Fotocredit:
Auto-TestDrive / George Ghiţă
BMW uimea lumea în 2008, odată cu lansarea unui „căpcăun” botezat X6 şi prin intermediul căruia nemţii inventau un nou segment – Sport Activity Coupe, sau SAC în prescurtarea specifică. Ţinta era clară – pentru cine un X5 era prea „maşină de teren”, X6 oferea o siluetă de coupe în patru uşi, dar cu suficient „factor X” în gene. Presa auto, fanii BMW şi nu numai s-au împărţit în două tabere, X6 devenind ori iubit necondiţionat, ori trimis pe tărâmul „cocalarilor” şi mafioţilor din Europa de Est. Maşina însă a înregistrat un succes imens de vânzări, poate neaşteptat la vremea aceea. Cert este că BMW a câştigat pariul, impunându-se drept singurul constructor care oferea un asemenea model clienţilor.
Şi cum un pariu câştigat îţi dă încredere, iată că BMW recidivează în 2014 prin lansarea lui X4. Mai mic în dimensiuni, noul BMW X4 respectă însă aceeaşi reţetă de la X6 – cine nu vrea X3 pentru că i se pare prea „butucănos”, are la dispoziţie un Sport Activity Coupe.
BMW X4 este şi subiectul review-ului nostru de astăzi, în varianta xDrive20d.
1. Prezentare generală
În 2013 BMW prezenta la Salonul Auto de la Shanghai un concept ce a prefigurat în mare măsură maşina de serie, aşa că un an mai târziu vedea lumina zilei noul X4, model ce a preluat platforma tehnică de la X3, dar de care se diferenţiază clar prin forma caroseriei, dar şi prin faptul că şoferul şi pasagerul faţă stau mai jos cu 20 de mm faţă de cum ar sta în X3. Şi bancheta spate a fost coborâtă pentru a face mai mult loc la cap pasagerilor.
BMW X4 este oferit clienţilor în şase versiuni de motorizare, toate cu tracţiune integrală xDrive. În configurator se poate alege între X4 xDrive20i (4 cilindri benzină, 2.0 litri, 184 CP), X4 xDrive28i (4 cilindri benzină, 2.0 litri, 245 CP), X4 xDrive35i (6 cilindri benzină, 3.0 litri, 306 CP), iubitorii dieselului putând bifa X4 xDrive20d (4 cilindri diesel, 2.0 litri, 190 CP), X4 xDrive30d (6 cilindri diesel, 3.0 litri, 258 CP) sau xDrive35d (6 cilindri diesel, 3.0 litri, 313 CP).
Preţul de pornire pentru BMW X4 în România este de 46.996 euro, TVA inclus, în versiunea xDrive20d, cutie de viteze manuală cu şase trepte. Restul variantelor de motorizare vin în standard cu o cutie de viteze automată Steptronic, cu opt rapoarte.
2. Comportament rutier, performanţe şi consum
BMW X4 xDrive20d este varianta destinată celor care vor o maşină suficient de economică, dar care să nu facă aproape niciun compromis în materie de performanţe dinamice. Este oare aşa?
Motorul de 2.0 litri diesel, TwinPower Turbo, furnizează 190 de CP la 4.000 rpm şi un cuplu maxim de 400 Nm, disponibil între 1.750 şi 2.500 rpm. Acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se face în fix 8 secunde. Cifrele pe hârtie sunt promiţătoare...
În realitate rezervele de putere chiar se simt, motorul ajutându-te oricând este nevoie. La apăsarea totală a pedalei de acceleraţie, cele 1.8 tone ale maşinii par mult mai puţine, puterea fiind livrată extrem de prompt. Cutia de viteze Steptronic, dotare opţională, îşi face treaba excelent, ghicind parcă mereu intenţiile şoferului în funcţie de cum se apasă pedala de acceleraţie. Evident că versiunile de motorizare superioare oferă mult mai mult, dar X4 xDrive20d nu se face deloc de râs.
Dinamica în viraje este poate punctul forte al noului X4, acesta fiind o referinţă în materie de stabilitate şi senzaţie de siguranţă atunci când se abordează succesiuni de viraje într-o manieră mai alertă. BMW X4 este poate cel mai bun la acest capitol dintre toate modelele X din portofoliul BMW, exceptând aici variantele M. Evident că senzaţiile nu se compară cu cele din Seria 1 sau Seria 3 cu xDrive, masa şi centrul de greutate ridicat trâgând maşina simţitor spre exteriorul curbelor. Suspensia sport din pachetul M Sport alături de sistemul de control dinamic al amortizoarelor (dotări opţionale prezente pe maşina de test) contribuie şi ele decisiv la „amprenta” dinamică a lui X4 xDrive20d. De asemenea trebuie amintite anvelopele spate, cu o lațime impresionantă de 275 de mm, un alt aspect esenţial pentru stabilitatea oferită de X4 în cazul rulării rapide pe o serie de drumuri virajate.
Un lucru important de precizat este modul în care funcționează sistemul xDrive în comparație cu alte modele din clasa SUV-urilor compacte. În cazul lui X4, se simte semnificativ mai multă tracțiune pe roțile spate, faţă de un crossover clasic, unde puterea este direcţionată într-o proporție covârșitoare spre puntea față, tracțiunea spate fiind activată doar în momentele când sistemele electronice detectează necesitatea unui ajutor suplimentar.
Dacă tot am vorbit de suspensie, modelul de test s-a dovedit a fi şi surprinzător de confortabil în materie de rulare pe suprafeţe acoperite cu pietriş, piatră cubică sau atunci când se trece peste bumpere sau linii de cale ferată sau tramvai. Asta în ciuda dimensiunilor jantelor de aliaj, care aveau diametrul de 19 inch – dotare opţională.
X4 nu este făcut să „rupă munţii”, însă poţi trece cu el lejer prin locuri unde cu o maşină obişnuită nu ai îndrăzni să te aventurezi. Urcă fără probleme pe drumuri de munte neasfaltate, la fel de bine comportându-se şi la coborâre, mai ales că pentru pante mai pronunţate ai la dispoziţie şi sistemul automat pentru coborâre prin intermediul căruia nu trebuie să te ocupi decât de direcţie.
Poziţia de conducere înaltă, specifică unui SUV, face ca de la volanul lui X4 să vezi foarte bine totul în faţă şi laterale. Vizibilitatea în spate este însă foarte limitată prin lunetă, din cauza siluetei „cocoşate” ce duce aproape de orizontală linia hayonului. Totul este compensat de oglinzile laterale imense, prin care vezi tot ce miscă în spatele tău.
Consumul mediu de motorină declarat de BMW pentru modelul de test este de 5.2 l/100km. Stim cu toţii că aceste valori sunt obţinute în condiţii ideale, aşa că hai să vedem ce am obţinut noi. În Bucureşti, într-un trafic din ce în ce mai infernal, am obţinut 10.5 l/100km. Luaţi aminte însă că am parcurs distanţa Aviatorilor – Unirii în aproximativ 45 de minute, ceea ce distruge din start orice speranţă de consum rezonabil. În ziua următoare am parcurs traseul Bucureşti – Braşov şi retur, varianta DN1A, prin Cheia. Dacă nu te poţi abţine şi rulezi doar în modurile Sport şi Sport+, pe virajele dintre Cheia şi Braşov consumul sare ameţitor spre 10-12 l/100km. Drumul de întoarcere l-a găsit la volan pe cel mai potolit mebru al echipei Auto-TestDrive, intrarea în Bucureşti marcând pe computerul de bord 6.4 l/100km.
Concluzia este una singură: daca mergi ca un om “normal” X4 xDrive20d îţi garantează consumuri extra-urbane în jurul valorii de 6 l/100 km.
3. Confort interior
Interiorul noului X4 este o copie fidelă a lui X3, singurele diferenţe sesizabile fiind pentru pasagerii de pe bancheta spate, acolo unde BMW a coborât şezutul respectivei banchete pentru a crea cât mai mult spaţiu disponibil pentru cap. Din cauza acoperişului mult plonjat spre hayon ar fi fost o problemă destul de mare să oferi spaţiu suficient pentru cei care călătoresc în spate. În concluzie, BMW X4 oferă spaţiu mai mult decât suficient pentru patru pasageri, incluzând aici şi şoferul. Cel de-al treilea pasager pe bancheta spate, în mijloc, nu s-ar simţi prea confortabil la o călătorie lungă.
Calitatea BMW se regăseşte la tot pasul, neavând rost să vorbim prea mult la acest capitol. X4 este un BMW, punct. Ergonomia este la cel mai înalt nivel, şoferul găsind toate comenzile de care are nevoie exact la locul potrivit. ConnectedDrive şi iDrive contribuie decisiv la confortul şi siguranţa călătoriilor, BMW fiind poate pe primul loc în materie de sisteme de acest tip. Pachetul suplimentar M Sport aduce la interior un plus substanţial prin scaunele sport, tapiţeria mixtă piele/stofă sau ornamentele din aluminiu cu striaţii transversale fine.
Confortul de rulare este la cote înalte, BMW X4 stând foarte bine la capitolul antifonare. Până la 100 de km/h se aude uşor doar sunetul motorului. O dată depăşită această viteză intervin şi anvelopele în ecuaţie, dar foarte discret. Sistemul audio „mângâie” plăcut urechile pasagerilor, fiind în cazul maşinii de test în configuraţia opţională HiFi.
Volumul portbagajului atinge 500 de litri, o valoare mai mult decât suficientă pentru o familie cu nu mai mult de patru membri. Accesul la portbagaj este mai mult decât facil. Şi în portiere pasagerii au la dispoziţie o serie de spaţii suplimentare, unde se pot „arunca” diferite obiecte mai mari sau mai mici.
Siguranţa este şi ea la cote înalte atunci când vorbim de BMW X4, maşina bavareză beneficiind de o serie impresionantă de dotări în acest scop. X4 nu a fost testat de EuroNCAP, dar dat fiind faptul că X3 a primit cinci stele, nu credem să existe mari diferenţe la rezultate în acest sens.
4. Buget/Prețuri
BMW X4 xDrive are un preţ de pornire de 46.996 euro, TVA inclus, în versiunea de bază, cutie de viteze manuală. Maşina testată de noi costa însă 67.527 de euro, TVA inclus, datorită (sau poate din cauza...) unei lungi liste de opţionale bifate. Valoarea separată a acestora a ajuns la 20.500 de euro.
Lista dotărilor standard se întinde pe cel puţin două pagini, aşa că nu vom aminti decât câteva dintre ele - airbaguri frontale pentru pasagerii faţă, laterale şi de tip cortină pentru toţi pasagerii, sistem electronic de control al stabilităţii - DSC, al tracţiunii – DTC, jante din aliaj pe 17 inch, climatizare automată sau faruri cu Xenon.
Din lista (la fel de lungă) a dotărilor opţionale se remarcă pachetul M Sport (4.631 euro, TVA inclus), cutia de viteze Steptronic cu padele pe volan (2.421 euro, TVA inclus), vopseaua metalizată Carbon Black (884 euro, TVA inclus), jantele de aliaj pe 19 inch cu design M (1.000 euro, TVA inclus), pachetul Innovation (2.843 euro, TVA inclus) sau sistemul de navigaţie Professional (2.621 euro, TVA inclus).
Deocamdată pe piaţă nu există un rival cert pentru BMW X4, aşa că îl putem compara doar cu Porsche Macan şi eventual cu Audi Q5. Mercedes-Benz va fi primul contructor premium care va arunca în luptă o maşină similară – noul GLC Coupe. În versiunea diesel Macan nu este oferit decât în varianta Diesel S, ce se poate compara ca şi putere cu X4 xDrive30d, doar Audi având în ofertă un Q5 similar ca şi motorizare/putere - Q5 2.0 TDI clean diesel quattro (190 CP), cu un preţ de pornire de 45.180 euro, TVA inclus.
Garanţia oferită de BMW pentru X4 este de 5 ani sau 100.000 de kilometri, în cadrul pachetului BMW Service Inclusive.
5. Concluzii
BMW deţine la ora actuală poate cel mai complet portofoliu de automobile de teren, toate aparţinând familiei X. Bavarezii au îndrăznit să se aventureze pe tărâmuri necunoscute prin X6 şi X4, iar recunoaşterea succesului lor vine tocmai din partea concurenţei. Mercedes-Benz s-a trezit abia anul acesta, cu noile GLE Coupe şi GLC Coupe, rivali „croiţi” exact pe reţeta fabricată de BMW.
Despre noul X4 cârcotaşii spun că se adresează aceloraşi categorii amintite în preambulul acestui review. După trei zile de test noi ne-am convins de ce este în stare şi ne-am facut o impresie asupra posibililor clienţi. Nu, nu este vorba de soţia sau amanta vreunui milionar... Ci de o familie tânără, cu nu mai mult de doi copii. Familie ce-şi doreşte o maşină premium, spaţioasă, extraordinară pe şosea şi cu suficient de multe dotări care satisfac toate pretenţiile infotainmentului şi siguranţei.
BMW X4 xDrive20d
Puncte pozitive:
· Dinamică de excepţie
· Motorul diesel economic şi suficient de puternic
· Spaţiul oferit şi calitatea premium de la interior
Puncte negative:
· Vizibilitatea prin luneta spate
· Preţul pachetelor opţionale
Date tehnice BMW X4 xDrive20d
Motor: Diesel 2.0 TwinPower Turbo
Cilindree: 1.995 cmc
Putere: 190 CP, la 4.000 rpm
Cuplu maxim: 400 Nm, între 1.750 şi 2.500 rpm
0-100 km/h: 8.0 s
Viteză maximă: 212 km/h
Volum portbagaj: 400 litri
Preţ model testat: 67.527 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: