Fotocredit:
Auto-TestDrive
De câţiva ani încoace industria auto a fost cuprinsă de frenezia „turbo”, soluţie tehnică ce este considerată perfectă atunci când te apuci să scazi cilindreea unui motor pe benzină.
Totul a început la Volkswagen, nemţii find primii care au promovat agresiv propulsoarele TSI. Concurenţa nu a stat cu mâinile în sân, aşa că rând pe rând şi-au făcut loc în fişele tehnice ale automobilelor tehnologii precum EcoBoost, TCe sau T-JET. Motoarele de 1.6 litri au făcut loc celor de 1.4, apoi celor de 1.2, ulterior motoare de 1.0 sau 0.9 litri fiind prezentate drept „minuni ale tehnicii moderne”.
Japonezii de la Mazda au abordat însă problema într-un mod cu totul aparte, refuzând să se înscrie în trend şi preferând să dezvolte propria lor strategie legată de motoare. A apărut astfel tehnologia SKYACTIV, ce cuprinde ramificaţii pe partea de motoare, cutii de viteze, şasiu şi caroserie. Motorizările SKYACTIV-G, pe benzină, urmează reţeta clasică a unui propulsor aspirat, dar din care se obţine maximul de energie prin rapoarte de compresie de ordinul 14:1. Motoarele SKYACTIV-G oferite pe piaţa din Europa au o cilindree de 1.5, 2.0 sau 2.2 litri.
În 2011 a fost lansată prima Mazda construită pe baza tehnologiilor SKYACTIV – SUV-ul CX-5, maşină urmată în următorii ani de noile Mazda3, Mazda6 şi, anul trecut, de Mazda2. Primăvara acestui an a marcat prezentarea unui model complet nou – Mazda CX-3.
Noua Mazda2, mezina familiei, a fost şi subiectul testului nostru, în configuraţia G 90 Hazumi.
1. Prezentare generală
Prezentată oficial în vara anului trecut, noua Mazda2 s-a născut din din aceeaşi reţetă folosită la surorile mai mari Mazda3 şi Mazda6. Primăvara aceluiaşi an a prilejuit prezentarea, la Geneva, a unui concept botezat Hazumi ce prefigura formele viitoarei maşini de serie.
Platforma SKYACTIV stă la baza noii Mazda2, în timp ce limbajul de design KODO - Soul of Motion dă viaţă formelor exterioare ale caroseriei, dar şi interiorului. A rezultat astfel o maşină de clasă mică ce respectă la milimetru expresia „Hazumi” – care se traduce din japoneză prin „animal neîmblânzit gata să atace”.
Noua Mazda2 este disponibilă în trei variante de motorizare pe benzină SKYACTIV-G (ce au la bază un motor de 1.5 litri aspirat) - G75, G90 şi G115 şi o versiune diesel CD105. Motoarele sunt cuplate la o cutie de viteze manuală cu cinci sau şase trepte, o cutie automată fiind disponibilă pentru versiunea G115. Preţul de pornire în România pentru Mazda2 este de 10.990 euro, TVA inclus, în versiunea G75.
2. Comportament rutier, performanţe şi consum
După cum spuneam, Mazda a ales calea perfecţionării motoarelor aspirate pe benzină, mizând atunci când vine vorba de Mazda2 pe un propulsor de 1.5 litri. În test am avut versiunea de mijloc ca şi putere, G90, poate cea mai echilibrată şi cu şansele cele mai mari de a fi bifată de clienţi în configurator.
Amplasat transversal, motorul produce 90 de CP şi 148 de Nm cuplu maxim, pe hârtie putând accelera maşina de la 0 la 100 de km/h în 9.4 secunde. Spre comparaţie, Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 CP sau Volkswagen Polo 1.2 TSI 90 CP fac acelaşi sprint în 10.8 secunde, iar Renault Clio TCe 90 accelerează în 12.2 secunde. Diferenţa de peste o secundă în favoarea Mazda se datorează şi greutăţii micuţei japoneze, care nu depăşeşte 1050 de kg, cu tot cu şofer.
Propulsorul este foarte bine setat pentru masa maşinii, răspunzând întotdeauna cu eficienţă la solicitările celui aflat la volan. Evident că nu te va băga în scaun dacă apeşi acceleraţia la podea de la sub 2.000 de rpm, însă îşi va dezvălui întregul potenţial la turaţii înalte. La performanţele dinamice îşi aduce aportul şi cutia de viteze în cinci trepte, foarte bine etajată pentru un asemenea motor. Treptele de viteză sunt foarte „maleabile”, putând atinge spre exemplu în treapta a doua aproape 110 km/h, în timp ce o retrogradare pe turaţie foarte mare din treapta a 4-a în a 3-a nu produce aproape deloc frână de motor. Schimbătorul se manevrează cu foarte mare uşurinţă, singura problemă de care ne-am lovit, minoră dealtfel, fiind la selectarea primei trepte, atunci când nu întotdeauna am ajuns la rezultatul dorit.
Sunetul ajuns la interior pe timpul acceleraţiilor puternice are un uşor iz baritonal, plăcut urechilor. La utilizarea obişnuită sunetul motorului este acoperit însă de zgomotele provenite de la roţi sau de la vânt, regimul perfect „de croazieră” pentru maşina de test fiind zicem noi în jurul valorii de 110 km/h. Peste această viteză trebuie să umbli la volumul sistemului audio.
Suspensiile poartă „semnătura” Mazda, fiind poate uşor prea tari pentru unii pasageri mai sensibili însă fiind o soluţie perfectă pentru cel aflat la volan, care reuşeşte să simtă exact drumul şi implicit comportamentul maşinii. Comportament dinamic la care Mazda2 excelează, fiind una dintre cele mai bune maşini de clasă mică la acest capitol. Direcţia pare mult prea asistată la primul contact cu maşina, dar se dovedeşte a fi şi ea extrem de bine setată după ce cunoşti automobilul mai bine.
Am ajuns şi la capitolul consum, acolo unde Mazda2 G90 ne-a oferit poate cea mai plăcută surpriză. Motorul aspirat este un reper în materie de economie de combustibil. Am reuşit pe parcursul testului o valoare medie de consum la drum extra-urban de doar 4.8 l/100km. Şi asta fără să menajăm maşina prea mult. Computerul de bord arăta la consumul instantaneu, pe pilot automat, 4.3 l/100km la viteza de 100 de km/h , respectiv 5.6 la 120 de km/h, în treapta a cincea de viteză.
În Bucureşti consumul mediu obţinut a fost de 7.5 l/100km, o valoare foarte bună.
Am putea menţiona tot la acest capitol sistemul de avertizare sonoră la părăsirea benzii de rulare, extrem de folositor atunci când apare oboseala la volan, dar şi care poate fi un factor educativ pentru şoferii români ce uită din ce în ce mai des să semnalizeze atunci când schimbă banda.
3. Confort interior
Interiorul este alt capitol la care Mazda2 ne demonstrează paşii uriaşi făcuţi, atmosfera oferită şoferului şi pasagerilor fiind una aparte, cu aspiraţii premium.
Linia planşei de bord este un exemplu de exaltare estetică, designerii japonezi întrecându-se pe sine atunci când au desenat-o, aceasta continuându-se armonios în lateral cu liniile feţelor uşilor. Pachetul suplimentar Hazumi colorează într-un roşu cald ornamentele gurilor de ventilaţie, marginile consolei centrale, mânerele uşilor, dar şi scaunele. Scaune excelent profilate, cu un suport lateral realizat ca la carte. Nu strica poate ca şezutul scaunelor să fie ceva mai lung, pentru o mai bună susţinere a picioarelor. Locurile din spate oferă o călătorie destul de confortabilă pentru două persoane pe distanţe nu foarte mari, cu condiţia ca respectivii pasageri să nu fie mai înalţi de 1.75 metri.
Calitatea materialelor aşează Mazda undeva în fruntea plutonului în segmentul clasei mici, toatele elementele de la interior lăsând impresia de durabilitate, cu toate că nu veţi regăsi nicăieri atât de căutatele materiale din plastic moale. Poate că nouă din zece clienţi pipăie planşa de bord şi feţele de uşi, în căutarea acestuia, atunci când se suie pentru prima dată într-o maşină. Asamblarea elementelor este şi ea un exemplu pentru alte mărci cu pretenţii.
Instrumentarul de bord este împrumutat de la Mazda3, oferind în cazul maşinii de test un vitezometru analogic amplasat central, completat în partea dreaptă de un turometru afişat digital, de mici dimensiuni. Atât de mici încât îţi este foarte greu să citeşti valoarea turaţiei printr-o aruncare foarte rapidă a privirii. Soluţia perfectă o regăsim la versiunile cu nivelul de chipare Revolution Top, acolo unde turometrul este amplasat central şi este analogic, în timp ce vitezometrul este digital şi amplasat în parte din dreapta/jos a turometrului.
Datele computerului de bord sunt afişate în dreapta vitezometrului, o analiză detaliată a consumului fiind făcută în secţiunea dedicată din interfaţa sistemului de infotainment HMI, ce include şi un ecran tactil de 7 inch. Controlul funcţiilor sistemului se face prin intermediul unei rotite amplasate în dreapta frânei de mână, după modelul i-Drive de la BMW. Este de apreciat drumul pe care a apucat-o Mazda la acest capitol, însă trebuie să mai treacă ceva vreme până se va ajunge la o versiune optimizată perfect ca şi organizare a interfeţei sau din punctul de vedere al puterii de procesare. Pentru moment vă puteţi aştepta la unele întârzieri în răspuns chiar şi pentru unele task-uri banale, cum ar fi afişarea listei de posturi de radio disponibile.
Volumul portbagajului atinge valoarea de 280 de litri, o valoare la limita inferioară a clasei, acolo unde Volkswagen Polo oferă tot 280 de litri, Ford Fiesta 295 de litri, Renault Clio 300 de litri, iar SKODA Fabia oferă 330 de litri.
La capitolul siguranţă noua Mazda2 a obţinut în primăvară 4 stele la testele Euro NCAP, asta după ce organizaţia independentă ce se ocupă de testarea automobilelor a înăsprit radical criteriile de notare. Procentele obţinute la cele patru capitole de testare au fost următoarele: protecţia pasagerilor adulţi: 86%, protecţia copiilor de la bord: 78%, protejarea pietonilor: 84%, sistemele de siguranţă: 64%.
4. Buget/Prețuri
Mazda2 are un preţ de start de 10.990 euro, TVA inclus, în versiunea G75. Maşina testată de noi costa 15.590 de euro, TVA inclus, preţ la care s-a mai adăugat valoarea vopselei perlate Alb Snowflake (340 euro).
Dotările standard pentru versiunea noastră sunt practiv cele de la nivelul de echipare Attraction, cele mai importante fiind, printre altele: ABS, sistem de control al stabilităţii DSC, şase airbaguri, aer conditionat manual, geamuri alectrice faţă-spate, sistem de i-STOP, sistem audio cu şase boxe, Bluetooth şi ecran tactil de 7 inch sau pilot automat. Pachetul suplimentar Hazumi costă 900 de euro şi aduce în plus:
- Tapițerie roșie la interior
- Ornamente roșii interior
- Ornamente albe bord
- Senzori de ploaie & lumină
- Scaune încălzite față
- Senzori de parcare spate
- Ornamente roșii interior
- Ornamente albe bord
- Senzori de ploaie & lumină
- Scaune încălzite față
- Senzori de parcare spate
Pentru a continua comparaţia cu unele dintre modelele concurente, Volkswagen Polo 1.2 TSI 90 CP în echiparea Highline costă 14.530 de euro, Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 CP Titanium costă 14.950 euro, în timp ce un Renault Clio TCe 90 DYNAMIQUE costă 13.200 de euro. Preţurile amintite mai sus includ TVA şi sunt cele de listă, fără alte reduceri posibile oferite de dealeri.
La prima vedere Mazda2 costă cu cel puţin 1.100 de euro mai mult, însă trebuie avut în vedere faptul că pe lista de dotări maşina japoneză plusează cu opţionale care la maşinile europene trebuie plătite suplimentar.
Garanţia oferită de Mazda pentru noua Mazda2 3 ani, în limita a 100.000 de kilometri. Opţional se poate achiziţiona un pachet de Garanţie extinsă, ce extinde perioada până la cinci ani.
5. Concluzii
Mazda continuă cu perseverenţă să meargă contra curentului atunci când vine vorba de motorizări, refuzând cu încăpăţânare să intre în rândul „lumii turbo”. În schimb răspunde cu o avalanşă de tehnologii înglobate sub umbrela SKYACTIV, tehnologii ce plasează Mazda în poziţia de jucător important pe piaţă. Dacă adăugăm aici şi designul care face din modelele japoneze să fie unele dintre cele mai frumoase automobile de pe piaţă, putem spune că producătorul nipon a depăşit cu succes „era post-Ford” şi poate concura fără probleme cu marile nume din industria auto.
Mazda2 G90 oferă multe. Ne oferă un motor mai mult decât suficient în materie de dinamică, o ţinută de drum impecabilă şi un interior aparte, în care te simţi bine. Şi mai oferă acea satisfacţie ce te face mereu să o mai priveşti o dată după ce o parchezi.
Mazda2 G90 Hazumi, în opinia noastră:
Puncte pozitive:
· Una dintre cele mai frumoase maşini de clasă mică
· Motorul aspirat, extrem de rafinat şi economic
· Ţinuta de drum exemplară
· Atmosfera de la interior ce oferă acel „altceva”
Puncte negative:
· Spaţiul pentru pasagerii spate şi volumul portbagajului
· Preţul uşor peste concurenţă
Date tehnice Mazda2 G90 Hazumi
Motor: Benzină SKYACTIV-G 90
Cilindree: 1.496 cmc
Putere: 90 CP, la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 148 Nm, la 4.000 rpm
0-100 km/h: 9.4 s
Viteză maximă: 183 km/h
Volum portbagaj: 280 litri
Preţ model testat: 15.930 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: