Fotocredit:
Auto-TestDrive
Continuăm aventura noastră în lumea SUV-urilor de segment B cu un test ce are drept subiect Peugeot 2008. Al treilea cel mai bine vândut model din această clasă în Europa anul trecut, micul crossover francez ne-a fost partener de călătorie în versiunea 1.6 e-HDi 115 CP, nivel de echipare Allure.
1. Prezentare generală
Lansat în primăvara lui 2013, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, 2008 a fost unul dintre primele modele de acest gen oferite clienților europeni. Construit pe platforma lui 208, crossoverul Peugeot se aventura în lumea SUV-urilor de clasă mică, segment “inventat” de japonezii de la Nissan cu al lor Juke, în al cărui succes nu credea multă lume la momentul lansării sale.
Numai că în 2013 s-a produs declick-ul în rândul consumatorilor din Europa. Cererea pentru astfel de mașini a început să crească din ce în ce mai tare, creșterile de vânzări urcând la valori uluitoare. Anul 2015 a marcat creșteri cuantificate în două cifre procentuale, segmentul SUV-urilor de clasă mică fiind poate cel mai dinamic din piață. Lansările de noi modele nu au contenit, însă Peugeot 2008 a continuat să fie una dintre cele mai bine vândute mașini din clasa sa, ocupând cea de-a treia poziție a podiumului în 2015, după Renault Captur și Opel Mokka.
Începutul anului 2016 a venit cu un facelift pentru Peugeot 2008, modificările estetice dorind să consolideze și mai tare poziția acestuia pe piață.
În România, oferta actuală cuprinde două versiuni de motorizare pe benzină PureTech (1.2 litri aspirat 82 CP, 1.2 litri turbo 110 CP), respectiv trei propulsoare diesel BlueHDi 1.6 – de 75, 99 sau 120 CP. Toate respectă normele de poluare EURO 6. Clienții pot alege Peugeot 2008 în trei versiuni de echipare – Access, Active sau Allure. Prețul de start este de 14.032 euro, pentru versiunea 1.2 PureTech 82 CP Access.
Mașina din testul nostru avea sub capotă un motor e-Hdi de 1.6 litri, EURO 5, care dezvolta 115 CP și era oferită în nivelul de echipare Allure.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Pentru motorul 1.6 e-HDi cifrele de pe hârtie arată 115 CP furnizați la 3.600rpm și 270 Nm disponibili la 1.750 rpm. Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 10.4 secunde, viteza maximă fiind de 188 de km/h. Dacă stăm să ne uităm în “curtea” rivalilor, Renault oferă Captur dCi 110 ce accelerează de la 0 la 100 de km/h în 11.4 secunde și poate atinge 182 de km/h viteză maximă, în timp ce Opel Mokka 1.6 CDTI de 110 CP face același sprint în 12.5 secunde și marchează 178 de km/h la capitolul viteză maximă. 2008 le este superior așadar.
Să lăsăm teoria deoparte și să vedem cum se descurcă mașina în practică. Pus pe o mașină ce nu depășește în greutate 1.200 de kg, motorul HDi de 1.6 litri s-a dovedit a fi mai mult decât suficient la toate pretențiile șoferului în materie de accelerație, cuplul motor oferind resurse excelente în momentul depășirilor. Cuplat la o cutie de viteze manuală cu șase trepte, propulsorul oferit de Peugeot este unul dintre cele mai rafinate unități din segmentul său, vibrațiile sau zgomotul produse “by default” de un diesel fiind aproape de neresimțit la interior.
Cutia de viteze este etajată perfect din punctul nostru de vedere, cu treptele III și IV dedicate manevrelor de depășire și cu o treaptă a VI-a gândită la fix pentru rularea pe autostradă la viteze de peste 120 de km/h. Spre deosebire de cutia în cinci trepte testată anterior pe fratele de platformă Citroen C4 Cactus și care se apropia ușor de cuvântul “dezastru”, precizia schimbărilor de trepte și ghidajul schimbătorului de viteze de pe 2008 sunt impecabile. Nimic de reproșat la acest capitol, poate doar măciulia schimbătorului fabricată din aluminiu și care ți se lipește efectiv de mână în diminețile friguroase.
Comportament rutier
Peugeot 2008 vine cu o suspensie setată spre a oferi cel mai bun confort pasagerilor săi. Faptul că amortizoarele sunt moi se vede încă din primii kilometri parcurși, însă tot de la început nu poți să nu observi un mic paradox – treci peste gropi sau limitatoare de viteză și te aștepți să nu simți mare lucru însă se întâmplă exact contrariul. Mașina se balansează serios, șocurile trecerii peste denivelări se resimt în scaune, iar zgomotele provenite de la elementele suspensiei nu sunt nici ele foarte bine amortizate.
La drum întins totul este perfect cât asfaltul este bun și nu sunt prea multe curbe strânse pe traseu. Virajele luate cu viteză mai mare fac din Peugeot 2008 o mașină cu un ruliu pronunțat, potolind din start șoferii cu chef de alergat pe curbe. Una peste alta, cel mai bun teren pentru un 2008 1.6 HDi sub capotă este reprezentat atât de străzile proaspăt asfaltate din oraș sau de șoselele expres sau autostrăzile unde se poate rula la viteze de croazieră într-un confort deosebit.
Este păcat că Peugeot nu oferă un 2008 mai “direct” în răspuns și reacții, mai ales că șoferul beneficiază de o poziție de condus perfectă, responsabil pentru acest lucru fiind conceptul i-Cockpit – cu un volan de mici dimensiuni plasat ideal și ceasurile de bord situate peste volan ca și direcție de citire.
Manevrabilitatea în oraș este însă una foarte bună, grație volanului foarte “moale”, dar și datorită lungimii mașinii, ce depășește cu puțin 4.10 metri. Poziția înaltă la volan sporește vizibilitatea, însă oglinzile laterale așezate într-o poziție foarte joasă față de privirea șoferului necesită un oarecare timp de acomodare.
Dacă vorbim de comportamentul în afara asfaltului, mașina din testul nostru beneficia de sistemul Grip Control care modifică setările tracțiunii în anumite moduri presetate, pentru a oferi cea mai bună aderență în funcție de suprafața de rulare. Garda la sol nu foarte mare și elementele stilistice ale barelor față/spate nu permit însă ieșiri foarte îndrăznețe în off-road, Peugeot 2008 rămânând o mașină dedicată cel mult “aventurilor” de trecere peste borduri sau alte obstacole din oraș.
Consum
Consumul oficial declarat de Peugeot pentru 2008 1.6 e-HDi 115 CP arată valoarea de 4.7 l/100km în oraș și 3.6 l/100km în regim extraurban. Evident că valorile oficiale nu au putut fi confirmate de noi în practică, însă cifrele obținute în traficul real nu sunt deloc de speriat. În București, la ore când traficul este foarte aglomerat, am obținut 6.8 l/100km – un lucru ce a contribuit esențial la această valoare fiind sistemul Start/Stop, care-și face treaba excelent.
Consumul afișat după o călătorie de peste 300 de km în afara Bucureștiului arăta valoarea 5.2 l/100km, însă aceasta poate scădea fără probleme sub 5 l/100km în condițiile unei rulări “normale”, rezultatul obținut noi fiind afectat de nenumăratele situații în care mașina a stat pe loc cu motorul pornit sau a fost “chinuită” în diferite probe de rulare.
3. Confort interior și siguranță
Alături de de exteriorul foarte “chic”, interiorul este capitolul prin care Peugeot 2008 atrage poate cel mai mult, vizați cel mai tare ca și target fiind tinerii și în special femeile.
Multitudinea de linii estetice de pe planșa de bord, care crează eleemente de diferite forme și texturi dau viață habitaclului, iar soluția i-Cockpit duce ergonomia postului de conducere la cel mai înalt nivel. Totul este foarte vizibil, de la indicațiile ceasurilor de bord și până la toate butoanele comenzilor uzuale, fie că sunt amplasate pe volan fie că sunt pe consola centrală. Sistemul de infotainment își proiectează interfața grafică pe un ecran tactil foarte responsiv, cu mult superior soluției folosite pe C4 Cactus. Comenzile climatizării automate sunt clasice, situate sub gurile de ventilație centrale și pot fi utilizate fără ca șoferul să-și ia ochii de la drum. Sistemul audio este unul decent, fără a excela cu nimic.
Din păcate există și un punct ce duce în jos ergonomia – fiind vorba de comenzile tempomatului. Acestea sunt situate în spatele volanului, într-o poziție ce le face complet invizibile pentru șofer și evident aproape imposibil de folosit. Nu știm cine s-a gândit la o asemenea soluție, dar ar trebui tras serios de urechi…
Calitatea materialelor alternează în funcție de elemente, fiind una excelentă pe banda texturată a planșei de bord și una discutabilă în partea inferioară a consolei centrale. Eventualele minusuri la acest capitol sunt însă compensate de asamblarea fără cusur, care nu lasă să se întrevadă lufturi sau alte asemenea “bube”. Per ansamblu însă, Peugeot ar putea face un efort în a ridica puțin ștacheta calității.
Scaunele și materialul care le îmbracă ar trebui luate drept reper în clasă, oferind un suport excelent pentru din toate punctele de vedere. Șoferul și pasagerul față călătoresc confortabil, însă nici pasagerii de pe bancheta spate nu se pot plânge, spațiul oferit pentru genunchi și cap fiind mai mult decât suficient. Mașina din test era echipată cu așa numitul plafon LED TRACK, ce beneficia de o lumină ambientală extrem de plăcută noaptea, generată de o serie de LED-uri ascunse în “crăpăturile” desenate în suprafața acestuia.
Portbagajul oferă 410 de litri în materie de volum de încărcare, o valoare suficentă pentru mici escapade în afara orașului. În uși sau în consola centrală mai există câteva locuri de depozitare a diferitelor obiecte mici, însă niciunul dedicat cu adevarat sticlelor de apă sau cutiilor de suc.
Peugeot 2008 este un model bine antifonat, nici zgomotele motorului și nici cele provenite de la vânt sau roți nederanjând prea tare confortul pasagerilor. Poate cele mai supărătoare zgomote vin de la suspensie, în momentele de care aminteam mai sus.
Peugeot 2008 a fost testat de Euro NCAP în 2013, obținând maximul de cinci stele.
4. Buget/Prețuri
Prețul de pornire pentru Peugeot 2008 este de 14.032 euro, pentru versiunea 1.2 PureTech 82 Access. Mașina din test a venit în cel mai de sus nivel de echipare – Allure, care, alături de motorizarea 1.6 e-HDi ridica prețul la 21.198 euro, scăzut de un discount la 20.667 de euro, TVA inclus. Din această sumă aproape 300 de euro erau cheltuți pe vopseaua metalizată neagră, alți 242 de euro reprezentând costul jantelor din aliaj ușor pe 17 inch și al sistemului Grip Control.
Nivelul de echipare Allure vine cu o lungă listă de echipamente oferite în standard, printre care se numără climatizarea automată, farurile cu lumini de zi LED și aprindere automată, senzori de ploaie, oglindă heliomată sau oglinzi laterale pliabile electric. Nu lipsesc nici geamurile electrice față/spate sau scaunele față Dynamic.
Să ne uităm acum la ce oferă concurența. Renault Captur 1.5 dCi 110 în echipare de vârf pleacă de la 17.500 de euro, în timp ce Opel Mokka 1.6 CDTI Cosmo este oferit de la 20.140 de euro. Diferența în favoarea Renault nu este de neglijat, însă Peugeot vine o idee mai bine dotat.
În materie de costuri de întreținere, Peugeot recomandă efectuarea reviziilor pentru modelul testat la fiecare 25.000 de km sau la un an, o revizie obișnuită ce incude doar schimbul de ulei și al filtrului de polen costând, cu tot cu manoperă, 422 de RON, TVA inclus. Din doi în doi ani se schimbă suplimentar filtrele de aer și de motorină, precum și lichidul de frână, caz în care posesorul unui 2008 1.6 e-HDi va trebui să scoată din buzunar 836 de RON. La 100.000 de km se verifică și calitatea antigelului și nivelul aditivului filtrului de particule, operațiuni ce nu reprezintă decât aproximativ 20 de RON cost suplimentar.
Garanţia oferită în România de Peugeot pentru noul 2008 este de 4 ani în limita a 100.000 kilometri.
5. Concluzii
Peugeot 2008 are deja în spate trei ani de existență pe piață și oferă clienților un pachet solid, fie că vorbim de motorizările disponibile, fie că ne uităm la dotările de siguranță sau confort.
Designul exterior și ambianța interioară sunt printre cele mai reușite din segmentul său, țintind exact clientela ce dorește un asemenea crossover de clasă mică – tinerii și mai ales femeile, așa că succesul modelului nu are cum să nu fie asigurat. Peugeot 2008 este ca și model exact opusul “nebunului” Citroen C4 Cactus, oferind rafinamentul și doza necesară de parfum franțuzesc așteptată de la constructorul din Sochaux.
Refresh-ul estetic din această primăvară va așeza și mai solid 2008 în preferințele cumpărătorilor și nu va fi un lucru neobișnuit dacă vom vedea și în 2016 micul crossover oferit de Peugeot pe podiumul celor mai vândute modele din segmentul său în Europa.
Peugeot 2008 1.6 e-HDi 115 CP Allure
Puncte pozitive:
· Rafinamentul și resursele de putere ale motorului
· Cutia de viteze excelent etajată
· Consumul mic de motorină
· Atmosfera aparte de la interior
· Ergonomia oferită de i-Cockpit
Puncte negative:
· Ansamblul suspensiei
· Calitatea unor materiale de la interior
· Poziționarea comenzilor tempomatului
Date tehnice Peugeot 2008 1.6 e-HDi 115 CP Allure
Motor: diesel, patru cilindri, 1.6 litri e-HDi EURO 5
Cilindree: 1.560 cmc
Putere: 115 CP la 3.600 rpm
Cuplu maxim: 270 Nm la 1.750 rpm
0-100 km/h: 10.4 s
Viteză maximă: 188 km/h
Volum portbagaj: 350 litri
Greutate: 1180 kg
Preţ de pornire în România: 15.629 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 20.677 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: