Fotocredit:
Auto-TestDrive
2016 a fost pentru Renault Kadjar primul an “plin” pe piața din Europa, iar SUV-ul francez a confirmat așteptările strategilor din subordinea lui Carlos Ghosn – peste 120.000 de exemplare vândute și un solid loc cinci în topul clasei sale.
Anul curent va fi însă unul și mai dur pentru Kadjar, fapt pentru care deja Renault a anunțat adăugarea în oferta de motorizări a unei noi versiuni – TCe 165, venită să stingă oarecum din nemulțumirile celor ce doreau mai multă putere sub capotă. Până când vom vedea și în configuratorul din România respectivul motor, am luat în teste singura versiune propulsată de un motor pe benzină disponibilă la noi – TCe 130, cuplată la o cutie de viteze automată EDC, cu șapte rapoarte.
1. Prezentare generală
Anul 2017 regăsește Renault într-o poziție cum nu se poate mai favorabilă pe piața SUV-urilor. Captur, lider în segmentul său, are parte de un facelift interesant, Koleos este eșteptat să ajungă în showroom-uri la vară, în timp ce Kadjar se dovedește a fi o prezență din ce în ce mai de întâlnită pe stradă.
Testam în vara anului trecut varianta 1.5 dCi EDC a lui Kadjar, SUV dezvoltat de Renault pe aceeași platformă cu cea utilizată de Nissan Qashqai, descoperindu-i la vremea respectivă calitățile și defectele. Astfel, plusurile evidente reprezentate de interiorul spațios, calitatea fabricației sau de trenul de rulare confortabil erau umbrite de mici scăpări legate de ergonomia din zona cotierei centrale sau de performanțele dinamice nu foarte impresionante „datorate” unui propulsor cu o clară aplecare spre economia de combustibil.
De data aceasta a venit rândul singurului propulsor pe benzină din oferta Kadjar – 1.2 TCe 130 CP - să ne arate ce poate, cuplat la o cutie de viteze EDC cu șapte trepte, ce intermediază livrarea cuplui motor doar la roțile față cu ajutorul sistemul Extended Grip.
Alături de cele două versiuni de motorizare amintite mai sus, configuratorul actual al lui Kadjar mai cuprinde dieselul 1.6 dCi 130, singurul motor ce poate fi ales în combinație cu un sistem de tracțiune 4x4 și asta doar alături de o cutie de viteze manuală.
Prețurile lui Renault Kadjar pornesc în România de la 17.453 de euro, TVA inclus, în schimbul acestei sume urmând a primi o versiune 1.2 TCe 130, cutie de viteze manuală și nivel de echipare de bază – LIFE.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor
Dezvoltat împreună cu partenerii de alianță de la Nissan, propulsorul turbo pe benzină, de 1.2 litri, oferă 130 de CP (cu 15 mai mulți față de versiunea montată sub capota lui Qashqai) și 205 Nm cuplu motor maxim – valori care, în cazul versiunii cuplate la cutia EDC, permit o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 10.7 secunde și atingerea unei viteze maxime de 192 de km/h. La ambele capitole, varianta de față este mai rapidă decât unitatea 1.5 dCi 110 EDC, cu 1.0 secundă și respectiv 11 km/h.
În realitate, chiar dacă valoarea cuplului motor este simțitor mai mică decât în cazul dCi-ului de 110 CP, motorul TCe este mult mai plăcut la condus prin liniaritatea ofertei de putere și cuplu, pe o plajă de turație ce pleacă de undeva de la 2.000 rpm și poate depăși fără probleme 5.000 rpm. Benzinarul turbo nu se plafonează ca un diesel și permite reprize de accelerație mai mult decât decente la nevoie. Nu vă așteptați însă la prestații sportive, TCe-ul de 130 de CP fiind cel mai bun prieten al șoferului la rularea constantă în regimul limitelor de viteză extraurbane, dar și în oraș, acolo unde lipsa vibrațiilor și rafinamentul plusează serios la capitolul confort.
Transmisie
Dacă alegeți să configurați Kadjar TCe 130 alături de o cutie automată, veți primi versiunea EDC cu șapte rapoarte. Nu suntem la prima întânire cu unitatea cu dublu-ambreiaj și nu avem prea multe cuvinte de reproș la adresa ei. Schimbă extrem de rapid și aproape insesizabil treptele de viteză și oferă ceva mai mult rafinament pe retrogradare față de variantele testate pe Megane GT și Talisman TCe 200. Poți să treci cutia de viteze și în modul manual, fără însă a avea la dispoziție un set de padele pe volan.
Sistem de frânare
Exemplarul testat era dotat cu sistemul Extended Grip, tehnologie ce implică montarea unor anvelope All-Season (Goodyear Vector 4Season) și care duce greutatea mașinii la cel puțin 1.373 de kg. Sistemul de frânare exte calibrat însă bine pe masa lui Kadjar, nefiind niciodată depășit de situațiile intervenite în trafic.
Anvelopele All-Season s-au dovedit a fi o supriză plăcută la rularea pe asfalt uscat, oferind o aderență extrem de bună, dar și un nivel foarte scăzut de zgomot. Din păcate, la vremea testului zăpezile iernii erau deja duse, așa că nu am avut ocazia să testăm abilitățile cauciucurilor în condițiile pe care ni le-am fi dorit.
Consum
Valorile de consum oficiale, communicate de Renault în cazul lui Kadjar TCe 130 EDC Extended Grip, indică 6.9 l/100km în mediul urban, 5.2 l/100km în regim extraurban și 5.8 l/100km în regim mixt.
Cei peste 500 de km rulați în afara orașului au oprit valoarea afișată de computerul de bord la 6.6 l/100km, în timp ce scurtele escapade bucureștene stabilizau consumul undeva în jurul valorii de 9.5 l/100km.
Comportament rutier
Silențiozitatea și rafinamentul motorului TCe sporesc și mai tare senzația de confort absolut pe care ți-o dă Kadjar pe timpul călătoriilor, SUV-ul franțuzesc dovedindu-ne încă o dată atu-urile evidente pe care le are la acest capitol. Indiferent de starea drumului cei aflați la bord nu resimt mai deloc șocurile imprimate suspensiei, aceasta știind aproape de perfecțiune să le filtreze.
Motorul pe benzină o idee mai ușor decât dCi-ul îți permite să controlezi mai bine mașina pe viraje, caracterul subvirator fiind puțin mai mic. Ruliul există însă, așa cum e și normal în cazul unei mașini înalte, cu garda la sol ce ajunge la 200 de mm. Asta nu înseamnă însă că Renault Kadjar este o mașină nesigură în curbe, cel aflat la volan trebuind totuși să fie conștient de limite.
Comportament în mediul urban
Chiar dacă din poziția șoferului ai senzația că ai de strunit o mașină extrem de masivă, mai ales din cauza formei capotei ce-ți apare în față, lungimea lui Kadjar nu depășește 4.5 metri. Te adaptezi așadar repede la proporțiile sale și traficul urban nu-ți va mai părea chiar un chin. Plusul oferit de garda la sol și sistemele de asistență te ajută să te strecori fără probleme în mai toate situațiile dificile.
Comportament în off-road
Kadjar nu iese din tiparele noilor generații de SUV-uri compacte, oferind acel plus necesar în teren semi-accidentat, mai ales datorită gărzii la sol generoase. Oferit opțional, sistemul Extended Grip este capabil să gestioneze livrarea cuplului motor la roțile față în funcție de suprafața de rulare, însă nu ar trebui să vă așteptați la minuni în acest sens.
Regretăm faptul că posibilitățile de configurare nu permit alegerea unui sistem 4x4 decât alături de motorul 1.6 dCi, Renault preferând să asculte statisticile legate de preferințele clienților din Europa și care nu dau prioritate modelelor cu tracțiune integrală.
Poziția la volan și vizibilitatea
În Kadjar stai a într-un SUV veritabil, poziția înaltă a scaunului șoferului fiind un plus de necontestat. Ai astfel vizibilitate “cât cuprinde”, completată de ajutorul camerei de marșarier care compensează câmpul vizual limitat oferit de lunetă, dar și de sistemul de monitorizare a unghiului mort.
3. Confort interior și siguranță
Kadjar uimea la vremea lansării sale prin oferta de spațiu interior, dar mai ales prin saltul imens făcut la capitolul calitate. Am apreciat și noi anul trecut aceste lucruri, iar la un an distanță nu prea avem cum să ne schimbăm părerea. Renault oferă o arhitectură ce combină linii curajoase de design cu materiale extrem de plăcute la atingere, rezultatul final răsfrângându-se extrem de pozitiv în conforul pasagerilor pe timpul călătoriilor.
Criticăm din nou însă lipsa unui sistem de culisare pentru cotiera centrală, dar și amplasarea total nefericită a butoanelor pentru încălzirea scaunelor față.
Materiale și calitatea asamblării
Aproape toate zonele din parte superioară a planșei de bord și a fețelor de uși “respiră” calitate, excepție făcând părțile ceva mai ascunse, din zona inferioară a consolei centrale. De menționat ar fi faptul că portierele spate nu sunt îmbrăcate în același material moale de care beneficiază ușile din față.
Spațiu interior
Oferta de spațiu în cazul lui Kadjar situează SUV-ul Renault în poziție fruntașă în clasa lui. Practic, nu prea ai ce să reproșezi la acest capitol, atât șoferul și pasagerul din dreapta sa, cât și cei doi sau trei pasageri de pe bacheta spate având loc berechet la dispoziție. Nu ar fi stricat o mai bună profilare a banchetei, lucru ce ar fi completat pe măsură oferta scaunelor față, configurate cu atenție sporită spre confortul absolut al pasagerilor.
Portbagajul oferă 472 de litri la capitolul volum de depozitare, configurația sa putând fi adaptată nevoilor grație podelei duble ce ascunde spații suplimentare. La interior fețele de uși și consola centrală pot găzdui obiecte mici sau doze de băutură, fără însă ca Renault Kadjar să exceleze la acest capitol.
Francezii oferă pe lista de opționale și un inteligent sistem ce permite rabatarea spre bord a spătarului scaunului față, lucru ce permite încărcarea obiectelor lungi atunci când și bancheta spate este rabatată.
Antifonare
Dacă ai norocul să dai de o porțiune de drum proaspăt asfaltată cu o mixtură de calitate, vei fi suprins de cât de silențios poate fi un Kadjar TCe 130. Nici în alte condiții mai proaste de asfalt antifonarea mașinii nu dezamăgește, modelul franțuzesc fiind un adevărat exemplu de urmat la capitolul “așa DA”.
Infotainment
Sistemul R-Link 2 face din călătoriile la bordul lui Kadjar o experiență multimedia desăvârșită, fiind oferite cam toate funcționalitățile cerute de pretențioși în anul de grație 2017. Ai astfel la dispoziție un ecran tactil de 7 inch, sistem de navigație 2.5D, dar și conectivitate la internet (oferită gratuit în primul an după achiziția mașinii). Interfața R-Link permite și configurarea ambianței luminoase de la bordul mașinii, precum și configurarea estetică a ceasurilor de bord virtuale.
Mașina testată era echipată și cu un sistem audio BOSE care, în schimbul sumei de 390 de euro, modifică ambianța sonoră de la bord. Cele șapte boxe și subwooferul montat în portbagaj plusează simțitor la experiența audio, însă nu te fac să exclami un “WOW!” serios.
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
Renault s-a aflat mai mereu în plutonul fruntaș atunci când vorbim de siguranță, iar Kadjar nu face excepție. Ai la dispoziție o lungă listă de sisteme dedicate, pe care intră asistentul la franarea de urgență cu posibilitatea de frânare automată, sistemul de monitorizare a unghiului mort, tehnologia ce recunoaște semnele de circulație, un sistem de parcare automată sau sistemul ce te avertizează atunci când părăsești banda de circulație fără semnalizare. În acest din urmă caz, avertizarea sintetizată în boxele mașinii nu este prea plăcută urechilor, lucru ce te face s-o dezactivezi. Am fi preferat un sistem ce făcea volanul să vibreze.
Euro NCAP
Renault Kadjar a obținut fără probleme maximul de cinci stele din partea Euro NCAP.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin Renault Kadjar TCe 130 costă 17.453 de euro, în versiunea de bază LIFE și cutie de viteze manuală cu șase trepte. Cutia automată EDC presupune un cost suplimentar de circa 1.440 de euro, în timp ce alegerea nivelului de echipare de vârf, INTENS, va duce prețul de pornire la 23.800 de euro, pentru versiunea echipată cu o cutie automată.
Cea mai ieftină versiune Kadjar dCi 110 este mai scumpă cu 1.736 de euro față de varianta similară ca și dotări, însă motorizată TCe 130.
Modelul testat – Kadjar TCe 130 EDC INTENS cu Extended Grip – avea un preț de nu mai puțin de 26.420 de euro, după adaugarea pe lista de dotări a majorității opționalelor disponibile în configurator.
Garanția oferită de Renault pentru Kadjar este de 3 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Kadjar ne-a convins încă o dată prin plusurile sale evidente în materie de confort și spațiu interior, dar și prin calitatea resimțită în habitaclu.
Iar TCe-ul de 130 de CP constituie o alternativă demnă de luat în seamă la clasicul diesel dCi de 110 CP, oferind prestații dinamice mai bune și mai ales o doză de rafinament ce va fi apreciată încă de la primii kilometri parcurși. Nici prețul mai mic nu poate fi neglijat, de cei aproape 1.750 de euro putând să bifați în configurator câteva dotări utile.
Renault Kadjar TCe 130 EDC INTENS cu Extended Grip
Puncte pozitive
· Motorul rafinat și suficient de puternic
· Consumul decent
· Confortul la rulare și antifonarea
· Spațiul interior
· Oferta de sisteme de siguranță
Puncte negative
· Lipsa unei versiuni 4x4
· Cotiera centrală ce nu culisează
· Amplasarea butoanelor pentru încălzirea scaunelor
Date tehnice Renault Kadjar TCe 130 EDC INTENS
Motor: benzină turbo, patru cilindri, 1.2 litri TCe EURO 6
Cilindree: 1.197 cmc
Putere: 130 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 205 Nm, de la 2.000 rpm
0-100 km/h: 10.7 s
Viteză maximă: 192 km/h
Volum portbagaj: 472 litri
Greutate (fără șofer): 1.373 kg
Preţ de pornire în România: 23.800 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 26.420 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: