Teste

Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Când vine vorba de piața mașinilor de clasă mică, europenii preferă nume consacrate precum Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo sau Peugeot 208. Japonezii însă nu sunt complet absenți din acest segment, cele mai des întâlnite mașini de acest gen pe șoselele României fiind Toyota Yaris și Suzuki Swift. Cum pe Yaris l-am testat în mai toate versiunile de motorizare/echipare, iată că a venit vremea să ne “ocupăm” și de Suzuki Swift, ajuns în curtea noastră pentru un weekend – în versiunea de motorizare pe benzină, de 1.2 litri și 94 de CP.
 
1. Prezentare generală
 
Lansat acum aproape 12 ani, Suzuki Swift a devenit rapid un automobil extrem de popular, fiind vândut până acum în întreaga lume în peste 5 milioane de exemplare. India este principala piață de desfacere, japonezii fabricând acolo Swift în colaborare cu Maruti. În Europa s-au vândut circa 850.000 de exemplare, toate asamblate în fabrica din Ungaria. Este de-ajuns să treceți granița de vest a României pentru a vedea “invazia” Swift pe străzile vecinilor noștri maghiari.
 
Actuala generație Swift, lansată în 2010, a trecut printr-un facelift în 2014 care i-a adus modificări estetice discrete la nivelul blocurilor optice spate, dar și lumini de zi cu LED plasate în zona farurilor de ceață și este oferit în Europa în două versiuni de motorizare – benzinarul 1.2 VVT de 94 CP și dieselul 1.3 DDIS de 75 CP. În standard motoarele sunt cuplate la o cutie de viteze manuală cu cinci rapoarte, clienții putând alege pentru versiunea pe benzină o cutie de viteze automată, cu patru rapoarte. Pe lângă cele două varianta amintite mai sus se mai găsește în oferta Suzuki și foarte apreciatul Swift Sport, propulsat de un VVT de 1.6 litri și care furnizează 136 de CP.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (01)
 
Plasat la limita inferioară a clasei mici ca și dimensiuni, Suzuki Swift nu măsoară mai mult de 3.9 metri lungime – “măsură” ideală pentru traficul urban.
 
În România, Swift este oferit în trei niveluri de echipare – GA, GL și GLX, dar și în două ediții speciale, Cool și Violet. Prețul de pornire, unul promoțional, nu depășește 9.000 de euro pentru varianta 1.2 VVT GA.
 
Mașina din testul nostru a venit în nivelul de echipare superior GLX, prețul de pornire fiind de 12.500 de euro, TVA inclus. La această sumă se adaugă aproximativ 150 de euro pentru eleronul spate, montat opțional și alți 310 euro pentru vopseaua metalizată.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Motorul pe benzină 1.2 VVT se regăsește sub capota celor mai multe exemplare Swift vândute în toată lumea și pune accentul pe simplitate și eficiență. Nu se poate vorbi niciun moment de performanțe ieșite din comun, cei 94 de CP și 118 Nm cuplu maxim garantând o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 12.3 secunde și o viteză maximă de 165 de km/h. Dacă ne raportăm la singurul rival japonez cu care poate fi comparat obiectiv, Toyota Yaris 1.33 VVT-I face sprintul de la 0 la 100 de km/h în 12 secunde și poate ajunge la 175 de km/h. Valori similare, așadar…
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (02)
 
Cifrele de pe hârtie se transpun fidel în realitate, mașina fiind una cât se poate de lentă în utilizarea normală. Așa că mare atenție atunci când vreți să faceți depășiri, manevre ce pot fi realizate cât de cât decent în treptele a II-a sau a III-a și numai cu turometrul trecut cu mult peste 3.000 rpm. Treptele superioare pot fi folosite doar pentru rularea în regim de “croazieră”, motorul fiind însă complet anesteziat la apăsarea bruscă a pedalei de accelerație.
 
Dezamăgirea venită din partea motorului este compensată însă de o cutie de viteze cu o timonerie extrem de exactă, trecerea prin cele cinci trepte cerând minimul de efort sau concentrare din partea șoferului.
 
Comportament rutier
 
Gândit ca un model dedicat mai ales rulării în traficul urban, Swift oferă șoferului cele mai bune experiențe în oraș, acolo unde dimensiunile exterioare combinate cu sistemul de direcție “moale” permit manevrarea foarte ușoară a mașinii în cele mai mici spații. Senzorii de parcare spate contribuie și ei la facilitarea manevrelor de parcare. Confortul la trecerea peste denivelări este unul dintre cele mai bune, suspensia absorbind eficient și fără zgomote șocurile produse.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (04)
 
La drum întins, Suzuki ne-a arătat încă o dată că știe să facă un compromis perfect între o suspensie confortabilă și o ținută de drum excelentă, micul Swift fiindu-ne un partener “model” pe parcursul a peste 600 de km rulați cam pe toate tipurile de asfalt din România – autostradă, drum național perfect asfaltat, drumuri virajate sau șosele comunale “bombardate”. Este surprinzătoare stabilitatea de care dă dovadă, iar feedback-ul venit din partea volanul este și el unul numai bun de luat ca reper pentru alți constructori. Prezența sistemului de cruise control, chiar dacă nu vorbim aici de unul adaptiv ca în cazul lui Vitara, face extrem de ușoară misiunea șoferului la drum întins, pe DN sau autostradă.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (03)
 
Poziția șoferului la volan permite o vizibilitate optimă, completată de oglinzile laterale mari, în timp ce susținerea laterală oferită de scaunele față se înscrie în limitele decenței, fără a excela în niciun fel.
 
Motorizarea pe benzină nu se face prea tare auzită la interior la viteze de până în 100 de km/h, depășirea acestei limite ridicând însă serios nivelul de zgomot venit atât de la propulsor, cât și de la anvelope. Surprinzător pentru forma nu foarte aerodinamică a Swift-ului, dar zgomotele produse de vânt nu se aud mai deloc.
 
Consum
 
Suzuki anunță pentru modelul testat, în fișa tehnică, un consum urban de 6.1 l/100km, în timp ce valoarea aferentă rulării extraurbane se oprește la 4.4 l/100km. Media testului nostru la rularea în afara orașului a arătat 5.3 l/100km, după parcurgerea a circa 600 de km pe traseul București-Drajna-Slobozia-Babadag și retur. Am combinat așadar toate condițiile de trafic disponibile în România. În traficul din București motorul 1.2 VVT ne-a consumat în jur de 8 l/100km, în condițiile în care mașina nu poate beneficia de un sistem Start/Stop care să oprească motorul la semafor.
 
3. Confort interior și siguranță
 
La interior Suzuki nu a vrut să impresioneze printr-un design ieșit din comun, simplitatea planșei de bord și ușurința cu care găsești toate butoanele și comenzile fiind caracteristicile principale ale lui Swift. Consola centrală găzduiește unitatea sistemului audio și comenzile sistemului automat de climatizare, șoferul putând foarte ușor să găsească butonul dorit și să regleze funcțiile pe care le dorește.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (05)
 
Din păcate actuala generație a micului model japonez nu permite configurarea unui sistem de infotainment mai modern, cu ecran tactil, vechimea conceptuală a lui Swift arătându-și neajunsurile atunci când dorești să conectezi prin bluetooth un telefon, spre exemplu. Noi am reușit asta numai după ce am citit manualul mașinii. Cu siguranță viitoarea generație Swift, anunțată “pe surse” spre sfârșitul acestui an, va prelua excelentul sistem testat de noi pe Vitara S.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (06)
 
E adevărat că materialele folosite la interior sunt din plastic nu foarte prietenos la atingere însă calitatea asamblării și senzația de durabilitate în timp pun Suzuki Swift peste unele modele europene cu pretenții.
 
Swift oferă un spațiu generos șoferului și pasagerului față, neputând spune același lucru și despre pasagerii de pe bancheta spate, care nu au foarte mult loc la dispoziție în zona genunchilor. Se simte așadar dimensiunea exterioară a mașinii, dar mai ales ampatamentul de numai 2.430 de mm. Japonezii au compensat însă acest neajuns prin folosirea unui burete foarte moale pentru construcția banchetei, lucru ce menține confortul la drum lung la cote decente.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (07)
 
Portbagajul oferă doar 211 litri ca volum de depozitare, o valoare demnă mai degrabă de clasa mini. Atenție așadar dacă plănuiți excursii mai lungi în patru persoane. Suzuki se revanșează însă prin multitudinea de spații de depozitare regăsite la interior, atât în consola centrală cât și în fețele de uși.
 
Suzuki Swift a fost testat de Euro NCAP în 2010, obținând toate cele cinci stele ce pot fi oferite de organizația de siguranță cu sediul la Bruxelles.
 
4. Buget/Prețuri
 
Suzuki Swift 1.2 VVT este oferit în România cu un preț de pornire de 10.000 de euro, micșorat printr-o ofertă promoțională la doar 8.900 de euro, TVA inclus. Ce primiți în acești bani? O listă decentă de dotări ce cuprinde, printre altele, aer condiționat manual, geamuri electrice față, faruri de ceață, lumini de zi cu LED, șase airbaguri sau ESP. Prețul și lista de dotări standard fac din Swift entry-level un concurent mai mult decât serios pentru Dacia Sandero.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (08)
 
Nivelul de echipare cel mai generos – GLX, în care a venit mașina de test, plusează prin dotări precum sistemul automat de climatizare, sistemul Keyless entry, buton Start/Stop, cruise control, sistem audio cu MP3 și conectivitate Bluetooth, volan îmbrăcat în piele cu comenzi pentru audio, cruise control și telefon sau geamuri electrice față spate. Nu lipsesc nici scaunele față încălzite electric, senzorul de ploaie și lumină sau jantele din aliaj ușor pe 16 inch. Practic, pentru cei 12.500 de euro ceruți de Suzuki pentru un Swift 1.2 VVT GLX primiți cam tot ce se poate monta pe un automobil de clasă mică din generația actuală, mai puțin un sistem de infotainment cu ecran tactil sau scaune îmbrăcate în piele. Pe lista de accesorii oferită de Suzuki se regăsesc o mulțime de modele de jante din aliaj, spoilere, eleroane sau kit-uri de colantare, așa că Swift poate fi personalizat în fel și chip.
 
Ca și costuri de întreținere, Suzuki Swift scoate din buzunarul posesorilor, în fiecare an, sume mai mult decât decente. Astfel, revizia după primul an (sau 15.000 de km rulați) costă doar 139 de lei. Dacă doriți și înlocuirea filtrelor de aer sau polen, acestea nu costă mai mult de 29, respectiv 20 de lei, cu manoperă inclusă. Valori derizorii, am putea spune. Nici filtrul de ulei nu costă mai mult decât valoarea unui pachet de țigări – 15.8 lei, inclusiv manopera de schimbare.
 
Suzuki Swift beneficiază de 5 ani garanție, fară limită de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Suzuki ne-a dovedit încă o dată ca știe să facă mașini extrem de echilibrate, Swift fiind o “cenușăreasă” ce așteaptă să fie descoperită. Este un excelent partener de viață în oraș și oferă călătorii mai mult decât decente chiar și pe distanțe lungi. Tot ceea ce trebuie să faceți dacă aveți în vizor o mașină de clasă mică ar fi să vă rezervați o oră pentru un test cu Suzuki Swift și s-ar putea ca “vedetele” Fiesta, Polo sau Clio să nu mai fie chiar atât de favorite la achiziție.
 
Test Drive Suzuki Swift 1.2 VVT GLX (09)
 
Îl trag însă înapoi spațiul oferit pasagerilor spate și cel dedicat portbagajului, dar și lipsa unui sistem de infotainment demn de avansul industriei auto din ultimii ani. Așteptăm așadar cu interes o nouă generație Swift, care să ofere mai mult la aceste capitole, dar și noul motor 1.0 BoosterJet, care promite multe prin cifrele de pe hârtie și care ne-a dat pe spate în varianta sa de 1.4 litri montată pe Vitara S.
 
Suzuki Swift 1.2 VVT GLX
 
Puncte pozitive:
· Manevrabilitatea excelentă în oraș
· Ținuta de drum
· Consumul redus de carburant
· Lista generoasă de dotări standard
· Prețul
 
Puncte negative:
· Motorul “amorțit”
· Sistemul multimedia învechit
· Spațiul de pe bancheta spate
· Volumul portbagajului


Date tehnice Suzuki Swift 1.2 VVT
 
Motor: benzină, patru cilindri, 1.2 litri VVT EURO 6
Cilindree: 1.242 cmc
Putere: 94 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 118 Nm la 4.800 rpm
0-100 km/h: 12.3 s
Viteză maximă: 165 km/h
Volum portbagaj: 211 litri
Greutate: 1.020 kg
Preţ de pornire în România: 8.900 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 12.961 euro, TVA inclus

 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

6

Motorizare: 

6

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: