Teste

Test Drive Toyota Auris 2013 1.33 l Dual VVT-i Terra

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Redactorii Auto-TestDrive au avut parte de primul contact cu noua generație a modelului Toyota Auris 2013, care a ajuns foarte de curând şi în showroom-urile din România. Practic, discutăm în cazul de faţă de urmaşul vechiului model care a avut greaua misiune să înlocuiască cu succes extrem de bine vânduta Corolla hatchback.
 
După cum bine cunoaștem cu toții, clasa compactă este una dintre cele mai aglomerate în momentul de faţă, astfel că noul Auris trebuie să concureze cu modele precum Ford Focus, VW Golf 7, Renault Megane sau mai noile coreene Hyundai i30 şi Kia Cee’d, în momente de recesiune economică și mai ales în momente în care potenţialii clienţi sunt mai critici și mai exigenți ca oricând.
 
1. Prezentare generală
 
Noul Auris este radical schimbat. Se dorește o apropiere de modelele europene, piață unde Toyota are așteptări foarte ridicate pentru anii următori, chiar în aceste zile japonezii lansând la Salonul Auto de la Geneva şi versiunea break – Auris Touring Sports.
 
Noul Auris - fata
 
În ceea ce privește designul exterior, spatele aduce ușur cu Hyundai i30 prin forma stopurilor, dar partea frontală este foarte originală și mult schimbată comparativ cu modelul precedent, luminile de drum cu tehnologie LED sau elementele cromate fiind de mare efect. Farurile cu lupă mai înguste şi mai lungi contribuie la crearea unui dinamism pe care noul Auris îl afişează indiferent din ce unghi ai privi maşina.
 
Diferențe simțitoare apar și la capitolul dimensiuni, modelul actual fiind cu 3 cm mai lung dar având o înălțime cu 5,5 cm mai mică față de versiunea 2007/2009. Greutatea totală a scăzut cu aproximativ 50 de kg.
 
Noul Auris - spate
 
Auris 2013 este oferit în cinci versiuni de motorizări: două diesel (1.4 litri D-4D 90 CP; 2.0 litri D-4D Start&Stop 124 CP), două propulsoare pe benzină (1.33 litri Dual VVT-i 99 CP; 1.6 litri Valvematic 132 CP) și o variantă hibrid VVT-i 1.8 litri + un motor electric care duc la o putere totală de 136 CP și un consum de doar 3.9 litri la suta de kilometri.
 
Aceasta din urmă este poate cea mai interesantă opțiune pentru cei își vor permite achiziționarea unui asemenea model, deoarece oferă un compromis excelent la nivel de  performanțe/consum/emisii CO2.
 
2. Comportament rutier
 
Am avut la dispoziție motorizarea de intrare în gamă și anume propulsorul de 1.33 litri pe benzină VVT-i ce produce 99 cai putere. Surprinzător la început, pentru o mașină cu o putere de sub 100 cai, dar acesta vine însoțit de o transmisie manuală în 6 trepte.  
 
Motorul VVT-i dezvoltă un cuplu maxim de 128 Nm la 3.800 rpm, iar cei 99 CP sunt disponibili în totalitate la 6.000 de turații/minut.
 
Mașina din test avea doar aproximativ 220 de km înregistraţi la bord la începutul testului nostru, astfel că motorul se simțea încă nerodat, fiind evident faptul că odată cu trecerea kilometrilor comportamentul acestuia va suferi modificări în bine. Nu trebuie totuși să vă așteptați la reprize puternice de accelerații, deoarece acest propulsor este orientat strict spre obținerea unui consum cât mai eficient.
 
Noul Auris - comportament rutier
 
Totuși, acesta își face bine treaba, dacă depășiți valoarea de 3.000 de turații, dar pot exista cazuri în care simțiți nevoia unei puteri suplimentare. Tocmai de aceea recomandăm orientarea spre motorizarea superioară de 1.6 litri Valvematic dacă doriți exclusiv benzină.
 
Cutia de viteze este un mare plus deoarece timoneria este extrem de exactă, treapta a 6-a fâcundu-și cu brio treaba în afara localităților, reușind să contribuie la asigurarea unui consum de sub 5 litri extraurban.
 
Noul Auris - cutie 6 trepte
 
În ceea ce privește performanțele, motorul de 1.33 litri oferă o accelerație de la 0 la 100 km/h în 12.6 secunde și o viteza maximă de 175 km/h. Cifre comparative cu cele promise şi de primul motor diesel din gamă, D-4d-ul de 1.4 litri și 90 cai.
 
Suspensia este orientată spre confort, gropile și denivelările fiind bine absorbite, dar nici stabilitatea nu are de suferit, Auris păstrându-și trasa corect și în cazul unor viraje abordate în viteză. Nu putem vorbi de un comportament asemănător Focus-ului oferit de Ford – unde stabilitatea pe viraje este exemplară, dar modelul nipon nu se face de rușine în niciun moment.
 
Noul Auris - drive
 
Un punct în minus important pentru Toyota Auris, la fel ca în cazul coreeanului i30 de la Hyundai poate fi lipsa unei motorizări mai puternice în gama de propulsoare. De ce?
 
Pentru ca majoritatea concurenților oferă pe modelele din clasa compactă şi puteri cuprinse în range-ul de 150-200 CP, fără a aduce în discuție versiunile sport. Ne gândim aici la Ford Focus 1.6 EcoBoost de 150 CP sau 180 de CP, Opel Astra de 180 CP sau chiar VW Golf 2.0 TDI de 150 CP.
 
3. Confort interior
 
Auris poate fi comandată în 3 versiuni de echipare: Terra, Luna și Sol, versiunea din testul nostru fiind prima dintre cele enumerate mai sus. Fapt ce înseamnă că nu am beneficiat de dotările de top precum Sistemul Toyota Touch & Go cu touchscreen și servicii web, tapițerie de piele sau cameră video pentru mersul înapoi.
 
Noul Auris - interior
 
Cu toate acestea, chiar și în cazul echipării Terra Toyota ne-a pregătit câteva surprize rar întâlnite pe o mașină echipare de bază. Amintim aici luminile de zi cu tehnologie LED DRL, aer condiționat pe o singură zonă cu reglare automată, dar mai ales scaune față încălzite și reglaj lombar electric. Sistemul audio citeşte MP3-uri şi are intrare USB.
 
Ajungând la consola centrală, acesta încadrează printr-o margine cromată sistemul audio și display-ul pentru avertizările referitoare la activarea/dezactivarea airbag-ului și cele ale centurilor pasagerilor. De menționat faptul că Toyota Auris beneficiază de avertizare sonoră şi vizuală și pentru centurile aferente banchetei spate.
 
Noul Auris - consola centrala
 
Planșa de bord se continuă cu sistemul de climatizare pe o singură zonă, care vine cu o setare nouă și anume modurile: Soft, Fast și Normal, iar în continuarea acestuia priza de 12 V, priza USB și cel mai important: setările pe 2 trepte ale scaunelor încălzite șofer + pasager față.
 
Volanul are un design interesant, chiar și în versiunea în care nu este îmbrăcat în piele. Totuși avem parte de brațul inferior cromat + comenzi audio integrate.
 
Un minus pe care l-am identificat la interior este lipsa geamurilor electrice spate, dar nu trebuie să uităm că discutăm doar de prima variantă de echipare, unde prețul de achiziție este cel care primează în dauna dotărilor și a opțiunilor suplimentare.
 
Noul Auris - ceasuri bord Terra
 
De asemenea, în cazul echipărilor superioare cadranele de bord au o așezare simetrică stânga-dreaptă, beneficiind în același timp de un computer de bord de dimensiuni mai mari. Pentru echiparea Terra vitezometrul este supradimensionat în comparație cu turometrul, design puțin neobișnuit.
 
La capitolul siguranță, modelul din test vine standard cu:
 
· 7 airbag-uri (frontale, laterale, tip cortină + airbag pentru genunchii șoferului)
· ABS cu sistem EBD (de distribuție electronică a forței de frânare)
· asistența la frânarea de urgență BA + funcție de semnalizare a frânării de urgență
· controlul stabilității vehiculului VSC
· controlulul tracțiunii TRC
· asistență la pornirea din rampă HAC
 
4. Buget/Prețuri
 
Toyota Auris are un preț de pornire în România de 15.971 euro cu TVA pentru varianta echipată cu motorul pe benzină 1.33 VTV-i 99 CP în versiune de echipare Terra și transmisie manuală în 6 trepte. La acest preț se adaugă o reducere promoțională, ceea ce înseamnă că prețul final de vânzare pentru un Auris de bază este de 14.508 euro cu TVA inclus.
 
Propulsorul diesel de 1.4 litri D-4D 90 CP are un preț promoțional de 16.368 euro cu TVA pentru prima varianta de echipare.
 
În cazul achiziției unui Toyota Auris dotat cu cutie automată CVT, aceasta implică un cost suplimentar de 1.500 euro cu TVA.
 
Noul Auris - 5 ani garantie
 
În ceea ce privește consumul, modelul din test cu motorul de 99 cai pe benzină are un consum oficial de 7 litri pentru o utilizare urbană și 4.7 litri în afara localităților. De aici rezultă un consum mediu de aproximativ 5.5 litri pentru parcurgerea a 100 de kilometri.
 
În realitate, am obținut un consum extern de 5 litri pentru un traseu pe DN1 și în jur de 7 litri în oraș, cifre foarte apropiate de realitate, în condițiile în care mașina avea doar 250 de km parcurși.
 
Printre dotările importante de menționat ale nivelului de echipare Terra din testul nostru se numără următoarele:
 
· 7 airbag-uri standard
· Sistemele electronice de siguranță: ABS, EBD, BA, VSC, TRC, HAC amintite anterior
· Oglinzi exterioare electrice + semnalizare integrată
· Lumini de drum cu tehnologie LED DRL + Follow me home
· Geamuri electrice față
· Aer condiționat cu reglaj automat pe o zonă
· Cotieră centrală față
· Cotieră spate cu suport de pahare
· Radio CD & MP3 cu 4 boxe și priză USB
· Volan și schimbător îmbrăcate în piele
· Sistem audio cu 4 difuzoare, comenzi audio pe volan și USB
     
Garanția oferită pentru acest model de Toyota este de 5 ani integrală sau 160.000 km.
 
La capitolul siguranță noua Toyota Auris a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
5. Concluzii
 
Toyota Auris încearcă prin noul model să lase deoparte imaginea de mașina pentru persoanele de vârsta a doua sau cel puțin de mașină liniștită, corectă care nu surprinde prin nimic.
 
Auris 2013 este o evoluție sau mai bine spus o revoluție, deoarece intră în rând cu întreg segmentul compact compus din Focus, Golf, Leon, Astra etc, care se adresează în principal tinerilor și mai ales familiilor la început de drum care au nevoie de mașini corecte din punct de vedere al prețurilor dar mai ales de autoturisme care reuseșc să transmită acel „ceva”.
 
Noul Auris - concluzii drive test
 
Sentiment care te convinge să cumperi un autoturism chiar dacă ești conștient ca există alternative mai bune sau mai bine dotate. Din acest punct de vedere, Toyota reușeste un compromis foarte bun între design, comportament rutier și funcționalitate.
 
Așteptăm cu nerăbdare un test cu o versiune mai puternică și mai bine dotată pentru a ne forma o părere și mai obiectivă, deoarece în ceea ce privește concurenții direcți am avut ocazia să testăm unele din cele mai dotate și accesorizate modele.
 
Am identificat:
 
Puncte pozitive:
· Cutie de viteze în 6 trepte + timonerie extrem de exactă
· Scaune față încălzite + scaun șofer cu reglaj lombar electric în echiparea de bază
· Posibilitate achiziție motor hibrid
 
Puncte negative:
· Calitatea unor materiale de pe fețele ușilor
· Inexistența unui motor mai puternic în gamă, comparativ cu concurența
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

6

Motorizare: 

6

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Marius Alexandrescu (marius.alexandrescu@toyotaploiesti.ro) - de la Toyota Ploieşti - Tel: 0744.424.993 , 0244.544.745 .
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: