Fotocredit:
În timp ce mulţi tineri conducători auto admit faptul că maşina este doar un simplu mijloc de a se deplasa din punctul A în punctul B, un nou studiu realizat de Goodyear a arătat faptul că peste jumătate din ei simt un ataşament mai mare şi acordă o atenţie sporită maşinii, comparând-o cu un spaţiu personal care i-ar face să se simtă mai independenţi. Oricum, dacă privim mai atent, observăm că începe să devină evident faptul că tinerii din ziua de azi obţin independenţă la o vârstă mai înaintată decât în trecut şi păstrează o legătură puternică cu părinţii lor – în special, atunci când trebuie să rezolve anumite probleme, precum schimbarea unei roţi dacă fac pană. Este vorba de oxitocină, localizată în creier, care este responsabilă pentru sentimentele de ataşament şi apropiere faţă de ceilalţi. Mulţi tineri conducători auto par a avea sentimente de ataşament faţă de părinţi, chiar mai profunde decât faţă de propria maşină.
Studiul, care a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducători auto cu vârste sub 25 de ani din 16 pieţe (15 ţări europene şi Africa de Sud), a fost conceput pentru a înţelege cum gândeşte un conducător auto începător. Acesta a oferit câteva aspecte interesate în ceea ce priveşte comportamentul tinerilor conducători auto în trafic.
„Tinerii din ziua de azi au o relaţie specială cu maşina lor”, a explicat Jens Völmicke, Directorul de Comunicare Corporativă de la Goodyear EMEA. „Studiul privind siguranţa conducătorilor auto tineri sau începători – al treilea studiu privind siguranţa rutieră – cercetează acest aspect în detaliu şi prevede câteva soluţii folositoare pentru a înţelege comportamentul generaţiei tinere în trafic”.
Maşina – „paşaportul” către libertate şi reflectarea personalităţii lor
Tinerii italieni, sud-africani ş britanici au cele mai multe şanse să-şi vadă maşina ca pe un mijloc de a obţine independenţa (77%, 73% şi respectiv 71%) şi 36% din respondenţi susţin că maşina lor le reflectă personalitatea. Maşina a fost descrisă ca reprezentând un spaţiu personal unde ei pot să scape de stresul acumulat zilnic şi de responsabilităţi de către 41% din tinerii conducători auto, iar unul din trei (30%) a afirmat faptul că maşina este un loc în care pot scăpa de sub controlul părinţilor. Acest lucru a fost afirmat într-o proporţie mai mare de către tinerii sud-africani, britanici şi ruşi, unde aproape jumătate din ei (52%, 45% şi respectiv 41%) sunt deja sătui să se refugieze în maşină pentru a scăpa de părinţi, în timp ce o mare parte din ei locuiesc încă cu părinţii. Bărbaţii au mai multe şanse decât femeile să-şi privească maşina ca pe un mijloc de independenţă, în timp ce tinerii conducători germani, suedezi şi austrieci sunt mai pragmatici şi îşi privesc maşina chiar ca pe un mijloc de transport (88%, 86% şi respectiv 86%).
Fuga la mama şi la tata când lucrurile nu merg bine
Când i-am întrebat ce ar face dacă ar avea o pană la o anvelopă, tinerii au afirmat că nu sunt aşa de independenţi pe cât le-ar plăcea lor să creadă. Doar 44% au spus că ar schimba anvelopa singuri, în timp ce 23% şi-ar suna părinţii şi 12% şi-ar suna iubitul / iubita. Ruşii sunt cei mai independenţi, cu 64% mai multe şanse de a-şi schimba ei singuri roata, urmaţi de sud-africani şi cehi (55% şi 54%). Doar o treime din tinerii conducători din Danemarca, Olanda şi Elveţia şi-ar schimba singuri anvelopa, având în vedere faptul că înlocuirea unei roţi necesită un nivel destul de mare de energie, fapt ce nu ne surprinde că femeile au mai puţine şanse decât băbaţii de a schimba singure o anvelopă (21% vs. 66%).
Tinerii conducători auto britanici sunt mai dispuşi la a-şi suna părinţii (42%), fapt ce poate reflecta o cultură a copiilor alintaţi mult în adolescenţă, în timp ce ruşii sunt mai puţin dispuşi la a apela la părinţi (doar 4%). Tinerii francezi sunt mai dispuşi la a-şi suna iubitul sau iubita dacă ar rămâne în pană (20%).
Tinerii nu cunosc lucrurile elementare
Studiul arată faptul că doar 20% din conducătorii auto începători învaţă în timpul şcolii de şoferi cum să schimbe o roată dacă fac pană. Tinerii conducători auto cehi au mai multe şanse să înveţe, cu un procent de 47%, în timp ce tinerii danezi, olandezi şi italieni au mai puţine şanse (9%, 9% şi respectiv 10%).
„Cu aşa de mulţi tineri conducători auto în întreaga Europă care nu sunt siguri că pot schimba un cauciuc dacă fac pană, arată, cu siguranţă, nevoia unei pregătiri mai intense”, a precizat Völmicke. „Vom continua să colaborăm cu Asociaţia Europeană a Şcolilor Auto pentru a le oferi şoferilor începători mai multe cunoştinţe despre anvelope, inclusiv deprinderile de care au nevoie pentru a schimba o roată – un element obligatoriu introdus recent în pregătirea viitorilor conducători auto."
Geamuri aburite
Aproape o cimcime (18%) afirmă că maşina lor este locul unde fac sex cu partenerul lor. 24% dintre bărbaţi mărturisesc că fac sex în maşină, comparativ cu 13% dintre femei şi un enorm procent de 43% din ruşi şi 27% din spanioli şi cehi pretind că fac sex în maşinile lor. Se pare că olandezii, francezii şi britanicii sunt cei mai puţin dispuşi să facă acest lucru pe bancheta din spate, procentajul fiind de 9%, 8% şi respectiv 8%.
Călătorie de plăcere
Aproape jumătate din conducătorii auto începători se bucură, călătorind de plăcere fără să se gândească la vreo destinaţie anume (46%), în timp ce 22% mărturisesc că simt un nivel mare de adrenalină când sunt la volan. Tinerii din Rusia, Polonia, Turcia şi Africa de Sud călătoresc cel mai mult (73%, 63% şi respectiv 63%) şi, de asemenea, au cel mai mare nivel de adrenalină. Poate că, în conformitate cu stereotipurile de gen, bărbaţii se bucură mai mult de călătorie decât femeile, iar nivelul de adrenalină este, de asemenea, mai mare (50% vs. 42% şi 26% vs. 15%). Pentru unii conducători auto tineri maşina este un adevărat camarad şi obiectul faţă de care simt un mare ataşament – 59% din tinerii conducători auto turci şi 56% din cei sud-africani au fost de acord cu acest aspect.
Studiul a fost realizat de IPSOS în numele Goodyear EMEA pentru a înţelege mai bine conştientizarea, opiniile şi practicile privind siguranţa rutieră în rândul tinerilor conducători auto şi al începătorilor.
În total au fost intervievaţi 6.400 de respondenţi cu 400 de interviuri pe ţară în următoarele state: Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Franţa, Germania, Italia, Ţările de Jos, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveţia, Africa de Sud, Turcia şi Marea Britanie. Au fost în total 20 de întrebări care au acoperit cinci teme: educaţia în trafic, comportamentul pe şosea, accentul pus pe stilul de viaţă şi pe societate, pregătirea sezonieră şi, mai ales, pentru iarnă.
Cercetarea de teren s-a desfăşurat în perioada 23 iulie – 17 august 2012. Interviurile au fost realizate online în limba locală a fiecărei ţări. Respondenţii au trebuit: să aibă permis de conducere valabil, să aibă peste 18 ani şi să fie conducători auto activi.
Categorie: