Fotocredit:
Auto-TestDrive
Chiar dacă nu mai reprezintă de ceva vreme un procent semnificativ din totalul vânzărilor, segmentul mașinilor de clasă medie continuă să rămână în Europa un soi de carte de vizită pentru fiecare brand ce vrea să cucerească inimile clienților. Este așadar imposibil să nu asociezi rapid în minte Volkswagen cu Passat, Ford cu Mondeo sau Opel cu Insignia, atunci când vine vorba de portofoliile celor trei mari constructori de automobile.
Cele trei modele amintite mai sus sunt de departe cele mai populare în rândul europenilor, ultimii doi ani cernând și mai tare sita în segment – Honda Accord a fost retrasă din scenă, la fel și Citroen C5, iar Peugeot 508 nu a fost în stare să confirme speranțele francezilor. Au rămas în competiție Toyota Avensis și Mazda6, dar și Renault Talisman, un model cu totul nou.
V-am vorbit despre Avensis și Talisman anul trecut, onoarea primului test din 2017 revenindu-i “japonezei” Mazda6, care ne-a fost parteneră de călătorii într-o versiune mai mult decât interesantă – G192, motor pe benzină de 2.5 litri SKYACTIV-G, 192 CP cuplat la o cutie de viteze automată, sistem i-ELOOP și nivel de echipare Revolution Top.
1. Prezentare generală
Ultimii ani au marcat revenirea spectaculoasă a două mărci aflate până nu demult în curtea americanilor de la Ford – Volvo și Mazda. Dacă suedezii și-au găsit salvarea prin investițiile masive ale chinezilor de la Geely și acum fac furori cu noile modele din Seria 90, Mazda a luat-o pas cu pas, reinventându-și identitatea prin generații complet noi pentru modelele deja consacrate, dar și prin îmbogățirea portofoliului de SUV-uri.
Astfel, noile Mazda3, Mazda6 și Mazda2, SUV-urile CX-5 și CX-3, dar și legendarul MX-5 s-au lipit de sufletul clienților din întreaga lume, creșterile de vânzări raportate an de an de japonezi fiind cuantificate mai mereu în două cifre procentuale.
Mazda6 a trecut la rândul său printr-o “revoluție”, fiindu-ne prezentată în 2012 în cea de-a treia sa generație. Mai frumoasă și mai performantă ca niciodată, aceasta și-a actualizat deja “coafura” în 2014 printr-un facelift, îmbogățindu-și totodată bagajul tehnologic printr-un update realizat anul trecut. Au apărut astfel pe lista de tehnologii sisteme precum G-Vectoring Control, Natural Sound Frequency Control sau Natural Sound Smoother.
În privința designului, micile retușuri estetice au avut darul de a menține Mazda6 în postura de cel mai frumos model din clasa sa, ipostază pusă în pericol poate doar de noul Renault Talisman, model ce ne-a demonstrat că poate întoarce cu ușurință privirile pe stradă.
Oferta de motorizări pentru Mazda6 cuprinde trei unități pe benzină aspirate SKYACTIV-G (G145 - 2.0 145 CP, G165 - 2.0 165 CP și G192 - 2.5 192 CP), respectiv două variante ale propulsorului 2.2 diesel SKYACTIV-D (CD150 – 2.2 150 CP și CD175 – 2.2 175 CP). Motoarele sunt cuplate la o cutie de viteze manuală cu șase trepte, opțional fiind disponibilă și una automată, cu tot atâtea rapoarte, în timp ce un sistem de tracțiune 4x4 poate fi configurat numai pe varianta de caroserie Combi și doar pentru motorizările diesel.
Nivelurile de echipare în care este oferită Mazda6 sunt cinci la număr – Emotion, Challenge, Attraction, Revolution și Revolution Top, prețul de pornire pentru sedanul nipon fiind de 21.090 euro, TVA inclus, pentru versiune G145 Emotion.
Exemplarul testat de noi, în varianta de motorizare 2.5 SKYACTIV-G 192 CP, poate fi configurat doar în versiunea de echipare Revolution Top și alături de o cutie de viteze automată, prețul său final ajungând la 32.280 de euro, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor
Mazda continuă să rămână fidelă motorizărilor pe benzină ce exclud din ecuație o turbină, răspunsul japonezilor la curentul generalizat ce presupune motoare de cilindree mică supra-alimentate fiind familia de propulsoare SKYACTIV-G.
Modelul din testul nostru avea sub capotă cea mai mare unitate din această familie, din cei 2.5 litri fiind “storși” 192 de CP și 256 de Nm cuplu motor maxim, valori ce permit o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 7.8 secunde, dar și atingerea unei viteze maxime de 223 de km/h.
În practică, pleiada de tehnologii SKYACTIV cu care vine dotat motorul compensează fără probleme lipsa unei turbine. Astfel, așezat la volan vei obține întotdeauna ceea ce te-ai fi așteptat să primești de la un motor de 2.500 de cmc, reacțiile prompte la apăsarea pedalei de accelerație datorându-se elasticității uimitoare a propulsorului. Acesta suportă fără probleme turații ce sar de 5.000 rpm, simțindu-se parcă și mai în formă în acest ritm.
Transmisie
Singura posibilitate de configurare pentru motorul de 2.5 litri este alături de o cutie de viteze automată, cu șase trepte și convertizor de cuplu. Unitatea automată gestionează fără probleme resursele de putere și cuplu motor, fiind rafinată în schimbarea treptelor, atentă să țină turația motorului cât mai jos la un mers potolit, dar și extrem de reactivă atunci când orgoliile șoferului o iau razna. Acesta nu are la dispoziție mai multe moduri de rulare distincte, însă “butonul magic” pe care scrie Sport, situat lângă levierul cutiei, schimbă radical modul de exprimare al tandemului cutie/motor. În modul manual treptele se pot schimba cu ajutorul padelelor aflate în spatele volanului, operațiune ce ar fi putut fi mai exactă dacă suprafața acestora ar fi fost ceva mai mare.
Sistem de frânare
Mazda6 G192 este înarmată cu un sistem de frânare extrem de eficient, aceasta fiind una dintre mașinile ce ne-au impresionat cel mai tare la acest capitol. Poți doza extrem de facil modul în care vrei să încetinești, nefiind niciodată suprins de reacții prea bruște sau prea întârziate, iar la nevoie o frânare de urgență “îngheață” mașina pe asfalt. De lăudat ar fi anvelopele de iarnă cu care erau încălțate jantele pe 19 inch – TOYO SNOWPROX, ce s-au comportat excelent în condiții de frig extrem, dar și după un episod de cod portocaliu de viscol și ninsoare, abătut asupra Bucureștiului.
Modelul testat beneficia și de aportul sistemului i-ELOOP, ce se ocupă de recuperarea energiei cinetice eliberate la frânare și decelerări. Astfel, energia recuperată în acest mod este convertită în energie electrică, stocată inteligent într-un capacitor și distribuită ulterior consumatorilor uzuali (cum ar fi climatizarea, farurile sau sistemul multimedia).
i-ELOOP contribuie discret și la obținerea unei frâne de motor mai eficiente, putând fi simțit acest lucru din postura de șofer. Nu în ultimul rând, tehnologia dezvoltată de japonezi promite scăderea consumului cu până la 10 procente.
Consum
Consumul oficial declarat în cazul Mazda6 G192 indică următoarele valori: 8.5 l/100km urban, 5.0 l/100km extraurban și 6.3 l/100km mixt.
Cele trei zile în care am testat mașina au coincis cu cel mai urât episod de viscol și ninsoare ce s-a abătut anul acesta peste București, consumul de combustibil fiind fără doar și poate afectat de condițiile de trafic, mai ales în oraș, acolo unde valoarea afișată de computerul de bord s-a încăpățânat să nu scadă sub 11 l/100km. Sistemul i-STOP a încercat să-și facă datoria, însă temperaturile cu mult sub -10 grade Celsius și-au spus de fiecare dată cuvântul.
În afara orașului, cei aproape 200 de km parcurși ne-au regăsit întorși în București cu un consum de 6.6 l/100km.
Valorile obținute sunt departe de ceea ce scrie în fișa mașinii, însă cu siguranță acestea ar putea fi serios îmbunătățite în condiții de vreme normală.
Comportament rutier
Actuala generație Mazda6 era deja recunoscută ca ceea ce oferă în materie de ținută de drum, iar update-urile tehnice oferite anul trecut vin să întărească și mai tare poziția modelului de clasă medie japonez în fața concurenților. Astfel, la adăpostul fluidei sale caroserii, Mazda6 ascunde de-acum așa numita tehnologie G-Vectoring Control, ca parte integrantă a SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS.
Ce face mai exact acest sistem? Eficientizează livrarea cuplui motor la fiecare roată în parte în funcție de condițiile punctuale de drum și de unghiul de virare a volanului, controlând direct dinamica mașinii prin modificarile pe care le face în timp real și asupra caracteristicilor motorului, transmisiei sau ale trenului de rulare. Toate aceste modificări ar trebui să sporească și mai tare “doza” de Jinba Ittai, filosofia Mazda ce definește legatura empatică dintre șofer și mașină.
Mazda6 ne-a demonstrat și în practică toate aceste “povești”, fiind unul dintre cele mai plăcute modele la condus. Reacționează direct și extrem de fidel la dorințele exprimate de șofer prin intermediul volanului și al pedalelor, suspensia moderând în cel mai eficient mod schimbările de direcție efectuate la viteze mai mici sau mai mari.
Evidentele calități dinamice oferite de trenul de rulare nu răpesc din confortul pasagerilor pe timpul călătoriilor, trecerile peste denivelări fiind făcute în liniște și cu cât mai puține șocuri resimțite în scaune.
Comportament în mediul urban
Cu o lungime de aproape 4.9 metri, Mazda6 nu este tocmai un automobil pe care să-l utilizezi zi de zi în oraș, însă după o perioadă de acomodare cu dimensiunile sale și cu ajutorul senzorilor de parcare și al camerei video pentru marșarier te poți descurca în majoritatea situațiilor delicate. Nu strică așadar mai multă atenție, cel puțin în primele zile în care vă plimbați prin oraș la volanul ei.
Poziție la volan și vizibilitate
Sedanul japonez oferă un post de conducere perfect, grație poziției joase a scaunului, dar și poziționării ideale a tuturor comenzilor uzuale de care are nevoie șoferul pe timpul călătoriilor. Multiplele reglaje electrice asigură adaptarea rapidă pentru persoane de orice statură, iar sistemul de memorare a poziției scaunului completează fericit toată această procedură de schimbare a șoferului.
Ca în cazul oricărui sedan, vizibilitatea prin lunetă lasă de dorit, însă oglinzile laterale suficient de mari și puținele probleme generate de montanții parbrizului te fac să ai întotdeauna o imagine foarte clară asupra împrejurimilor mașinii. Sistemul de monitorizare a unghiului mort contribuie la rândul său activ la siguranța manevrelor ce implică schimbările de bandă.
3. Confort interior și siguranță
Așa cum ne-a obișnuit în ultimul timp, Mazda a ridicat simțitor ștacheta atunci când vine vorba de interioarele mașinilor sale, Mazda6 punctând pozitiv la mai toate capitolele, în această privință.
Materiale și calitatea asamblării
Japonezii au reușit să obțină o atmosferă ce se apropie destul de tare de segmentul premium, atât din punctul de vedere al calității materialelor, dar și atunci când vorbim de atenția asamblării. Nivelul de echipare Revolution Top vine să completeze oferta de dotări și materiale din habitaclu, fiind imposibil să nu apreciezi pielea ce tapițează scaunele și fețele de uși, dar și o parte din planșa de bord și consola centrală, scaunele încălzite, dar și bancheta și volanul ce bifează la rândul lor aceeași opțiune atât de utilă pe timp de iarnă.
Spațiu interior
Oferta Mazda6 poate bucura și cel mai pretențios client, spațiul interior fiind unul extrem de generos. Șoferul și pasagerul față au parte de scaune ce oferă o susținere laterală exemplară, dar care sunt și extrem de comode prin forma lor, în timp ce pe bancheta spate doi sau chiar trei pasageri pot călători în condiții foarte bune de confort și spațiu. Pielea albă oferită contra sumei de 140 de euro pe nivelul de echipare de top este “sublimă”, atât ca aspect cât și ca textură, însă se poate dovedi extrem de pretențioasă și greu de întreținut în timp.
Porbagajul oferă doar 480 de litri în materie de volum de încărcare, o valoare ce situează Mazda6 la coada modelelor din segmentul său, acolo unde întâlnim “premiante” cu peste 600 de litri la acest capitol (SKODA Superb sau Renault Talisman). Neajunsul pricinuit de portbagaj este parțial compensat de o bună organizare a spațiilor de depozitare de la interior, fețele de uși și cotiera centrală putând găzdui sticle sau doze mai mici sau mai mari, dar și obiecte nu foarte voluminoase. Dacă tot a venit vorba de cotieră, arhitectura acesteia place ochiului, însă mare parte din zona unde ar trebui să se odihnează brațul șoferului este ocupată de mecanismul ce acoperă spațiul de depozitare, și nu de suprafața moale, din piele. Aceasta este mult retrasă spre spate, iar pe timpul testului s-a dovedit a fi și extrem de gălăgioasă, scârțâind deranjand la contactul cu cotul celui aflat la volan.
Antifonare
Combinația Mazda6 / motor pe benzină SKYACTIV-G nu deranjează aproape deloc urechile, puține fiind zgomotele ce ajung la interior în timpul rulării. Sedanul japonez știe să contribuie și în această direcție la confortul călătoriilor, fiind resimțite la viteze ce depășesc 100 de km/h mici “conflicte” între vântul ce lovește caroseria și elementele ceva mai proeminente ale acesteia. Nimic ieșit din comun însă.
Infotainment
De acest capitol se ocupă sistemul MZD Connect, cu al său ecran de 7 inch amplasat în centrul planșei de bord, dar și cu interfața de comandă HMI amplasată pe consola centrală și care permite navigarea prin meniurile interfeței grafice afișate.
Ne-am mai întâlnit cu această combinație și la vremea testului cu Mazda2 și în ciuda unor îmbunătățiri vizibile, organizarea meniurilor și unele întârzieri în reacții ne fac să cerem și mai multă muncă din partea japonezilor în această direcție.
Revolution Top aduce un sistem audio BOSE, cu 11 incinte acustice, decent ca și calitate însă nu unul care să te dea efectiv pe spate. Așa cum era normal, MZD Connect oferă și o conexiune Bluetooth, posibilitatea redării MP3, dar și două porturi USB.
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
Mazda a “burdușit” modelul său cu o serie impresionantă de astfel de sisteme, pe listă regăsindu-se un sistem inteligent de frânare în oraș (SCBS), sistemul Rear SCBS (care asistă șoferul la manevrele în marșarier și oprește automat în caz de urgență), sistemul de pornire în rampă HHA, tempomatul adaptiv capabil să mențină o distanță constantă față de mașina din față, sistemul ce avertizează la schimbarea benzii fără semnalizare LDWS – capabil să facă automat mici ajustări la nivelul direcției, controlul automat al fazei lungi HBCS, sistemul de monitorizare a unghiului mort și nu în ultimul rând un head-up display color ce afișează și mai multe informații după update-ul realizat anul trecut.
Euro NCAP
Euro NCAP a testat noua generație Mazda6 în 2013, acordându-i maximul de cinci stele.
4. Buget/Prețuri
Mazda6 de generație 2017 are așadar un preț de start de puțin peste 21.000 de euro în România, sumă în schimbul căreia primiți o versiune G145, motorizată SKYACTIV-G 2.0 145 CP, nivel de echipare de bază, Emotion. Este dealtfel și singura versiune de motorizare ce poate fi configurată pe acest nivel, Emotion aducând o listă de dotări standard ce cuprinde, printre altele, șase airbaguri, ABS, DSC, aer condiționat manual, sistem i-STOP, pornire motor din buton, cotieră centrală, geamuri electrice față/spate sau un sistem audio cu patru boxe.
Lista completă de prețuri, motorizări și dotări o puteți descărca de AICI.
Modelul testat, G192 Revolution Top cu i-ELOOP, costă 31.490 de euro la care se adaugă prețul vopselei metalizate premium Machine Grey (650 euro) și prețul tapițeriei din piele albă (140 euro). Totalul ajunge așadar la 32.280 de euro, TVA inclus. Se mai pot adăuga un sistem de navigație (500 euro) și trapă (700 euro).
Să luăm spre comparație trei dintre modelel rivale, configurate similar ca și putere a motorului și în cel mai bogat nivel de echipare. Astfel, noul Renault Talisman 1.6 TCe 200 EDC Intens costă 29.900 euro, Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 203 CP AUT6 Titanium costă 28.950 de euro, în timp ce un Volkswagen Passat 1.8 TSI 180 CP DSG Highline costă de la 31.431 de euro în sus. Așadar, Mazda6 se află peste modelele de mai sus ca și preț, neputând fi configurată cu același motor pe un nivel de echipare inferior.
Mazda6 beneficiază de o garanție calculată după formula 3+2 ani, în limita a 150.000 de kilometri.
5. Concluzii
Mazda6 este de departe ce mai bună “japoneză” din segmentul berlinelor de clasă medie, constituind totodată o alternativă serioasă pentru nume mult prea des întâlnite pe șoselele din România.
Este fără discuție o mașină extrem de atrăgătoare estetic, oferă un interior ce “respiră” premium, dar și un pachet de tehnologii din ce în ce mai performante și inovative.
Dacă vorbim strict de modelul testat, rămâne de văzut câți clienți vor fi dispuși să conviețuiască alături de un propulsor ce aduce taxe și asigurări semnificativ mai mari decât în cazul unui “turbo” sub 2.0 litri.
Mazda6 G192 Revolution Top
Puncte pozitive:
· Motorul cu resurse apreciabile
· Ținuta de drum
· Spațiul interior
· Calitatea materialelor și a asamblării
Puncte negative:
· Sistemul de infotainment
· Portbagajul mic
· Prețul la limita superioară a segmentului
Date tehnice Mazda6 G192 Revolution Top cu i-ELOOP
Motor: benzină, patru cilindri, 2.5 litri, EURO 6
Cilindree: 2.488 cmc
Putere: 192 CP, la 5.700 rpm
Cuplu maxim: 256 Nm, la 3.250 rpm
0-100 km/h: 7.8 s
Viteză maximă: 223 km/h
Greutate (fără șofer): 1.365 kg
Volum portbagaj: 480 litri
Preţ de start: 31.490 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 32.280 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: