Fotocredit:
Auto-testdrive / Gabriel Petrescu
Weekendul care tocmai a trecut am avut prilejul să testăm o maşină după care toată lumea întoarce capul pe stradă – un automobil ce a intrat deja în legendă şi care a născut sute de mii de fani pe întreg mapamondul – este vorba de celebrul MINI, brand reinventat de BMW în urmă cu 12 ani.
Modelul cu care am ieşit la promenadă pe străzile din Bucureşti, într-una din puţinele zile cu soare din această perioadă, a fost MINI COOPER, vopsit Chili Red şi echipat cu motorul pe benzină de 1.6 litri ce dezvoltă o putere de 122 CP.
1. Prezentare generală
Povestea actualei generaţii MINI a început în 1994, atunci când BMW a achiziţionat pachetul majoritar de acţiuni al constructorului britanic Rover, ce deţinea MINI la acel moment. Momentul de cumpănă a venit în 2000, când BMW a hotărât să renunţe la Rover şi să rămână în portofoliu doar cu brandul MINI. Începând cu anul 2001 a fost produs primul model MINI redesenat, maşină ce s-a bucurat de un success enorm încă de la început.
Elementele de design care-ţi aduc mereu aminte de vechiul MINI, cel care era partenerul de nădejde al lui Mr. Bean în celebrele comedii, au venit să apropie şi mai mult consumatorii de noul model, pentru a continua legenda. Ţinem doar să menţionăm că în 1999 MINI a fost desemnată a doua cea mai influentă maşină a secolului XX, după Ford T Model.
Din 2001 şi până în momentul de faţă familia MINI a crescut neîncetat, ajungând în 2013 la nu mai puţin de 8 modele (One, Coupe, Cabrio, Roadster, Clubman, Clubvan, Countryman, Paceman), fiecare dintre ele cu o varietate de submodele – ONE (ONE D, ONE MINIMALIST), COOPER (COOPER D), COOPER S (COOPER SD) şi JOHN COOPER WORKS.
La capitolul motorizări se poate alege dintr-o gamă largă de motoare pe benzină sau diesel: toate cele patru propulsoare pe benzină având 1.6 litri, cu puteri cuprinse între 75 şi 211 CP, în timp ce la turbo-diesel putem alege două de 1.6 (90 sau 112 CP) şi alte două de 2.0 litri (112 sau 143 de CP).
După ce am enumerat lucrurile de mai sus, la care se adaugă enorma listă de opţionale şi accesorii, putem spune că numai dacă nu vrei nu ai de unde alege şi configura un model care sa-ţi fie pe plac.
2. Comportament rutier
Am avut la dispoziție modelul MINI COOPER echipat cu propulsorul pe benzină de 1598 cmc și 122 CP, cuplat la o transmisie automată Steptronic cu 6 trepte de viteză (echipare opţională). Motorul îşi face auzită prezenţa încă de când apeşi butonul de START, împreună cu evacuarea creând o atmosferă tipică MINI, exact ceea ce se vrea de la o astfel de maşină.
MINI COOPER cântăreşte doar 1150 de kg, ceea ce face ca mașina să se miște destul de bine când turometrul sare de 3000 rotații/minut. Dacă dorim un comportament cu adevărat sportiv putem alege vârfurile de gamă COOPER S sau JOHN COOPER WORKS.
Am folosit cutia de viteze în modul Drive atât la un condus potolit cât şi accelerând puternic. Diferenţele sunt sesizabile la kick-down - dacă în mod normal cutia schimbă destul de jos în ture iar schimbările de trepte se simt, atunci când eşti în depășire și cu accelerația la podea, cutia schimbă spre 5000 de turații/minut, ceea ce este mai mult decât suficient pentru plimbările extra-urbane.
Când te afli la volan ai mereu tendinţa să te bucuri de acest “privilegiu”, direcţia şi răspunsul tandemului motor/cutie făcându-te să vrei a folosi maşina aproape de potenţialul său dinamic maxim.
Suspensia este setată pe sportivitate, virajele sau curbele strânse găsind COOPER-ul în elementul său, acesta invitându-te parcă la “joacă” de fiecare dată când rulează pe astfel de drumuri. La manevrabilitatea excelentă contribuie şi raza de bracaj extrem de mică, datorată lungimii maşinii (doar 3.72 m).
Cu toate acestea la mersul în Bucureşti, unde sunt nelipsite gropile, liniile de tramvai, denivelările de orice fel sau limitatoarele de viteză, MINI COOPER îşi menajează foarte bine pasagerii, şocurile fiind absorbite în mare măsură de suspensii.
Motorul de 122 CP are un consum declarat de 5,4 litri la 100km în regim mixt și 6,9 litri în cazul în care se merge preponderent urban. În practică, în București un rezervor de 40 de litri se consumă cam în 500 de km, în condiţiile utilizării în zilele lucrătoare pe o distanţă de circa 20 de km dus-întors. Rezultatul este foarte bun, comparat cu consumul real al oricărui alt motor aspirat de 1.6 litri, în nebunia din capitala noastră.
3. Confort interior
La interior totul inspiră originalitate, oriunde ai întoarce capul recunoşti elemente tipice MINI – vitezometrul imens amplasat deasupra consolei centrale fiind punctul principal de atracţie.
Cercurile şi liniile curbe definesc tot ce înseamnă instrumente de bord, cadrane, afişaje, mânere sau manete de reglaj. Şi scaunele urmează aceleaşi linii. Pedalele de acceleraţie şi frână sau footrest-ul nu fac nici ele excepţie de la regulă – toate trei fiind ovale.
Automobilul din test avea ca şi echipament opţional pachetul Pepper – ce include volan îmbrăcat în piele, covoraşe din velur, climatizare automată, reglare manuală a scaunului şoferului pe înălţime, faruri de ceaţă, computer de bord, radio MINI Boost CD cu MP3 şi pachetul de lumini ambientale de interior.
Toate comenzile importante sunt situate pe consola centrală, sub vitezometrul ce include afişajul unităţii audio şi butoanele acesteia – climatizarea automată afişează principalele date pe un display rotund cu o margine cromată iar butoanele de reglaj necesare acesteia sunt grupate intuitiv.
Butoanele pentru comenzile geamurilor electrice, dezaburire, inchiderii centralizată sau cele pentru farurile de ceaţă sunt grupate într-un cluster aflat sub comenzile climatizării, aducând aminte de comenzile din carlinga unui avion – efectul obţinut fiind extraordinar. În aceeaşi idee sunt adunate şi butoanele de la plafonieră.
Turometrul ce înglobează display-ul computerului de bord este situat chiar în dreptul privirii şoferului, senzaţia de sportivitate fiind amplificată prin acest lucru. În dreapta volanului găsim locul unde se introduce cheia (şi aceasta venind din altă ligă ca şi design), având alături butonul START/STOP.
Cutia automată Steptronic este comandată de un levier cu un design futurist, puţin cam lung totuşi, însă care nu deranjează deloc folosirea altor butoane sau comenzi. Rama de jos a schimbătorului este, cum se putea altfel, una rotundă, cu margine cromată.
Pachetul de lumini ambientale la care am făcut referire mai sus este o încântare pentru ochi seara şi noaptea. Acesta constă în LED-uri multicolore amplasate în diferite elemente din interior – în clapetele de deschis uşile, în plafonieră precum şi în prinderile centurilor de siguranţă de pe stâlpii laterali.
Materialele folosite la interior îţi aduc aminte că MINI este sub tutela BMW.
Portbagajul este suficent de mare pentru clasa din care face parte MINI, având un volum de 160 de litri. Pentru weekend-urile pe care dorim să le petrecem în afara orașului și în care avem nevoie să luăm cu noi mai multe bagaje decât poșeta soției și aparatul foto putem apela la rabatarea banchetei...
Singurele bile neagre pe care le putem da interiorului şi confortului şoferului ţin de scaune, care, în ciuda designului original, sunt extrem de mici şi nu au nici cel mai bun suport lateral, respectiv de lipsa oglinzilor laterale încălzite (fapt cauzat de combinarea unor opţionale comandate), un lucru cel puţin ciudat la o asemenea maşină.
4. Buget/Costuri
Pentru a alege un model de MINI este nevoie de multă răbdare, configuratorul şi listele de opţionale părând că nu se mai termină, dar rezultatul final fiind exact ceea ce vrea un iubitor al mărcii britanice.
Prețul de pornire pentru modelul de intrare în gamă, MINI ONE, este de 16.926 de euro. Acesta are sub capotă motorul de 1.6 litri benzină de 75 CP. Cel mai scump model, în echiparea standard, este sportivul JOHN COOPER WORKS, care costă 32.426 de euro. Modelele turbo-diesel au ca plajă de preţ intervalul 19.902 – 27.094 euro.
Modelul prezent în test, MINI COOPER, avea un preţ de pornire de 20.894 euro, la care s-au adăugat 3.410 euro în opţionale – cutia automată Steptronic şi Pachetul Pepper – rezultând un total de 24.304 euro. La acest preţ s-a aplicat o reducere specială oferită de dealer în perioada când s-a achiziţionat maşina, care a făcut ca preţul efectiv plătit să fie de 17.552 de euro.
Toate modelele MINI beneficiază de operaţiuni gratuite de întreţinere timp de 5 ani sau 50.000 km parcurşi. Această opţiune poate fi însă eliminată, câştigându-se în jur de 180 de euro în acest fel la preţul final al maşinii.
Toate modelele beneficiază de:
- 12 ani garanţie pentru caroserie (coroziune), pentru toate MINI înmatriculate pentru prima dată după 1 ianuarie 2004
- 3 ani pentru vopsea
- 2 ani pentru întreg autovehiculul
- 2 ani pentru Piesele MINI Originale
- 2 ani pentru Accesoriile MINI Originale
5. Concluzii
MINI COOPER-ul din testul nostru s-a arătat ca fiind o mașină cu posibile valențe sportive. Chiar dacă nu am beneficiat de modelul COOPER S, raportaţi la greutatea mașinii cei 122 CP de sub capotă și-au facut treaba extraordinar de bine.
Astfel, MINI COOPER poate îmbina foarte bine caracterul de mașina de oraș, practică, cu cel de mașina pentru tinerii care aleg un stil de condus mai dinamic.
Ergonomia este de asemenea la un nivel ridicat, chiar dacă unii dintre dumneavoastră pot avea mici probleme la început până se acomodează cu stilul propus de designerii MINI pentru planșa de bord. Interiorul deosebit este ceva specific acestui model și ar fi fost păcat dacă generațiile actuale nu ar fi păstrat vechile forme.
Sfatul nostru este să faceți un test drive cu modelul și vă garantăm că o să rămâneți cu o impresie mai mult decât plăcută. Abia atunci o să înţelegeţi zâmbetul de pe feţele şoferilor de MINI, maşini din ce în ce mai prezente în traficul de la noi. Problema achiziționării este apoi doar în mâinile dumneavoastră.
Evident că şi prețul este un factor important care trebuie luat în considerare. În această clasă și la acest nivel al prețurilor, piața auto ne oferă diverse alternative, dar niciuna dintre acestea nu conferă stilul, clasa și originalitatea transmisă de MINI COOPER!
Conținut Auto-TestDrive recomandat: