Fotocredit:
Auto-TestDrive
Acum mai bine de 20 de ani, în 1994 mai exact, Toyota inventa un nou segment în piața mașinilor de teren, cu al său RAV4 caracterizat drept un “sport utility vehicle” sau mai pe scurt un SUV compact. Respectivul acronim a devenit o denumire generică pentru aproape toate modelele lansate ulterior, indiferent de brand sau de mărimea mașinii. Chiar și în România, clasica expresie “și-a luat jeep” a fost înlocuită ușor ușor cu “are SUV-ul ala nou”.
Și dacă la momentul lansării primului RAV4, piața de profil era mai mult decât rarefiată, an după an mai toate brandurile au scos pe piață SUV-uri mai mici sau mai mari, ultima perioadă fiind una “explozivă” în Europa, din punctul de vedere al vânzărilor. Și cu toate că Toyota a lansat în 2013 cea de-a patra generație RAV4, asaltul rivalilor și amețitorul ritm al evoluției designului acestor mașini au determinat apariția unui facelift la doar doi distanță, în 2015.
Noua Toyota RAV4 facelift este și subiectul review-ului de mai jos, în test fiindu-ne oferită versiunea 2.0 D-4D de 143 CP și nivel de echipare Luxury.
1. Prezentare generală
Dacă în urmă cu ceva vreme mașinile Toyota erau apreciate pentru orice altceva în afară de partea estetică, ultimii doi ani au marcat o adevărată revoluție de design pentru toate modelele produse de constructorul japonez pentru piața din Europa. Pornind de la micul AYGO și continuând treptat cu Yaris, Auris și Avensis, schimbările au fost mai mult decât radicale și unanim apreciate.
Lansată în 2013, într-o formă radical modificată și testată de noi la vremea respectivă în versiunea sa motorizată de dieselul de 2.2 litri, Toyota RAV4 a primit la rândul său un facelift semnificativ, elementele exterioare încadrându-se perfect în tendințele urmate de designerii japonezi pentru mai toate modelele actuale din portofoliul european al Toyota. Nu putem să nu remarcăm unele asemănări cu “rudele” mai exclusiviste ce poartă sigla Lexus, și asta doar dacă privim blocurile optice spate.
Schimbarea estetică a adus și modificări la nivelul ofertei de propulsoare, bătrânul 2.2 D-4D de 150 de CP fiind înlocuit de modernul 2.0 D-4D de 143 de CP, dezvoltat împreună cu BMW. În premieră pentru RAV4, este oferită și o versiune hibrid HSD, al cărei tandem compus dintr-un motor pe benzină de 2.5 litri și o unitate electrică furnizează un total de 197 de CP. La cele două versiuni amintite mai sus se adaugă “clasicul” 2.0 Valvematic aspirat, de 152 de CP. Toyota a ales o strategie destul de ciudată în privința dotării cu un sistem de tracțiune integrală, oferind această opțiune doar pentru motorul pe benzină și pentru versiunea HSD și lăsând amatorii de propulsoare diesel să se multumească numai cu tracțiunea față.
În privința prețului de start, cel mai ieftin RAV4 din oferta actuală costă 25.882 de euro, TVA inclus, în versiunea 2.0 D-4D Comfort. Cei ce doresc mai mult au la dispoziție nivelurile de echipare superioare – Executive, Elegance și Luxury.
Modelul testat de noi a fost o versiune Luxury, cu un preț de pornire de 34.965 de euro, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Propulsorul de sub capota mașinii ne era binecunoscut de la testul cu noul Avensis 2.0 D-4D, oferă 143 de CP și 320 Nm cuplu maxim și este capabil să miște cele 1.535 de kg ale lui RAV4, pe un sprint de la 0 la 100 de km/h, în doar 9.6 secunde. Viteza maximă se oprește la 195 de km/h - o valoare mai mult decât decentă pentru un SUV ce nu poate excela la capitolul aerodinamică.
Lista concurenților este extrem de lungă, așa că ne oprim doar la trei modele similare într-o oarecare măsura ca motorizare, sistem de tracțiune și gabarit. Mazda CX-5 2.2 CD150 4x2 (150 CP, 380 Nm cuplu maxim) face sprintul 0-100km/h în 10s și poate atinge 198 de km/h viteză maximă, Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4x2 (150 CP, 340 Nm cuplu maxim) afișează o accelerație 0-100km/h în 9.3s și 204 km/h viteză maximă, în timp ce un Renault Kadjar 1.6 dCi 4x2 (130 CP, 320 Nm cuplu maxim) poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 9.9s și atinge 190 de km/h viteză maximă. Valorile sunt destul de apropiate așadar, diferențele nefiind resimțite evident în realitate.
Testul practic ne-a așeazat la volanul unui SUV extrem de echilibrat din punctul de vedere al performanțelor motorului, propulsorul de 2.0 litri nefiind niciodată pus în dificultate, indiferent de treapta de viteză în care te afli. Evident că cele mai bune reprize de accelerare se obțin în treptele 3 și 4, rapoartele superioare fiind destinate rulării confortabile la viteze mari pe autostradă, cu un consum de motorină cât mai mic.
Ca și în cazul lui Avensis, nu putem însă să nu remarcăm aceeași lipsă de rafinament a motorului la rularea în primele două trepte de viteză, situație întâlnită mai ales în oraș. Vibrațiile se fac resimțite atât în mașină cât și în schimbătorul de viteze, însă într-o măsură ceva mai mică față de sedanul motorizat similar. Situația se schimbă însă radical în momentul atingerii unor viteze mai mari de 50 de km/h, drumurile în afara orașelor fiind mai mult decât confortabile din acest punct de vedere.
Cutia de viteze dispune de rapoarte extrem de flexibile, lucru ce duce la mult mai puține schimbări de treaptă necesare. Spre exemplu, poți astfel să “forțezi” treapta a 4-a spre o valoare mai mare de rpm sau să te bazezi pe treapta a 5-a pe accelerări în turație nu foarte ridicată. Cursa schimbătorului este însă ceva cam mare, acesta nefiind nici un exemplu de exactitate.
Comportament rutier
SUV-urile au trecut de multă vreme de stadiul unor mașini dedicate aproape în exclusivitate ieșirilor în off-road, șasiul și suspensiile fiind adaptate din ce în ce mai bine rulării pe asfalt și oferirii unui confort mai mult decât decent pasagerilor.
Toyota nu face excepție, noul RAV4 fiind un SUV ce-și menajează perfect șoferul și pasagerii de la șocurile inevitabile produse la trecerile peste denivelările de pe șosea. În același timp, ținuta de drum la o rulare normală este una dintre cele mai bune din clasa sa. Dus însă la extrem, RAV4 își arată rapid limitele cauzate de centrul de greutate ridicat, dar și de masa de peste 1.5 tone. Lipsa sistemului 4x4 te duce rapid în situații pronunțate de subvirare, în timp ce frânele își arată și ele slăbiciunile pe o șosea virajată abordată în coborâre. Sistemul de direcție ar fi putut transmite un feedeback mai bun, însă este departe de a fi numit “moale”.
În oraș caracteristicile de SUV ale lui RAV4 ajută foarte mult la parcările pe bordură sau la trecerile peste inevitabilele gropi sau linii de tramvai, însă dimensiunile mașinii te îndeamnă la mai multă precauție, chiar dacă lista de dotări standard cuprinde senzori de parcare față/spate și cameră video pentru marșarier.
Ieșirile în off-road taie mult din elenul șoferului, dat fiind faptul că lipsește sistemul 4x4, lucru ce penalizează serios prestațiile la acest capitol. Garda la sol generoasă ar fi permis aventuri mai mult decât decente în afara asfaltului, însă Toyota a ales o altă cale pe care noi, sincer, nu prea o înțelegem, dat fiind faptul că este cunoscută dragostea europenilor pentru SUV-uri diesel care să ofere și tracțiune integrală.
Consum
Pentru RAV4 D-4D Toyota anunță următoarele cifre de consum oficiale – 5.5 l/100km urban, 4.3 l/100km extraurban și 4.7 l/100km în mod combinat.
Am alergat destul de serios mașina pe parcursul weekendului de test, traseul urmat incluzând atât drumuri naționale aglomerate, cât și Autostrada București-Pitești tur/retur. După mai bine de 600 de km parcurși, consumul mediu indica valoarea de 5.6 l/100km, una decentă în ciuda faptului că nu se apropie de consumul oficial declarat.
În București traficul mai redus din weekend, dar și un sistem Stop/Start eficient au contribuit la afișarea valorii de 7.8 l/100km. Probabil că în timpul săptămânii nu se poate coborî sub pragul de 8...
3. Confort interior și siguranță
Am apreciat foarte tare interiorul noii generații RAV4 la momentul testului din 2013. Faceliftul nu aduce decât modificări minore în habitaclu, fiind destul de greu pentru un profan să-și dea seama de schimbări. Toyota spune că materialele folosite sunt mai bune, iar calitatea asamblării a crescut la rândul său.
Planșa de bord păstrează acceași formă, fiind îmbrăcată în partea ei inferioară de un material ce imită pielea foarte moale și care se aseamănă într-o oarecare măsura cu textura Alcantara. Același material este regăsit și pe fețele de uși, fiind însă foarte ușor de zgâriat. Japonezii folosesc tot și cam multe tipuri de materiale la interior, exagerând ușor la acest capitol.
Configurația comenzilor este și ea neschimbată, nouatea venind de la ecranul dintre ceasurile de bord, de 4.2 inch în diagonală și cu o grafică excelentă, dar cam aglomerată. Ecranul principal al sistemului de infotainment Toyota Touch 2 are dimensiunea de 7 inch și oferă aceeași interfață ușor depășită de sistemele similare oferite de consurență. Nici lizibilitatea în anumite condiții de lumină nu este cea mai bună, din perspectiva celui aflat la volan. Încă o mențiune demnă de notat – a dispărut ceasul digital din epoca anilor ’90, ce era amplasat deasupra ecranului central.
Nu ne-a placut însă amplasarea ansamblului de butoane de sub clusterul comenzilor climatizării, pornirea înzălzirii în scaune sau pentru degivrarea parbrizului fiind un exercițiu de îndemânare ce pune serios în pericol siguranța călătoriilor dacă această manevră se face în mers. Practic, din poziția șoferului nu prea vezi aceste butoane și nici nu ajungi la ele fără să te apleci, lucru ce ne face să acordăm o bilă neagră la capitolul ergonomiei comenzilor.
Scaunele față oferă un excelent suport șoferului și pasagerului din dreapta, fiind deopotrivă confortabile și eficiente pe timpul rulării mai alerte. În spate spațiul oferit este poate cel mai bun din segment, doi sau chiar trei pasageri călătorind în condiții dintre cele mai bune.
Volumul portbagajului ajunge la 550 de litri, spațiul pentru bagaje fiind completat de un ingenios sistem cu plasă de amarare, în care se pot pune diverse lucruri nu foarte grele. Cum RAV4 se vrea o mașină dedicată călătoriilor lungi și vacanțelor, spațiile de depozitare de la interior se regăsesc la tot pasul, plusând la capitolul practicalitate.
În meterie de siguranță și asistență a șoferului, tehnologiile adunate sub umbrela Toyota Safety Sense fac din RAV4 unul dintre cele mai avansate modele ale momentului.
Enumerăm aici sistemul de anticipare și evitare a accidentelor prin frânarea automată, sistemul de avertizare în cazul schimbării benzii de circulație fără semnalizare prealabilă sau asistentul de fază lungă.
Toyota RAV4 a fost testată în 2013 de Euro NCAP, obținând la vremea respectivă maximul de cinci stele. Nu vedem vreun motiv pentru care faceliftul s-ar comporta mai slab.
4. Buget/Prețuri
În configuratorul Toyota România sunt disponibile toate cele trei versiuni de motorizare amintite la începutul articolului nostru, cel mai ieftin model fiind așadar dieselul 2.0 D-4D, care costă 25.882 de euro pe nivelul de echipare Comfort. Versiunea 2.0 Valvematic este oferită doar în varianta de tracțiune 4x4, prețul de start pentru aceasta fiind de 27.983 de euro, TVA inclus. Dacă se dorește cutia automată CVT, aceasta poate fi configurată împreună cu motorul pe benzină, însă doar de la nivelul de echipare Executive în sus, prețul de start în acest caz fiind de 33.719 euro. RAV4 HSD costă de la 33.731 de euro în sus, configurat la acest preț în varianta 4x2 Executive.
Toyota este cunoscută pentru strategia sa de configurare a mașinilor pe pachete, clienții neputând adăuga la respectivul pachet prea multe opționale suplimentare. Aveți de ales astfel între versiunile Comfort, Executive, Elegance sau Luxury, fiecare dintre ele mulându-se pe nevoile de dotare cel mai uzual cerute de consumator.
Nivelul de echipare Luxury oferă cam toate dotările pe care cel mai pretențios client și le-ar putea dori, pe lista de opționale fiind disponibile doar vopseaua metalizată (490 de euro), jante din aliaj pe 17 sau 18 inch (1.246 – 1.405 euro), sistemul de monitorizare a presiunii pneurilor (211 euro) sau o serie de accesorii cu rol estetic sau funcțional. Astfel dotat, modelul testat de noi ajungea la un preț final de 35.666 de euro, TVA inclus.
Așadar, o comparație cu modelele rivale amintite la capitolul Motorizare este destul de greu de realizat, dat fiind faptul că mulți oferă SUV-uri similare în nivel de echipare de top doar în combinație cu sistemul de tracțiune 4x4. O să amintim totuși prețurile, pentru a vă face o idee: Mazda CX-5 2.2 CD150 4x4 Revolution – 31.490 euro, VW Tiguan 2.0 TDI 4MOTION Highline – 31.249 euro, Renault Kadjar 1.6 dCi 130 INTENS 4x4 – 26.850 euro. Concurența oferă așadar modele 4x4 la prețuri semnificativ mai mici, dotările standard pe nivelurile de echipare de top fiind însă destul de diferite.
Toyota oferă pentru RAV4 o garanție de 6 ani sau 200.000 de km, aceasta fiind compusă din garanția standard (3 ani sau 100.000 de km) și perioada extinsă de garanție Toyota Extracare.
5. Concluzii
Toyota ne-a dovedit din nou că știe să facă SUV-uri serioase, RAV4 fiind o mașină ce inspiră încă de la început încredere, lăsându-ți impresia că te poți baza pe el ani buni după cumpărare.
Oferă unul dintre cele mai spațioase interioare din segment, materiale bune, iar capitolul practicalitate îl recomandă drept un excelent partener de vacanțe. Ar putea fi îmbunătățit însă capitolul ergonomiei comenzilor, dar și rafinamentul combinației motor/cutie la rularea în oraș, dacă vorbim de modelul diesel testat de noi.
Iar lipsa posibilității de a configura motorul 2.0 D-4D alături de sistemul 4x4 ne face să mai scădem puțin din nota finală.
Toyota RAV4 2.0 D-4D Luxury
Puncte pozitive:
· Motorul 2.0 D-4D suficient de puternic
· Ținuta de drum
· Interiorul spațios
· Lunga listă de dotări standard
Puncte negative:
· Imposibilitatea alegerii sistemului 4x4 împreună cu motorul diesel
· Lipsa rafinamentului ansamblului motor/cutie în traficul urban
· Amplasarea anumitor comenzi de la bord
· Prețul simțitor mai mare față de concurență
Date tehnice Toyota RAV4 2.0 D-4D Luxury
Motor: diesel turbo, patru cilindri, 2.0 D-4D EURO 6
Cilindree: 1.995 cmc
Putere: 143 CP la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 320 Nm între 1.750 și 2.250 rpm
0-100 km/h: 9.6 s
Viteză maximă: 195 km/h
Volum portbagaj: 550 litri
Greutate: 1535 kg
Preţ de pornire în România: 34.965 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 35.666 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: