Fotocredit:
Auto-TestDrive
După ce la sfârșitul primăverii am putut vedea ce oferă micul și deja binecunoscutul Swift, a venit rândul unui model complet nou din portofoliul Suzuki să ne fie partener de test vreme de câteva zile. Vă vom vorbi așadar astăzi despre noul Baleno, motorizat de la fel de noul propulsor 1.0 BOOSTERJET, ce dezvoltă 112 CP.
1. Prezentare generală
Baleno nu este un nume nou în curtea Suzuki, cei ce răsfoiau revistele auto înainte de anul 2000 putându-și aduce aminte de sedanul produs atunci începând cu anul 1995 și vândut pe diferite piețe de pe glob, sub diferite nume – Baleno, Cultus sau Esteem.
La 20 de ani distanță japonezii s-au gândit că n-ar fi rău să reinventeze brandul Baleno, ediția 2015 a Salonului Auto de la Frankfurt găzduind premiera mondială a noului Baleno, materializat printr-un hatchback plasat la limita superioară a segmentului B și despre care Suzuki vorbește în cuvinte mari atunci când vine vorba de spațiul oferit pasagerilor sau de volumul portbagajului.
Fabricat exclusiv în India, în fabrica Maruti Suzuki, noul Baleno este oferit pe piața din România în trei versiuni de motorizare – 1.2 DUALJET (90 CP, 120 Nm cuplu maxim), 1.2 DUALJET + sistemul hibrid SHVS ce ajută motorul termic pe accelerații și recuperează energia cinetică pierdută la frânare, respectiv 1.0 BOOSTERJET (112 CP, 170 Nm cuplu maxim). Motoarele sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, opțional fiind disponibile o cutie CVT (pentru propulsorul 1.2 DUALJET) sau una automată cu șase trepte (pentru motorul 1.0 BOOSTERJET).
Nivelurile de echipare tradiționale Suzuki - GA, GL și GLX - nu lipsesc nici din oferta Baleno, prețul noului model fiind cuprins între 11.000 și 18.000 de euro, TVA inclus.
Mașina din testul nostru are sub capotă noul motor turbo 1.0 BOOSTERJET cuplat la cutia de viteze manuală - nivelul de echipare GLX ducând prețul său final la nu mai puțin de 16.000 de euro, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Cel de-al doilea propulsor din familia BOOSTERJET, după unitatea 1.4 testată de noi sub capota lui Vitara S, este așadar un motor în trei cilindri, de 1.0 litru și care dezvoltă 112 CP. Cuplul maxim ce poate ajunge la 170 de Nm îi permite noului Baleno să accelereze de la 0 la 100 de km/h în 11.4 secunde, în timp ce viteza maximă atinge pragul de 200 de km/h.
Valoarea accelerației 0-100km/h nu este una impresionantă, însă capitolul unde punctează serios motorul turbo sunt reprizele de accelerație în treptele a 3-a și a 4-a, atunci când “marele” Baleno devine o mică rachetă capabilă să rezolve fără probleme cam orice manevră de depășire. Diferențele față de motorul aspirat de 1.2 litri sunt mai mult decât evidente, putând spune fără nici cea mai mică urmă de îndoială faptul că Sukuzi a rezolvat fără emoții și cu succes trecerea la “epoca turbo”.
Dacă la capitolul performanțe propulsorul 1.0 BOOSTERJET impresionează foarte tare, nu același lucru îl putem spune atunci când vine vorba de rafinament. Vibrațiile specifice unei unități în trei cilindri se simt peste măsură, iar antifonarea precară aduce în urechile pasagerilor mult zgomot, mai ales dacă se trece peste 2.000 de rotații pe minut.
Cutia de viteze în cinci rapoarte este etajată suficient de bine pentru a scoate maximul de eficiență din prestațiile motorului, însă nu ni s-a părut la fel de exactă și rafinată ca cea de pe Swift, schimbătorul având nevoie de ceva fermitate pentru alegerea treptei dorite.
Comportament rutier
Noul Baleno rezolvă cu succes toate problemele legate atât de starea asfaltului, dar și de “apucăturile” celui aflat la volan, confortul oferit pasagerilor la trecerea peste denivelări nefiind în măsură să răpească foarte mult din comportamentul pe viraje. Nu vă imaginați însă că noul model Suzuki stă în curbe fără să simți pic de subvirare sau ruliu. Toate acestea se simt, însă doar atunci când șoferul depășește limitele unui condus în siguranță.
La comportamentul dinamic contribuie și un sistem de direcție “old style”, tăria volanului permițând urmărirea traselor exacte imaginate. Reversul medaliei se vede în oraș, acolo unde trebuie să uiti rapid că există pe piață modele cu direcție mult mai asistată și care se pot manevra simțitor mai ușor. Dimensiunile mașinii, dar și camera video pentru marșarier compensează însă acest mic neajuns, chiar dacă și senzorii de parcare lipsesc de pe lista de dotări. Poziția destul de înaltă la volan și oglinzile laterale de mari dimensiuni permit la rândul lor o vizibilitate excelentă, șoferul fiind mereu “conectat” la realitatea din jurul mașinii.
Consum
Consumul oficial anunțat de Suzuki pentru noul Baleno 1.0 BOOSTERJET arată astfel – 5.4 l/100km urban, 4.0 l/100km extraurban și 4.5 l/100km mixt.
Am utilizat mașina pe parcursul unui weekend preponderent în București, cu câteva mici ieșiri în apropierea Capitalei. Astfel, după mai bine de 250 de km rulați în acest mod, consumul final afișat de computerul de bord nu a depășit 5.9 l/100km, în condițiile în care am avut parte și de cel puțin o oră de trafic infernal, la viteze medii ce nu au depășit 4-5 km/h. Ne-am apropiat așadar de consumul urban oficial, lucru ce nu ne este dat să vedem foarte des în testele noastre.
3. Confort interior și siguranță
Interiorul noului Suzuki Baleno nu iese foarte tare din tiparele cu care ne-au obișnuit japonezii la cele mai recente modele lansate, noutatea absolută fiind adusă de posibilitatea configurării mașinii cu sistemul de infotainment cu ecran tactil de 7 inch, ce a fost introdus în premieră pe noul Vitara și care oferă conectivitate Bluetooth, USB, dar și Apple CarPlay.
Găzduit de planșa de bord în partea sa centrală, ecranul afișează interfața grafică prin intermediul căreia poți accesa toate funcțiile utile, într-un mod extrem de simplu și eficient. Poate ne repetăm, dar Suzuki a dezvoltat unul dintre cele mai eficiente sisteme de infotainment de pe piață. Pe de altă parte, ecranul computerului de bord plasat între turometru și vitezometru are parte de prea multă “culoare”, dar și de ceva meniuri aproape inutile afișate la o rezoluție mică. Era mult mai bine dacă se păstrau aici doar informațiile esențiale, prezentate succint și nu însoțite de atâtea briz-brizuri.
Fabricat în India, Baleno nu impresionează la fel de tare ca Swift sau Vitara atunci când vorbim de calitatea materialelor sau a asamblării. Avem parte de plastic tare la orice pas, fiecare element atins dându-ți senzația de fragilitate.
Baleno se revanșează însă cu vârf și îndesat atunci când vorbim de spațiul oferit șoferului și pasagerilor. Dacă scaunele față oferă spațiu suficient și confort grație buretelui din care sunt fabricate, supriza imensă vine imediat ce te așezi pe bancheta spate. Spațiul oferit la genunchi și pentru cap rivalizează sau chiar depășește anumite modele cu pretenții din clasa compactă, doi sau chiar trei pasageri putând călători fără probleme pe distanțe lungi.
Volumul portbagajului depășește cu mult valorile oferite de modelele consacrate din clasa mică, cei 355 de litri bifați de Baleno apropiindu-l mai degrabă de clasa compactă. Adăugăm aici și spațiile de depozitare a sticlelor sau dozelor plasate “strategic” pe consola centrală sau în fețele de uși și putem vorbi fără reținere despre o mașină excelentă pentru călătorii extraurbane.
În materie de siguranță noul Baleno oferă în standard, printre altele, șase airbaguri, ABS, ESP, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri sau pedalier retractabil în caz de accident. Nivelul de echipare GLX aduce suplimentar și sistemul de asistență la frânare Radar Brake Assist, care poate frâna automat la viteze mici în cazul în care șoferul este neatent și care asistă tempomatul pentru păstrarea unei distanțe constante față de mașina din față, în mod automat.
Radar Brake Assist este excelent atunci când este folosit în combinație cu sistemul cruise control, însă devine extrem de enervant în aglomerația urbană dacă este setat pe sensibilitatea maximă. Astfel, au fost nenumărate situațiile în care eram avertizați și chiar mașina frâna automat în momente în care chiar nu era necesar. Setarea sensibilității la minim rezolvă însă această neplăcere.
Euro NCAP a testat noul Baleno chiar anul acesta, modelul Suzuki fiind primul automobil verificat de organizația de siguranță după așa numitele criterii duale de testare. Astfel, Baleno în nivelul de echipare de bază a primit trei stele, în timp ce adăugarea sistemului Radar Brake Assist a contribuit la adăugarea unei stele suplimentare la nota finală.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin Suzuki Baleno costă în România fix 11.000 de euro, sumă în schimbul căreia veți primi varianta GA motorizată 1.2 DUALJET. Lista de dotări standard cuprinde, printre altele, șase airbaguri, ABS, ESP, aer condiționat manual, sistem audio cu 4 boxe, jante din tablă pe 15 inch sau geamuri electrice față.
Nivelul de echipare de bază poate fi configurat numai împreună cu unitatea 1.2 DUALJET, în timp ce motorul turbo 1.0 BOOSTERJET este disponibil doar împreună cu nivelul de echipare de top, GLX, la fel ca și versiunea pseudo-hibrid SHVS. Mai multe însă despre lista de prețuri găsiți AICI.
Nivelul GLX, în care venea echipată mașina de test, aduce o lungă listă de dotări standard, printre care se numără sistemul Radar Brake Assist, pachetul compus din sistemul de infotainment cu ecran tactil de 7 inch și cameră video pentru marșarier, climatizare automată, buton STOP/START, cruise control adaptiv, geamuri electrice față/spate, scaune încălzite sau faruri bi-xenon. Totul are și un preț însă, un Baleno 1.0 BOOSTERJET GLX dotat cu o cutie manuală costând nu mai puțin de 16.000 de euro. Dacă doriți cutie automată, aceasta costă suplimentar 2.000 de euro.
Suzuki Baleno beneficiază de 3 ani garanție, în limita a 100.000 de km. La expirarea uneia dintre cele două limite, Suzuki plusează cu încă doi ani de garanție, fără limită de kilometri.
5. Concluzii
Noul Baleno este o mașină care poate să placă din prima sau poate să displacă total. Oferta de spațiu interior nu are cum să nu impresioneze, capitol la care micul model Suzuki se poate bate fără pic de menajamente cu mașini din clasa compactă, în timp ce calitatea materialelor și asamblarea elementelor de la interior te dă puțin înapoi, cel puțin la primul contact cu mașina.
Propulsorul 1.0 BOOSTERJET te convinge atât în privința prestațiilor dinamice, dar mai ales atunci când vine vorba de consum, însă nu este chiar atât de rafinat și nu poate fi ales decât alături de cel mai bogat nivel de echipare și implicit contra unei sume nu foarte mici. Dacă vrei nivelul de echipare mediu GL trebuie să te mulțumești doar cu propulsorul aspirat 1.2 DUALJET.
Așa că nu prea există cale mijloc, cei ce vor alege Baleno trebuind să se împace cu toate neajunsurile amintite mai sus, convinși fiind că au făcut cea mai bună alegere. Și cum Suzuki nu prea dezamăgește atunci când vine vorba de fiabilitate, nu vedem de ce noul Baleno nu ar putea să devină o prezență din ce în ce mai întânită pe șoselele din România.
Suzuki Swift Baleno 1.0 BOOSTERJET GLX
Puncte pozitive:
· Motorul 1.0 BOOSTERJET, extrem de “viu”
· Consumul foarte mic
· Spațiul interior imens
· Portbagajul generos
· Sistemul de infotainment
Puncte negative:
· Calitatea materialelor de la interior
· Slaba antifonare
· Prețul
Date tehnice Suzuki Baleno 1.0 BOOSTERJET GLX
Motor: benzină, trei cilindri, 1.0 litri EURO 6
Cilindree: 998 cmc
Putere: 112 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 170 Nm, între 2.000 și 3.500 rpm
0-100 km/h: 11.4 s
Viteză maximă: 200 km/h
Volum portbagaj: 355 litri
Greutate (fără șofer): 950 kg
Preţ de pornire în România: 16.000 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 16.000 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: