Fotocredit:
Auto-TestDrive
Francezii de la Renault au fost dintotdeauna experți în crearea mașinilor de clasă mică, modele ce s-au dovedit extrem de populare în rândul consumatorilor din Europa. Povestea lui Renault 5 din anii ’80 a fost continuată începând cu anul 1990 de Renault Clio, model ce a trecut de-atunci prin patru generații, cea mai recentă lansată în 2012. De Clio ne ocupăm și noi în review-ul de mai jos, fiindu-ne partener de test în ediția specială ICONIC și motorizat de un dCi de 1.5 litri și 90 CP.
1. Prezentare generală
Cea de-a patra generație Renault Clio a fost prezentată publicului în anul 2012, având greaua misiune de a continua succesul predecesoarelor sale, succes materializat prin volume de vânzări substanțiale, dar și prin două distincții “Mașina Anului în Europa”, primite în 1991 și în 2006.
Noul Clio s-a impus însă repede în preferințele clientelei doritoare de o mașină de clasă mică prin designul său extrem de curajos (fiind primul proiect lucrat de la zero de echipa lui Laurens van der Acker, cel care avea să devină “părintele” noii game de modele Renault, inclusiv a noilor Megane și Talisman), dar și prin oferta nu foarte subțire de versiuni de motorizare sau de echipare. Din familia Clio nu lipsesc nici varianta de caroserie break, dar nici versiunile de performanță RS, dezvoltate de divizia Renault Sport, cea care împlinește anul acesta 40 de ani de existență și care ne-a oferit chiar săptămâna trecută un mic “cadou”, materializat prin conceptul Clio RS 16.
Pentru Clio, clienții din România pot alege între trei versiuni de motorizare pe benzină – 1.2 16V (75 CP, 107 Nm cuplu maxim), 0.9 TCe (90 CP, 135 Nm cuplu maxim) și 1.2 TCe (120 CP, 190 Nm cuplu maxim), respectiv două variante diesel – 1.5 dCi (75 CP, 200 Nm cuplu maxim) și 1.5 dCi (90 CP, 220 Nm cuplu maxim). Motoarele sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci rapoarte, versiunile TCe 120 și dCi 90 putând fi configurate opțional cu o cutie de viteze automată EDC cu dublu ambreiaj, cu șase trepte. La motorizările de mai sus se adaugă cele două versiuni Clio RS, propulsate de un 1.6 TCe care produce 200 sau 220 de CP. Prețul de start pentru Renault Clio este de 10.600 de euro, TVA inclus, în versiunea 1.2 16V 75 CP și nivel de echipare LIFE.
Modelul testat de noi a venit în ediția specială ICONIC, motorul dCi 90 fiind cuplat la o cutie de viteze EDC. Clio ICONIC are la bază deja consacrata linie de echipare GT Line, versiune ce aducea modificări la nivelul esteticii și al dotărilor, lucru ce imprimă mașinii un aer mai sportiv.
Erau prezente în standard pe mașină scaunele îmbrăcate în piele, ornamente speciale pentru gurile de ventilație laterale sau pentru fețele de uși, carcasele oglinzilor și plafonul texturate ICONIC, aer condiționat automat sau jante din aliaj pe 17 inch. Nu lipseau nici geamurile și luneta fumurii sau încălzirea în scaune.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Dacă vorbim de Clio diesel, versiunea de motorizare dCi 90 este cea mai puternică din oferta francezilor, aceștia privând configuratorul lui Clio de existența versiunii updatate ce produce 110 CP și care se află în oferta lui Captur, crossover derivat din Clio. Așadar, cei care aleg un Clio dCi 90 vor trebui să știe că mașina le oferă o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 11.6 secunde și o viteză maximă de 181 de km/h. Dacă se alege combinația cu EDC, viteza maximă scade undeva la valoarea de 176 de km/h.
Dacă ne uităm în curtea rivalelor germane oferite de Ford și Volkswagen, Fiesta 1.5 TDCi de 95 de CP oferă un sprint de la 0 la 100 de km/h în 10.9 secunde și o viteză maximă de 181 de km/h, în timp ce Polo 1.4 TDI 90 CP face sprintul 0-100 km/h în 10.9 secunde, viteza maximă oprindu-se la 184 de km/h. Valorile de accelerație de la 0 la 100 de km/h sunt așadar ceva mai bune, în timp ce viteza maximă se învârte în jurul valorii de 180 de km/h.
În practică motorul se simte clar mai leneș față de fratele său dCi 110 (testat de noi recent pe Captur), însă micul dCi de 90 de CP nu se face deloc de râs și oferă performanțe mai mult decât decente la accelerație, datorită mai ales celor 220 de Nm cuplu maxim, disponibili încă de la 1.750 rpm. Chiar dacă nu se ridică deocamdată la nivelul unui DSG în materie de rapididate în schimbarea treptelor, noua generație a cutiei EDC oferită de Renault a progresat enorm de mult și oferă șoferului confortul necesar în oraș, dar și o gestiune extrem de eficientă a răspunsului pe accelerări și decelerări, chiar și când acestea se fac mai brutal. Doamnele și domnișoarele cu permis de conducere în buzunar o vor aprecia fără ezitare chiar de la primii kilometri parcurși.
La relanti propulsorul transmite destul de multe vibrații la interior, fiind și foarte vocal pe accelerările puternice, însă știe să fie foarte prietenos cu urechile pasagerilor la un mers liniștit, cu viteză constantă.
Comportament rutier
Dacă scoatem din ecuație versiunile RS, Renault Clio a fost gândit ca o mașină cuminte, de familie, atunci când a a fost dezvoltat trenul de rulare. Suspensiile știu să absoarbă fără probleme toate neregulatițile drumului, acest lucru făcându-se și extrem de silențios, chiar dacă mașina de test era echipată cu jante din aliaj ușor pe 17 inch. Linia adoptată de Renault la acest capitol își arată oarecum neajunsurile la abordarea mai alertă a virajelor, acolo unde Clio se chinuie puțin să mențină trasa impusă de șofer. Cu toate acestea, se poate vedea diferența mare între comportamentul lui Clio și cel al lui Captur, în defavoarea crossoverului.
Sistemul de direcție este și el mult mai responsiv față de Captur, volanul manevrându-se extrem de ușor în traficul urban, mediu pentru care Clio a fost gândit “by default” și nefiind atât de moale la viteze mari. Acesta transmite șoferului un mult mai eficient feedeback, lucru extrem de apreciat mai ales pe viraje.
Ar trebui să notăm din nou amplasarea total neinspirată a comenzilor sistemului de Cruise Control, sistem ce-și face însă treaba foarte bine la drum întins, acolo unde rularea pe distanțe lungi la viteze constante nu necesită piciorul pe accelerație. Mutarea butoanelor respective pe volan ar rezolva elegant problema. În aceeași poziție se află și butonul ECO, acționarea lui necesitând mutarea privirii de la condus spre partea inferioară a consolei centrale.
În privința poziției de condus, șoferul, la fel ca și pasagerul față, se bucură de prezența unui scaun sport, preluat de la GT Line și care oferă un excelent suport lateral. Poate că lungimea șezutului ar fi putut să fie mai mare, pentru un suport mai bun la nivelul femurului, însă una peste alta scaunele sunt cu mult peste versiunile standard oferite de Renault. Volanul mașinii de test nu avea aplicate acele elemente din plastic lucios, lucru ce oferă o mult mai bună priză a mâinilor și pe care-l apreciem așadar foarte tare.
Vizibilitatea la volan este foarte bună, grație parbrizului cu suprafață generoasă, dar și oglinzilor laterale de mari dimensiuni. Manevrele de parcare sunt așadar nu foarte greu de făcut, dacă luam în calcul și prezența senzorilor de parcare.
Consum
Consumul oficial declarat de Renault pentru Clio dCi 90 EDC este de 3.9 l/100km în mediul urban și de 3.3 l/100km în extraurban. Nu am putut egala aceste valori în condiții reale de condus, computerul de bord indicând 4.4 l/100 km după 300 de km rulați în afara Bucureștiului și 6.9 l/100km în București, la ore de trafic intens. Valoarea obținută în extraurban este identică cu cea de la Captur dCi 110, crossoverul fiind echipat însă cu o cutie de viteze manuală cu șase trepte. Captur a câștigat competiția consumului în oraș, cu o valoare sensibil mai mică (6.0 l/100km).
3. Confort interior și siguranță
Atunci când a fost lansată, noua generație Clio impresiona nu numai prin liniile caroseriei exterioare, dar și prin designul interiorului. Astfel, planșa de bord este dominată în partea centrală de o consolă ce pare că plutește și care găzduiește ecranul sistemului de infotainment, gurile de ventilație, dar și comenzile sistemului automat de climatizare. Elementele planșei de bord pot fi personalizate coloristic în nenumărate feluri, tema de nuanță fiind continuată și pe volan, prin suprafețele lucioase de care aminteam mai sus.
Ediția specială ICONIC aduce, pe lângă excelentele scaune îmbrăcate în piele și personalizarea gurilor de ventilație laterale și a unor elemente de pe fețele de uși într-o textură specifică, consola amplasată pe planșa de bord acoperită de o suprafață vopsită în negru lucios. Scaunul șoferului beneficiază de o cotieră de mici dimensiuni al cărei sistem de reglare pe înălțime poate fi destul de enervant în multe situații.
Clio este o mașină foarte spațioasă pentru clasa ei, locurile din față oferind un confort mai mult decât suficient la acest capitol. Nici bancheta spate nu face excepție, două persoane putând călători fără probleme pe distanțe lungi, spațiul pentru genunchi, pentru cap sau profilarea banchetei fiind excelente.
Șoferul și pasagerii au la dispoziție un portbagaj de 300 de litri, valoare foarte bună pentru segmentul lui Clio, fiind amplasate în habitaclu și diferite spații de depozitare pentru sticle sau obiecte mici. Cel mai eficient la acest capitol ni s-a parut cel din dreptul pasagerului față, de pe planșa de bord, ideal pentru telefoane sau alte obiecte de asemenea dimensiuni.
De infotainment se ocupă sistemul R-LINK, cu mult superior vechiului MEDIA NAV și pe care-l recomandăm fără discuție la configurarea mașinii. Interfața grafică, răspunsul extrem de rapid la comenzi și multitudinea de posibilități de conexiune și redare multimedia fac din R-LINK unul dintre cele mai bune sisteme de acest tip din clasa lui Clio și nu numai.
În privința materialelor folosite la interior, Clio stă mult mai bine decât Captur, planșa de bord și o parte a fețelor de uși fiind acoperite de suprafețe moi, iar calitatea asamblării fiind în general mult mai bună. Nu lipsesc însă plasticele tipice Renault, mai ales în partea inferioară a consolei centrale, iar materialul din care este făcut burduful schimbătorului de viteze dă și el o senzație pregnantă de “ieftin”.
Renault Clio a fost testat de Euro NCAP, obținând maximul de cinci stele.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin Renault Clio dCi 90 este oferit de la 13.100 de euro, TVA inclus, în versiunea de echipare LIFE, modelul testat de noi scoțând in buzunarul clienților alți 4.100 de euro, sumă din care 1.250 de euro sunt dați numai pe cutia EDC. Prețul final așadar, pentru un Clio ICONIC dCi 90 EDC este de 17.200 de euro, cu tot cu TVA.
Ediția specială ICONIC cuprinde tot ce are în standard un Clio INTENS, plusând la capitolul dotări cu elementele estetice ICONIC, enumerate la capitolul Prezentare generală, dar și cu aer condiționat automat, scaune îmbrăcate în piele și încălzite, geamuri spate fumurii sau jante din aliaj ușor pe 17 inch cu design Drenalic.
Dacă ne întoarcem la rivalele Fiesta și Polo, Ford cere pentru un Fiesta 1.5 TDCi Titanium 15.800 de euro, fără însă a putea adăuga o cutie automată Powershift (produsă tot de nemții de la Getrag și similară în mare parte cu EDC-ul de la Renault), în timp ce VW Polo 1.4 TDI DSG Highline costă 18.804 euro. Versiunile amintite , chiar dacă sunt în nivel de echipare superior, nu includ o serie de dotări prezente pe Clio ICONIC, lucru ce face din oferta Renault poate cea mai bună alegere din punct de vedere financiar.
Renault Clio beneficiază de 3 ani garanție sau 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Renault Clio continuă să reprezinte una dintre cele mai bune mașini din clasa sa, iar dacă stăm să ne uităm la ceea ce oferă în raport cu prețul cerut de francezi, imaginea devine și mai clară în favoarea lui Clio. Posibilitățile de personalizare și gama destul de cuprinzătoare de motorizări, la care se adaugă exoticele Clio RS contribuie din plin la poziția solidă a Renault în clasa mică.
Cum însă nu există mașina perfectă, și Clio ar putea fi mai bun atunci când vorbim de calitatea materialelor folosite la interior, de amplasarea unor butoane de la interior sau de setările suspensiei pe viraje. Și cum sfârșitul anului are toate șansele să ne aducă un Clio facelift, nu putem decât să ne dorim ca ștacheta Renault să fie ridicată și mai sus, așa cum am văzut că se poate cu noul Megane.
Renault Clio ICONIC dci 90 EDC
Puncte pozitive
· Motorul 1.5 dCi 90 suficient de potent
· Cutia EDC din ce în ce mai performantă
· Consumul redus de carburant
· Spațiul interior generos
· Sistemul R-LINK
· Prețul
Puncte negative
· Motorul zgomotos pe accelerările puternice
· Amplasarea comenzilor pentru Cruise Control
· Calitatea unor materiale plastice de la interior
Date tehnice Renault Clio dCi 90 EDC
Motor: diesel, patru cilindri, 1.5 litri dCi EURO 6
Cilindree: 1.461 cmc
Putere: 90 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 220 Nm la 1.750 rpm
0-100 km/h: 11.6 s
Viteză maximă: 176 km/h
Volum portbagaj: 300 litri
Greutate: 1.153 kg
Preţ de pornire în România: 15.050 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 17.200 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: