Fotocredit:
Auto-TestDrive
Anul 2016 a adus lansarea pe piață a unei noi generații Renault Megane, francezii punând la bătaie tot ce au mai bun la ora actuală în materie de design și tehnologii pentru a face față, în segmentul automobilelor compacte, tripletei Golf-Astra-Focus.
Noul model a fost întâmpinat cu aprecieri unanime de către clientela europeană, gama clasică de motorizări TCe și dCi fiind completată inedit de către Renault cu o versiune derivată din precedentele niveluri de echipare GT Line. S-a născut astfel noul Megane GT care, până la o viitoare generație Megane RS, devine vârf de gamă cu al său motor preluat de la Clio RS, dar și prin modificările aduse chiar de departamentul “hot” al francezilor – Renault Sport.
Am testat așadar noul Renault Megane GT, propulsat de motorul 1.6 TCe ce produce 205 CP și cuplat la o cutie de viteze automată EDC, cu șapte rapoarte.
1. Prezentare generală
Am vorbit la vremea testului cu versiunea dCi 130 despre designul noului Megane și despre cât de radicale au fost schimbările estetice atât la exterior, cât și la interior. N-o să mai consumăm așadar cuvinte la acest capitol, însă noul Megane GT merită întreaga noastră apreciere pentru pachetul de modificări ce-l diferențiază clar de restul gamei.
Astfel, pornind de la fluidele forme ale caroseriei noului Megane designerii Renault au desenat un GT ce impresionează prin elementele ce inspiră sportivitate – grila radiatorului și cele din bara față având o textură de tip fagure, grilele din jurul semnalizatoarelor și capacele oglinzilor laterale vopsite în argintiu sau inscripția GT de sub logo-ul frontal Renault te anunță că nu privești “în ochi” un Megane oarecare, în timp ce bara spate ce înglobează un difuzor de aer în partea sa inferioară sau eșapamentul dublu (la nivel estetic însă, din păcate) fac din noul GT o prezență inconfundabilă pe stradă. Dacă mai adăugăm și semnătura luminoasă generată de stopuri atunci când lumina zilei a dispărut putem spune că Megane GT este cu adevărat o mașină extrem de “cool”. Festivalul estetic continuă și la interior, acolo unde scaunele sport îmbrăcate în Alcantara și nenumăratele elemente marca Renault Sport continuă perfect ideile de design de la exterior.
Sub capota lui Megane GT stă același propulsor de 1.6 litri TCe e care-l regăsim și pe Clio RS, oferit însă într-o variantă ușor diferită dacă ne uităm la cifrele de putere și cuplu motor – 205 CP și 280 Nm. Cuplul este transmis la roțile din față prin intermediu unei cutii EDC cu șapte trepte, iar direcția beneficiază de aportul tehnologiei 4CONTROL ce poate controla și unghiul de virare al roților spate și despre care vă vom spune mai multe atunci când vom vorbi de comportamentul rutier.
Prețul noului Renault Megane GT pleacă de la 22.250 de euro, TVA inclus.
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
Motor/Transmisie
Motorul de 1.6 litri TCe 205 furnizează, evident, 205 CP la 6.000 rpm, dar și 280 de Nm cuplu maxim, disponibil de la 2.400 rpm. Cifrele de pe hârtie plasează Megane GT undeva în “no mans land”, compacta franceză fiind superioară versiunilor de motorizare similare oferite de concurență, însă puțin sub limitele impuse de nume precum Golf GTI sau Focus ST. Chiar și-așa, Megane GT poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 7.1 secunde și poate atinge 230 de km/h viteză maximă.
Pentru a face o comparație la acest capitol am ales trei modele care să acopere într-o oarecare măsură intervalul de putere oferit de TCe-ul de sub capota lui Megane GT. Astfel, Opel oferă noua Astra hatchback într-o variantă 1.6 Turbo ECOTEC (200 de CP și 300 Nm cuplu maxim) care, cu ajutorul unei cutii manuale de viteze face sprintul de la 0 la 100 de km/h în 7.0 secunde și poate atinge 235 de km/h, Kia are de ceva vreme în configurator cee’d GT 1.6 T-GDI (204 CP și 265 Nm cuplu maxim), mașină ce accelerează de la 0 la 100 de km/h în 7.6 secunde și poate atinge 230 de km/h, iar “clasicul” Volkswagen Golf GTI (motor 2.0 TSI – 220 CP, 350 Nm cuplu maxim) afișează la cele două capitole valorile 6.5 secunde, respectiv 244 km/h. Este evident faptul că saltul de la un propulsor de 1.6 litri la unul de 2.0 litri aduce cu sine performanțe mai bune.
Dar să revenim la Megane GT. Odată pornit, propulsorul pare unul extrem de cuminte, lucru susținut și de sistemul de evacuare ce nu este deloc “guraliv”. Rularea în modurile Comfort și Normal, oferite de meniul MULTI-SENSE, este perfect mulată pe conceptul de mașină de familie, resursele de putere fiind însă imediat resimțite la apăsarea mai hotărâtă a pedalei de accelerație. Totul se schimbă radical însă în modul Sport, acolo unde orice atingere a pedalei de accelerație se traduce instantaneu în lipirea spatelui de spătarul scaunului. Cei 205 CP și cei 280 de Nm cuplu maxim par deodată mult mai mulți, iar mârâitul sintetizat al evacuării te îndeamnă să nu mai schimbi vreodată modul de rulare. Dacă tot am vorbit de evacuare, cele două țevi de eșapament sunt de fapt …una singură, cea din drepta fiind o simplă imitație cu rol estetic. Ne displace total acest tip de abordare, întâlnită tot mai des la producătorii auto.
Spre deosebire de restul motorizărilor oferite de Renault în combinație cu un EDC în șase trepte, cuplul motor produs de propulsorul lui Megane GT este livrat la roți prin intermediul unei cutii EDC cu șapte rapoarte. Ni s-a părut puțin mai dură la schimbarea treptelor de viteză, mai ales pe retrogradare, însă este una extrem de rapidă și eficientă în gestionarea resurselor motorului. Modul Sport are un efect imediat și asupra cutiei, turațiile la care se schimbă treptele fiind brusc unele mult mai ridicate.
Merită menționată aici și prezența unui spectaculos sistem Launch Control, disponibil doar în modul Sport și care-ți dă senzația că te afli la volanul unui monopost pe circuit, atât prin grafica afișată în clusterul ceasurilor de bord, dar mai ales prin ajutorul oferit la startul de pe loc, cu motorul turat la maximum.
Comportament rutier
Megane GT este, alături de noul Talisman, unul dintre primele modele de nouă generație pe care Renault oferă tehnologia 4CONTROL, integrată în așa numitul șasiu Active Drive. Pe scurt, la viteze de până în 60 de km/h 4CONTROL permite virarea roților din spate la un unghi de până la 3.5 grade în direcție opusă roților față, lucru ce se traduce prin micșorarea razei de virare, dar și printr-o cursă mult mai scurtă de rotire a volanului. Dacă se trece de viteza amintită mai sus, în virajele abordate rapid unghiul de virare a roților spate îl copiază pe cel al roților față, pentru a contracara forța centrifugă ce tinde să scoată spatele mașinii spre exteriorul curbei. Unghiul de virare în acest caz nu depășește 2 grade, putând ajunge în cazuri extreme la 3.5 grade, iar corecțiile traiectoriilor sunt completate și de un ESP special calibrat în acest sens.
Cum se simte 4CONTROL în realitate? Un singur cuvând îl poate descrie – SENZAȚIONAL. La viteze mici, mai ales în oraș, ai impresia că-ți mută cineva mașina de spate atunci când virezi din scurt să ieși din parcare sau să intri pe străduțe înguste. Lucrurile se amplifică pe virajele ac de păr abordate cu curaj, comportamentul lui Megane GT apropiindu-se ca senzații și precizie de ceea ce am trăit la volanul lui MINI Cooper S. Nu exagerăm cu nimic, șoferul având impresia că mașina pe care o conduce are dimensiuni cu mult mai mici decât în realitate.
Dacă amintim și scaunele sport cu o susținere laterală demnă de o mașină de raliu, dar și poziția foarte joasă a șoferului, mai că nu-ți vine să te mai dai jos din Megane GT.
Șasiul gândit de inginerii de la Renault Sport este completat de o suspensie perfect adaptată regimului de mers alert, însă este ceva cam tare pentru un familist ce are în stânga sa o soție și pe bancheta spate unul sau doi copii. Indiferent de modul de rulare ales, trecerile peste denivelările asfaltului te zguduie serios, problemele fiind amplificate mai ales pe asfaltul vălurit dinaintea curbelor, acolo unde ești nevoit să frânezi. Mașina țopăie bine de tot în acele momente… Poate că jantele pe 17 inch oferite în standard ar atenua puțin din disconfort, mașina noastră de test fiind echipată cu jante pe 18 inch încălțate cu anvelope cu talon ceva mai mic.
Sistemul de frânare este bine calibrat pe specificațiile de putere și cuplu motor, însă pedala de frână pare puțin cam prea dură, fiind nevoie de destul de multă forță pentru a o apăsa până la fund. Situația e oarecum neplăcută atunci când stai la semafor și trebui să ți mașina pe loc, sistemul Stop/Start fiind și el de multe ori derutat și neputând opri motorul atunci când ar fi trebuit.
Cu toate că nu a fost gândit pentru așa ceva, utilizarea lui Megane GT ca mașină de oraș nu pune niciun fel de probleme din punctul de vedere al manevrabilității, prezența 4CONTROL sau ușurința manevrării volanului la viteze mici compensând chiar și lipsa din standard a senzorilor de parcare față sau a camerei video pentru marșarier. Le recomandăm totuși a fi bifate în configurator.
Consum
Pentru Megane GT Renault nu ne vorbește decât despre consumul mediu de combustibil – 6.0 l/100km.
Dacă folosești mașina la drum întins ca pe oricare altă compactă de familie, doar cu reprize de accelerații cerute de depășiri, consumul real este extrem de bun pentru un motor de 200 de CP. Traseul nostru de o zi a punctat ruta București-Cheia-Brașov-Râșnov-Predeal-București, cu patru persoane în mașină, iar cifra indicată de CB la final a fost de 6.2 l/100km. Mai mult decât decent, așadar. Situația se schimbă însă în oraș, acolo unde oricât ne-am străduit nu am putut obține sub 11 l/100km. Poate că dacă sistemul Stop/Start ar funcționa așa cum ar fi trebuit s-ar putea obține sub 10, însă noi n-am reușit această performanță.
3. Confort interior și siguranță
La interior, pe lângă noile forme ale planșei de bord descrise în amănunt la vremea review-ului cu Megane dCi 130, Megane GT punctează serios la capitolul impresie. Cum deschizi portierele ești întâmpinat de fantasticele scaune sport cu logo-ul Renault Sport pe tetiere, dar și de numeroase elemente ce-ți aduc aminte cam ce se vrea mașina în care te afli.
Logo-ul GT ți se înfățișează vizibil pe volanul îmbrăcat în piele cu găurele, pragurile găzduiesc plăcuțe cu inscripția Renault Sport, iar inserțiile de pe fețele portierelor și de pe planșa de bord au o textură ce imită fibra de carbon. Chiar dacă se încadrează coloristic în tema albastră a interiorului, imitația de carbon are totuși o nuanță cam dubioasă, dacă ni se permite să ne exprimăm astfel. Schimbătorul de viteze are o lungime mult mai mică față de un EDC clasic, iar luminile ambientale își schimbă culoarea în funcție de modul de rulare ales sau de preferințele șoferului.
Dacă tot am vorbit de modurile de rulare, afișajul central și cel ce înlocuiește clasicul vitezometru își adaptează tema grafică pe măsură, interfețele corescunzătoare modurilor Normal și Confort fiind suplimentate de cea gândită pentru Sport. Efectul este maxim în acest ultim caz, indicatoarele pentru turație și viteză arătând precum într-o mașină de curse. Jos pălăria pentru Renault la acest capitol.
Ecranul central al sistemului de infotainment merită din nou amintit, diagonala de 8.7 inch și montarea acestuia pe verticală permițând afișarea concomitentă a mai multor submeniuri grafice. Criticăm din nou butoanele capacitive din dreapta, ce atrag toate urmele de degete și necesită ceva mai multă precizie pentru atingere, mai ales în timpul mersului.
Spațiul interior și volumul portbagajului recomandă noul Megane GT drept o excelentă mașină de familie, cei 434 de litri destinați bagajelor acoperind nevoile de transport pentru orice familie obișnuită.
Materialele folosite rămân la fel de bune ca și la celelalte variante Megane de nouă generație, asamblarea este pe măsură, însă de notat ar fi apariția unor greierași în planșa de bord și în montanții B, după aproape 12.000 de km, cât avea mașina testată de noi.
Euro NCAP a acordat noului Megane maximul de cinci stele în testele sale, așa că nu vedem vreun motiv pentru care Megane GT ar fi mai slab la acest capitol..
4. Buget/Prețuri
După cum spuneam și la începutul review-ului, noul Renault Megane GT are un preț de start de 22.250 de euro, TVA inclus, configurația standard cuprinzând o lungă listă de dotări, corespunzătoare unui nivel de echipare de top. Practic, un client pretențios nu și-ar mai putea adăuga în configurator decât puține dotări, caz similar cu cel al mașinii din testul nostru.
Astfel, după adăugarea vopselei metalizate Rouge Flamme (390 euro), a jantelor din aliaj ușor pe 18 inch (500 euro), a tapițeriei din Alcantara pentru scaunele sport (1.000 euro) și a sistemului R-Link 2 cu ecran de 8.7 inch, navigație și audio Bose (1.000 de euro), prețul final al mașinii a urcat la 25.140 de euro, TVA inclus.
Să ne uităm puțin și la prețurile de start pentru cele trei modele rivale amintite mai sus: Opel Astra 1.6 Turbo ECOTEC - 21.375 euro, Kia cee'd GT - 21.184 euro, VW Golf GTI DSG - 28.487 euro. Ca și în cazul Renault, nu am luat în calcul eventualele promoții oferite de importatori. Se observă ușor că prețurile de listă sunt similare pentru Renault, Opel și Kia, modelul francez punctând însă cu avantajele cutiei automate și al sistemului 4CONTROL. Volkswagen oferă Golf GTI la un preț sensibil mai mare, compensând însă prin motorul mai puternic.
Renault Megane GT beneficiază de 3 ani garanție sau 100.000 de kilometri.
5. Concluzii
Când am testat pentru prima oară noul Megane, la începutul verii, schimbările aduse de noua generație ne-au impresionat atât de tare încât am considerat corectă acordarea uneia dintre cele mai mari note din scurta istorie a testelor noastre.
Megane GT nu are cum să nu te uimească, demonstrându-ne încă o dată imensul potențial pe care-l are Renault atunci când vine vorba de mașinile sport. Performanțele motorului, ținuta de drum și interiorul spectaculos nu au cum să te lase indiferent, iar oferta finală văzută din punctul de vedere al raportului dotări/preț este la ora actuală cea mai bună din piață.
Ar fi fost poate mașina perfectă, dacă nu ar fi existat micile probleme amintite de noi mai sus, însă pentru asta există operațiunile de facelift, la care vom asista cu siguranță peste 2-3 ani.
Renault Megane GT
Puncte pozitive:
· Motorul cu resurse de putere suprinzătoare
· Sistemul 4CONTROL și implicit ținuta de drum
· Consumul extraurban
· Interiorul spațios și spectaculos, în același timp
· Designul exterior
· Prețul
Puncte negative:
· Rafinamentul cutiei EDC, mai ales la retrogradarea treptelor
· Consumul urban
· Suspensia prea tare
· Evacuarea cu o ieșire falsă
Date tehnice Renault Megane GT
Motor: benzină, patru cilindri, 1.6 litri TCe EURO 6
Cilindree: 1.618 cmc
Putere: 205 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 280 Nm, de la 2.400 rpm
0-100 km/h: 7.1 s
Viteză maximă: 230 km/h
Volum portbagaj: 434 litri
Greutate: 1.467 kg
Preţ de pornire în România: 22.250 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 25.140 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: