Fotocredit:
Auto-TestDrive / George Ghiţă
Germanii de la Mercedes-Benz sunt în plină campanie de înnoire a gamei de modele. Ultimii doi ani au însemnat o avalanşă de modele noi, schimbate radical din punct de vedere estetic, dar şi tehnologic. Nici familia maşinilor de teren ce poartă sigla stelei cu trei colţuri nu face excepţie, acestea urmând a avea parte şi de o schimbare în denumire, conform noului nomenclator aprobat de mai marii companiei. Astfel, noul GLA a fost lansat anul trecut drept frate de platformă cu A-Class, acum două săptămâni ML a spus adio fanilor fiind înlocuit de GLE (înrudit evident cu E-Class), iar anul acesta vor urma la rând noul GLS (înlocuitor pentru GL) şi noul GLC.
Mercedes-Benz GLC va fi, aşa cum îi spune şi denumirea, rudă cu noul C-Class şi va înlocui actualul GLK. Despre acesta din urmă vrem să vorbim şi noi în testul de faţă, o maşină pe care o putem considera „ultimul dinozaur” din portofoliul actual Mercedes-Benz. Mai merită oare achiziţionat un GLK pe ultima sută de metri?
1. Prezentare generală
Mercedes-Benz a lansat GLK în 2009, la vremea respectivă acesta fiind cel mai mic SUV din portofoliu. Estetica maşinii lăsa să se întrevadă intenţia designerilor de a lega GLK de legenda G-Class, cu o caroserie pătrăţoasă şi elemente născute prin intersecţia liniilor drepte.
În 2012 a venit timpul unui facelift ce a „îmbunat” liniile drepte, mai ales la nivelul blocurilor optice. Interiorul a rămas în mare măsură neschimbat, cele mai evidente modificări fiind vizibile la nivelul gurilor de ventilaţie ce sunt rotunde.
Oferta actuală pentru Mercedes-Benz GLK include trei versiuni diesel –220 CDI (170 CP), 250 CDI (204 CP) şi 350 CDI (265 CP) – primele două având la bază un motor de 2.143 de cmc, în timp ce ultimul se traduce printr-un V6 de 3.0 litri. O versiune GLK 220 CDI, dar şi 250 CDI au indicativul BlueTEC, ceea ce înseamnă emisii de CO2 conforme cu normele EURO 6. Iubitorii motoarelor pe benzină au de ales între GLK 200 (184 CP), GLK 250 (211 CP) şi GLK 350, propulsat de un V6 ce produce 306 CP. Preţul de pornire pentru Mercedes-Benz GLK este de 39.072 euro, TVA inclus, în versiunea GLK 200.
Maşina din testul nostru a fost un GLK 220 CDI 4MATIC şi cutie automată 7G-TRONIC PLUS.
2. Comportament rutier, performanţe şi consum
Motorul de pe GLK 220 CDI face faţă cu succes gabaritului maşinii, fiind în acelaşi timp suficient de rafinat pentru a se potrivi spiritului Mercedes-Benz. Puterea oferită, 170 de CP, dar şi cuplul maxim de 400 Nm sunt valori ce oferă acceleraţii şi reprize mai mult decât decente raportate la greutatea lui GLK (1.925 de kg în cazul de faţă), iar cutia de viteze 7G-TRONIC PLUS completează foarte bine pachetul de putere. Ştie să schimbe exact la momentul potrivit, în funcţie de stilul de condus sau modul selectat de şofer.
Datele furnizate de Mercedes indică o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 8.8 secunde, viteza maximă oprindu-se la 205 km/h.
Ţinuta de drum ştie să îmbine confortul mersului în oraş cu abordarea rapidă a virajelor, capitol la care GLK nu se face de râs niciun moment. Masa maşinii se face simţită doar la limită, atunci când realizezi totuşi faptul că nu te afli la volanul unei compacte cu abilităţi sport. Jantele de aliaj cu diametrul de 20 de inch combinate cu o suspensie tare fac să se resimtă destul de bine şocurile la trecerile peste denivelări, însă totul în limite normale.
Consumul mediu de motorină la finalul testului a rămas înregistrat la valoarea de 7.7 l/100km, în condiţiile în care am parcurs un traseu Bucureşti-Braşov şi retur plus câteva ore bune de trafic urban prin Bucureşti. Mercedes-Benz declară un consum mediu mixt de 6.0 l/100km.
3. Confort interior
Interiorul este capitolul la care actualul GLK a rămas în urmă faţă de ceea ce vedem în curtea Mercedes-Benz prin noile modele, păstrând reminescenţele ideilor de design promovate de germani acum ceva ani. Liniile angulare desenează planşa de bord, efectul vizual acestora fiind întrerupt doar de gurile de ventilaţie rotunde sau de volanul ale cărui formă şi comenzi te scot din atmosfera rigidă.
Spaţiul oferit pasagerilor este suficient de mare, cel puţin pantru şofer şi pasagerul din faţă. Aceştia dispun de o sumedenie de locaşuri pentru depozitare, mai ales după ce levierul cutiei de viteze automate a fost mutat lângă volan, lăsând loc în concola centrală pentru asemenea spaţii. Pasagerii de pe bancheta spate au loc suficient pentru cap, spaţiul pentru genunchi fiind oarecum limitat.
Calitatea materialelor şi a asamblării este însă la cele mai înalte standarde Mercedes-Benz, pasagerii având la dispoziţie şi o sumedenie de dotări de confort. Scaunele îmbrăcate în piele şi încălzite, sistemul de climatizare automată sau cel multimedia fac din călătoriile la bordul lui GLK o experienţă pe care o doreşti repetată. Sistemul opţional COMAND Online integrează în planşa de bord un display de 17.8 cm, care este net superior ca şi rezoluţie mult-criticatului ecran oferit în standard.
Zgomotele de rulare sau provenite de la motor sunt atenuate foarte mult în habitaclu, un capitol la care Mercedes-Benz stă foarte bine, fiind recunoscut pentru acest lucru în segmentul premium.
Volumul portbagajului atinge valoarea de 450 de litri, valoare suficientă pentru o familie obişnuită pregătită să plece într-o vacanţă.
La capitolul siguranţă Mercedes-Benz GLK a obţinut în 2010 5 stele la testele Euro NCAP.
4. Buget/Prețuri
Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC are un preţ de pornire de 44.404 euro, TVA inclus.
Versiunea testată de noi beneficia însă o listă considerabilă de dotări opţionale, fapt ce ridică preţul maşinii la 56.587 de euro, TVA inclus. Din listă merită amintite jantele din aliaj cu diametrul de 20 de inch (1.736 euro), tapiţeria din piele neagră (2.331 euro), pachetul de parcare cu cameră video de vizualizare la 360 grade (1.612 euro) sau sistemul COMAND Online (3.038 euro).
Concurenţa directă este reprezentată de Audi şi BMW prin Audi Q5 2.0 TDI clean diesel quattro – 164 CP (44.430 euro, TVA inclus) şi BMW X3 xDrive20d – 190 CP (42.842 euro, TVA inclus). La prima vedere BMW oferă pachetul cel mai bun de start, oferind cel mai puternic motor pentru cea mai mică sumă.
Garanţia oferită de Mercedes-Benz pentru GLK este de 2 ani, fără limită de kilometri. Opţional se poate achiziţiona un pachet de Garanţie extinsă, ce extinde perioada până la trei ani.
5. Concluzii
Vremurile se schimbă, iar tendinţele în materie de design şi tehnologii evoluează întru-un ritm din ce în ce mai alert şi pe piaţa auto.
Mercedes-Benz GLK este un produs ajuns la maturitate deplină, chiar dacă nu se mai încadrează estetic în liniile noilor automobile gândite la Stuttgart. Cine ar vrea să cumpere un GLK poate să fie sigur că va primi un model trecut prin testele anilor, total lipsit de toate bolile inerente „ale copilăriei”.
Calitatea Mercedes-Benz este la locul ei, aşa că cine nu mai are răbdare până la apariţia noului GLC poate merge la sigur pe GLK.
Verdictul nostru legat de Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC:
Puncte pozitive:
· Calitatea marca Mercedes-Benz
· Motorul rafinat şi performant, completat de o cutie automată pe măsură
· Dinamica excelentă pentru un SUV
Puncte negative:
· Designul „rămas în urmă”, mai ales cel de la interior
· Preţurile pachetelor opţionale
Date tehnice Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC 7G-TRONIC PLUS
Motor: Motorină 2.1 CDI
Cilindree: 2.143 cmc
Putere: 170 CP, între 3.200 şi 4.200 rpm
Cuplu maxim: 400 Nm, între 1.400 şi 2.800 rpm
0-100 km/h: 8.8 s
Viteză maximă: 205 km/h
Volum portbagaj: 450 litri
Preţ model testat: 56.587 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: