Teste

Test Drive noul Mercedes-Benz Citan Furgon 109 CDI

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Timp de trei zile ne-am pus în pielea unui mic întreprinzător român şi am testat un model pe care nemţii de la Mercedes-Benz îl prezintă drept „un autovehicul special pentru distribuţie pe distanţe scurte”. Este vorba despre noul Citan Furgon 109 CDI, o maşină născută ca rod a alianţei Daimler-Renault-Nissan.
 
1. Prezentare generală
  
În septembrie 2012 premiera mondială a modelului Citan a fost asociată cu lansarea a trei noi episoade care-l aveau protagonist pe MacGyver, celebrul personaj al serialului de acţiune cu acelaşi nume, care a făcut furori în anii ’80. Poate cei mai tineri dintre voi n-au auzit de el, dar cei care acum sunt uşor trecuţi de 30 de ani erau fascinaţi şi în acelaşi timp amuzaţi de ingeniozitatea cu care MacGyver reuşea să depăşească orice provocare la care era supus de către personajele negative din serial.
 
În noile episoade, MacGyver se bazează atunci când este necesar pe noul Citan, care la rândul lui vrea să ne impresioneze prin ingeniozitate şi versatilitate. De ce versatilitate? Deoarece clientela-ţintă pentru Citan o reprezintă micii afacerişti sau chiar marile companii ce au nevoie de o utilitară de mici dimensiuni cu care să desfăşoare o serie largă de activităţi menite să le eficientizeze munca. Iar pentru acest lucru noul Mercedes-Benz Citan oferă trei variante de caroserie şi o multitudine de posibilităţi de modulare a spaţiului interior, alături de patru propulsoare ce acoperă toată gama de necesităţi.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan
 
La baza lui Citan stă Renault Kangoo, model cu un success impresionant în clasa utilitarelor mici şi de la care inginerii germani de la Mercedes au “transplantat” toate reperele esenţiale – de la motoare, tren de rulare şi până la interior. La toate însă au modificat câte puţin, astfel încât să rezulte o maşină cu “aere” nemţeşti. O să vedem dacă au reuşit…
 
La exterior iese în evidenţă partea frontală, acolo unde sigla Mercedes de pe grila radiatorului, supradimensionată, alături de faruri, se încadrează perfect în linia de design prezentă pe toată gama utilitarelor Mercedes-Benz. Lateralul şi spatele maşinii nu diferă aproape deloc de Kangoo, doar inscripţia Mercedes-Benz de deasupra numărului de înmatriculare spunând despre ce este vorba.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - incriptia MB
 
Printre concurenţii direcţi ai lui Citan enumerăm: Fiat Doblo, Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Combo, VW Caddy şi evident “rudele” Renaul Kangoo şi Dacia Dokker. Lista nu este scurtă deloc, iar pe o piaţă europeană în criză şi din ce în ce mai pretenţioasă concurenţa este acerbă.
 
2. Comportament rutier
 
N-o să vorbim aici de cum stă Mercedes-Benz Citan pe virajele de pe Cheia sau de cât de agilă este maşina la schimbările bruşte de direcţie, pentru că în cazul unei utilitare aceste aspecte contează poate prea puţin.
 
Maşina testată a fost varianta Furgon lung, propulsată de un motor diesel, de origine Renault, de 1.5 litri şi care produce 90 de CP. Adică o maşină de aproximativ 1300 de kg, lungă de 4.3 metri şi de 1.8 metri înălţime.
 
Am mai condus Citan-ul acum două luni cu ocazia evenimentului de lansare Citan CaraVAN 2013, dar atunci a fost vorba de doar 20 de km pe autostradă, lucru insuficient pentru a-ţi face o impresie completă. Acum, după doar câţiva kilometri şi cam tot atâtea semafoare aglomerate spre ieşirea din capitală m-am acomodat foarte repede cu maşina. Ce contribuie la acest lucru? Dimensiunile apropiate de cele ale unei maşini compacte, poziţia la volan foarte bună şi oglinzile retrovizoare mari şi eficiente care te ajută să vezi tot în jur, chiar şi într-o utilitară de două locuri, în spatele cărora nu ai decât un perete din tablă. Oglinzile laterale erau şi rabatabile electric, lucru ce te ajută să te strecori la nevoie prin spaţii mai înguste. În plus, senzorii de parcare fac din parcările cu spatele sau laterale o joacă de copii.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - la volan
 
După ce am stabilit că Citan este o utilitară „prietenoasă” în oraş, să vedem cum merge în afara lui. Motorul de 90 de CP produce un cuplu maxim de 200 de Nm între 1750 şi 3000 rpm, această plajă de turaţii fiind suficientă pentru a imprima maşinii o dinamică mai mult decât decentă, în toate cele cinci trepte de viteză ale transmisiei. Treptele de viteză sunt etajate scurt, doar ultimul raport fiind mai lung, pentru favorizarea economiei de combustibil. Schimbătorul de viteze are o cursă foarte scurtă, schimbarea treptelor făcându-se uşor. Doar în marşarier se întâmplă să nu intre mereu din prima încercare...
 
Rularea la viteze de 80-90 de km/h în treapta a 5-a se face foarte confortabil, zgomotul predominant venind de la motor, puţin cam prea mult am zice noi. De asemenea, în cazul depăşirilor sau a mersului pe autostradă cu 130 de km/h zgomotul produs de motor deranjează destul de mult la început, însă nu trebuie să uităm că ne aflăm la volanul unei utilitare. Fiindcă tot a venit vorba de autostradă, maşina de test nu era echipată cu tempomat, un opţional obligatoriu la configurare, în opinia noastră. Costă 262 de euro, dar te scuteşte de dureri la piciorul drept...
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - pe sosea
 
Stabilitatea maşinii este una mai mult decât mulţumitoare, suspensia fiind îndeajuns de tare pentru a nu permite înclinarea foarte mare în curbe, dar şi suficient de blândă atunci când vine vorba de absorbirea denivelărilor din asfalt. La trecerea peste şine de tramvai sau gropi şoferul şi pasagerul din dreapta sunt menajaţi la maximum. Aici trebuie lăudaţi inginerii germani, care se pare că au adăugat ceva din „esenţa” Mercedes-Benz la acest capitol.
 
Direcţia este asistată electric, făcând din manevrarea volanului un lucru uşor în oraş sau la parcare, în timp ce la drum întins nu dă senzaţia de artificialitate, şoferul primind tot timpul un feedback corect în curbe.
 
Maşina din test avea şi pachetul BlueEFFICIENCY, care înseamnă (citez din broşura oficială) „funcţia ECO Start-Stop cu un management integrat al bateriei şi alternatorului precum şi anvelope cu rezistenţă optimizată la rulare”. Sistemul Start-Stop poate fi eficient pentru economia de combustibil, dar se dovedeşte suficient de enervant în aglomeraţiile matinale ale Bucureştiului, atunci când la un semafor se opreşte şi porneşte motorul de zeci de ori. De asemenea, Citan îţi spune când să schimbi treptele de viteză, din nou un lucru ce nu se potriveşte mereu în realitate cu nevoile şoferului.
 
În concluzie, Mercedes-Benz Citan respectă sloganul de „autovehicul pentru distanţe scurte”, putând fi folosit însă fără probleme şi la transportul inter-urban.
 
3. Confort interior
 
Să vorbim despre interiorul noului Kangoo... Pardon, al noului Citan. Pentru că da, în afară de câteva elemente, aproape tot interiorul este preluat de la „fratele” francez. Mercedes a venit cu sigla de pe volan, maneta de semnalizare care are înglobate comenzile ştergătoarelor de parbriz, comutatorul pentru lumini şi consola centrală uşor orientată spre şofer. Şi cam atat. Nicio legătură cu restul gamei Mercedes.
 
Îţi sar în ochi la tot pasul repere întâlnite la Renault sau chiar la Dacia – mânerele de plastic pentru deschiderea din interior a uşilor, plafoniera, butonul pentru senzorii de parcare sau ceasurile de bord. Însă totul este asamblat cu grijă, comenzile fiind plasate la îndemână, adică exact lucrul cel mai important într-un autovehicul de acest gen.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - interior
 
La ergonomie fac însă notă discordantă două lucruri. Primul este player-ul audio, care deşi citeşte USB sau are încorporat Bluetooth şi streaming audio direct din telefon, are cele mai mici butoane posibile care se puteau monta pe un asemenea aparat. Efectiv este aproape imposibil să nu te încurci în comenzile date din roţiţa din dreapta, care are rolul de ajutor în navigarea prin funcţiile player-ului. Ar fi putut să compenseze acest lucru comenzile pe volan, dar acestea nu există nici măcar pe lista de opţionale. Al doilea lucru este reprezentat de butonul pentru navigarea în meniul computerului de bord, amplasat undeva pe bord după volan, într-o poziţie aleasă parcă la întâmplare.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - Player audio USB
 
Şoferul stă la volan foarte confortabil, acesta fiind ajutat de poziţia puţin mai înaltă şi de parbrizul cu o suprafaţă generoasă să aibă o vizibilitate optimă. Scaunul acestuia are o susţinere laterală bună, şezutul fiind de asemenea bine studiat pentru distanţe lungi. Nu acelaşi lucru se poate spune despre scaunul pasagerului din dreapta, care la varianta Furgon este subdimensionat, aproape fără suport lateral, călătoriile mai lungi ca şi pasager putând fi uşor incomode.
 
Citan oferă în habitaclu foarte multe spaţii de depozitare, pornind de la feţele uşilor şi până la spaţiul de deasupra parasolarelor, acolo unde pot intra obiecte variate. Torpedoul este şi el destul de încăpător, iar cotiera ascunde un spaţiu imens, în care intră fără probleme chiar şi o sticlă de 1.5 litri.
 
Sistemul de aer condiţionat costă suplimentar, dar îşi dovedeşte din plin necesitatea într-o Românie în care verile sunt din ce în ce mai fierbinţi.
 
La capitolul transportului de marfă, Citan Furgon Lung oferă un spaţiu de încărcare de 3.1 metri cubi, sarcina utilă de încărcare fiind cuprinsă între 620 şi 775 de kg. Lungimea maximă a obiectelor ce pot fi încărcate atinge 1.753 de mm, iar accesul la marfă se face foarte uşor, atât pe la cele două uşi din spate, cât şi prin uşa culisabilă de pe partea dreaptă.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - incarcare 3.1 mc
 
Concluzia – cu toate că interiorul nu este unul cu pedigree Mercedes-Benz, se dovedeşte a fi practic şi primitor, călătoriile la bordul lui Citan fiind plăcute şi neobositoare.
 
4. Buget/Prețuri
 
Mercedes Benz-Citan vine pe piaţa din România în trei variante de caroserie: Furgon, Mixto şi Combi, prima dintre ele având alte trei sub-clase – Normal, Lung şi Extra-lung.
 
Ca şi motorizări pentru moment se pot alege în România doar două – 1.5 diesel de 75 respectiv 90 de CP, corespunzătoare variantelor 108 CDI şi 109 CDI. Spre sfârşitul anului vor mai apărea un motor diesel de 110 CP şi un propulsor turbo pe benzină de 114 CP, ambele cuplate la o cutie de viteze cu şase rapoarte.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - preturi
 
Preţurile pornesc de la 17.718 euro cu TVA, pentru Furgon 108 CDI, şi ajung la 20.109 euro cu TVA pentru Mixto 109 CDI.
 
În standard nu găsim foarte multe dotări, le enumerăm aici pe cele mai importante: airbag şofer, ADAPTIVE ESP 9i (care include o mulţime de sisteme de siguranţă, cum ar fi ESP, EBD şi ABS), închidere centralizată, lumini de zi sau uşă culisantă pe partea dreaptă. Pentru alte dotări, de la airbag-ul pasager, aer condiţionat manual, radio cu USB, computer de bord şi până la cotieră sau tempomat, trebuie să plătiţi suplimentar sume mai mari sau mai mici.
 
Versiunea testată de noi, Citan Furgon Lung 109 CDI, are un preţ de pornire de 18.069 de euro cu TVA, la care erau adăugate:
 
· Radio cu interfata USB si AUX 280 euro
· Oglinzi electrice exterioare incalzite si adjustabile electric + geamuri fata actionate electric + indicator temperatura exterioara 358 euro
· Cotiera cu spatiu de depozitare 97 euro
· Aer conditionat 919 euro
· Asistenta mers inapoi cu avertizare sonora 290 euro
· Computer de bord 53 euro
· Proiectoare de ceata cu halogen 155 euro
· Pachet BlueEfficiency 310 euro
· Airbag pasager 155 euro
· Pachet fumatori 29 euro
 
Adică un total de 2646 de euro în opţionale, care ridică preţul maşinii la 20.715 euro, TVA inclus.
 
Consumul oficial mixt declarat pentru varianta 109 CDI este de 4.2 l/100km, atunci când maşina este dotată cu BlueEFFICIENCY. Noi am obţinut însă un consum mediu de 5.4 l/100km, în condiţiile în care am acumulat 400 de km rulaţi în toate condiţiile de trafic – Bucureşti aglomerat, DN1, drumuri judeţene precum şi autostrada A3. Cu toate acestea, media vitezei nu a depăşit la final 45 de km/h. La mers legal pe DN1 se pot obţine consumuri de 4.7-4.8 litri la suta de kilometri, în condiţiile în care maşina este  goală.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - consum
 
Una peste alta ne declarăm mulţumiţi de consumul realizat în test.
     
Garanția oferită pentru acest model de Mercedes-Benz este de 3 ani, fără limită de kilometri.
 
La capitolul siguranță Mercedes-Benz Citan a obţinut 3 stele la testele Euro NCAP.
 
5. Concluzii
 
Mercedes-Benz nu este o „începătoare” în materie de utilitare, nume precum Vito sau Sprinter fiind repere în clasa lor.
 
Cu toate acestea nemţii au ales să nu proiecteze şi să construiască de la zero un autovehicul utilitar mic, ci au preferat să materializeze semnarea acordului de alianţă cu Renault-Nissan prin lansarea modelului Citan, care, cum spuneam şi la început, este un Kangoo „deghizat”. Lucru îndelung comentat în comunităţile din domeniul auto, încă de la lansarea maşinii.
 
Principala problemă a Mercedes în acest caz este legată de faptul că majoritatea persoanelor se întreabă de ce ar da un posibil client o diferenţă de bani pe un autovehicul ce nu are diferit faţă de Kangoo decât siglele cu steaua în trei colţuri, cel puţin la prima vedere. Am trecut în revistă şi preţurile oferite de concurenţă (TVA inclus şi fără vreo ofertă promoţională de moment) şi doar Caddy-ul oferit de Volkswagen are un preţ de pornire peste Citan Furgon, în echipare similară. Restul modelelor costă cu cel puţin 1.000 de euro mai puţin, cea mai ieftină fiind, după cum era de aşteptat, Dacia Dokker Van.
 
Aşa că la o primă estimare făcută „orbeşte” am putea spune că Mercedes-Benz Citan nu are nicio şansă pe piaţă.
 
Test drive Mercedes-Benz Citan - concluzii review
 
Doar că atunci când cineva îşi cumpără o utilitară nu este interesat doar de preţul de achiziţie, contând foarte mult şi costurile de utilizare pe toată durata de folosire a maşinii, precum şi experienţa producătorului în materie de servicii specifice post-vânzare. Capitol la care Mercedes-Benz nu stă deloc rău... De asemenea, multe companii vor dori să-şi rafineze imaginea prin folosirea unor utilitare Citan. Gândiţi-vă doar la un hotel sau o pensiune de peste trei stele, şi acesta este doar un exemplu...
 
Dacă adaugăm aici şi faptul că în testul nostru ne-am convins de calităţile maşinii, nu putem concluziona decât prin faptul că nu ne putem alătura celor care văd Mercedes-Benz Citan ca pe o „misiune imposibilă” în România.
 
Am identificat la maşina din test:
 
Puncte pozitive:
· Manevrabilitatea autovehiculului şi vizibilitatea pentru şofer
· Consumul scăzut
· Imaginea de marcă
 
Puncte negative:
· Preţul „piperat”
· Motorul diesel zgomotos
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

6

Motorizare: 

7

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

3
 

Etichete: 

 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: