Fotocredit:
Auto-TestDrive
Până la prezentarea oficială a versiunilor facelift Logan și Sandero, eveniment ce va avea loc la sfârșitul acestei săptămâni la Paris, principala noutate adusă de Dacia în 2016 a fost, fără doar și poate, introducerea noii cutii de viteze robotizată Easy-R în configuratorul mărcii românești.
Disponibilă începând cu vara acestui an, cutia Easy-R a fost lansată pe piața din România în același timp cu prezentarea noilor Sandero și Logan MCV Prestige, versiunile cele mai bine echipate din gamă.
Pentru a vedea “la treabă” ambele noutăți amintite mai sus, am testat pentru câteva zile noul Logan MCV Prestige, motorizat de dCi-ul de 90 de CP și echipat, în premieră, cu noua cutie Easy-R.
1. Prezentare generală
Anunțată în toamna anului trecut, noua cutie de viteze Easy-R constituie una dintre cele mai importante noutăți din “noua epocă” Dacia, dat fiind faptul că până acum niciun model purtând sigla constructorului din Mioveni nu fusese dotat cu o cutie automată.
Și cum Dacia dorește să rămână un brand accesibil oamenilor obișnuiți, noua cutie a fost dezvoltată “in-house” de către specialiștii diviziei Renault Technologie Roumanie în spiritul obținerii unui produs fiabil, peformant, dar și nu foarte scump în același timp. S-a născut așadar Easy-R, o cutie de viteze ce nu are nimic în comun cu o cutie automată clasică și scoate din buzunarul celor interesați doar 500 de euro.
Cunoscută drept o unitate robotizată, cutia Easy-R folosește mare parte din componentele unei cutii de viteze manuale, dar înlătură pedala de ambreiaj și schimbătorul clasic de viteze, misiunea acestora fiind preluată de mecanisme electrohidraulice comandate de un computer și care fac exact ce face un șofer cu o cutie manuală – debreiază, selectează treapta de viteză necesară și apoi cuplează ambreiajul. Simplu și eficient.
Easy-R poate fi adăugată din lista de opționale pe modelele Logan, Logan MCV, Sandero și Sandero Stepway, putând fi configurată alături de propulsoarele 0.9 TCe și 1.5 dCi, ambele de 90 de CP. Dacă se alege motorul pe benzină, cutia oferă cinci trepte de viteză, iar dacă se alege dCi-ul se mai adaugă o treaptă de mers înainte.
Dacia Logan MCV poate fi configurată cu o cutie Easy-R doar pe nivelurile de echipare Laureate și Prestige și are un preț de start de 11.450 de euro în versiunea 0.9 TCe 90 Laureate.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Propulsorul 1.5 dCi furnizează 90 de CP și 220 Nm cuplu maxim, oferind în combinația cu Easy-R o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 12 secunde și fiind capabil să ducă breakul Dacia până la 172 de km/h viteză maximă. Nu sunt valori care să impresioneze, însă Logan MCV nu se vrea nici pe departe o mașină care să impresioneze la acest capitol. Cuplul motor este însă unul suficient pentru a furniza reprize de accelerație decente pentru manevrele de depășire.
Ne vom concentra însă la acest capitol pe cutia Easy-R, cuplată în versiunea sa cu șase trepte de viteză la motorul diesel. O dată urcat la volan, o privire scurtă aruncată asupra schimbătorului de viteze îți dezvăluie cele trei poziții în care poate fi cuplată cutia – D (Drive), N (Neutral) și R (Reverse), precum și M-ul în care șoferul poate schimba manual treptele de viteză prin simple manevre de impuls aplicate înainte (spre treptele inferioare) sau înapoi (selectarea unei trepte superioare de viteză). Lipsește așadar modul P, mașina putând fi lăsată cu motorul oprit în oricare din cele trei poziții ale cutiei, cu condiția ca frâna de mână să fie trasă. De remarcat ar fi ușurința cu care se trece levierul schimbătorului dintr-o poziție în alta, senzația fiind apropiată de un joystick grație absenței acționării mecanice, ca în cazul cutiilor automate clasice.
După cuplarea în modul de mers înainte, mașina se pune în mișcare chiar fără să fie apăsată pedala de accelerație, lucru valabil și pentru mersul cu spatele. Manevrele făcute la viteze foarte mici, îndeosebi cele de parcare, pot fi controlate așadar doar cu piciorul pe frână.
“Robotul” ce se ocupă de schimbare treptelor își intră în rol și schimbă treptele de viteză fără ajutorul șoferului, însă nu poți să nu observi modul total aparte în care se face acest lucru. La selectarea treptelor superioare (mai ales pentru primele trei rapoarte) se simte un evident recul în momentul schimbărilor de raport, șocul resimțit fiind cu atât mai accentuat cu cât pedala de accelerație este apăsată mai tare. Practic ai senzația că o forță invizibilă trage ușor de spatele mașinii în momentul schimbării de treaptă.
Pentru cei care au mai utilizat până acum o cutie automată clasică, CVT sau cu dublu-ambreiaj modul de funcționare a “robotizatei” Easy-R poate deranja serios, cel puțin în primii kilometri parcurși la volanul unei Dacii dotată astfel. Partea bună vine din faptul că ușor ușor începi să te obișnuiești cu sistemul de funcționare și începi să “înveți” cutia. Dacă se ia puțin piciorul de pe accelerație în momentul în care simți că urmează schimbarea treptei, șocul resimțit va fi mult mai mic.
Supriza plăcută vine din faptul că pe retrogradările de trepte respectivul „gol” de funcționare nu se simte aproape deloc, iar în modul de rulare manual (M), schimbările se fac mult mai lin față de modul D, dat fiind faptul că șoferul știe exact când intervine modificarea treptei de viteză și este oarecum pregătit pentru acest lucru.
Inginerii Dacia au învățat cutia Easy-R să știe și de modul kick-down, apăsarea totală a pedalei de accelerație comandând imediat retrogradarea a două trepte de viteză, turarea motorului în scopul obținerii maximului de cuplu motor și implicit a unor reprize de accelerare mult mai rapide.
În concluzie, cutia Easy-R se potrivește șoferilor care nu au mai condus până acum o mașină dotată cu o cutie automată și care s-au săturat să schimbe la nesfârșit trepte de viteză. Absența pedalei de ambreiaj aduce un plus semnificativ de confort în traficul urban mai ales, cu condiția ca cel aflat la volan să se împace cu ideea că manevrele rapide de “a se strecura” printre benzi și alte vehicule trebuie date uitării. Nu vei fi niciodată cel mai rapid la plecarea de la semafor cu un Logan MCV Easy-R.
Nivelul de echipare Prestige promite și un nivel al antifonării mult peste ceea ce oferă un Logan MCV echipat de bază, iar acest lucru se vede imediat. Zgomotul ajuns în habitaclu este unul foarte mic, vibrațiile produse de motorul diesel fiind și ele aproape în totalitate anulate. Singurele momente în care dCi-ul deranjează cât de cât sunt acelea în care cutia Easy-R subturează unitatea propulsoare, mai ales la trecerea din treapta a 5-a în a 6-a, la viteze între 70 și 80 de km/h.
Un alt punct pozitiv este adus de nivelul de echipare Prestige și este reprezentat de sistemul de cruise control, foarte util la drumurile lungi parcurse la viteze constante.
Comportament rutier
Dacia oferă pe Logan MCV una dintre cele mai confortabile suspensii din segment, trecerile peste denivelari de orice fel sau rulare pe alte suprafețe neasfaltate fiind mereu “rezolvate” de mașina românească în avantajul și spre confortul celor aflați la bord. Șocurile sau zgomotele cauzate de toate aceste obstacole sunt filtrate în cel mai eficient mod.
Reversul medaliei vine atunci când vrei să obții mai mult decât este posibil pe viraje, Dacia produsă la Mioveni înclinându-se serios la orice curbă abordată cu viteză mai mare. Un șofer liniștit și responsabil cu familia sa va fi însă destul de mulțumit de trenul de rulare oferit.
Nu putem însă să nu criticăm sistemul de direcție care, pe lângă faptul că nu oferă o precizie prea bună vine și cu un sistem servo nu foarte asistat. Dacă mai adăugăm și imposibilitatea reglării volanului pe adâncime, capitolul menvrabilitate nu este deloc unul pozitiv pentru Dacia Logan MCV. Prezența senzorilor de parcare ajută însă foarte mult la manevrele de parcare, chiar dacă MCV nu este tocmai o mașină scurtă.
Consum
Consumul oficial anunțat de dacia pentru Logan MCV 1.5 dCi 90 este de 3.7 l/100km, indiferent în de mediul în care se rulează (urban, extraurban sau mixt).
Valorile obținute de noi au marcat pe computerul de bord 3.9 l/100km pe ruta București-Ploiești și retur (DN1), în timp ce un București foarte aglomerat din cauza ploii nu a reușit să scoată din rezervorul Loganului MCV mai mult de 6.8 litri la fiecare sută de kilometri. Consumul ruban se datorează și istemului Stop/Start, o nouă premieră în curtea Dacia și care funcționează mult mai bine decât la alte mărci cu pretenții.
3. Confort interior și siguranță
Introdus în premieră anul trecut pe Logan, nivelul de echipare Prestige poate fi ales de-acum și atunci când configurați un Sandero sau un Logan MCV și aduce vizibile îmbunătățiri la interior. Cea mai utilă dotare oferită este sistemul de climatizare automată, împrumutat de la Renault Clio și care saltă radical nivelul de confort pe timpul călătoriilor. Ușor de folosit și foarte eficient în același timp, sistemul de AC automat vine și cu gurile de ventilație centrale modificate, acestea din urmă având o formă rectangulară și beneficiind de ceva mai multe posibilități de reglaj.
O altă schimbare adusă de Prestige implică mutarea comenzilor pentru geamurile electrice pe uși, șoferul putând comanda de-acum de pe mânerul portierei atât geamul său, cât și pe cel al pasagerului din dreapta. În consola centrală au rămas însă comenzile electrice pentru geamurile spate, pasagerii de pe banchetă având la dispoziție pe ușă, la rândul lor, butoane dedicate.
Sistemul de infotainment Media Nav este oferit în standard, ecranul tactil de 7 inch găzduind o interfață extrem de ușor de folosit. Media Nav oferă și conexiuni USB și Bluetooth, alături de un sistem de navigație cu harta României oferită gratuit. Dacă doriți și harta Europei aveți de plătit suplimentar 95 de euro. Plusul de confort și de utilitate adus de Media Nav este radical și apropie Dacia de restul producătorilor auto.
În privința materialelor folosite la interior, Logan MCV Prestige nu iese foarte tare în evidență față de restul nivelurilor de echipare, Dacia folosind aceleași plastice tari, low-cost, dar asamblate decent și care nu deranjează foarte tare. Mai mult am critica lipsa posibilității reglării scaunului șoferului pe înălțime în adevăratul sens al cuvântului sau imposibilitatea reglării volanului pe adâncime. Poate sunt lucruri minore, dar îți readuc într-o oarecare măsură aminte de perioada “pre-Renault” a Dacia. Claxonul montat pe bagheta semnalizării sau butonul de comandă a farurilor de ceață sunt alte două lucruri pe care le-am schimba imediat dacă am lucra la proiectarea viitoarelor generații de modele Dacia.
Spațiul interior este unul mai mult decât generos atât pe locurile din față cât și pe bancheta spate, însă buretele mult prea moale folosit la scaune taie oarecum din avantajele oferite de suportul lateral. Portbagajul oferă 573 de litri disponibili pentru bagaje, un volum mai mult decât suficient chiar și pentru călătoriile de vacanță. În plus, Dacia oferă opțional o plasă de separare a compartimentului portbagajului de habitaclu, extrem de utilă atunci când ai de cărat bagaje până în plafon.
La capitolul siguranță, Logan MCV oferă patru airbaguri în standard, Euro NCAP notând modelul produs de Dacia cu doar trei stele.
4. Buget/Prețuri
Cel mai ieftin Logan MCV costă 8.800 de euro, oferit fiind în nivelul de echipare de bază Acces și cu motorul pe benzină 1.2 16V aspirat, de 73 de CP.
Dat fiind faptul că principala temă a review-ului nostru este constituită de introducerea cutiei robotizate Easy-R, trebuie să notăm faptul că alegerea acesteia este condiționată de alegerea unuia dintre motoarele 0.9 TCe sau 1.5 dCi 90, dar și de bifarea nivelurilor de echipare Laureate sau Prestige. Astfel, cel mai ieftin Logan MCV Easy-R costă 11.450 de euro, în versiunea 0.9 TCe Laureate, 500 de euro din această sumă reprezentând costul dotării cu trasmisia robotizată.
Nivelul de echipare Prestige implică 700 de euro suplimentari, dar oferă o serie de dotări demne de luat în seamă – faruri dublu optice, jante din aliaj pe 15 inch, capacele onglinzilor laterale vopsite în argintiu, semnalizatoare incluse în aceleași oglinzi, praguri inscripționate “DACIA”, sistem de climatizare automată, geamuri electrice spate, tapițerie Prestige și sistemul Media Nav cu navigație și harta României inclusă. Un Logan MCV Prestige Easy-R costă așadar fix 13.700 de euro, dacă se alege sub capotă motorul diesel 1.5 dCi, de 90 de CP.
Modelul testat de noi avea adăugate noua nuanță de vopsea metalizată Brun Tourmaline (290 euro), pachetul Securite (ce include senzorii de parcare, spate, tempomat și volan îmbrăcat în piele – 390 euro), cotieră centrală (95 euro), dar și plasa pentru portbagaj (95 euro). Prețul final ajunge așadar la 14.570 de euro, TVA inclus. Nu este o sumă deloc mică, însă trebuie luat în considerare pachetul oferit în acești bani.
Dacia oferă pentru Logan MCV garanție 3 ani în limita a 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Proiectul gândit de Renault la Dacia în urmă cu mai bine de 10 ani a urmărit să ofere un automobil decent contra unei sume nu foarte mari de bani. A fost evident însă faptul că Dacia nu putea să trăiască doar din “mașina de 6.000 de euro”, iar diversificarea ulterioară a gamei de modele, introducerea de noi motorizări sau posibilitatea configurării variate au dus la succesul de astăzi al brandului românesc.
Iată că anul 2016 a adus și premiera introducerii unei cutii robotizate în ofertă care, alături de noul nivel de echipare Prestige pune Dacia cam la același nivel cu rivalii europeni în materie de tehnologii sau dotări.
Și în ciuda faptului că nivelul prețurilor a început să sară serios chiar și de pregul de 12.000 de euro, oferta actuală Dacia continuă să fie, fără doar și poate, cea mai bună din piață.
Dacia Logan MCV Prestige 1.5 dCi Easy-R
Puncte pozitive:
· Motor 1.5 dCi rafinat și economic
· Cutia Easy-R ce simplifică efortul la condus
· Dotările generoase aduse de nivelul Prestige
· Suspensia confortabilă
· Spațiul oferit de portbagaj
· Raportul dotări/preț
Puncte negative:
· Disconfortul creat la schimbarea treptelor de viteză
· Stabilitatea pe viraje
· Materialele folosite la interior
· Menținerea unor elemente din “epoca de piatră” Dacia
Date tehnice Dacia Logan MCV Prestige 1.5 dCi Easy-R
Motor: diesel, patru cilindri, 1.5 litri dCi EURO 6
Cilindree: 1.461 cmc
Putere: 90 CP
Cuplu maxim: 220 Nm
0-100 km/h: 12 s
Viteză maximă: 172 km/h
Volum portbagaj: 573 litri
Greutate (fără șofer): 1.165 kg
Preţ de pornire în România: 13.700 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 14.570 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: