Fotocredit:
Auto-TestDrive
În 2009 Citroen readucea în atenția publicului brandul DS, atât de iubit de fanii mărcii franțuzești în anii ‘70. Primul model din noua gamă a fost micul DS 3 care, prin silueta sa zveltă și prin nenumăratele elemente de design ce puneau pe tapet talentul francezilor în a naște mașini “chic”, s-a dovedit a fi un rival serios pentru modele croite după aceeași rețetă, cum ar fi MINI COOPER, Audi A1 sau Fiat 500. Au urmat frații mai mari DS 4 și DS 5, automobile cu aspirații deloc ascunse spre segmentele premium ale claselor din care fac parte.
Trecut printr-un facelift discret în 2014 și renunțând la logo-ul Citroen în primăvara acestui an, DS 3 vrea să ne dovedească faptul că încă mai are ceva de spus în segmentul său. Am vrut să vedem dacă chiar așa stau lucrurile în realitate, într-un test ce ni l-a adus drept companion de călătorii, în versiunea sa de motorizare Puretech 110 și cutie de viteze automată EAT6.
1. Prezentare generală
Chiar dacă este o prezență mai mult decât discretă pe șoselele din România, DS 3 are deja în spate o “fundație” construită pe cele aproape 400.000 de exemplare vândute din 2010 și până în primavara lui 2016, moment ce a a marcat lansarea celui mai recent facelift din istoria sa.
Cu un suport de imagine important venit din partea versiunii de raliuri DS 3 WRC, noul DS 3 a renunțat definitiv la emblema Citroen, poate fi configurat într-un număr impresionant de combinații coloristice ale caroseriei exterioare și oferă totodată o bogată gamă de motorizări. Noutățile aduse de faceliftul de anul acesta nu se opresc aici, farurile primind sisteme de iluminare ce combină tehnologiile Xenon și LED, în timp ce blocurile optice spate atrag atenția prin desenul 3D ce implică și logo-ul DS.
În materie de motorizări, clienții pot alege între patru versiuni de propulsie pe benzină – 1.2 PureTech 82, 110 sau 130, 1.6 THP 165, precum și între două dieseluri BlueHDi de 1.6 litri cu o putere de 90 sau 120 de CP. La ele se adaugă sportivul DS 3 Performance, al cărui motor 1.6 THP produce 208 CP și 300 Nm cuplu maxim. Motoarele pot fi cuplate la o cutie de viteze manuală cu cinci sau șase trepte, versiunea PureTech 110 putând fi configurată și alături de o cutie automată EAT6.
DS 3 se poate alege în două versiuni de echipare – Be Chic și Sport Chic, prețul de start în România fiind de 15.490 euro, TVA inclus.
Modelul testat de noi avea un preț de start de 24.468 euro, TVA inclus, la care se adaugă prețul echipamentelor opționale bifate la configurarea mașinii.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Sub capota mașinii din test am avut parte de noul propulsor de 1.2 litri turbo din familia PureTech, în versiunea sa de 110 CP și 205 Nm cuplu maxim. Motorul nu ne este complet necunoscut, având ocazia să-l testăm și alături de noua generație Peugeot 2008 facelift. Cuplat la o cutie de viteze automată EAT6, micul motor în trei cilindri poate împinge DS 3-ul în 9.9 secunde de la 0 la 100 de km/h, în timp ce viteza maximă se oprește la 189 de km/h.
Chiar dacă nu excelează prin suma cailor putere, micul motor PureTech impresionează prin rezervele de performanță de care este capabil, grație și greutății relativ mici a mașinii, care depășește tona cu doar 90 de kg. Cuplul maxim disponibil încă de la 1.500 rpm garantează reprize de accelerație mai mult decât suficente în cazul depășirilor, apăsarea totală și bruscă a pedalei de accelerație ducând mai repede decât îți dai seama micul DS 3 la viteze ce sar serios de cele legale. Toate aceste “fapte de vitejie” se fac și fără ca motorul să chinuie prea tare urechile celor aflați în mașină, antifonarea din spatele planșei de bord fiind un capitol la care DS 3 stă foarte bine.
Propulsorul testat este și singurul ce poate fi cuplat la o cutie de viteze automată EAT6, unitate cu care am mai interacționat și la vremea testului cu Peugeot 308. Agreabilă din punctul de vedere al schimbărilor de trepte, acestea resimțindu-se doar într-o mică măsură, cutia automată în șase rapoarte știe să gestioneze cu succes dorințele de moment ale șoferului, putând retrograda mai multe trepte în momentele de kick-down sau ajungând rapid în ultima treaptă la accelerările nu foarte agresive, pentru a eficientiza consumul de benzină.
Comportament rutier
După nu foarte mulți kilometri parcurși la volanul lui DS 3 realizezi faptul că mașina nu este un simplu Citroen C3 redesenat, comportamentul său pe șosea și mai ales pe viraje fiind unul “WOW”. Este incredibilă ușurința cu care micul model francez “înghite” curbă după curbă, senzația oferită fiind echivalentă, fără să exagerăm, cu ceea ce doar MINI știe să facă. Singurul lucru ce știrbește puțin din aceste senzații specifice de “go-kart” este doar poziția prea înaltă la volan, ce-ți aduce aminte mai degrabă de un crossover. Și asta în ciuda unor scaune sport extrem de bine profilate.
Dinamica de excepție este completată de unul dintre cele mai bune sisteme de direcție pe care am avut ocazia să le testăm, volanul fiind la rândul său incredibil de “sharp” în reacții și oferind șoferului feedbackul perfect asupra poziției roților față. Nici vorbă de o direcție artificială și supra-asistată, fie că vorbim de abordarea rapidă a virajelor strânse, fie că vorbim de manevre efectuate la viteze mari.
Totul se schimbă însă în oraș, acolo unde volanul se poate manevra cu extrem de multă ușurință la viteze mici. Lungimea ce nu depășește 4 metri, dar și senzorii de parcare față/spate și camera video pentru marșarier fac din DS 3 o mașină ideală pentru aglomerațiile urbane. Vizibilitatea excelentă datorată portierelor imense cu geamuri pe măsură, dar mai ales poziției înalte la volan plusează serios la acest capitol.
Suspensiile setate sportiv, precum și jantele pe 17 inch încălțate cu anvelope cu talon mic taie însă din confortul călătoriilor, DS 3-ul astfel configurat nefiind prea prietenos cu șoferul și pasagerii la acest capitol. Să nu vă imaginați însă că dracul este atât de negru, șocurile fiind resimțite pe asfaltul denivelat sau la trecerile cu ceva viteză peste linii de tramvai sau obstacole “made in Romania”.
Un mare plus trebuie notat și în dreptul sistemului de frânare, acesta oferind performanțe de lăudat, demne de un mic hot hatch.
Consum
Fișa tehnică în cazul lui DS 3 PureTech 110 EAT6 indică un consum mediu de 4.6 l/100km, consumul urban fiind de 5.6 l/100km. Dacă vorbim de consumul extraurban, acesta se situează la valoarea de 3.9 l/100km.
Ca și în cazul celorlalte modele PSA motorizate PureTech turbo și testate de noi anul acesta, nici propulsorul de 110 CP configurat pe DS 3 nu a reușit să ne ofere un consum extraurban de sub 6 litri la suta de km, valoarea finala după un drum de mai bine de 300 de km oprindu-se la fix 6.1 l/100km. În București, traficul de weekend a adus un consum de 7.9 l/100, lucru datorat și sistemului Stop&Start.
3. Confort interior și siguranță
Pentru a concura cu adevărat modele premum MINI sau Audi A1, DS 3 ar trebui să ofere un interior impecabil, atât din punct de vedere estetic, dar și atunci când vorbim de materialele folosite și de calitatea asamblării. Se întâmplă oare acest lucru? Și da și nu…
În ciuda faptului că formele inedite ale planșei de bord și nenumăratele posibilități de configurare coloristică fac din DS 3 un model cu totul aparte, calitatea materialelor și nivelul general al organizării comenzilor de pe consola centrală trag în jos modelul francez. E de-ajuns doar să simți plasticul de pe interiorul portierelor, calitatea acestuia nefiind cu nimic mai presus decât vezi în deja vechea generație Citroen C3. Compensează însă suprafața acoperită cu același material regăsit și pe scaune, ce acoperă mânerele portierelor. Este greu să găsești o zonă acoperită cu materiale mai moi pe planșa de bord, imitația de piele cusută cu ață albă de deasupra ceasurilor de bord fiind cam singura de acest fel.
DS are mult de lucru la acest capitol, mai ales pentru a ajunge din urmă nume precum MINI sau Audi A1. Baza este acolo, însă trebuie mult mai multă atenție acordată pentru fiecare element al interiorului.
Sistemul de infotainment își afișează interfață pe un ecran tactil de 7 inch, însă grafica acestuia este și ea destul de rămasă în urmă față de tendințele actuale în domeniu. Îți ia ceva timp până reușești să-ți dai seama de unde poți comanda afișarea meniurilor de consum, ca să nu mai vorbim de butoanele pentru volum, amplasate total aiurea. Tot la puncte negative putem aminti amplasarea cotierei peste frâna de mână, acționarea acestia din urmă fiind un adevărat exercițiu de contorsionism.
Cam atât însă cu criticile și haideți să trecem la lucrurile bune. Vorbim aici de excelentele scaune sport îmbrăcate în piele și care oferă un suport lateral foarte bun, sau de suprafața metalică ce acoperă mare parte din planșa de bord și care dă o notă de eleganță. La acestea se adaugă și un dozator pentru parfum, dispozitiv ce asigură armonia olfactivă în habitaclu.
Spațiul destinat șoferului și pasagerului față este demn de limita superioară a clasei mici, locurile de pe bancheta spate fiind însă de folosit doar în cazuri extreme. Nu poți călători confortabil acolo decât dacă esti copil sau nu ai mai mult de 1.50 în înălțime.
DS 3 plusează și atunci când vine vorba de volumul portbagajului, cei 285 de litri oferiți de acesta fiind o valoare mai mult decât decentă și serios mai mare decât în cazul modelelor rivale, fie că vorbim de MINi sau Fiat 500. Lipsesc însă aproape în totalitate de la interior spațiile uzuale de depozitare a sticlelor sau dozelor, singurele astfel de locuri fiind amplasate în interiorul portierelor.
DS 3 a fost testat în 2009 de către organizația Euro NCAP, primind la vremea respectivă maximul de cinci stele.
4. Buget/Prețuri
După cum aminteam la începutul articolului, prețul de start pentru noul DS 3 este de aproape 14.500 de euro, TVA inclus, pentru versiunea DS 3 PureTech 82 Be Chic. În standard, nivelul de echipare de bază oferă o listă decentă de dotări, printre care se numără ABS + ESP, șase airbaguri, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, geamuri electrice, sistem audio cu 6 boxe și MP3, oglinzi laterale reglabile electric, senzori de parcare spate (doar pentru EAT6) sau volan îmbrăcat în piele și inserții cromate.
Oferta generală pentru gama DS 3 nu este deocamdată prezentată în detaliu pe site-ul oficial din România, mașina din test fiind echipată pornind de la nivelul Sport Chic și având un preț de start de nu mai puțin de 24.468 de euro, TVA inclus. Lista de dotări opționale aducea un plus de 3.310 euro, iar un discount promoțional aducea prețul final la 23.148 de euro.
Este o sumă considerabilă, deloc mică, însă trebuie notat faptul că din lista de dotări nu lipsește aproape nimic. Puteți consulta oferta AICI. Dacă ne uităm în oferta MINI spre exemplu, un MINI COOPER echipat de bază și motor de 136 CP cuplat la o cutie automată Steptronic are un preț de start de 22.251 de euro, în timp ce un Audi A1 1.4 TFSi 125 CP DSG7 costă de la 23.780 de euro în sus. Practic, prețul unui DS 3 echipat foarte bine este echivalent cu ofertele de bază de la MINI și Audi.
Garanţia oferită în România de importatorul DS este de 4 ani, în limita a 100.000 kilometri.
5. Concluzii
DS 3 este o mașină suprinzătoare, care nu te-ai fi așteptat să te impresioneze atât de plăcut atunci când vine vorba de comportamentul dinamic. Oferta de motorizări este la rândul său mai mult decât generoasă, iar aspectul exterior nu poate fi trecut cu vederea, modelul franțuzesc atrăgând în mod evident privirile pe stradă.
Interiorul însă nu se ridică la nivelul pretențiilor cerute de un client ce a testat MINI sau Audi A1, chiar dacă acesta nu duce lipsă câtuși de puțin de elemente “chic”. Este nevoie însă de mult mai mult pentru a egala oferta rivalelor din Marea Britanie și Germania.
Chiar dacă în Europa nu se vinde deloc rău, pentru a avea succes în România importatorul ar trebui să depună eforturi serioase pentru popularizarea brandului DS, la ora actuală acesta ducând lipsă foarte clar de o imagine de marcă pe măsura pretențiilor. Este greu de înțeles de ce nici la mai bine de șase luni de la lansarea noului DS 3 facelift de pe site-ul oficial nu poți descărca o ofertă concretă de prețuri și dotări...
DS 3 PureTech 110 EAT6
Puncte pozitive:
· Designul exterior
· Motorul foarte vivace
· Ținuta de drum excelentă
· Sistemul de direcție
· Antifonarea
Puncte negative:
· Interiorul ce nu se ridică la nivelul rivalilor
· Interfața sistemului de infotainment
· Consumul ridicat
Date tehnice DS 3 PureTech 110 EAT6
Motor: benzină turbo, trei cilindri, 1.2 litri PureTech EURO 6
Cilindree: 1.199 cmc
Putere: 110 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 205 Nm, de la 1.500 rpm
Cutie de viteze: automată, EAT6
0-100 km/h: 9.9 s
Viteză maximă: 189 km/h
Volum portbagaj: 285 litri
Greutate (fără șofer): 1.090 kg
Preţ de pornire în România: 24.468 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 23.148 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: