuţia echilibrată a maselor au o contribuţie suplimentară la manevrabilitatea agilă a automobilului. Acumulatorul oferă maşinii o autonomie cotidiană cuprinsă între 130 şi 160 de kilometri atunci când este încărcat complet de la o sursă casnică de curent electric, un panou BMW i sau o staţie publică de alimentare.
Arhitectura LifeDrive şi BMW eDrive: angajament pentru plăcerea condusului electric
Principalele elemente în obținerea unei plăceri a condusului tipice pentru BMW au fost arhitectura LifeDrive şi tehnologia BMW eDrive. Utilizarea unui material foarte uşor precum CFRP la celula pasagerilor a anulat plusul de masă impus de acumulatorul litiu-ion, în timp ce poziţionarea joasă şi centrală a pachetului de baterii a îmbunătăţit agilitatea automobilului graţie distribuţiei perfecte (50:50) a maselor. În plus, electromotorul montat în vecinătatea axului spate propulsor oferă caracteristici unice de performanţă pentru acest tip de sistem de propulsie, precum şi o tracţiune imbatabilă. Jantele standard - 19 ţoli, din aliaj forjat - de la BMW i3 sunt extrem de uşoare și sunt echipate cu anvelope cu rezistenţă redusă la înaintare, în format 155/70 R19, dimensiunile relativ reduse oferind combinaţia ideală între rezistenţa mică şi suprafaţa de contact pentru o aderență optimă. Opţional, clienţii pot comanda şi jante de 20 de ţoli, din aliaj uşor.
Caracteristicile de condus ale BMW i3 sunt dominate de manevrabilitate – un răspuns la cerinţele traficului urban. Livrarea instantanee a puterii electromotorului, reglajul rigid al suspensiei maşinii, direcţia precisă şi diametrul de bracaj foarte mic (9,86 metri) definesc abordarea BMW specifică asupra electromobilităţii. Motorul electric generează o putere de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm, disponibile de la cea mai joasă turație. Motorul cântăreşte numai 50 de kilograme, iar sensibilitatea și nivelul de performanțe sunt fără precedent în lumea mobilităţii electrice. Construcţia specifică a electromotorului sincron hibrid, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3, menţine un flux liniar de putere chiar şi la turaţii ridicate. BMW i3 sprintează de la 0 la 60 km/h în aproximativ 3,7 secunde, iar de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, cu o repriză 80-120 km/h în numai 4,9 secunde.
Conceptul de control cu o singură pedală de la BMW i3 - configurat de inginerii de dezvoltare a sistemelor de propulsie BMW Group - contribuie la o experienţă a condusului cu adevărat remarcabilă. Modul de recuperare a energiei este activat în momentul în care conducătorul ridică piciorul de pe accelerator. Electromotorul trece din modul de propulsie în cel de generator, livrând energie acumulatorului litiu-ion. În acelaşi timp, generează un efect de frânare controlabil cu precizie. Această funcție depinde de viteză, ceea ce înseamnă că automobilul "rulează la liber" cu eficienţă maximă la viteze ridicate şi generează un puternic efect de frânare la viteze reduse.
Acumulatorul litiu-ion permite BMW i3 să obţină o autonomie de 130-160 km în condiţii de condus cotidian. Aceasta poate creşte cu aproximativ 20 de kilometri în modul ECO PRO şi încă o dată cu aceeaşi distanţă în modul ECO PRO+. Dacă se doreşte, BMW i3 este disponibil şi cu un motor cu ardere internă pentru extindere a autonomiei. Acesta menţine încărcarea acumulatorului litiu-ion la un nivel constant atunci când maşina se află în mişcare. Acest rol este îndeplinit de un motor pe benzină, cu doi cilindri de 650 cmc, care dezvoltă 25 kW/34 CP şi care este montat în imediata vecinătate a electromotorului, deasupra punţii spate. Acest motor extinde autonomia maximă a automobilului la aproximativ 300 km.
Siguranţă optimă: protecţie în orice situaţie
Arhitectura LifeDrive - divizată orizontal -, care constă în două module independente separate, este similară designului "caroserie pe cadru". În timp ce modulul Drive din aluminiu - şasiul - furnizează fundaţia robustă a automobilului şi încorporează acumulatorul, sistemul de propulsie şi funcţiile structurale şi de siguranţă de bază, modulul Life constă în principal din celula pasagerilor, produsă din CFRP, foarte rezistenţă şi deosebit de uşoară.
Celula pasagerilor - foarte rezistentă -, în combinaţie cu distribuţia şi absorbţia inteligentă a forţelor de impact, furnizează standarde optime de protecţie a pasagerilor. Chiar şi la un impact frontal la o viteză de 64 km/h (viteza de testare EuroNCAP), materialul foarte rigid al celulei pasagerilor permite ca celula de siguranță a ocupanţilor să nu fie afectată, în timp ce structurile de aluminiu pentru protecţie în caz de accident - dispuse în faţa şi în spatele modulului Drive - furnizează protecţie suplimentară. În consecinţă, deformarea caroseriei la impact este mai mică decât a unei caroserii din oţel de aceleaşi dimensiuni. La impactul cu un stâlp sau din lateral, caroseria CFRP demonstrează calităţi excepţionale de absorbţie a energiei. În ciuda forţelor mari de impact şi a faptului că acestea sunt concentrate în suprafeţe relativ mici, materialul suferă doar deformări minore. Aceste calităţi remarcabile oferă o protecţie optimă nu doar pentru pasageri, ci şi acumulatorului. La testul de impact lateral, stâlpul nu a intrat până la baterie.
Primul automobil electric din lume integral conectat, datorită BMW ConnectedDrive
BMW i3 este primul automobil electric din lume complet conectat. Nici un alt model nu se bucură de un schimb atât de vast de informaţii între maşină, conducător şi mediul înconjurător. Un card SIM disponibil standard în BMW i3 este cheia care deblochează serviciile BMW ConnectedDrive - în forma actualizată 2013 - disponibile pentru noul model electric. De exemplu, apar serviciile de navigaţie special dezvoltate pentru a îmbunătăţi electromobilitatea, alături de facilităţile familiare precum funcţia de informare Concierge Services sau Intelligent Emergency Call. În plus, conducătorii pot utiliza aplicaţia BMW i Remote pentru a împărtăşi în orice moment informaţii cu propria maşină prin utilizarea unui terminal smartphone. Funcţia de navigaţie pietonală îndrumă conducătorul de la locul de parcare la destinaţia finală şi înapoi, în timp ce BMW ConnectedDrive oferă în premieră mondială orientare pe traseu care încorporează conexiunile cu transportul public local în planificarea călătoriei. Obiectivul acestei conectări inteligente este acela de a permite plăcere maximă a condusului într-un automobil cu emisii zero.
Serviciile BMW ConnectedDrive concepute special pentru BMW i pun accentul pe navigaţie şi gestiunea energiei. Range Assistant este utilizat atât pentru planificarea traseului, cât şi pentru călătoriile în desfăşurare. Dacă destinaţia programată în sistemul de navigaţie este în afara razei de autonomie, sistemul sugerează trecerea în modul ECO PRO sau ECO PRO+ şi calculează un traseu mai eficient. În cazul în care conducătorul trebuie să realimenteze acumulatorul la o staţie publică, este afişată o listă a punctelor disponibile în zonă. Sistemul de navigaţie de la BMW i3 dispune şi de afişare dinamică a autonomiei care furnizează conducătorilor informaţii precise și actualizate în timp real în legătură cu energia necesară pentru a ajunge la destinaţie - în acest caz, este indicat şi nivelul de energie disponibilă la finalul călătoriei. Toţi factorii care influenţează autonomia sunt luaţi în calculul efectuat de un server BMW şi transmis către sistemul de navigaţie prin intermediul cardului SIM instalat în automobil. Citirea autonomiei, prezentată sub forma unei diagrame pe harta de navigaţie de pe afişajul central, este foarte clară.
Legătura dintre conducător şi automobil intră într-o nouă dimensiune odată cu BMW i3. Aplicaţia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i permite terminalului smartphone să acceseze datele utile ale maşinii pentru planificarea călătoriei. Dacă BMW i3 este conectat la o staţie de realimentare sau un panou BMW i, furnizarea energiei poate fi controlată prin smartphone, în timp ce aerul condiţionat şi funcţia de încălzire pentru acumulator pot fi şi ele operate de la distanţă. În plus, clienţii pot utiliza smartphone-ul pentru a transfera destinaţia în sistemul de navigaţie. Aplicaţia afişează şi staţiile de încărcare (disponibile sau utilizate) şi poate stabili dacă automobilul are suficientă energie pentru a ajunge la acestea. Afişarea limitei de autonomie pe ecranul smartphone-ului o reproduce pe cea a sistemului de navigaţie. BMW i3 este disponibil şi cu o serie de sisteme inovatoare de asistare a conducătorului din portofoliul BMW ConnectedDrive, dezvoltate special pentru a îmbunătăţi confortul şi siguranţa în condiţii urbane.
Opţiunea Driving Assistant Plus cuprinde Collision Warning cu funcţie de frânare (reacţionează la vehiculele în mişcare şi la cele statice aflate în faţă, dar şi la pietoni) şi Active Cruise Control (tempomat activ) cu funcţie Stop & Go. Pe lângă semnalele sonore şi vizuale oferite, sistemul are şi posibilitatea de a frâna automobilul dacă este cazul, utilizând până la maximum de forţă de frânare. Parking Assistant - o altă opţiune - realizează manevre de direcţie în timp ce controlează şi acceleraţia, frâna şi schimbarea vitezelor, ceea ce permite parcarea laterală automată a BMW i3. Suplimentar faţă de Park Distance Control (PDC - disponibil standard) cu senzori montaţi în spate, BMW i3 dispune şi de cameră pentru mers înapoi. Alte sisteme de asistare a conducătorului sunt Traffic Jam Assistant şi Speed Limit Info.
Abordare integrată: 360° ELECTRIC oferă soluţii atotcuprinzătoare de mobilitate şi furnizare a energiei
Încărcarea automobilului de două-trei ori pe săptămână - acesta a fost obiectivul care s-a urmărit la determinarea autonomiei BMW i3 în funcţie de necesităţile de energiei ale clienţilor. Studiile realizate în cadrul "project i" - a implicat peste 1.000 de participanţi şi este realizat pe parcursul a aproximativ 20 de milioane km - au arătat că distanţa zilnică medie parcursă a fost de 45 km. Clienţii îşi pot încărca maşinile prin intermediul unui wallbox/panou furnizat de BMW sau de la o sursă casnică de curent. BMW i oferă o gamă vastă de produse şi servicii în cadrul pachetului 360° ELECTRIC conceput să îndeplinească toate nevoile personale ale clienţilor cu privire la furnizarea energiei şi planificarea călătoriei. Spectrul de servicii cuprinde de la instalarea panoului BMW i în garajul clientului şi oferte de furnizare de energie regenerabilă până la carduri de încărcare pentru acces facil la infrastructura publică de realimentare şi servicii suplimentare de asistare de la BMW ConnectedDrive. În cazul în care conceptul BMW i3 nu reuşeşte să îndeplinească nevoile de mobilitate într-o situaţie anume, 360° ELECTRIC furnizează soluţii flexibile de mobilitate, inclusiv automobile alternative din gama BMW şi serviciul DriveNow.
Dezvoltare durabilă ș i o amprentă cât mai mică asupra mediului
Caracterul revoluţionat al BMW i3 se bazează pe conceptul general care a fost creat sistematic de la zero pentru a oferi mobilitate sustenabilă şi care încorporează un număr neobişnuit de mare de particularităţi tehnice orientate spre o eficienţă maximă. Noul concept de mobilitate premium, întruchipat de BMW i - "next premium" -, este concentrat nu doar pe automobil în sine. Când vine vorba de alegerea materialelor, procesul de producţie, lanţul de aprovizionare şi reciclare, BMW i3 stabileşte standarde unice pentru dezvoltarea durabilă în industria auto.
Reţeaua de producţie BMW Group construieşte şi electromotorul, dar şi acumulatorul de la BMW i3. La uzinele sale din Dingolfing şi Landshut, BMW Group a creat o "reţea de competenţe" pentru electromobilitate. Uzina BMW din Dingolfing produce acumulatorii, transmisia şi structura de aluminiu a modulului Drive, în timp ce fabrica BMW din Landshut realizează componentele CFRP pentru modulul Life, părţile exterioare de plastic, piesele turnate şi cockpitul BMW i3.
Strategia de design ultrauşor, dezvoltată special pentru modelele BMW i, utilizează CFRP la scară largă - un material high-tech foarte uşor, rezistent la coroziune şi în caz de accident. Componentele CFRP sunt cu aproximativ 50% mai uşoare decât corespondentele lor din oţel, dar au proprietăţi comparabile. Şi sub acest aspect, BMW Group are rol de pionier - atât în utilizarea acestui material inovator, cât şi în producţie şi procesare.
Dezvoltare durabilă în orice fază - inclusiv la producţie
Producţia BMW i3 consumă aproximativ 50% mai puţină energie şi circa 70% mai puţină apă în comparaţie cu datele medii actuale pentru producţie la BMW Group, care deja sunt foarte eficiente. Toate electricitatea utilizată pentru a produce modelele BMW i la uzina din Leipzig este provenită din energie eoliană - deci 100% regenerabilă. Aceasta este prima dată când o uzină auto din Germania a montat turbine eoliene în incinta sa pentru a produce direct energie. De asemenea, toată energia folosită la producţia de fibră de carbon la Moses Lake este derivată integral din hidroenergie, regenerabilă şi produsă local - astfel, nu se produc emisii. În această manieră, BMW i îşi îndeplineşte obiectivul pe care şi l-a impus de la început: comparativ cu World Green Car of the Year 2008 - BMW 118d -, amprenta de carbon a BMW i3 este cu aproximativ o treime mai mică. În cazul în care clienţii folosesc BMW i3 cu energie provenită din surse regenerabile, această performanţă se îmbunătăţeşte cu alte 50 de procente.
Categorie:
Conținut Auto-TestDrive recomandat: