Fotocredit:
Auto-TestDrive
Poate cel mai spectaculos segment în care se duce lupta “granzilor” premium din piața auto este cel al mașinilor de clasă medie, acolo unde nume precum Seria 3, C-Class sau A4 sunt deja mai mult decât cunoscute și apreciate. Versiunile coupe ale celor trei modele completează oferta din piață, însă ceva nu a fost de-ajuns.
Așa s-au născut modele precum BMW Seria 4 Gran Coupe și Audi A5 Sportback, ale căror versiuni de caroserie în patru portiere vor să împace și “capra și varza”, prin alura lor de coupe-uri veritabile ce nu răpește însă din aspectul practic al mașinii.
Am vrut așadar să vedem de ce ar alege clienții un BMW Seria 4 Gran Coupe în detrimentul “clasicului” Seria 3, mașina din review-ul de mai jos fiind un 430i xDrive Gran Coupe, motorizat de propulsorul 2.0 TwinPower Turbo pe benzină ce dezvoltă 252 de CP, cuplat la o cutie Steptronic Sport.
1. Prezentare generală
BMW a ales nu cu mult timp în urmă să adauge în portofoliul său de automobile, pe lângă modelele ce poartă clasicele indicative impare, noile familii Seria 6, Seria 4 și Seria 2. Spre deosebire de Seria 1, Seria 3 și Seria 5, noile modele pun accentul pe variante de caroserie coupe în trei uși, oferind însă și versiuni cabriolet, dar și așa numitele Gran Coupe-uri – variantele în patru uși, dar cu alură evidentă de coupe.
După ce ani la rând “bătrânul” BMW Seria 3 Coupe constituia alegerea logică și de nediscutat în rândul fanilor “adevărați” ai mărcii bavareze, iată că strategii din Munchen au ales să complice puțin lucrurile. Seria 3 Coupe a dispărut, fiind înlocuit de mai tânărul Seria 4 ce poate fi ales în trei variante de caroserie – Coupe, Cabriolet sau Gran Coupe. Acesta din urmă copiază rețeta consacrată de fratele mai mare Seria 6 Gran Coupe și oferă, într-un pachet estetic apropiat de imaginea unui coupe veritabil, patru portiere, spațiu suficient pe bancheta din spate, dar și un portbagaj generos ce poate fi accesat prin intermediul unui hayon.
În fața Seriei 3, BMW Seria 4 plusează prin liniile laterale mult mai fluide și spatele ceva mai elegant, prin “branhiile” plasate pe aripile laterale, dar și prin faptul că rama geamurilor lipsește cu desăvârșire din peisaj. În zona montanților C sunt plasate strategic inscripțiile Gran Coupe, pentru a rezolva rapid dilema curioșilor ce nu prea știu ce fel de BMW au în fața ochilor.
La interior, locurile din față și planșa de bord nu diferențiază cu nimic Seria 4 de Seria 3, iar bancheta spate oferă același spațiu pentru genunchi pasagerilor. Plafonul plonjat spre partea din spate și care se continuă cu hayonul dau senzația unui mai mic spațiu pentru cap, lucru care se traduce în practică printr-un minus de 13 mm în defavoarea Seriei 4. În ceea ce privește portbagajul, diferența dintre cele nouă modele nu se vede la capacitatea de încărcare, care este identică (480 de litri), ci la modul de acces. Seria 4 plusează serios prin deschiderea amplă a hayonului, lucru ce permite încărcarea unor obiecte mult mai voluminoase.
Oferta de motorizări din configuratorul BMW România cuprinde, la capitolul Seria 4 Gran Coupe, trei variante pe benzină – 420i (2.0, 184 CP), 430i (2.0, 252 CP) și 440i (3.0, 326 CP), respectiv cinci diesel – 418d (2.0, 150 CP), 420d (2.0, 190 CP), 425d (2.0, 224 CP), 430d (3.0, 258 CP) și 435d (3.0, 313 CP). Toate motorizările pe benzină pot fi configurate alături de sistemul de tracțiune integrală xDrive, în timp ce lista de propulsoare diesel “acceptă” xDrive doar pe variantele 420d, 430d și 435d, aceasta din urmă fiind oferită în standard în acestă configurație. Prețul de start pentru BMW Seria 4 Gran Coupe este de 37.980 de euro, TVA inclus, în versiunea STANDARD a lui 418d.
Versiunea condusă de noi în teste a fost un 430i xDrive M Sport, cu un preț de start de 53.040 de euro.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Cum ne-am obișnuit în ultimul timp, ultimele două cifre din codul modelelor BMW nu prea mai au nicio legătură cu cilindreea propulsorului, așa că nu vă amăgiți în speranța prezenței în “ecuația 430i” a unui motor de 3.0 litri, în șase cilindri. Locul acestuia a fost luat de un 2.0 TwinPower Turbo, oferit deja de BMW într-o gamă extrem de largă de valori de putere și cuplu motor, atât pe mașinile ce poartă sigla alb-albastră, dar și pe modelele sport fabricate de MINI.
Cifrele de putere și cuplu arată, în cazul lui 430i, 252 de CP și 350 Nm cuplu motor maxim, acesta din urmă fiind disponibil între 1.450 și 4.800 rpm. Respectivele valori permit o accelerație de la 0 la 100 de km/h în doar 5.9 secunde, viteza maximă fiind limitată electronic la 250 de km/h. Valori similare sunt afișate și de singurul concurent similar ca și configurație a caroseriei și a propulsiei – Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic (252 CP), acesta accelerând de la 0 la 100 de km/h în 6.0 secunde.
Valorile de mai sus sunt cu adevărat impresionante, 430i GC fiind la fel de rapid ca un MINI JCW, însă în realitate Gran Coupe-ul bavarez ține să se comporte mult mai elegant atunci când vorbim de livrarea efectivă a puterii și cuplului. Dacă MINI-ul amintit mai sus, sau chiar un Cooper S sau un Seria 1 motorizat similar țin să-ți arate cu tot dinadinsul că sunt “cei mai tari din curtea școlii”, 430i Gran Coupe vrea parcă să-și ascundă rezervele de sub capotă. Am mai trăit acesta senzație oarecum similară cu ocazia testului cu noul X1 xDrive20i.
Poți rula cu un 430i în deplină liniște și fără să-ți sperii câtuși de puțin pasagerii, însă, la nevoie, mașina știe să-și dezlănțuie forțele la apăsarea hotărâtă a pedalei de accelerație, arătându-ți cu adevărat de ce este în stare. Chiar și în modurile de rulare Comfort sau Eco Pro ai la dispoziție mai multe resurse decât și-ar dori un șofer cuminte, iar “suplimentul” adus de modurile Sport și Sport+ poate mulțumi pretențioșii în materie. Să nu vă gândiți însă la performanțe explozive, similare celor oferite de M3 sau M4 Coupe. Până acolo este cale lungă, iar BMW 430i Gran Coupe nu este gândit în acestă direcție.
De livrarea cuplului motor la roți se ocupă o cutie Steptronic Sport, cu opt rapoarte, unitate pe care am plasa-o fără probleme în topul preferințelor noastre. Modul în care manageriază resursele de cuplu și felul în care răspunde la dorințele șoferului te fac să uiti rapid de toate nostalgiile cutiilor de viteze manuale. Și pe cât de bine știe să stoarcă orice picătură de cuplu din motor, pe atât de bine cutia are grijă de consumul de benzină, fiind etajată perfect în acest sens în trepetele ei superioare. Este de ajuns doar să spunem că viteza maximă legală pe autostradă nu face ca acul turometrului să sară de 2.000 rpm, în treapta a 8-a.
Dacă ai chef de joacă, joystick-ul deja binecunoscut la BMW sau padelele din spatele volanului îți permit să schimbi treptele și manual, însă numărul deja mare de rapoarte și inteligența cutiei Steptronic te fac să te întorci repede la modul automat.
Comportament rutier
BMW nu dezamăgește la acest capitol nici în cazul lui 430i Gran Coupe, iar prezența pachetului M Sport în configurația trenului de rulare face ca mașina testată să fie și mai bună atunci când vorbim de prestațiile în comportamentul dinamic. Adăugarea în ecuație a sistemului de tracțiune integrală xDrive vine să completeze “regalul” oferit șoferului, drumurile de munte ale căror viraje nu se mai termină fiind terenul perfect de manifestare pentru un astfel de model. Poți să desenezi exact trasele dorite, fără ca mașina să-ți dicteze prin limitele sale alte alternative mai puțin plăcute.
Sistemul de direcție te ajută enorm în acest sens, acesta adaptându-se în timp real în funcție de modul de rulare ales din butoanele de lângă schimbătorul de viteze, dar și în funcție de viteză. Poate că volanul nu mai transmite chiar același feedback ca la vechile modele, mai “old school”, însă BMW continuă să rămână un reper în materie.
Spre deosebire de alte modele BMW testate de noi, tăria suspensiilor dată de pachetul M Sport nu răpește mai nimic din confortul călătoriilor, Seria 4 Gran Coupe astfel echipat fiind un partener perfect pentru drumurile lungi ce includ și porțiuni nu tocmai ideale din punctul de vedere al suprafețelor astfaltate. Mașina este complet “indiferentă” și la vântul lateral, indiferent de viteza de rulare, fiind stăpână pe sine și la manevrele bruște de evitare a obstacolelor.
Ca și comparație, din postura șoferului nu sesizezi prea mari diferențe de comportament dinamic între un Seria 3 și un Seria 4 Grand Coupe, acesta din urmă fiind poate o idee mai “aplecat” către latura sportivă.
Fiind apropiat ca și dimensiuni de un Seria 3, Seria 4 Gran Coupe se simte la fel în oraș, lungimea nu foarte mare și sistemele de asistență ușurând mult misiunea șoferului. Pe lângă deja clasicele sisteme de senzori de parcare și camera video pentru marșarier, 430i-ul Gran Coupe testat de noi era echipat și cu inteligenta tehnologie Surround View care, prin intermediul unui set suplimentar de camere amplasate în aripile laterale și în oglinzi făcea posibilă generarea unei imagini la 360 de grade cu împrejurimile mașinii.
O dată obișnuit cu sistemul, știai în orice moment ce se află lângă mașina ta. Camerele video din aripi ofereau și o imagine de ansamblu stânga/dreapta, ideală în momentele în care vrei să ieși din locuri fără vizibilitate pe respectivele direcții.
Consum
Consumul afișat oficial de către BMW în dreptul lui 430i xDrive Gran Coupe pentru rularea în mediul extraurban nu depășește 5.2 l/100km.
În testele noastre, ieșirea din București spre munte care a însumat câteva sute bune de kilometri ne-a regăsit întorși în Capitală cu un consum mediu de 6.6 l/100km. Este o valoare excelentă pentru o mașină de aproape 1.7 tone propulsată de un benzinar turbo de peste 250 de CP.
Se schimbă foaia însă atunci când bagi o mașină precum 430i Grand Coupe în București. Este aproape imposibil sa scoți un consum sub 10 l/100km, indiferent in ce perioada a zilei ai circula. Am obținut valori de 12-13 l/100km, in timpul săptămânii și la ore de trafic aglomerat.
3. Confort interior și siguranță
La interior, BMW Seria 4 Gran Coupe nu rezervă surprize majore pentru cineva care a condus mașinile bavarezilor lansate în ultimul timp. Regăsim așadar aceeași planșă de bord conservatoare, consacrată de Seria 3 și care oferă șoferului toate comenzile amplasate ergonomic. Este adevărat că un interior de C-Class sau de A5 ar impresiona mai tare, cel puțin la prima vedere, însă “dependența” pe care ți-o dă habitaclul unui BMW este greu de descris în cuvinte.
Ergonomia și implicit ușurința utilizării oricărei comenzi este completată acum de noua generație a sistemului de infotainment BMW Connected, a cărui interfață a primit un plus substanțial de “culoare”, dar și un update evident în materie de aranjare intuitivă a tuturor funcțiilor. BMW a ajuns la un nivel impresionant la acest capitol, oferind de departe cel mai capabil și complet pachet. Este uimitor cât de repede te poți adapta la “jocul” dintre meniurile interfeței grafice și utilizarea rotiței de control iDrive.
Are rost să vorbim despre calitatea materialelor și nivelul asamblării? Câtuși de puțin, dat fiind faptul că totul “respiră” premium, chiar dacă unele materiale plastice din partea inferioară a consolei centrale nu sunt atât de moi pe cât te-ai fi așteptat.
Pachetul interior M Sport vine cu binecunoscutele scaune îmbrăcate în Alcantara texturată în deja legendarele romburi, suportul și confortul oferit șoferului și pasagerului fiind de necontestat. Ne-am bucurat și de faptul că elementele decorative de pe uși, consolă și planșa de bord erau în versiunea din aluminiu polișat și nu în varianta în nuanță de albastru ce imită, destul de ciudat, fibra de carbon.
Seria 4 Gran Coupe oferă aceeași atmosferă interioară dintr-un Seria 3, spațiul oferit șoferului și pasagerului față fiind unul similar. Bancheta spate vine cu spațiu suficient pentru doi pasageri, tunelul median al transmisiei împiedicând în mare măsură călătoriile confortabile pentru o a treia persoană. Plafonul plonjat al Gran Coupe-ului răpește însă ceva din spațiul pentru cap, neplăcere resimțită însă doar de cei ce depășesc în înălțime 1.75 metri, să zicem.
În comparație cu Seria 3, BMW Seria 4 Gran Coupe punctează decisiv la capitolul practicabilitate, prin hayonul ce generează o imensă gură de încărcare pentru portbagaj. Chiar dacă volumul portbagajului atinge tot 480 de litri, avantajul amintit mai sus îți oferă posibilitatea să cari obiecte extrem de voluminoase, ce altfel nu ar fi încăput în Seria 3. Pentru obiectele mărunte ai la dispoziție o plasă amplasată pe podea, ce poate reține la nevoie tot ceea ce este necesar.
La fel ca orice BMW de ultimă generație, și Seria 4 Gran Coupe oferă un număr impresionant de sisteme de asistență a șoferului și de siguranță activă, printre care se numără sistemul de asistență la parcare Park Distance Control, sistemul Surround View (despre care v-am vorbit mai sus), farurile adaptive cu LED, asistentul de fază lungă, sistemul de cruise control adaptiv sau un head-up display ce proiectează informații esențiale pe parbriz, în câmpul vizual al șoferului.
BWM Seria 4 Gran Coupe nu a fost testat până acum de Euro NCAP, însă organizația independentă cu sediul în Bruxelles a acordat maximul de cinci stele pentru Seria 3, model cu care Seria 4 împarte platforma tehnică și implicit toate atu-urile ce vizează siguranța.
4. Buget/Prețuri
Cei ce-și doresc un BMW Seria 4 Gran Coupe ar trebui să scoată din buzunar cel puțin 37.980 de euro, TVA inclus, primind în schimbul acestor bani o versiune 418d, propulsată de un diesel TwinPower Turbo de 150 de CP, cutie de viteze manuală și nivel de echipare de bază, STANDARD.
Cel mai ieftin 430i Gran Coupe costă de la 44.280 de euro în sus, opțiuni precum sistemul de tracțiune integrală xDrive și cutia de viteze automată Steptronic adăugând un plus de 4.680 de euro. Mașina testată de noi avea un preț de start de 48.960 de euro, imensa listă de dotări opționale ducând prețul său final la nu mai puțin de 67.123 de euro, TVA inclus.
Sunt poate valori intangibile pentru un om cu venituri medii din România, însă “ecuația” premium utilizează și va utiliza întotdeauna asemenea sume. Este de-ajuns doar să amintim faptul că un Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic are un preț de start similar – 49.800 de euro, TVA inclus.
Garanția oferită de BMW pentru Seria 4 Gran Coupe se întinde pe parcursul a 5 ani sau 100.000 de km, în cadrul pachetului BMW Service Inclusive, fiind incluse aici o serie de lucrări uzuale de mentenanță ce vor fi efectuate fără costuri suplimentare.
Toate prețurile și lista completă de dotări standard sau opționale pentru BMW Seria 4 Gran Coupe o puteți descărca de aici.
5. Concluzii
Diferența de preț dintre Seria 4 Gran Coupe și Seria 3 este de fix 3.000 de euro, dacă acestea sunt configurate similar. Ce-ți oferă Gran Coupe-ul pentru a te determina să scoți ceva mai mulți bani din buzunar? Pe lângă aspectul mult mai elegant și în același timp mai sportiv al caroseriei exterioare, ce încă mai întoarce priviri pe stradă chiar și la mai bine de doi ani trecuți de la lansarea modelului, nu putem trece cu vederea avantajele practice ale accesului la portbagaj, acesta putând „înghiți” și cele mai mari cutii pe care le-ai putea găsi pe rafturile de la IKEA.
Iar spațiul ceva mai mic oferit pasagerilor de pe bancheta spate atunci când ne uităm la libertatea de mișcare a capului nu răpește cu nimic din valențele unei mașini de familie, pe care Seria 4 Gran Coupe le îndeplinește cu prisosință.
La capitolul comportament rutier Gran Coupe-ul construit pe baza Seriei 4 plusează față de Seria 3, însă nu într-o măsură radicală, ambele modele fiind mașini ce intră rapid în sufletul șoferului, după numai câteva călătorii pe șosele de munte.
BMW 430i xDrive Gran Coupe M Sport
Puncte pozitive:
· Eleganța și fluiditatea liniilor caroseriei
· Motorul cu resurse generoase
· Consumul în mediul extraurban
· Ținuta de drum
· Latura practică oferită de hayon
Puncte negative:
· Spațiul pentru cap oferit pasagerilor mai înalți, pe bancheta spate
· Prețul dotărilor opționale
Date tehnice BMW 430i xDrive Gran Coupe M Sport
Motor: Benzină 2.0 TwinPower Turbo
Cilindree: 1.998 cmc
Putere: 252 CP, la 5.000 rpm
Cuplu maxim: 350 Nm, între 1.450 și 4.800 rpm
Cutie de viteze: Steptronic Sport, 8 rapoarte
0-100 km/h: 5.9 s
Viteză maximă: 250 km/h (limitată electronic)
Volum portbagaj: 480 litri
Preţ de start: 48.960 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 67.123 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: