Fotocredit:
Auto-TestDrive
Când vine vorba de hot hatch-uri, Renault a știut întotdeauna să intre pe sub pielea pasionaților în materie cu mașinile ce poartă pe hayon inscripiția RS. Inițialele Renault Sport purtate cu mândrie de câteva generații încoace atât de Megane, cât și de Clio au garantat întotdeauna prestații “hot”, atât pe stradă, cât și în weekendurile de distracție pe circuit.
Dacă Megane RS se bate cu nume legendare precum Golf GTI sau Focus ST și nu de puține ori le dă lecții în materie de performanțe, Clio RS s-a lipit definitiv de sufletele fanilor Renault prin al său motor aspirat de 2.0 litri cuplat la o cutie manuală și care oferă senzații pure. Anul 2012 a marcat însă despărțirea de propulsorul aspirat și intrarea în “era turbo” pentru micul Clio RS.
Pentru a vedea de ce este în stare cel mai puternic Clio RS disponibil la ora actuală în configuratorul Renault, am putut testa pentru un weekend versiunea sa 220 Trophy, al cărei motor este cuplat la o cutie de viteze EDC.
1. Prezentare generală
O dată cu prezentarea celei de-a patra generații Clio, acum patru ani, Renault anunța lansarea noului Clio RS. Vestea renunțării la motorul aspirat în favoarea unuia turbo, dar mai ales faptul că noul model era oferit doar în varianta cu o cutie de viteze automată EDC nu a fost deloc pe placul “puriștilor”.
În ciuda faptului că propulsorul de 1.6 litri, de origine Nissan, oferă 200 de CP și performanțe dinamice excelente, prestațiile cutiei automate cu dublu-ambreiaj au fost trecute la capitolul “minusuri” pe lista celor care au testat mașina. Răspunsul celor de la Renault s-a lăsat așteptat aproape trei ani, materializându-se la standurile Salonului Auto de la Geneva prin noul Clio RS 220 Trophy.
Motorul a primit noi setări ale hărților de performanță, o turbină ceva mai mare, un sistem de admisie nou, dar și un sistem de evacuare mai capabil. Toate aceste modificări au dus la o creștere a puterii până la valoarea de 220 CP, cuplul maxim sărind de la 240 la 260 de Nm și chiar la 280 de Nm în treptele 4 și 5 grației funcției “Torque Boost”. Turația maximă la care poate ajunge motorul a crescut la rândul său, până la 6.800 rpm. Un alt capitol la care s-a lucrat masiv a fost cel al transmisiei EDC, Clio RS 220 Trophy beneficiind de o cutie ce schimbă treptele cu 40% mai repede în modurile de rulare Normal și Sport și cu 50% mai rapid în Modul Race. Cursa padelelor din spatele volanului a fost și ea micșorată, permițând șoferului să schimbe manual treptele doar printr-un simplu impuls.
Trenul de rulare este și el “atins” de schimbări, cu garda la sol micșorată și suspensii mai ferme, sistemul de frânare face față unor și mai mari solicitări, în timp ce sistemul de direcție oferă și o mai mare doză de precizie. În privința anvelopelor, Renault a ales să doteze mașina cu performantele Michelin Pilot Super Sport, pe dimensiunile 205/40/R18.
Normele din ce în ce mai stricte de poluare au forțat Renault să doteze noul model și cu un sistem Stop & Start, care funcționează însă doar în modul de rulare Normal.
Prețul noului Renault Clio RS 220 Trophy pleacă de la 23.950 de euro, cu 1.800 de euro mai mult decât un Clio RS “normal”.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Cei 220 de CP și cuplul maxim ce poate urca la 280 de Nm permit noului Clio RS 220 Trophy să sprinteze de la 0 la 100 de km/h în doar 6.6 secunde, cu o zecime de secundă mai rapid față de RS, în timp ce viteza maximă poate atinge valoarea de 235 de km/h.
Cifrele așternute pe hârtie la capitolul accelerație par să se comprime însă în realitate, mașina răspunzând fenomenal la cea mai mică atingere a pedalei de accelerație. Simți imediat un mic șoc în tetieră, chiar dacă nu se retrogradează nicio treaptă în cutia de viteze și chiar dacă modul de rulare ales este cel mai cuminte – Normal.
Așa numitul sistem RS Drive oferă alte două moduri – Sport și Race, care te fac să înțelegi câtă tehnologie a transferat Renault Sport de pe circuit pe mașinile de stradă. Deja modul Sport oferă mai mult decât și-ar dori orice șofer normal, limitele „decenței” fiind atinse mult mai repede decât ți-ai imagina. Răspunsul accelerației este aproape instantaneu, volanul se întărește și-ți aruncă mașina exact pe trasa pe care o dorești, iar evacuarea acompaniază strident schimbările de trepte, mai ales pe retrogradare. Cele mai bune plecări de pe loc se pot realiza grație sistemului de Launch Control, care gestionează eficient livrarea cuplului motor la roți în momentul eliberării pedalei de frână.
Modul Race este însă “doza” ce poate da pe spate și cel mai mare cunoscător într-ale hot hatch-urilor. Activarea sa este posibilă doar după trecerea cutiei EDC în modul manual și apăsarea lungă a butonului RS Drive, moment în care cel aflat la volan este singurul responsabil de schimbarea treptelor. Astfel, chiar dacă ajungi la limita superioară de turație, mașina nu te va ajuta prin schimbarea automată a treptei. Tot în modul Race sunt dezactivate și majoritatea sistemelor de asistență a stabilității, putându-se desena pe asfalt urme de cauciuc cu ajutorul derapajelor controlate. Frâna de mână clasică, ale cărei dimensiuni îți amintesc de mașinile de raliu, este încă un element ce te face să-ți pierzi mințile în “Race Mode”. Puține sunt mașinile de stradă din ziua de astăzi care te mai lasă să faci așa ceva…
Cutia de viteze EDC, cu șase trepte, se mulează perfect pe cerințele șoferului, adaptându-se în permanență la stilul de condus sau la modul de rulare ales. Retrogradează instantaneu mai multe trepte în momentele de kick-down, dar știe să schimbe rapid spre treptele superioare dacă observă că piciorul drept al șoferului “s-a calmat”. În modul manual schimbările din padele se fac într-o clipă, cel aflat la volan având mereu controlul asupra turației și a treptei de viteză dorite.
Comportament rutier
Dacă la volanul lui Clio RS simți imediat diferențele față de orice alt Renault Clio din configurator, Clio RS 220 Trophy face ca această diferență să devină o prăpastie. După primii kilometri parcurși realizezi clar că nu conduci o mașină ce poate fi folosită zi de zi pentru mersul la serviciu, și nu pentru că motorul ar fi prea rapid sau prea gurmand. Tăria suspensiei te face însă să simți și cele mai mici pietricele din asfalt, cel mai mare chin fiind resimțit de cei care au ghinionul să călătorească pe bancheta spate.
Reversul medaliei vine însă din comportamentul rutier excepțional, Clio RS 220 Trophy fiind de departe cea mai performantă mașină pe care am condus-o până acum la capitolul stabilitate și exactitate în negocierea virajelor. Trenul de rulare perfect echilibrat în acest sens și un sistem de direcție incredibil de precis îți permit să desenezi exact trasele pe care ți le-ai imaginat înainte de ajunge pe viraje. Limita vitezei cu care poti lua curbele este dusă cu nesimțire la valori mult peste pragul decenței, singura problemă pe care am observat-o venind din partea anvelopelor care, dacă nu sunt suficient de bine încălzite, fură serios din aderență, mai ales pe puntea spate. Și pe frânările bruște ABS-ul intră mult pre repede în funcțiune, atunci când cauciucurile sunt reci. Aduse însă la temperaturi optime, Michelin-urile se ridică fără probleme la exigențele lui Clio RS 220 Trophy.
Mașina ajunge extrem de ușor la viteze ce-ți pot cauza suspendarea permisului, însă sistemul de frânare poate produce decelerări fantastice. O dată apăsată cu fermitate pedala de frână, Clio RS Trophy “îngheață pe asfalt”.
Poziția la volan este perfectă, scaunele sport îmbrăcate în piele oferind un suport lateral fără cusur. Volanul îmbrăcat la rândul său în piele, cu o grosime simțitor mai mare față de ceea ce vedem la un Clio obișnuit, dar și poziția și dimensiunile padelelor pentru schimbarea treptelor îți dau acea senzație că ești una cu mașina.
Consum
Un Clio RS 220 Trophy nu va fi niciodată cumpărat cu gândul la consumul de combustibil, însă putem marca aici cifrele oficiale la acest capitol – 7.6 urban, 5.1 extraurban și 5.9 mixt.
Nu veți ajunge niciodată însă la aceste valori, dar dracul nu este chiar atât de negru în realitate. Lăsând la o parte prima zi de teste în care un sfert din rezervorul de 45 de litri a fost consumat în câteva zeci de kilometri, am reușit un excepțional consum de 7.1 l/100km mergând normal pe ruta București-Buzău-Vulcanii Noroioși și retur. În oraș valoarea consumului nu are cum să scadă sub 10-11 l/100km, însă Clio RS Trophy nu este făcut pentru mediul urban.
3. Confort interior și siguranță
Clio RS 220 Trophy se diferențiază clar de restul gamei Clio la interior prin numeroasele elemente ce “respiră” sport. Punctul de atracție îl constituie scaunele sport îmbrăcate în piele, cu tetierele integrate și inscripția “Trophy” la loc vizibil. Aceeași inscripție o regăsim și pe pragurile ușilor față, alături de care stă și numărul exemplarului din cea mai puternică ediție Clio RS, în timp ce pe planșa de bord ni se aduce aminte cine a dezvoltat “minunea” – Renault Sport.
Volanul sport, schimbătorul cutiei EDC sau centurile de siguranță constituie elemente de contrast pentru negrul dominant pe planșa de bord sau în tapițera scaunelor, prin roșul aprins ce sporește simțitor atmosfera sport de la interior.
Toate elementele de confort consacrate de cea de-a patra generație Clio sunt păstrate și la RS Trophy, sistemul de infotainment R-Link 2.0 fiind elementul central prin intermediul căruia șoferul interacționează cu funcțiile mașinii. Și cum pentru RS trebuia oferit ceva în plus, R-Link include și tehnologia RS Monitor 2.0, care se ocupă de afișarea datelor de telemetrie și salvarea lor pentru compararea timpilor obținuți pe diferite porțiuni de drum sau de circuit.
Clio RS 220 Trophy nu diferă cu nimic față de Clio atunci când vorbim de spațiul interior, iar volumul portbagajului a rămas la aceeași valoare de 300 de litri.
Euro NCAP a acordat lui Clio cinci stele în testele sale, versiunile RS neavând niciun motiv să fie mai slabe la acest capitol.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin Clio RS costă în România 22.150 de euro, TVA inclus, pentru versiunea Trophy cei interesați fiind nevoiți să scoată din buzunar alți 1.800 de euro suplimentari.
Mașina configurată în testul nostru avea ca dotări suplimentare scaunele sport cu tetiere incluse (1.210 euro), autocolantul exterior RS (242 euro), vopseaua neagră metalizată RS Trophy (323 euro), dar și senzorii de parcare spate + cameră video pentru marșarier (266 euro), toate acestea urcând prețul mașinii la 25.991 de euro, TVA inclus.
Nu este deloc un preț mic, însă puține sunt mașinile din clasa sa comparabile ca și performanțe. Cel mai apropiat în acest sens poate fi considerat MINI John Cooper Works care joacă însă în liga premium și costă de la 32.100 de euro în sus.
Renault Clio RS 220 Trophy beneficiază de 3 ani garanție sau 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Cu cea de-a treia generație Clio RS, Renault și-a atras multe critici. Lipsa posibilității configurării cu o cutie manuală, dar și relativa “cumințenie” de care dă dovadă mașina n-au fost pe placul fanilor, însă ceea ce oferă Clio RS 220 Trophy este cu totul altceva.
Accelerații brutale, suspensii dure ce-ți zguduie și cele mai fine pietre din rinichi, modul Race care impune șoferului aproape același nivel de implicare ca în cazul vechilor versiuni dotate cu o cutie manuală sunt doar câteva dintre caracteristicile ce fac din mașină o “bestie”, deloc recomandată celor slabi de inimă dar perfect mulată pe pretențiile celor mai exigenți “maniaci”.
Este clar faptul că Renault Clio RS Trophy nu este o mașină “de zi cu zi”, însă a o avea în garaj pregătită pentru escapade de weekend pe drumuri de munte sau pe circuit face din tine unul dintre cei mai fericiți muritori de pe fața Pământului.
Renault Clio RS 220 Trophy
Puncte pozitive:
· Performanțe senzaționale
· Incredibila precizie pe viraje
· Sistemul de frânare
· Interiorul sport
· Consumul decent
Puncte negative:
· Suspensia dură
· Aderența oferită de anvelopele reci
· Prețul ridicat
Date tehnice Renault Clio RS 220 Trophy
Motor: benzină, patru cilindri, 1.6 litri Turbo EURO 6
Cilindree: 1.618 cmc
Putere: 220 CP la 6.050 rpm
Cuplu maxim: 260 Nm la 1.750 rpm (280 Nm în treptele 4 și 5)
0-100 km/h: 6.6 s
Viteză maximă: 235 km/h
Volum portbagaj: 300 litri
Greutate (fără șofer): 1.204 kg
Preţ de pornire în România: 23.950 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 25.991 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: