Fotocredit:
Auto-testdrive
Sâmbătă, 8 decembrie, a fost o zi cu adevărat specială pentru că am avut prilejul să testăm în premieră pentru România noua generație Ford Focus ST 2012, echipată cu motorul turbo 2.0 litri EcoBoost de 250 CP.
1. Prezentare generală
Noul hot-hatch oferit de Ford trebuie să facă față într-o clasă foarte specială și unor concurenți extrem de puternici precum VW Golf GTI, Opel Astra OPC sau Renault Megane RS 2012.
Majoritatea pasionaților auto cunosc modelul Focus ST MK2, echipat cu celebrul motor Volvo T5 cu 5 cilindri în linie 2.5 litri ce producea 225 CP. Noul model pierde din capacitatea cilindrică, dar câștiga în ceea ce privește puterea oferită, dezvoltând acum cu 25 de cai mai mult.
Focus ST 2012 beneficiază de un motor EcoBoost de 2 litri care produce 250 CP/5.500 turații și 360 Nm. Greutatea declarată de oficiali este de 1.362 kg, ceea ce face ca ST-ul să accelereze de la 0-100 km/s în 6.5 secunde și să se oprească la o viteză maximă de 248km/h. Consumul mediu declarat este de 7,6 litri/100 km, iar prețul de pornire fără nici un discount este 29.200 euro inclusiv TVA.
Transmisia este una manuală în 6 trepte, direcția este asistată electric (EPAS) cu raport variabil iar mașina beneficiază de diverse sisteme precum controlul avansat al cuplului motor (Torque Vectoring Control), asistență direcție la accelerare sau sistemul de control al tracțiunii ESP cu 3 moduri de funcționare: on, off și sport mode.
Noul design este mult schimbat față de modelul anterior, elementele de ”Kinetic Design” specifice Ford fiind ușor de remarcat chiar și de un necunoscător al mărcii. Se remarcă prezența unui body-kit exterior, grila față trapezoidală tip fagure, eleronul masiv, precum și o evacuare hexagonală poziționată în centrul spoilerul-ului spate ce întărește tenta sportivă a modelului și îi conferă acestuia personalitate. De asemenea garda la sol este diminuată cu 10 mm, iar jantele cu care mașina vine standard sunt pe 18 inchi.
Din nefericire pentru fanii modelelor coupe, Focus-ul ST poate fi comandat doar în 2 versiuni de caroserie: hatch-back în 5 uși și sport-wagon.
Jost Capito, directorul Diviziei de Performanță Ford și cel care a pus bazele noului proiect ST 2012 susține că noua mașină, datorită noilor tehnologii utilizate, se va apropia ca performanțe de predecesorul Focus RS. Aceasta a mai declarat că toate modelele ST vor fi identice indiferent de regiunea geografică de comercializare, noul Focus fiind un autoturism global. Ford încearcă să satisfacă astfel cerințele tuturor consumatorilor și să obțină o mai bună popularizare a modelului.
2. Comportament rutier
Trebuie menționat că Focus-ul ST 2012 nu beneficiază de un diferențial cu alunecare limitată precum RevoKnuckle-ul de pe fratele mai mare RS, dar întâlnim sistemul de control al cuplului motor - Torque Vectoring Control. Acesta utilizează electronica sistemului ESP pentru a simula prezența unui LSD. Astfel, în cazul în care una din roți începe să piardă din aderență, sistemul va frâna ușor roata respectivă oferind maxim de tracțiune.
De asemenea, mașina dispune de direcție asistată la accelerare, direcția având un răspuns mult mai rapid, similar sistemului oferit de către Mercedes-Benz pe noul SLK.
Ford Focus ST hatch-back accelerează până la 100 km/h în 6.5 sec, iar versiunea Tournier în 6,7 sec și are o viteză maximă de 248 km/h.
Cel puțin pe hârtie, la aceste capitol Focus-ul este sub concurență:
· Renault Megane RS 265 CP. Accelerație 0-100 km/h: 6.1 sec. Viteză maximă: 255 km/h;
· Opel Astra OPC 280 CP. Accelerație 0-100 km/h: 6.0 sec. Viteză maximă: 260 km/h;
· Seat Leon Cupra R. Accelerație 0-100 km/h: 6.2 sec. Viteză maximă: 255 km/h.
*Nu includem în această comparație VW Golf GTI pentru că cifrele oficiale referitoare la noul model 2013 nu sunt încă cunoscute.
Să revenim însă la testul nostru. Am avut la dispoziție versiunea hatch-back în 5 uși culoare metalizată Tangerine Scream și echipare ST 2.
Mașina se simte sportiv, zgomotul evacuării făcundu-se simțit în interior în momentul în care acul turometrului atinge cote înalte (aceasta datorându-se și Sound Symphozer-ului Active, care captează, amplifică și transmite în habitaclu sunetele emise de motor).
Acest propulsor consumă oficial 7.2 litri la 100km în regim mixt și 5.6 litri în cazul în care se merge preponderent extraurban. Consumul afișat de computer-ul de bord la finalul testului a fost de 10.2 litri în condițiile în care s-au alternat stilurile de condus. Trebuie menționat faptul că mașina avea aproximativ 4500 km, așă că acesta poate scădea în viitor.
Referitor la treptele de viteză, computer-ul de bord are opțiunea de a va indica când să treceți în treapta superioară. Însă, când o să vă aflați la volanul unui Focus de 250 CP nu o să vă gândiți la economia de combustibil sau obținerea calificativelor EcoMODE din partea computerului de bord.
Suspensia este specială ST, mai rigidă decât a unui Focus normal, oferind o stabilitate ridicată în cazul în care se pune accent pe un tip de condus sportiv . Și cu siguranța acest tip de condus va fi predominant. Mașina trage frumos în orice treaptă de viteză, ajungând rapid la viteze care ar putea duce la pierderea licenței de condus.
3. Confort interior
Ford oferă pentru noul ST 3 nivele de echipare: ST1; ST2 și ST3, mașina prezentată beneficiind de a doua echipare.
Este imperativ să menționăm scaunele sport Recaro cu tapițerie parțial din piele, care oferă un excelent suport lateral. Totuși, acestea se transformă într-un mare dezavantaj în cazul în care conducătorul auto și pasagerul din dreapta nu sunt ”persoane atletice”, accesul și confortul fiind mult diminuat.
O altă dotare importantă, ținând cont și de anotimpul care se apropie sunt scaunele și parbrizul încălzite. La o temperatură exterioară de -3 grade Celsius acestea și-au făcut treaba cu brio.
Radio cd-ul Sony este cel mai bun sistem audio care poate fi comandat pe Focus, vine cu 9 difuzoare și oferă o sunet de excepție. Sony ar fi putut dota totuși acest sistem cu un subwoofer de dimensiuni reduse în portbagaj precum Rockford Fosgate-ul de pe Mitsubishi Lancer sau modelele premium, pentru o calitate mai bună a undelor de frecvență joasă.
Poate că sistemul de navigație ar fi completat planșa de bord, dar aceasta mai adauga la prețul mașinii aproximativ 900 de euro, care pot fi utilizați pentru alte opțiuni mai utile, sau mai de efect... Spre exemplu trapa electrică, care aduce un aer proaspăt în interior. Ne-ar fi plăcut un plafon panoramic, dar această opțiune nu este încă disponibilă în configuratorul Ford.
Pentru exterior putem alege 5 culori metalizate: Frozen White; Colorado Red; Panther Black; Spirit Blue și Tangerine Scream. Ultima dintre acestea este culoarea definitorie pentru ST 2012, mașina fiind ușor de remarcat în orice aglomerație urbană. Pentru cei dintre noi care nu doresc să iasă în evidență sugerăm culoarea neagră, care ascunde din aspectul sportiv al modelului, transformând-ul într-un lup în blană de oaie.
4. Buget/Prețuri
Prețul de pornire pentru noul ST 2012 este 29.200 euro inclusiv TVA.
Pe langă dotările standard cu care vine echiparea ST2, mașina din test era echipată cu următoarele opțiuni suplimentare:
· Vopsea metalizată Tangerine Scream;
· Pachet Confort - MFP 40: senzori de parcare spate, oglinzi rabatabile electric, sistemul ''keyless entry'' ;
· Faruri Bi-Xenon;
· Plafon panoramic electric;
· Radio CD SONY - Pachet ICE 7.
Astfel prețul final cu TVA inclus ajunge la 33.091 euro. Suntem în recesiune economică, așă că trebuie să încercăm să negociem cât mai mult posibil. Trebuie cunoscut faptul că discount-ul unei mașini este direct proporțional cu prețul de vânzare. În cazul de față, un preț de 33.000 euro este unul ridicat așa s-a obținut un discount de aproape 10%, având de achitat în final 29.998 euro TVA inclus.
Dacă achiziționăm autoturismul pe persoană fizică, putem utiliza și tichetele Rabla, câștigând astfel aproximativ 2500 euro. În concluzie, pentru ST-ul prezent în test s-au achitat 27.498 euro cu TVA inclus.
La capitolul garanție, Ford oferă 2 ani, dar această se poate mări la 4 ani în cazul achiziționării pachetului ”Garanție Extinsă”. Aceasta este integrală și transferabilă următorului proprietar. Condițiile pentru a beneficia de cei 2/4 ani sunt întreținerea autovehicului doar în service-urile autorizate Ford și încadrarea în limita de 100.000 km.
5. Concluzii
Focus ST 2012 este un model nou, total schimbat față de precedesorul său. Aceasta nu are același comportament animalic al RS-ului, dar cu siguranță se încadrează în titulatura de hot-hatch. Chiar dacă pe hârtie performanțele nu se ridică la nivelul concurenților direcți, ST-ul se remarcă prin originalitate, un interior personalizat care abundă în sportivitate, dar cel mai important este posibilitatea utilizării ST-ului ca o mașină de zi cu zi.
În opinia noastră prețul de pornire de 29.200 euro este unul ridicat. Nu trebuie să uităm că cel mai bine cotat hot-hatch de pe piață, Renault Megane RS, are un preț de pornire de 23.500 euro.
Momentan în România nu s-au vândut decât 3 ST-uri după spusele oficialilor Ford, dar nu trebuie să uităm că mașina a fost lansată abia la jumătatea lunii iunie.
Lăsăm însă ultimul cuvânt proprietarului maşinii, un foarte bun cunoscător al maşinilor cu valenţe sportive:
“Azi pot si eu să-mi spun primele impresii dupa 1000 km merşi cu noua masină:
Ce-mi place:
- Consumul - dacă schimbi cum zice ea LA 2000 !!! rpm şi n-o calci subturată consumă 7.8 L/100km ÎN ORAŞ !!!. Am reuşit acest consum, verificat la pompă (106 km merşi cu mare chinuială în oraş - primii km merşi dealtfel cu ea). După aia n-am mai putut rezista şi am mers normal (schimbând la 2800-3000 rpm, cu acceleraţii mai sportive) şi m-am dus la 10.5, însă nu mi se pare exagerat în Ploieşti. La "omor" manânca undeva la 16-19 în oraş, 20-25 dacă o omori pe serpentine (treapta 2 şi 3 schimbat la 5800 rpm), ceea ce mi se pare mai mult decât rezonabil. Înca nu i-am făcut consumul pe autostradă. (…)
- Stabilitatea şi manevrabilitatea - e o plăcere extraordinară s-o duci pe serpentine, indiferent de cât de prost ar fi şoferul, dacă merge cât de cât normal, nu poate s-o facă să derapeze. Sistemul ESP e foarte bine gândit, în varianta "on" îţi aşeaza maşina pe şine, în Sport intervine doar târziu lasându-te să te sperii, iar în mod "off" efectiv se dezactivează complet lasându-te să faci absolut tot ce vrei şi poţi cât încă mai eşti în viaţă. Am scos timpi apropiaţi de RS pe anumite zone strânse. Nu-mi imaginam că o maşină cu 250 CP se poate apropia de una de 450...
E clar, maşină de serpentine!! Cu cât mai strânse sunt curbele, cu cât sunt mai grupate, cu atât iţi pune pe faţă figura aia de când erai mic şi primeai maşinuţa dorită de Moş. Faţă de RS e mai lenta însă la limită iţi satisface toate poftele şi e iertatoare, mult mai iertatoare cu şoferul.
Nemulţumiri:
- Bordul e rachetă spaţială, nu ma pot adapta cu el, nu e aproape nimic intuitiv. Trebuie să fac "cursuri" de utilizare... sau poate din cauză că am 50 de ani?
- Faza scurtă e cam chioară, asta mă deranjează cel mai mult! E auto-leveling, deci n-o pot regla nici pe "lungime"
- Are boala maşinilor cu cauciucuri late: raza de viraj e jalnică (peste 12 m). La asta mă cam aşteptam, însă zici ca sunt o blonda la volan când vreau s-o parchez...
- Frânele - la utilizare intensă cedează! (va fi primul upgrade, OBLIGATORIU, nu-mi dau seama de ce au folosit frâne obişnuite pe o aşa maşină...)”.
Conținut Auto-TestDrive recomandat: