Fotocredit:
Auto-TestDrive
Articolul de față se vrea a fi un prim episod dintr-o serie în care vom urmări comportamentul în timp, din toate punctele de vedere, al unui SUV compact din ce în ce mai întâlnit pe şoselele din România. Veţi afla de la noi ce înseamnă întreţinerea unei astfel de maşini, de la revizii, consum de carburant şi până la eventualele probleme tehnice care pot apărea în timp. Episodul I cuprinde prezentarea ediției limitate Kia Sportage dedicată Campionatului Mondial 2014 desfășurat în Brazilia, campionat ce are ca sponsor principal Kia Motors.
Mașina din testul nostru este noua versiune prezentată de Kia în anul 2014, echipată cu motorizarea 2.0 DSL cu transmisie manuală și versiunea de putere superioară de 184 cai putere. Automobilul de test avea 9 km la bord în momentul începerii „poveştii”, aşa că ne vom pune la propriu în pielea unui proaspăt posesor de Kia Sportage.
1. Prezentare generală
Modelul din test este practic un facelift al celei de a 3-a generații Kia Sportage și înlocuiește versiunea apărută în anul 2011.
Modificările estetice exterioare nu sunt însemnate, printre acestea putând enumera grila față tip fagure, noul design al jantelelor din aliaj sau blocurile optice spate care beneficiază de acum și de tehnologie LED pe versiunile superioare de echipare.
La interior a fost modificată în principal calitatea materialelor - au fost îmbunătățite calitatea fețelor superioare ale ușilor, precum şi cea a plasticelor consolei centrale. Aceasta din urmă a primit locașuri suplimentare pentru depozitare, iar suportul de pahare a devenit iluminat.
Printre echipamentele noi importante sunt volanul cu funcție de încălzire, sistemul Flex Steering cu trei moduri de setare a direcției, scaunul șoferului ce poate fi echipat cu sistem de reglare electric sau noul computer de bord Supervision Cluster ce beneficiază de un ecran color LCD de 4.3 inch.
De asemenea, un element important este noul sistem audio Infinity Premium cu şapte difuzoare și subwoofer în portbagaj care modifică în mod substanțial calitatea audio.
În final, s-au modificat trei dintre culorile exterioare, acestea fiind înlocuite de Planet Blue, Space Blue (împrumutate de la modelul Cee’d) și Pegasos Silver, precum și unele din posibilitățile de configurare ale tapițeriilor interioare.
În ceea ce privește modelul din test, acesta beneficiază de o echipare care nu se poate regăsi în configuratorul Kia, Limited Edition World Cup fiind practic echiparea superioară pentru Sportage plus o serie de dotări opționale ce vi le vom prezenta ulterior.
2. Comportament rutier
În ceea ce privește comportamentul rutier Kia Sportage are în această categorie două avantaje importante care nu pot fi trecute cu vederea - sistemul inteligent AWD dezvoltat împreună cu Magna DynaMax și motorul diesel ce oferă 184 cai putere și un cuplu maxim ce atinge impresionanta valoare de 382 Nm.
Sistemul de tracţiune integrală ajută foarte mult, mașina fiind foarte stabilă indiferent de condițiile în care se prezintă carosabilul sau dacă dorim să abordăm unele curbe într-un mod mai agresiv. Singurul lucru ce-ţi aduce aminte de faptul că te afli la volanul unui SUV este înălţimea, maşina înclinându-se destul de mult în curbele strânse luate în viteză.
Motorul Sportage-ului nostru resimte însă din plin cele doar câteva sute de kilometri parcurse, transmițând o senzație de inelasticitate care suntem convinşi că se va atenua odată cu trecerea timpului. Cu toate acestea, cuplul potent de aproape 400 Nm se simte și mașina nu are probleme în depășiri chiar și în condițiile în care este încărcată cu bagaje și cu patru persoane la bord.
Cutia este manuală, cu 6 trepte și oferă la drum lung un confort bun, schimbarea treptelor fiind făcută cu multă ușurință. Recomandăm transmisia manuală pentru persoanele care pun pe primul loc obținerea unui consum cât mai mic de motorină, cutia automată golind rezervorul la fiecare sută de kilometri parcursă cu circa 1-1.5 litri în plus. Am condus și varianta echipată cu transmisia automată, iar opinia unanimă este că aceasta adaugă un lag sesizabil în momente de kick-down.
Trebuie precizată antifonarea excelentă, ce nu permite pătrunderea deranjantă a zgomotului produs de propulsorul diesel, în timp ce zgomotul produs de vânt se menţine la un nivel scăzut, până când viteza atinge pragul de 120-130 km/h. Anvelopele cu care a venit maşina din fabrică sunt Hankook, mulţumitoare atât din punctul de vedere al aderenţei, dar şi al zgomotului produs la rulare.
Jantele de pe 18 inchi nu sunt o problemă, deși așa ar putea la început, însă balonul mare oferit de anvelopele 235/55/R18 oferă o amortizare plăcută a denivelărilor și a gropilor des întâlnite pe drumurile românești.
Un avantaj competitiv al modelului Sportage pentru unii pasionați de calitățile offroad ale autoturismului este oferit de sistemul Lock de blocare a tracțiunii integrale 50-50% pentru punţile față/spate până la viteze de 40 km/h. Comparativ, concurenți precum VW Tiguan sau Ford Kuga nu oferă un sistem similar, modul de acțiune al tracțiunii integrale fiind exclusiv automat.
3. Confort interior
Sunt evidente schimbările de la interior, calitatea materialelor crescând în mod simțitor și apropiindu-se de cea a rivalilor germani. Ergonomia este la cote înalte, consola centrală nefiind aglomerată de butoane suplimentare, iar majoritatea comenzilor sunt amplasate la îndemâna șoferului.
Desigur trebuie să începem cu lista nesfârșită de dotări, care transformă habitaclul într-un mediu foarte plăcut și confortabil la drum lung.
Pentru început remarcăm prezența tapițeriei integrale din piele, ce conferă un plus de aer premium interiorului însă poate pune probleme în zilele foarte călduroase. Sportage primește pentru piața din Statele Unite și scaune ventilate pentru pasagerii din față însă în Europa acestea nu sunt disponibile. Problema frigului din România este însă pe deplin rezolvată, atât scaunele faţă cât şi bancheta spate fiind încălzite, la fel ca şi volanul îmbrăcat în piele.
Climatizarea automată pe două zone este deja o dotare comună în acest segment, Kia încercând să îmbunătățească lucrurile prin utilizarea sistemului Clean Air care în teorie ar trebui să asigure un flux constant de aer curat în habitaclu. O dotare care îmbunătățește în mod evident design-ul interiorului este noul instrumentar de bord SuperVision cu două cadrane și ecran TFT LCD de 4.3 inch. Practic se schimbă complet cadranele de bord, cumpărătorii primind pentru 363 euro două cadrane de bord integral redesenate ce conferă în același timp o tentă de sportivitate și fac diferența față de modelul pre-facelift.
Navigația în combinație cu noul sistem audio Premium Infinity și camera pentru mers înapoi facilitează și amplifică senzația că acest autoturism îți oferă foarte multe pentru prețul cerut.
Un punct pozitiv trebuie menționat și în cazul spațiilor de depozitare, care sunt întâlnite la tot pasul în Sportage: două suporturi de pahare în consola centrală, spații de depozitare în toate cele patru mânere ale ușilor, fețe de uși față-spate cu un spațiu suficient pentru o sticlă de 2 litri, cotiera față care este extrem de încăpătoare sau suportul de ochelari demonstrând acest lucru.
Mai menționăm prezența tempomatului, a oglinzii interioare heliomate sau a conexiunii Bluetooth ce permite conectarea imediată a telefonului mobil pentru efectuarea de apeluri vocale sau redarea fișierelor audio stocate în dispozitivul mobil.
Portbagajul are un volum de 564 de litri, o valoare ce se înscrie în media clasei, accesul la acesta facându-se fără mari probleme, iar în condițiile în care se rabatează bancheta spate spațiul crește până la valoarea de 1353 litri.
La capitolul siguranță, noua Kia Sportage oferă în standard:
· Airbag-uri frontale şi laterale şofer şi pasager, airbag-uri cortină;
· ABS și sistem ESC ce include Hill Assist Control, Vehicle Stability Management sau Downhill Brake Control;
· Tyre Presure Monitor;
· Tetiere active;
· Sistem blocare portiere spate protecție copii.
De asemenea, la acest capitol Kia Sportage a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
4. Buget/Prețuri
Kia Sportage Facelift World Cup Edition are un preț de 29.387 euro cu TVA pentru versiunea cu transmisie manuală în 6 trepte și echipată cu motorul diesel de 2.0 litri și 184 CP.
Printre cele mai importante dotări enumerăm:
· Motor 2.0 CRDI 184 CP
· Jante aliaj 18 inch + anvelope 235/55 R18
· Faruri Xenon cu spălător de faruri
· Scaune față încălzite, bancheta spate încălzită și volan încălzit
· Tapițerie integrală din piele
· Sistem de navigație + cameră spate
· Sistem audio Infinity cu amplificator extern și subwoofer
· Senzori parcare spate + față
· Bord tip Supervision 4.2 inch LCD
· Bluetooth Handsfree, pilot automat, comenzi audio pe volan
· Oglindă interioară electrocromică ECM, oglinzi exterioare electrice și cu pliere electronică
· Climatizare automată pe 2 zone
Desigur aici am enumerat doar o serie din dotările ediției limitate, considerate relevante.
Consumul oficial declarat de Kia este de 7.2 litri la suta de kilometri pentru o utilizare urbană și 5.3 litri în afara localităților. De aici, rezultă un consum mixt de 6.0 litri.
În realitate, am obținut un consum mediu de 6.7 -7 litri la suta de kilometri pentru un parcurs de aproximativ 450 km, dar trebuie menționat că mașina este nouă și cifre puțin mai mari sunt absolut normale.
Cu toate acestea, consumul ar trebui să scadă simultan cu finalizarea rodajului motorului.
Garanția oferită pentru acest model este de 7 ani integrală sau 165.000 km și este transmisibilă următorului cumpărător.
5. Concluzii
Kia Sportage reprezintă în mod normal o achiziție „inteligentă”, prin garanția de 7 ani și prețurile competitive, dovadă fiind și titlul obținut în luna iunie pentru „Cel mai bun SUV compact al anului 2014 în România”.
Cu toate că numărul concurenților este foarte ridicat, menționând aici VW Tiguan, Ford Kuga, noul Nissan Qashqai sau Hyundai ix35 pentru acest nivel de preț nu există momentan un rival care să ofere un propulsor cu o putere similară sau dotări apropiate.
Am identificat la noua Kia Sportage:
Puncte pozitive:
· Cea mai puternică motorizare din segment - 2.0 diesel 184 CP
· Tracțiune integrală cu posibilitate de blocare
· Raport excelent preț/dotări/calitate
Puncte negative:
· Imaginea de marcă KIA, cel puţin pe piaţa din România
· Imaginea de marcă KIA, cel puţin pe piaţa din România
· Lipsa indicațiilor în limba română pentru sistemul de navigație
Conținut Auto-TestDrive recomandat: