Fotocredit:
Auto-TestDrive
După ce în urmă cu câteva luni am testat noua generație a modelului Toyota Auris 2013, a venit momentul pentru un review cu varianta hibrid a aceleiaşi compacte japoneze, unul din cele mai accesibile modele de acest gen de pe piața internă.
1. Prezentare generală
Nu mai punem accent pe aglomerația din segmentul compact unde concurența este incredibilă, deoarece avem de a face cu un model hibrid, poate singurul oferit pe piaţa din România momentan în această clasă.
Toyota Auris Hybrid este oferită în două nivele de echipare: Luna și Sol, cea de-a doua beneficiind în plus de jante pe 17 inchi, oglizni retrovizoare pliabile electric, asistență la parcare, tapițerie mixtă textil-piele sau climatizare automată pe două zone.
În ceea ce privește designul exterior, diferențele estetice față de un model Auris normal nu sunt numeroase, dar sesizabile totuși de un cunoscător al fenomenului auto. Amintim aici sigla Toyota pe fundal albastru, siglele Hybrid și Hybrid Sinergy Drive sau jantele cu design diferit.
Motorizarea este compusă dintr-un propulsor VVT-i 1.8 litri pe benzină ce produce 99 CP și un motor electric de 80 CP, în final rezultând o putere totală de 136 CP (modul de calcul al puterii finale nu se face printr-o simplă adunare).
Și acum capitolul cu adevărat interesant. . . Consumul mediu?
Toyota anunță oficial doar 3.8 litri pentru o sută de kilometri parcurși la bordul lui Auris Hybrid 2013. Iar pentru că un model de acest gen înseamnă și o atenție sporită asupra mediului înconjurător trebuie precizate și emisiile CO2 de doar 87 g/km.
2. Comportament rutier
Pentru început să discutăm despre ce 136 cai putere obținuți cu ajutorul sistemului hibrid care sunt disponibili în totalitate la 5.200 de turații/minut.
După cum unii din dumneavoastră deja cunosc, motoarele electrice au un cuplu ridicat oferit în mod instantaneu de la prima apăsare a pedalei de accelerație. Acesta este și cazul de față, unde sistemul Hybrid Synergy Drive oferit pe Auris promite un cuplu maxim de 207 Nm care în paralel cu cei 142 Nm oferiți de motorul termic conferă mașinii accelerații mai mult decât decente.
În concluzie să lăsăm cifrele deoparte și să pornim la drum. Primul aspect pe care îl identificăm este silențiozitatea absolută în momentul staționărilor urbane sau chiar a deplasărilor la viteze mici. Practic, motorul termic începe să funcționeze doar după pragul de 20 km/h, dar încă la o turație scăzută favorizând obținerea unui consum urban mai bun decât cel al motorizărilor diesel.
Auris Hybrid 2013 este dotată cu un sistem de management electronic inteligent al modurilor de funcționare, astfel că avem de ales între ECO, POWER și EV, fiecare dintre acestea cu caracteristicile evidente și avantaje/dezavantaje.
Modul ECO pune accent pe economia de combustibil utilizând în principal motorul electric (bineînțeles în funcție și de modul de conducere abordat), POWER o să ofere un plus de performanțe coroborate cu o ușoară creștere a consumului, iar cel din urmă tip de conducere - EV permite șoferului o deplasare exclusiv în modul electric. Desigur aceasta nu este posibilă decât până la descarcarea completă a bateriilor, care se realizează în aproximativ 4 km. Totuși 4 km pot fi o distanță suficientă în cazul în care utilizați mașina pentru o navetă scurtă în oraș, dar mai ales pentru momentele în care sunteți blocat pentru o perioadă îndelungată într-un trafic dificil.
Transmisia este asigurată de cutia automată E-CVT, cu transmisie electronică variabilă continuu, care aduce în mod evident un plus senzației generale oferit de Auris Hybrid. Foarte interesant este însă levierul cutiei de viteze, care nu are o acționare clasică: Parking, Reverse, Normal și Drive ci se bazează pe un sistem tip impuls care după o ușoară perioadă de acomodare se dovedește foarte confortabil.
În ceea ce privește performanțele, capitol puțin relevant în cazul de față, dar la care Auris se prezintă decent, sistemul hibrid oferă o accelerație de la 0 la 100 km/h în 10.9 secunde și o viteza maximă de 180 km/h. Cifre comparative cu cele promise de primul motor pe benzină din gama Auris, 1.6 litri Valvematic de 132 cai.
Suspensia este în continuare orientată spre confort, similar modelului de bază, gropile și denivelările fiind bine absorbite, fără efecte negative asupra stabilității vehiculului.
3. Confort interior
Auris Hybrid poate fi comandată în 2 versiuni de echipare: Terra și Sol, versiunea din testul nostru fiind varianta de top. Fapt ce înseamnă că am beneficiat de dotări suplimentare precum: sistemul Smart Entry & Push Start, oglindă retrovizoare electromagnetică, cotieră îmbracată în piele, tapițerie de piele sau climatizare automată pe două zone.
În afară de acestea, pe modelul hibrid veți regăsi și dotările de top întălnite pe versiunea normală. Amintim aici luminile de zi cu tehnologie LED DRL, scaune față încălzite și reglaj lombar electric sau sistemul multimedia Toyota Touch.
La capitolul siguranță, modelul din test vine standard cu:
· 7 airbag-uri (frontale, laterale, tip cortină + airbag pentru genunchii șoferului)
· ABS cu sistem EBD (de distribuție electronică a forței de frânare)
· asistența la frânarea de urgență BA + funcție de semnalizare a frânării de urgență
· controlul stabilității vehiculului VSC
· controlulul tracțiunii TRC
· asistență la pornirea din rampă HAC
4. Buget/Prețuri
Toyota Auris Hybrid are un preț de pornire în România de 22.001 euro cu TVA pentru varianta de echipare Luna . La acest preț se adaugă o reducere promoțională, ceea ce înseamnă că prețul final de vânzare pentru un Auris Hybrid este de 20.538 euro cu TVA inclus.
Varianta echipată suplimentar, prezentă în testul nostru are un preț promoțional de 22.428 euro cu TVA.
Modelul hibrid din test a înregistrat un consum mediu de aproximativ 4.8 litri la 100 km în condiții normale de rulare care au îmbinat traficul urban din Ploiești cu cel în afara localităților - DN1 şi drumuri judeţene.
Garanția oferită pentru acest model de Toyota este de:
· 5 ani integrală sau 160.000 km
· 10 ani pentru sistemul hibrid sau 200.000 km
· 3 ani pentru vopsea
· 12 ani antiperforare prin coroziune
· 3 ani pentru accesoriile originale Toyota
La capitolul siguranță noua Toyota Auris a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
5. Concluzii
În curând, încă doi mari producători auto vor arunca pe piața compactelor autoturisme hibrid. Ne referim la VW prin noul Golf Plug-in Hybrid și la Audi A3 e-tron, dar până în acel moment Toyota Auris Hybrid râmâne singura alegere posibilă în această clasă.
Un hatchback hibrid, cu un consum mediu de aproximativ 4 litri, cu o transmisie automată și versiune de echipare de top, totul pentru 22.428 euro. Să nu uităm că am testat anterior un model Kia C’eed diesel foarte bine dotat care ajungea ușor spre suma de 24.000 euro cu TVA.
În aceste condiții prețul propus de Toyota chiar nu pare ridicat, iar în condițiile actuale de recesiune economică accentuată care nu pare să se încheie, poate un asemenea autoturism este exact de ce avem nevoie.
Am identificat la maşina din test:
Puncte pozitive:
· Consum urban imbatabil
· Preț de achiziție accesibil
· Garanție de 10 ani pentru motorul electric
Puncte negative:
· Calitatea unor materiale de la interior
· Dimensiune redusă a portabagajului cauzată de sistemul hibrid
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Georgel Oprea (georgel.oprea@toyotaploiesti.ro) - de la Toyota Ploieşti - Tel: 0744.694.170 , 0244.544.745 .
Conținut Auto-TestDrive recomandat: