Teste

Test Drive noua Toyota Yaris 1.33l VVT-i Terra

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
În review-ul de astăzi încercăm să analizăm un alt model din clasa mică, unul din cele mai căutate și apreciate segmente din România. Locul unde Dacia are așteptări mari de la noul Sandero sau unde modelele de origine germană încă sunt la mare căutare.
 
Ce ne oferă Toyota în această gamă? Un Yaris revizuit față de modelul anterior, cu prețuri de intrare în listă interesante, o garanție prelungită de 5 ani și diverse accesorii tehnologice care pot face într-un final diferența.
 
În test am avut la dispoziție varianta de bază a modelului Yaris, fără a putea beneficia astfel de o serie de opţionale, cum ar fi sistemul Toyota Touch & Go, climatizarea automată sau altele.
 
1. Prezentare generală
 
Concurenți direcți pentru Yaris? Volskwagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio sau chiar Dacia Sandero.
 
Atu-uri sunt prezente de fiecare parte, dar o să încercăm să evidențiem atât plusurile cât și dezavantajele oferite de modelul nipon.
 
Yaris-ul din test avea sub capotă motorul pe benzină de 1.33 litri VVT-i ce dezvoltă 99 de CP. În afară de acesta mai puteți alege un propulsor diesel 1.4 D-4D de 90 CP și încă unul pe benzină de doar 1 litru și 69 de cai. Acesta din urmă ar putea fi ales de aceia dintre dumneavoastră care vor utiliza autoturismul preponderent în mediul urban, deoarece în afara localităților cei aproximativ 70 de cai se pot dovedi insuficienți.
 
 
Echiparea de față este Terra, prima pe lista celor trei disponibile pentru configurarea unui model Yaris, pentru mai multe dotări standard fiind necesară selectarea versiunilor Luna sau Sol.
 
Foarte important de precizat este posibilitatea achiziționării variantei hibrid, cu un preț de pornire de numai 16.290 euro cu TVA. Probabil unul din cele mai accesibile autoturisme de acest gen prezente momentan pe piața internă.
 
2. Comportament rutier
 
Primul lucru pe care l-am observat la bordul modelului nipon a fost lipsa turometrului. Este dificil de concluzionat dacă  acest fapt este sau nu un aspect negativ, dar anumiți șoferi mai puțin experimentați sau care fac trecerea de la o motorizare diesel pot avea ușoare dificultăți în a aproxima/simți corect turațiile motorului.
 
Vorbim totuși de un motor relativ mic, de 1.33 litri, care nu își face simțită puternic prezența în interior, așă că dotarea cu un simplu turometru nu pare un lucru atât de dificil de realizat.
 
Propulsorul VVT-i se achită bine de sarcini, cei aproape 100 de cai fiind arhisuficienți pentru o mașina concepută în special pentru deplasări scurte în oraș sau o navetă mai ușoară. Desigur am utilizat mașina și în traficul extern, unde cele 6 trepte ale cutiei manuale de viteze asigură un confort decent și un consum de carburant blând cu portofelul clienților.
 
 
Fișa tehnică promite un cuplu maxim de 128 Nm la 3.800 de turații și puterea maximă de 99 cai disponibilă la aproximativ 6.000 rpm/minut, care asigură o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 12 secunde şi 175 de km/h viteză maximă.
 
Pe de altă parte, nu putem să nu ne gândim la TSI-ul de 1.2 litri oferit VW sau la EcoBoost-ul de 1.0 litru ce poate fi ales pe noul Ford Fiesta – motoare care au ajuns la un raport performanţă/consum extraordinar şi care lasă în urmă motoarele aspirate oferite de japonezi.
 
 
La capitolul ţinută de drum concluzia este oarecum simplă, Toyota Yaris achitându-se perfect de scopul pentru care a fost proiectată, având un caracter rutier neutru şi care nu dezamăgește în niciun moment.
 
Trebuie să recunoaștem că nu am fost impresionaţi de un anumit lucru în special, dar nici nu am putut găsi un dezavantaj major la capitolele motor, transmisie sau tren de rulare. Stabilitatea și confortul se înscriu în limitele gamei, Yaris fiind totuși o mașină de oraș, de la care avem așteptări legate de o parcare ușoară, de un consum redus de carburant sau de o întreținere cât mai ieftină, gândindu-ne mai puțin la confortul pasagerilor pe locurile din spate spate sau la stabilitatea pe viraje.
  
3. Confort interior
 
Yaris poate fi comandată în trei versiuni de echipare: Terra, Luna și Sol, versiunea din testul nostru fiind prima dintre cele enumerate mai sus.
 
Aici apare prima nemulțire semnificativă legată de confort, deoarece diferențele dintre versiunile de echipare sunt semnificative. Lucru bun, dar care înseamnă în realitate că s-ar mai fi putut totuși lucra la interiorul variantei de intrare în gamă.
 
 
Nu putem omite să ne gândim din nou la lipsa echipării din standard a turomentrului sau a unor alte dotări importante. Cu toate acestea, pentru cei care doresc un confort sporit și un interior apropiat tehnologic de anul 2013 versiunea de top Sol este cea mai potrivită. Aceasta oferă materiale mult mai potrivite din punct de vedere calitativ, iar consola centrală integrează armonios display-ul Toyota Touch de aproximativ 6 inch cu sistem touchscreen. De asemenea, o altă dotare standard importantă este prezența climatizării automate.
 
Din nefericire, nu ne-am putut bucura de aceste opţionale, modelul din test fiind echipat standard cu aer condiționat manual și sistem Radio-CD cu mp3.
 
 
Confortul pe locurile din faţă nu depăşeşte normalul, scaunele având totuşi un şezut pre scurt, care se dovedeşte inconfortabil la drumuri lungi. Pe bancheta din spate spațiul este mai mult decât suficient pentru un autoturism de clasă mică. Probabil cinci persoane vor sta puțin înghesuite, dar în cazul în care vorbim doar de trei sau patru pasageri, Toyota Yaris asigura un nivel de confort suficient.
 
La capitolul spații de depozitare, cel mai important este portbagajul de 286 de litri, dar și fețele ușilor sunt suficient de încăpătoare pentru o sticlă de 1 sau 1.5 litri.
 
La capitolul siguranță, modelul din test vine standard cu:
 
· 4 airbag-uri (frontale şi laterale)
· ABS cu sistem EBD (de distribuție electronică a forței de frânare)
· asistența la frânarea de urgență BA + funcție de semnalizare a frânării de urgență
 
4. Buget/Prețuri
 
Toyota Yaris are un preț de pornire în România de 10.605 euro cu TVA pentru varianta Terra echipată cu motorul pe benzină de 1 litru și 69 CP + transmisie manuală în 5 trepte. Propulsorul diesel de 1.4 litri D-4D 90 CP are un preț promoțional de 12.650 euro cu TVA pentru prima varianta de echipare și este în mod evident cea mai bună alegere pentru cei care obișnuiesc să parcurgă peste 20.000-25.000 km anual.
 
Modelul din test cu motorul de 99 cai pe benzină are un consum oficial de 6.8 litri pentru o utilizare urbană și 4.5 litri în afara localităților. În realitate, am obținut un consum de 5 litri pentru un traseu pe DN1 și în jur de 7 litri în oraș, în condițiile în care am condus mașina în jur de 200 de km.
 
 
Printre dotările importante de menționat ale nivelului de echipare Terra din testul nostru se numără următoarele:
 
· 4 airbag-uri standard
· ABS, EBD, BA
· Oglinzi exterioare negre, reglabile electric  + semnalizare integrată, neîncălzite
· Follow me home
· Jante de tablă pe 15 inch şi anvelope 175/65/R15
· Geamuri electrice față
· Aer condiționat manual
· Radio CD cu 6 boxe, USB şi Aux-in, comenzi pe volan
 
Garanția oferită pentru acest model este de 5 ani integrală sau 160.000 km.
 
Noua Toyota Yaris a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
5. Concluzii
 
Să recapitulăm: Toyota Yaris în prima variantă de echipare + motorul de top pe benzină VVT-i de 99 cai. Preț de achiziție pentru mașina prezentă în test: 11.250 euro cu TVA.
 
Cum sună asta? În primul rând, să vedem cum se prezintă VW Polo. Acesta are un preț de pornire de 11.269 euro pentru varianta 1.2 benzină și 60 CP și 12.904 euro cu TVA pentru varianta TSI de 90 CP, similară Yaris-ului testat de noi. Practic o diferență de aproximativ 1.650 euro. Ceea ce este destul de mult pentru o persoană în căutarea unui model de clasă mică.
 
Trebuie să credeți că este foarte greu să concluzionăm pertinent și obiectiv asupra unui autoturism din clasa mică, deoarece sunt o mulțime de alternative posibile, prețuri apropiate și dotări similare.
 
Probabil, se repetă situația din clasa compactă unde diferențele semnificative sunt date strict de părerile subiective ale clienților și de ce își dorește fiecare de la noul autoturism.
 
 
Recomandarea noastră ar fi alegerea unui nivel de echipare cel puțin mediu pentru a beneficia de o serie dotări pe care noi le găsim indispensabile.
 
Am identificat la modelul din test:
 
Puncte pozitive:
· Cutie de viteze în 6 trepte + timonerie extrem de exactă
· Motor foarte elastic, putere suficientă
 
Puncte negative:
· Lipsa turometrului
· Interior simplist în echiparea de bază
 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

6

Interior: 

5

Motorizare: 

5

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Georgel Oprea (georgel.oprea@toyotaploiesti.ro) - de la Toyota Ploieşti - Tel: 0744.694.170 , 0244.544.745 .
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: