Fotocredit:
Auto-Testdrive
Am avut ocazia săptămâna aceasta să testăm una dintre cele mai noi creații ale francezilor de la Citroen și anume C-Elysee, "fratele geamăn" al modelului Peugeot 301. Acesta va concura în principal modele ca Skoda Rapid, Seat Toledo, Chevrolet Aveo Sedan sau chiar Dacia Logan în echipările de vârf.
Un test interesant, care ne-a oferit un prim contact cu un autoturism din această gamă.
1. Prezentare generală
Citroen C-Elysee este una din cele două variante propuse de grupul PSA pentru segmentul compactelor de volum sau de buget redus, în special pentru piața din Europa Centrală și de Est. Acesta este produs la uzina Citroen din Vigo, Spania.
Nu trebuie confundat cu modelul de clasă compactă C4, C-Elysee fiind proiectat pe o platformă complet nouă, putând fi comparat totuși cu C3, alura sedan oferind alte avantaje în materie de spațiu și confort. Se ajunge practic la o lungime de 4.43 metri, 1.75 m lățime, un ampatament total de 2.56 metri și un portbagaj extrem de încăpător, care are nu mai puțin de 506 litri.
La nivel vizual, partea frontală transmite robustețe prin grila cromată Citroen de dimensiuni mari și farurile deja marcă înregistrată. Cromul este un element des întâlnit la acest model, sugerând eleganța franțuzească, cu care C-Elysee se deosebește ușor de modelele nemțești. Amintim aici grila față, partea inferioară a grilei radiatorului sau conturul geamurilor.
Designul pe ansamblu este unul reușit. Nu este o mașină după care o să se întoarcă privirile pe stradă, fiind însă o mașină bine echilibrată din acest punct de vedere şi care o să vă surprindă ochii în mod plăcut.
2. Comportament rutier
Am avut la dispoziție cea mai puternică motorizare - propulsorul de 1.6 litri pe benzină VTi ce produce 115 cai putere. Acesta poate fi însoțit de o transmisie automată în 4 trepte sau una manuală cu 5 viteze, maşina de test fiind echipată cu cea manuală.
Motorul VTi dezvoltă un cuplu maxim de 150 Nm la 4.000 rpm iar cei 115 CP sunt livraţi la 6.050 de turații/minut, în timp ce masa proprie a autoturismului este de 1.165 kg. În concluzie vorbim de un motor care dezvoltă în jur de 100 cai putere/tonă, o valoare bună pentru acest segment.
Traseul din testul nostru a îmbinat atât traficul din oraș cât și rularea pe drumuri naționale. Motorul de 115 cai se mișcă bine după ce acul turometrului depășește valoarea de 2.500-3.000 de turații, iar când ajunge aproape de cuplul maxim dezvoltat vă poate oferi siguranța unor depășiri fară probleme.
Cutia de viteze este similară cu cea de pe Peugeot 208-ul testat de noi recent, ceea ce înseamnă o etajare corectă dar o timonerie care în unele momente scoate nişte sunete care nu prea îşi au locul în mod normal.
În ceea ce privește performanțele, motorul de 1.6 litri oferă pentru C-Elysee o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 9.4 secunde și o viteza maximă de 188 km/h. Cifre foarte bune pentru această clasă, mult peste cele oferite de alternativele 1.2 VTi sau diesel-ul din gamă.
În ceea ce privește manevrabilitatea și ținuta de drum, Citroen C-Elysee se încadrează în limitele clasei, cu un răspuns bun și rapid pentru manevrele din oraș (virări, întoarceri rapide). În exterior, la viteze de 100-110 km/h mașina se simte stabilă, un oarecare discomfort putând fi amintit în ceea ce privește zgomotul de rulare, care începe să se amplifice după această viteză.
3. Confort interior
Ajungem la capitolul interior, unde ne așteptăm să găsim materiale de slabă calitate și reduceri de costuri la tot pasul. Poate de ’’vină” este echiparea de top Exclusive, dar noi NU ne putem plânge din această privință.
Da, sunt folosite plastice mai tari pentru plafon, sau pentru planșele ușilor, dar consola de bord arată chiar foarte bine pentru acest segment de preț. În varianta de echipare prezentată avem parte de aer condiționat cu afișaj digital, cotieră centrală față sau volanul şi schimbătorul de viteze îmbrăcate în piele.
În primul rând atenția ne este atrasă de volanul cu un design aparte, îmbrăcat în piele și cu marginea inferioară plată, ce denotă în același timp un caracter dinamic dar și o atenție pentru detalii.
Planșa de bord cu decor Sunsilver este dominată de sistemul audio și afisajul digital al sistemului de aer condiționat. Avem parte și de tehnologie Bluetooh sau conexiune USB, suficiente pentru ca C-Elysee să se înscrie cu brio gama maşinilor dotate cu toate sistemele necesare confortului pasagerilor.
Un oarecare minus pentru Citroen poate fi trecut în dreptul poziționării comenzilor pentru acționarea geamurilor electrice pe consola centrală, în fața schimbătorului de viteze. Aceasta nu reprezintă o problemă reală după ce v-ați obișnuit cu mașina, dar la început puteți avea tendința să căutați butoanele pe portiere.
Afișajul CD Player-ului este responsabil și de informațiile computer-ului de bord, respectiv consumul mediu, viteza medie, kilometri rămași de parcurs etc. Față de echipările de intrare în gamă (Attraction și Seduction), modelul din test era echipat cu 4 difuzoare, poziționate pe bord, respectiv pe poliţa de deasupra portbagajului.
Satelitului pentru comenzile sistemului audio, poziționat în dreapta volanului, îi cam punem însă utilitatea sub semnul întrebării, deoarece se află la doar câţiva centimetri distanță față de butoanele de pe CD Player. Mult mai util ar fi fost ca acest satelit să fie înlocuit de butoane amplasate pe volan.
Tapițeria textilă Waxe Mistral de culoare crem/albă este de mare efect, dar poate cauza probleme la întreținere, fiind greu de păstrat în starea originală. Cu toate acestea, spălătoriile auto și soluțiile de curațat au devenit mai performante ca niciodată, astfel că puteți opta pentru această configurare dacă doriți un plus la capitolul stil și eleganță.
La capitolul siguranță modelul din test vine standard cu 4 airbag-uri (frontale şi laterale), ABS, asistența la frânarea de urgență - AFU precum și cu ESP.
4. Buget/Prețuri
Citroen C-Elysee are un preț de pornire de 10.900 euro cu TVA pentru varianta echipată cu motorul pe benzină 1.2 VTi 72 CP în versiune de echipare Attraction și transmisie manuală cu 5 trepte. Acest motor nu poate fi configurat în alte variante de echipare.
Propulsorul turbo-diesel 1.6 HDi 92 CP ridică prețul la 13.900 euro cu TVA pentru varianta medie de echipare, iar motorul pe benzină de 115 cai și cutie manuală începe de la 13.790 în echiparea de top Exclusive.
Dacă sunteți interesați de achiziția unui C-Elysee dotat cu o cutie pilotată (disponibilă pentru 1.2i 72 CP) va trebui să suportați un cost suplimentar de 600 euro cu TVA sau 800 euro pentru cutia automată disponibilă doar pentru 1.6 VTI 16V.
Citroen C-Elysee 1.6 VTi 115 CP are un consum oficial de 8.8 litri pentru o utilizare urbană și 5.3 litri în afara localităților. Cifre care ne aduc la o medie de 6.5 litri pentru parcurgerea a 100 de kilometri. În realitate, noi am obținut un consum mixt de 7.6 litri în condițiile în care traficul urban era destul de aglomerat iar pe drumurile din afara oraşului nu am depăşit 110 km/h.
Nu trebuie uitat faptul că mașina din test avea doar 1.200 km, ceea ce înseamnă că motorul încă nu și-a terminat nici măcar rodajul, consumul urmând să scadă în mod normal cu minim 0.5 litri.
Pentru cei dintre dumneavoastră care doresc consumuri mai economice, puteți opta pentru propulsorul turbo-diesel de 1.6 litri HDi și 92 CP care promite un consum mediu de 4.3 litri și un consum extraurban de doar 3.9 litri.
Printre dotările importante de menționat ale nivelului de echipare Exclusive din testul nostru se numără următoarele:
· 4 airbag-uri standard (frontale șofer + pasager + laterale)
· Sistem electronic al stabilității (ESP) + Asistența la frânarea de urgență
· Jante din aliaj Tuorla 185/65 R15 inchi
· Proiectoare de ceață
· Geamuri electrice față + spate
· Aer condiționat cu afișaj digital
· Cotieră centrală față
· Decor planșă de bord și consolă centrală Sunsilver
· Volan și schimbător îmbrăcate în piele
· Sistem audio cu 4 difuzoare, comenzi audio pe volan și USB
Modelul testat de noi beneficia și de culoare metalizată (350 euro) ajungând la un preț final de 14.140 euro. La acesta se adaugă discountul oferit de dealer în valoare de 1.697 euro și ajungem la un preț final de vânzare de 12.443 euro pentru varianta 1.6 VTi 115 CP Exclusive.
Practic, discounturile oferite de dealer pentru Citroen C-Elysee sunt următoarele:
· În cazul achiziției pe persoană fizică între 700 şi 1.000 de euro
· În cazul achiziței pe persoană juridică între 8 - 12% în funcție de nivelul de echipare
Garanția oferită pentru acest model este de 2 ani integrală și fără limită de kilometri, 12 ani garanție anticoroziune și 3 ani garanție pentru vopsea.
La capitolul siguranță, acest model nu a fost testat încă de organizația Euro NCAP.
5. Concluzii
Citroen C-Elysee este noul sedan propus de marca franceză pentru gamă modelelor de volum sau de masă, de la care se așteaptă vânzări ridicate. Nu putem spune low-cost pentru că nu ar fi corect nici față de de Elysee, nici față de concurență. Din punctul nostru de vedere, modelele low-cost au prețuri de achiziție sub 10.000 euro și duc lipsă de unele dotări elementare în vederea obținerii unor costuri de producție cât mai reduse.
C-Elysee e o prezență nouă pe piața românească și rămâne de văzut dacă va reuși să se impună, mai ales cu lansarea modelelor Skoda Rapid și mai nou a Seat-ului Toledo, care au prețuri apropiate și fac parte din același segment de piață.
Noi am rămas cu o impresie plăcută după acest test, deși trebuie să recunoaștem că în trecut am avut unele dezamăgiri legate de foste modele Citroen, dar se pare ca marca franceză a eliminat multe din greșelile trecutului și e pregătită pentru noi începuturi.
Am identificat:
Puncte pozitive:
· Prețuri competitive
· Motor 1.6 VTi 115 CP capabil
· Portbagaj generos cu o capacitate de 506 litri
Puncte negative:
· Timoneria cutiei de viteze
· Poziționarea butoanelor pentru acționarea geamurilor electrice pe consola centrală
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Lucian MARIN, ARENA AUTO PLOIEŞTI - Tel: 0744 690 868
Conținut Auto-TestDrive recomandat: